Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 versioista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15248
    • Ajamisen Iloa

    #31
    no ei tuon kanssa kannata yöunia menettää. Nämä on kohtalaisen simppeleitä autoja, myös huoltaa.

    Ja koneethan on bemarilla peruslaadukkaita verrattuna vaikka moneen 911 vaparimottiin joilla on riski leipoa totaalisesti kiinni.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • Aadolf
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2009
      • 285

      #32
      Originally posted by Remotion View Post
      Ja koneethan on bemarilla peruslaadukkaita verrattuna vaikka moneen 911 vaparimottiin joilla on riski leipoa totaalisesti kiinni.
      Tämä ongelma muuten koskee vain kahden ensimmäisen sukupolven vesijäähykoneita (M96), joita käytettiin 996:ssa ja 997.1:ssä. Toisen sukupolven 997:aan ongelma korjaantui täysin, täysin uudella moottorilla (9A1).

      Se ongelma on nimeltään IMS, intermediate shaft bearingin mukaan loogisesti nimetty. Puolinopeusakselin laakeri joka menee pas-2 ja levittää metallisilppua koneeseen. Ongelman kehittymistä voi tarkkailla ja sen etukäteen korjaamiseen on kehitetty erilaisia ratkaisuja ihan kohtuuhinnallakin.

      Porsche tosin kieltää koko ongelman olemassaolon, eikä tarjoa IMS-laakerille muuta korjausta kuin koko moottorin vaihdon. Hetkinen, miten musta tuntuu että mä tiedän pari muutakin autonvalmistajaa joilla on samanlainen asenne? N47 tai TSI, anyone?

      Ne 911:sen ilmajäähykoneet on puolestaan oikeasti ihan pomminvarmoja laitteita.
      Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
      Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17519
        • Turku

        #33
        Originally posted by Aadolf View Post
        Tämä ongelma muuten koskee vain kahden ensimmäisen sukupolven vesijäähykoneita (M96), joita käytettiin 996:ssa ja 997.1:ssä. Toisen sukupolven 997:aan ongelma korjaantui täysin, täysin uudella moottorilla (9A1).

        Se ongelma on nimeltään IMS, intermediate shaft bearingin mukaan loogisesti nimetty. Puolinopeusakselin laakeri joka menee pas-2 ja levittää metallisilppua koneeseen. Ongelman kehittymistä voi tarkkailla ja sen etukäteen korjaamiseen on kehitetty erilaisia ratkaisuja ihan kohtuuhinnallakin.

        Porsche tosin kieltää koko ongelman olemassaolon, eikä tarjoa IMS-laakerille muuta korjausta kuin koko moottorin vaihdon. Hetkinen, miten musta tuntuu että mä tiedän pari muutakin autonvalmistajaa joilla on samanlainen asenne? N47 tai TSI, anyone?

        Ne 911:sen ilmajäähykoneet on puolestaan oikeasti ihan pomminvarmoja laitteita.
        Hyvää tietoa Possuista, tämä talteen tulevaisuutta varten. Tuota asenneongelmaa tosiaan löytyy autonvalmistajilta...
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15248
          • Ajamisen Iloa

          #34
          Originally posted by Aadolf View Post
          Tämä ongelma muuten koskee vain kahden ensimmäisen sukupolven vesijäähykoneita (M96), joita käytettiin 996:ssa ja 997.1:ssä. Toisen sukupolven 997:aan ongelma korjaantui täysin, täysin uudella moottorilla (9A1).
          Tuo "vain" voisi olla lainausmerkeissä koska ongelma siis koskee kaikkia muita kuin turbokoneisia yli kymmenen vuoden ajalta, 1998-2008. Mutta tokihan niistäkään ei kilahda niin moni kun netin perusteella voisi lukea.
          Nojoo offarit sikseen...
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • Nipsu
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2005
            • 202
            • Tampere

            #35
            Originally posted by Remotion View Post
            Tuo "vain" voisi olla lainausmerkeissä koska ongelma siis koskee kaikkia muita kuin turbokoneisia yli kymmenen vuoden ajalta, 1998-2008. Mutta tokihan niistäkään ei kilahda niin moni kun netin perusteella voisi lukea.
            Nojoo offarit sikseen...
            Muistaisin lukeneeni myös saman aikakauden Boxterin ja Caymanin kärsineen IMS ongelmista?

            Boxterit alkavat hinnaltaan olla vaihtoehto Z3:lle, niin tuli vain mieleen mainita.

            Comment

            • very heavy
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 137

              #36
              ehkä korkeintaan hankinta hinnaltaan mutta kun repareeraamaan aletaan niin...HEI pysytäänks kuitenkin ihan z3 aiheissa itsekkin uutena harrastajana paikkaisin tietämättömyyttäni ennemin z3 asioista.on normaalia että topicit lähtee laukalle ja viimeistään 10 kirjoitetun sivun jälkeen ihmisten ruumiinaukkoihin työnnellään sinne kuulumattomia esineitä mutta ei kiirehditä asioiden edelle.

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15248
                • Ajamisen Iloa

                #37
                Tuohon alkuperäiseen kysymykseen jos vielä palataan niin tän ikäiset autot rupeaa olemaan yksilöitä ja yksilöllisessä kunnossa riippuen historiasta, edellisistä omistajista ja miten niitä on pidetty ja mitä niille on tehty.

                Itse ehkä näkisin kolme eri suuntaa lähteä harrastamaan ja priorisoita ostoksia:

                -Yksi on sellainen että tykkää kruisailla rennosti ja tyylikkäästi, silloin lähtisin ostamaan faceliftattua ihan loppupään roadsteria ja pistäisin markkoja enemmän siihen kuin moottorin kokoon.

                -Toinen voi olla että puhuttaa suorituskyky ja haluaa ulosmitata sitä, silloin ehkä kannattaa laittaa moottorin koko ja kenties tehdyt modaukset vuosiluvun ja varustetason edelle.

                -Kolmas on sitten se että hakee jotain todella spesifistä, ehkä sitä kaikkein kliineintä peliä ja vain tietty moottori käy, tietyllä korilla, värillä, sisustalla yms, niissä sitten vaan pitää tarttua kun tulee sellainen yksilö myyntiin ja välttämättä ei pääse edes hirveän monesta yksilöstä valitsemaan.

                Jos haluaa vaikkapa Fiji, urban tai evergreenin värin ja kyalami sisustan ja S54 koneen oikeanpuolen ohjauksella ja vain coupe tai roadster käy niin sitten kannattaa varautua esim sellaista ei ole edes individualina tilattu ehkä yhtään, ja saatat joutua rakentamaan itse sen sisustan siihen autoon tai jotain muuta.

                Internetissä kun menee vielä niistä ruumiinaukkoihin työnnettävistä jutuista sinne ihan pimeimpään nurkkaan niin löytää taulukoita esim kaikki eri ulkoväri/sisusta kombinaatiot ja valmistusmäärät ja minne alueelle ne on myyty. Sitten vaan ns. happy hunting. Itse metsästin valkoista 3v ja kun tuli individual malli myyntiin joka oli täysin mint kuntoinen ja vielä tällä helmiäisellä niin ei tarvinnut miettiä yhtään.

                Kyllähän sitten monesti näkee liikenteessä noita vähän sinnepäin pidettyjä Z3:sia jotka on vaan sellaisia elämäntapa-autoja tai ostettu vaan kun halvalla sai ja ehkä se perheen neljäs tai viides rottelo pihalla ja huolletaan vasta kun jättää tienposkeen ja pestään vasta kun ei näe rekkaria lukea. Eihän siinäkään mitään vikaa ole, kukin taplatkoon tyylillään mut ei ne tunnu näillä forumeillakaan pyörivän.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • j-a
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2005
                  • 1522
                  • PohojosPohojammaa

                  #38
                  Originally posted by mgb View Post
                  Tämä ketju meni kieltämättä hiukan teknisille linjoille, mutta ei siinä mitään. Se pistää hyvin jäitä hattuun Z3:n hankinnalle. Palaan kuitenkin vielä alkuperäiseen aiheeseen, eli versioeroihin. Jos autosta puuttuu kokonaan takaluukun jarruvalo, niin onko vain kyse siitä, että alkuperäinen ostaja ei sitä ole erikseen halunnut, vai onko yleisesti ottaen kyse kaikkein mopoimmasta karvalakkiversiosta?
                  Takaluukun jarruvalo tuli faceliftiin. Sitä ennen jarruvaloa ei ollut takaluukussa millään varustetasolla, ja sen jälkeen ei ollut mitään varustetasoa jossa sitä ei olisi ollut.

                  Muutenkaan Z3:ssa ei yksittäisen varusteen perusteella voi päätellä varustetasoa yleensä, sillä tiettyjä chrome linen tyyppisiä tingeltangelipaketteja lukuunottamatta varusteet sai speksailla aika vapaasti ihan yksittäin.

                  Versioaiheeseen liittyen mainitsisin että "M-Sport" versiota ei mistään Z-sarjalaisesta ole ikinä ollut olemassakaan, vaikka monet autoaan kauppaavat tykkäävät niitä sellaisena mainostaakin. Joko tietämättömyyttään tai kuvitellen että se houkuttaisi tietämätöntä ostajaa.
                  Last edited by j-a; 03-10-2014, 21:26.
                  Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                  Ylimääräisenä tarjolla:

                  E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                  F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                  Comment

                  • Supra^
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 5150
                    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                    #39
                    Originally posted by j-a View Post
                    Versioaiheeseen liittyen mainitsisin että "M-Sport" versiota ei mistään Z-sarjalaisesta ole ikinä ollut olemassakaan, vaikka monet autoaan kauppaavat tykkäävät niitä sellaisena mainostaakin. Joko tietämättömyyttään tai kuvitellen että se houkuttaisi tietämätöntä ostajaa.
                    Ja Coupeissa on vakiovarusteena sporttipenkit, avoihin on saanut myös pappamallin penkkejä.
                    Musti 8HP
                    Nokivasara M47
                    TeiniCoupé DCT
                    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                    Ex:
                    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                    Comment

                    • biglimited
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 1519
                      • Turku

                      #40
                      Originally posted by Supra^ View Post
                      Ja Coupeissa on vakiovarusteena sporttipenkit, avoihin on saanut myös pappamallin penkkejä.
                      + musta kattoverhoilu ja M-sportin ratti. Eikö näin ollen voi ainakin mainostaa että coupessa on M-varustelua, vaikkei ns M-sport kirjan mukaan olisikaan
                      Niin ja onhan vakiona myös lukkoperää ja kirjailtua kynnyslistaa
                      Deutchland uber alles!

                      Comment

                      • Carbonfiber
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 5226
                        • Hki 43

                        #41
                        Originally posted by j-a View Post
                        Takaluukun jarruvalo tuli faceliftiin. Sitä ennen jarruvaloa ei ollut takaluukussa millään varustetasolla, ja sen jälkeen ei ollut mitään varustetasoa jossa sitä ei olisi ollut.

                        Muutenkaan Z3:ssa ei yksittäisen varusteen perusteella voi päätellä varustetasoa yleensä, sillä tiettyjä chrome linen tyyppisiä tingeltangelipaketteja lukuunottamatta varusteet sai speksailla aika vapaasti ihan yksittäin.

                        Versioaiheeseen liittyen mainitsisin että "M-Sport" versiota ei mistään Z-sarjalaisesta ole ikinä ollut olemassakaan, vaikka monet autoaan kauppaavat tykkäävät niitä sellaisena mainostaakin. Joko tietämättömyyttään tai kuvitellen että se houkuttaisi tietämätöntä ostajaa.
                        Ei pidä paikkaansa. Minulla esimerkiksi lisäjarruvalo kontista löytyy.
                        Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                        Z3 Roadster 2.8 '98
                        isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                        ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                        Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                        Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                        - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          #42
                          Originally posted by Carbonfiber View Post
                          Minulla esimerkiksi lisäjarruvalo kontista löytyy.
                          Sama homma täällä, -98 2.8i cäbi.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • Aadolf
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2009
                            • 285

                            #43
                            Täh.

                            Mulla on ollut '97 Z3 Roadster 1.8, ja siinä luki kyllä ihan käyttöohjekirjaan liimatussa tehtaan tarrassakin optiokoodien kohdalla että autossa on M-Sport -paketti, joka siis sisälsi sporttirattia (se kolmepuolainen pieni, ei se jättikokoinen patja eikä salmiakki), lukkoperää, jämäkämpää alustaa sun muuta. Mutta ei sporttipenkkejä. En muista sen optiokoodia kyllä enää.

                            Ja siinä oli lisäjarruvalo, vaikka siitä ei ollut erillistä mainintaa optiolistassa.

                            Sama setti on sitten vakiona 2.8-litraisissa ja siitä ylöspäin, ja kuten joku tuossa kirjoitti, Coupéissa myös sporttipenkkien kanssa.

                            Sen verran vielä offaria Porscheista, että Boxstereissa ja Caymaneissa on tietysti samat ongelmat ja samat ratkaisut kuin 911:ssäkin - mutta IMS/RMS-ongelmat eivät turbomallien lisäksi koske myöskään vapaastihengittäviä GT3:sia, sillä niissä on täysin eri moottori lohkosta lähtien kuin muissa vapareissa - ja itse asiassa sama lohko ja muut kilkkeet kuin Turboissa.
                            Z4 Coupe 3.0Si '07 320iA Touring '13
                            Ex-list: 9xPorsche, 2xGolf Cabriolet, 1xZ3 Roadster 1.8, 1xZ3 Coupé 2.8, 1xZ4 Roadster 3.0i, 320d '07

                            Comment

                            • j-a
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2005
                              • 1522
                              • PohojosPohojammaa

                              #44
                              Originally posted by böntti View Post
                              Sama homma täällä, -98 2.8i cäbi.
                              Nyt nolottaa.

                              Olin jostain syystä täysin varma että asia oli kuten esitin, ja nyt sitten tarkistin vanhoista kuvista niin ainakin molemmissa kutoskoneisissa pre-facelifteissäni ('98 molemmat) lisäjarruvalot kontin päällä näkyi olleen. Neloskoneisesta en löytänyt ainuttakaan kuvaa että olisin voinut tarkistaa. Muistikuvissani niissä ei lisäjarruvaloa ollut missään. Näin se aika multaa muistot...

                              Pikaisella googlauksella näytti että myös nelareissa lisäjarruvaloa on ollut, sen tiivisteellä on ollut sama osanumero 04/1999 saakka kaikissa versioissa.

                              Todettakoon siis oikaistuna, että ei aavistustakaan mikä lisäjarruvalon olemassaoloon vaikutti.
                              Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

                              Ylimääräisenä tarjolla:

                              E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

                              F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

                              Comment

                              • mgb
                                Newbiemmer
                                • Sep 2014
                                • 11
                                • Turku

                                #45
                                Aikas sekavaa. Myyntilistoilla on vain avo, jossa lisäjarruvaloa ei ole. Kun koetin hakea netistä tietoa asiasta, en onnistunut löytämään yhtään kuvaa minkään vuosimallin avosta, missä tuota valoa ei olisi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎