Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 2.8l koneen virittäminen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemu Z3
    Bimmer Rookie
    • Nov 2016
    • 72
    • Lahti

    Z3 2.8l koneen virittäminen.

    BMW Z3 2.8 Roadster vm. 1997
    Tällainen Z3 on jo tavallaan ostettu. Pitäisi vaan hakea.

    Pakosarjat ja Eisenmann rst putkisto on laitettu, sekä M50b25 imusarja ja perässä Quaife kitkalukko. Muutenkin alusta tehty vakaammaksi ja jäykemmäksi. Kytkin vahvempaa sorttia.

    Jokin verran AUTOJA rakentaneena, lähinnä V8 koneita, niin on jo jonkin verran tietoa vaparien virittämisestä. Turbo Kittiä en suunnittele, vaan tehot pitää ottaa vapaasti hengittämällä.
    Tietääkseni tuohon käy 3.0l M3 kansi ja samalla siinä M3 imusarja ja kaasuläpät.
    Onko kansi rintamalla muuta vaihtoehtoa ja mitkä nokat ovat ok alaväännön kärsimättä.
    Alakerta käsittääkseni kestää helposti, jos 300hp on tehotavoitteeni. Mitä muuta pitää huomioida, tai olisi hyvä tietää.

    YLEENSÄKIN OLEN KIINNOSTUNUT, ETTÄ MITÄ / MILLAINEN YLÄKERTA ON PARAS. Nyt en ole ihan muutaman satasen osia ostamassa, vaan palikat JOILLA SAA TEHOA.

    Linkkejä voi laittaa mistä ja mitä voi ostaa, esim Ebay. Tai jos jollakulla foorumilaisella on sopivaa kamaa myynnissä, niin tänne tai YV:hen viestiä.

    Älkää laittako, että googlaamalla löytyy. Olen 383 V8 Stroukki koneita ( yli 500 hp vapareita ) tehneenä hakenut yleensä tietoa henkilöiltä, jotka TODELLA tietää ja haluaa auttaa.
    Last edited by Bemu Z3; 20-11-2016, 20:00.
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Kansi ei käy.
    Kairaa nykyinen kansi ja siihen nokat+ohjelmointi
    Lisäämällä tilavuutta m54b30 alakerran osilla saat varmaan parhaan hv/€ suhteen.
    Ei niilläkään mennä helposti 300hv

    Että Ei tuommoista kyllä oikeastaan kannata edes tehdä.
    Ja m52 virittämiselle on jo topic, kai olet lukenut sen jo?

    Laita moottoriksi joku 6syl, m3 tai z3m kone sillä pääsee heti sinne 300hv pintaan, pikku muutoksilla niihin vielä se ~+30hv
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • Paabo
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 4324
      • Lapinlahti City

      #3
      Originally posted by Bemu Z3 View Post
      BMW Z3 2.8 Roadster vm. 1997
      Tällainen Z3 on jo tavallaan ostettu. Pitäisi vaan hakea.
      Tavallaanhan tämä on sitten jo viritettykin.
      E39 M5

      Comment

      • Bemu Z3
        Bimmer Rookie
        • Nov 2016
        • 72
        • Lahti

        #4
        Originally posted by Tonton View Post
        Kansi ei käy.
        Kairaa nykyinen kansi ja siihen nokat+ohjelmointi
        Lisäämällä tilavuutta m54b30 alakerran osilla saat varmaan parhaan hv/€ suhteen.
        Ei niilläkään mennä helposti 300hv

        Että Ei tuommoista kyllä oikeastaan kannata edes tehdä.
        Ja m52 virittämiselle on jo topic, kai olet lukenut sen jo?

        Laita moottoriksi joku 6syl, m3 tai z3m kone sillä pääsee heti sinne 300hv pintaan, pikku muutoksilla niihin vielä se ~+30hv
        Kannen porttaus on ollut mielessä yhtenä vaihtoehtona. Mites tuo jo vaihdettu imusarja ? Onko tästä Schrickin imarista muuta iloa kun rahan tuhlausta turhaan.
        Mitkä nokat olisi passelit, jos ajatellaan ettei muuta tekisi jo nyt tehtyjen muutoksien lisäksi.
        Siis porttaus ja nokat ?

        M52 Viritopiccia olen jo jonkin verran lukenut...
        Last edited by Bemu Z3; 17-11-2016, 22:26.

        Comment

        • Bemu Z3
          Bimmer Rookie
          • Nov 2016
          • 72
          • Lahti

          #5
          Originally posted by Paabo View Post
          Tavallaanhan tämä on sitten jo viritettykin.
          Periaatteessa juu

          Comment

          • Kaimu
            BTCF Member
            • Nov 2011
            • 464
            • Turun kupeessa

            #6
            Tässä nyt nopeasti mietittynä...
            Jos ostat palikoita uutena/uudenveroisina, eli toisinsanoen kalliina, tulee pelkästään noista kansitöistä + nokista jo helposti se 1-2k.
            Nettivaraosassa oli juuri s50b30 myynnissä about 4k pyynnillä kaikkineen päivineen, varmasti saa hintaa alaspäin jos halajaa.
            Myyt oman tekniikkasi, niin S-motille ei edes loppupeleissä jää hirveitä hintoja, perushuollot siihen, maybe katiton putkisto + moottorinohjaukselle säätö ja sinulla on se about 300 kirmaavaa konia pellin alla.
            Ihan näin äkkiseltään sulle vähän ajateltavaa:think
            Last edited by Kaimu; 17-11-2016, 22:44.
            sigpic

            E82 n55

            Comment

            • Remotion
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 15248
              • Ajamisen Iloa

              #7
              Step 1: Lue M52 virityshaaveiluja topik läpi.

              Muutos 3.0l on helppo vain M54B30 kampiakseli ja kammet koneeseen.
              Mutta minä pitäisin mielummin 2.8:na koska square kone ja kestää paremmin kierroksia.

              Ja jotta niitä kierroksia saadaan niin jyrkät nokat ja kovat nostajat ja tasapainotusta ja kevennettyjä osia yms.
              Schrick imusarja on orkkis M52 ja M50 sarjojen välistä. Sillä saa ok:sti vääntöä keskialueelle ja hyvin tehoakin, mutta jos haet maksimitehoa korkeilla kierroksilla, niin ei ole mitään syytä siirtyä M50 imarista pois.

              Jos haluat parantaa tästä niin racehead rupesi juuri valmistamaan M52B28 sopivia ja virtaukseltaan optimoituja suppiloita.

              Anyway lue se M52 virityshaaveiluja topik, siinä on tuhat postia joista puolet asiaa.
              Z3 coupé individual

              F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
              E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

              Comment

              • Bemu Z3
                Bimmer Rookie
                • Nov 2016
                • 72
                • Lahti

                #8
                Originally posted by Kaimu View Post
                Tässä nyt nopeasti mietittynä...
                Jos ostat palikoita uutena/uudenveroisina, eli toisinsanoen kalliina, tulee pelkästään noista kansitöistä + nokista jo helposti se 1-2k.
                Nettivaraosassa oli juuri s50b30 myynnissä about 4k pyynnillä kaikkineen päivineen, varmasti saa hintaa alaspäin jos halajaa.
                Myyt oman tekniikkasi, niin S-motille ei edes loppupeleissä jää hirveitä hintoja, perushuollot siihen, maybe katiton putkisto + moottorinohjaukselle säätö ja sinulla on se about 300 kirmaavaa konia pellin alla.
                Ihan näin äkkiseltään sulle vähän ajateltavaa:think
                Eritäin hyvä vaihtoehto :think
                Mutta kymmeniä kertoja V8 koneita irti, pois, takaisin jne.. tehneenä ei vaan kiinnosta koko pakettia vaihtaa. Viritykseskin ajattelin antaa osin jonkin toisen tehdä. Näitä V8 vapareita ja AUTOJA kun olen jo kyllästymiseen asti tehneenä. On vähän niin kuin mitta täynnä
                Mutta tehoilla, kun on tottunu ajamaan, niin...

                Comment

                • Bemu Z3
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2016
                  • 72
                  • Lahti

                  #9
                  Originally posted by Remotion View Post
                  Step 1: Lue M52 virityshaaveiluja topik läpi.

                  Muutos 3.0l on helppo vain M54B30 kampiakseli ja kammet koneeseen.
                  Mutta minä pitäisin mielummin 2.8:na koska square kone ja kestää paremmin kierroksia.

                  Ja jotta niitä kierroksia saadaan niin jyrkät nokat ja kovat nostajat ja tasapainotusta ja kevennettyjä osia yms.
                  Schrick imusarja on orkkis M52 ja M50 sarjojen välistä. Sillä saa ok:sti vääntöä keskialueelle ja hyvin tehoakin, mutta jos haet maksimitehoa korkeilla kierroksilla, niin ei ole mitään syytä siirtyä M50 imarista pois.

                  Jos haluat parantaa tästä niin racehead rupesi juuri valmistamaan M52B28 sopivia ja virtaukseltaan optimoituja suppiloita.

                  Anyway lue se M52 virityshaaveiluja topik, siinä on tuhat postia joista puolet asiaa.
                  Luen topicin kunnolla ja mietin mitä teen.
                  Ehkä tuo edellä mainittu kone oisi OK vaihtoehto. Olisiko foorumilla joku joka haluaa sen vaihtaa Zetoriini korvausta vastaan...

                  Comment

                  • Bemu Z3
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2016
                    • 72
                    • Lahti

                    #10
                    Rewon Motorsin ( Olli-Pekka Repon ) kanssa jo mailia vaihdellut. Mutta taitaa heidän ehdotus jäädä kuoppaan hinnan takia

                    Comment

                    • Tonton
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2006
                      • 9101
                      • Raisio

                      #11
                      Originally posted by Bemu Z3 View Post
                      Eritäin hyvä vaihtoehto :think
                      Mutta kymmeniä kertoja V8 koneita irti, pois, takaisin jne.. tehneenä ei vaan kiinnosta koko pakettia vaihtaa. Viritykseskin ajattelin antaa osin jonkin toisen tehdä. Näitä V8 vapareita ja AUTOJA kun olen jo kyllästymiseen asti tehneenä. On vähän niin kuin mitta täynnä
                      Mutta tehoilla, kun on tottunu ajamaan, niin...
                      Ei se moottori jumppa siitä miksikään muutu. Se ei ole v8 verrattuna erilainen. Jos päädyt s50 niin
                      Se että voit ostaa kaikki alkuperäis osina merkkiliikkeestä on mun mielestä valttina tossa hommassa. Noin jatkoa ajatellen. Auto pitää hintansakkin eritavalla. Kuin jollain virimoottorilla.

                      Mikä ajatus Sulla on mitä toi homma sais maksaa?
                      Mä voin kertoa sitten että kiinnostaakin se
                      Last edited by Tonton; 18-11-2016, 11:22.
                      sigpic
                      M-B Vito -22
                      Transit Custom -18
                      Yamaha vx ho cruiser -22
                      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                      [email protected]

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1068
                        • Suomi

                        #12
                        Herää kysymys.. mistä johtuu tarve tehdä tällainen topikki, jos kokemusta löytyy vapaasti hengittävän moottorin virittämisestä?
                        "Moottori, kuin moottori"

                        Toki onhan sekin tavallaan virittämistä, kun vaihtaa toisenlaiset pakosarjat ja saavuttaa lisää voimaa verrattuna edellisiin..

                        Mutta kuitenkin, ei siitä sen enempää.

                        Ihan M52B28 moottoristakin voi saada jopa lähes 300hv, riippuen dynosta.
                        Ja loppujen lopuksi ei ole edes kovinkaan kallista, jos viitsii käyttää vaivaa ja aikaa.

                        Toki lähes bolt-on palikoilla nostaa sitä hintaa, ja paljon.. esim. S50Bxx läppärungot maksaa usein yli 400€.

                        S50B32 pakosarjat taitaa olla kaikista paras vaihtoehto, hinta-hyötysuhteen puolesta (käytettynä).
                        N. 200-250€ hintaluokassa löytyy välillä.

                        Nokat voi teettää.. kuulemma onnistuisi jopa 100...120€/kpl hintaan.
                        Tai valmiit hiotut nokat n. 300-500€ hintaluokassa.

                        Pakosarjojen kanssa sitten 76mm pakoputkisto merge kollektorilla.
                        Ja suositeltavaa olisi tehdä sekundääri putkista säädettävät suoraan.. voi sitten hienosäätää tehokäppyröitä jos tarpeen.

                        Se kun ei ole mitenkään hankalaa tehdä.

                        Ja kuten mainittu, M52B28 virityshaaveiluja -topikista löytyy hyvin tietoa..
                        Kunhan vaan viitsii etsiä sieltä.
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • Bemu Z3
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2016
                          • 72
                          • Lahti

                          #13
                          Originally posted by Tonton View Post
                          Ei se moottori jumppa siitä miksikään muutu. Se ei ole v8 verrattuna erilainen. Jos päädyt s50 niin
                          Se että voit ostaa kaikki alkuperäis osina merkkiliikkeestä on mun mielestä valttina tossa hommassa. Noin jatkoa ajatellen. Auto pitää hintansakkin eritavalla. Kuin jollain virimoottorilla.

                          Mikä ajatus Sulla on mitä toi homma sais maksaa?
                          Mä voin kertoa sitten että kiinnostaakin se
                          Pistin YVTÄ sulle...

                          Comment

                          • Bemu Z3
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2016
                            • 72
                            • Lahti

                            #14
                            Juho
                            Mä kyselenkin nyt mistä saa valmiina palikoita millä saa lisää tehoa. En jaksa enää perehtyä bemarien kansien virtauksiin, nokkien arvoihin ym. Etsin valmista osaa, tai osaavaa tekijää.

                            Vanha V8 kaasari kone on pikkuisen eri juttu kuin se mitä nyt etsin. Noi sun kommentit on just niitä mitä haen ja kaasuläppäsydeemit ei oo mun alaa.

                            Isä aikoinaan opetti.
                            "Koskaan ei ole tyhmää kysyä, ei ole olemassa tyhmää kysymystä. Se on tyhmyyttä, kun jos luulee tietävänsä ja tekee ja sit kysyy, että mikä meni pieleen"

                            Luen nyt tuota M52B28 virityshaaveiluja -topiccia ja mietin teen, mitä / kuka tekee, haluaa.
                            Last edited by Bemu Z3; 18-11-2016, 18:01.

                            Comment

                            • Skarpa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2007
                              • 3406
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by Bemu Z3 View Post
                              Juho
                              Mä kyselenkin nyt mistä saa valmiina palikoita millä saa lisää tehoa. En jaksa enää perehtyä bemarien kansien virtauksiin, nokkien arvoihin ym. Etsin valmista osaa, tai osaavaa tekijää.

                              Vanha V8 kaasari kone on pikkuisen eri juttu kuin se mitä nyt etsin. Noi sun kommentit on just niitä mitä haen ja kaasuläppäsydeemit ei oo mun alaa.

                              Isä aikoinaan opetti.
                              "Koskaan ei ole tyhmää kysyä, ei ole olemassa tyhmää kysymystä. Se on tyhmyyttä, kun jos luulee tietävänsä ja tekee ja sit kysyy, että mikä meni pieleen"

                              Luen nyt tuota M52B28 virityshaaveiluja -topiccia ja mietin teen, mitä / kuka tekee, haluaa.
                              Kyllä noista lähtökohdista suosittelen ehdottomasti mieluummin kokonaista S50 konetta kuin M52 viritystä. S50 on kuitenkin valmiiksi mietitty kokonaisuus. Tulee vielä mieleen, että olisko Z3M coupe tai roadster vielä fiksumpi ratkaisu. Olis oikea mylly valmiiksi pellin alla.

                              Tai sitten remmiahdinpaketti M52 kylkeen. Siinäkin olisi valmiiksi mietityt palikat.
                              Last edited by Skarpa; 18-11-2016, 18:08.
                              BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                              E30 Armo "330i"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎