Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akkuongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by cerwo View Post
    Kiitokset hyvistä neuvoista!

    Näkeekös sitä varustelistaa yleensä testereillä (muistaakseni Volvosta sain tuolla tuolla jonkun listan esille mutten muista/noteerannut mitä akusta tms. kertoi)?

    Ja jos nyt päädyn pykälää isompaan akkuun, niin olenko tulkinnut kuvista oikein, että siellä on alakiinnikkeen ruuville reikä pidemmällekin akulle? Pitää nyt vielä täällä kysellä, kun se auto on jonkin matkan päässä ja se samperin takaluukku edelleen kiinni.

    Kunhan nyt pääsen huomenissa sen koslan kimppuun, niin kokeilen miten käy. Tulen sitten tänne takaisin ruikuttamaan...
    Riippuu varman testeristä mitä näkee. BMW softilla näkyy, esim. ISTAlla näyttää ajoneuvon tiedoissa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • cerwo
      BTCF Member
      • Apr 2020
      • 29
      • Päijät-Häme

      #17
      Originally posted by HTK12 View Post
      Riippuu varman testeristä mitä näkee. BMW softilla näkyy, esim. ISTAlla näyttää ajoneuvon tiedoissa.
      Kiitokset avusta!

      Akku tuli vaihdettua ja koodauskin hoidettua pienen mutkan kautta. Tuolla Launchillani pääsin kyllä kuittaamaan akun vaihdon mutta ampeerituntien muutosta ei suostunut ottamaan.

      Ko. laitteessa on se huono puoli, että ei kerro syytä, miksi jokin toiminne menee vain osin läpi -tai ainakin näin sen tulkitsin kun katselin noita hi-fi-miesten laitteita.
      Nokkapelti kiinni, kuskin turvavyö auki ja CD-levy soittimessa... Nuo nyt ainakin riitti siihen, ettei ohjelma edennyt(?).

      Sitten vanhan 3-sarjalaisen kimppuun -aina jokin kosla renaa. = E46 ei tunnista avainta!

      Comment

      • cerwo
        BTCF Member
        • Apr 2020
        • 29
        • Päijät-Häme

        #18
        Akkuongelma saa uusia käänteitä.

        Jännite hiipuu uudesta akusta. 1-2 päivää käynnistämättä ja navoista (kengät kiinni) jännite 12,18 V. Vanhojen oppien mukaan akkuhan ei ole edes puolillaan.

        Eli uusi AGM-akku; 80 Ah, ladattiin ennen asennusta akunvalmistajan ohjeen mukaan (tosin Ctekillä mutta kuitenkin yön yli).

        Sitten akunvaihdon/eri Ah:n koodaus autoon onnistuneesti(?) -tehtiin autokorjaamossa -ei mikään nyrkkipaja.

        Tuokin vielä niin, että sinne korjaamolle ajettiin n. 60 km suuntaansa ja koslalla ei ole muutenkaan ajettu kertaakaan alle 13 km matkaa.

        Ovia on muutaman kerran pihassa auottu ja nokkapelti ollut muista syistä auki pariin otteeseen useamman tunnin (mutta senkin jälkeen on ajeltu pitkähköjä matkoja ja sama juttu).

        Latausjännitteen voisin vielä tarkistaa, kun en muista, mitä näytti tämän uuden akun kanssa mitatessani -lienee ollut kuitenkin yli 14 V, koska ei aiheuttanut minulla suurempaa yskää.

        Autoon ei ole asennettu mitään ylimääräistä (paitsi kiinteä latausjohto tuolle Ctekille).

        Ja vaikka se täyttää kohta 10 v., ei kilsoja ole tullut kuin vähän yli 30 tuhatta.

        Vikakoodit näyttää nollaa (en tosin ole tutustunut saanko laitteestani irti juoksevia Ampeereita jostakin, kun ei ole koskaan tarvinnut...).

        Mitäs nyt?

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by cerwo View Post
          Akkuongelma saa uusia käänteitä.

          Jännite hiipuu uudesta akusta. 1-2 päivää käynnistämättä ja navoista (kengät kiinni) jännite 12,18 V. Vanhojen oppien mukaan akkuhan ei ole edes puolillaan.

          Eli uusi AGM-akku; 80 Ah, ladattiin ennen asennusta akunvalmistajan ohjeen mukaan (tosin Ctekillä mutta kuitenkin yön yli).

          Sitten akunvaihdon/eri Ah:n koodaus autoon onnistuneesti(?) -tehtiin autokorjaamossa -ei mikään nyrkkipaja.

          Tuokin vielä niin, että sinne korjaamolle ajettiin n. 60 km suuntaansa ja koslalla ei ole muutenkaan ajettu kertaakaan alle 13 km matkaa.

          Ovia on muutaman kerran pihassa auottu ja nokkapelti ollut muista syistä auki pariin otteeseen useamman tunnin (mutta senkin jälkeen on ajeltu pitkähköjä matkoja ja sama juttu).

          Latausjännitteen voisin vielä tarkistaa, kun en muista, mitä näytti tämän uuden akun kanssa mitatessani -lienee ollut kuitenkin yli 14 V, koska ei aiheuttanut minulla suurempaa yskää.

          Autoon ei ole asennettu mitään ylimääräistä (paitsi kiinteä latausjohto tuolle Ctekille).

          Ja vaikka se täyttää kohta 10 v., ei kilsoja ole tullut kuin vähän yli 30 tuhatta.

          Vikakoodit näyttää nollaa (en tosin ole tutustunut saanko laitteestani irti juoksevia Ampeereita jostakin, kun ei ole koskaan tarvinnut...).

          Mitäs nyt?
          Paljon virrankulutus kun auto on "nukahtanut"? Ellei "nukahda", niin sitten tutkimaan miksi ei.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • cerwo
            BTCF Member
            • Apr 2020
            • 29
            • Päijät-Häme

            #20
            Originally posted by HTK12 View Post
            Paljon virrankulutus kun auto on "nukahtanut"? Ellei "nukahda", niin sitten tutkimaan miksi ei.
            Kiitos vastauksesta.

            Mistä tiedän, että pitäisi nukkua -antaako vain ajan kulua (X min)?

            Ja mistä välistä viisaimmin mittaan virran, että saan kaikki sarjaan?

            Sellanen pisti silmään, kun laitoin OBD:n kiinni, että osastolla "Transmission Control Module - EGS/DKG/SMG" antoi kohtiin "Specified current control valve PV6" ja "Specified current control valve PV7" arvot 1.23 A ja 0.72 A
            (A:n sarakkeen kohdalla kyllä luki selvällä suomen kielellä "Yksikkö")

            Onkohan nuo tosiaankin ampeereja...? Mutta eihän tuo liene ollutkaan unissaan, kun virta oli tietenkin päällä.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by cerwo View Post
              Kiitos vastauksesta.

              Mistä tiedän, että pitäisi nukkua -antaako vain ajan kulua (X min)?

              Ja mistä välistä viisaimmin mittaan virran, että saan kaikki sarjaan?

              Sellanen pisti silmään, kun laitoin OBD:n kiinni, että osastolla "Transmission Control Module - EGS/DKG/SMG" antoi kohtiin "Specified current control valve PV6" ja "Specified current control valve PV7" arvot 1.23 A ja 0.72 A
              (A:n sarakkeen kohdalla kyllä luki selvällä suomen kielellä "Yksikkö")

              Onkohan nuo tosiaankin ampeereja...? Mutta eihän tuo liene ollutkaan unissaan, kun virta oli tietenkin päällä.
              Muistaakseni n. 30 min päästä auton pitäisi nukkua. Automaatissa kannattaa katsoa sammuuko vaihdekepin valo. Mittaa vaikka akun maakaapelista pihtimittarilla.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • cerwo
                BTCF Member
                • Apr 2020
                • 29
                • Päijät-Häme

                #22
                Originally posted by HTK12 View Post
                Muistaakseni n. 30 min päästä auton pitäisi nukkua. Automaatissa kannattaa katsoa sammuuko vaihdekepin valo. Mittaa vaikka akun maakaapelista pihtimittarilla.
                Nonni. Yritin mittailla virtaa: plusjohdosta 0.04-0.07 A ja mikäli ymmärsin oikein miinusjohdosta mitata, niin 1.01 A.

                Onkohan tämä edes mahdollista? Liekö ollut mittari oikein päin. Pitää ottaa huomenna uudelleen.

                Auto oli seissyt koko illan, ei lukossa ja tietenkin takaluukku auki.

                Tiedä sitten johtuiko tuo plusnavan toleranssi siitä, että auto "surisi" välillä...

                Comment

                • cerwo
                  BTCF Member
                  • Apr 2020
                  • 29
                  • Päijät-Häme

                  #23
                  Jatketaan. Nyt annoin auton seistä takaluukku auki (muuten lukossa) niin pitkään, että ilmeisesti nukahti -ainakin takaluukun valokin sammui. =Yli puoli tuntia.

                  Pihtimittarilla miinusjohdosta 0.20A ja plussasta 0.10A.
                  (Eilen avasin sen takaluukun mittausta varten ja kuulosti siltä, että se surisi itsekseen, eli ei ollut kovin sikeässä unessa.)

                  Jos tämä on oikea tulos, niin onkos tuokin vielä liikaa?

                  Jännitettä en nyt mitannut, kun ajelin juuri sillä muutaman kymmentä kilsaa. Katsotaan aamulla.

                  Eilen vielä mittasin akun jännitteen ja kyllä se vain oli pudonnut alle 12.5 voltin. Voiko tuo uusi akku olla jotenkin viallinen? Kehtaanko edes sanoa ostaneeni sen alennusmyynnistä...

                  Comment

                  • TMB
                    BTCF Member
                    • Apr 2014
                    • 124
                    • Oulu

                    #24
                    Jos toi 100-200mA on oikeasti purkuvirta kun auto on "nukuksissa" niin onhan se aika reilusti. Mun käsittääkseni 10mA olis oikeampi kokoluokka.

                    Comment

                    • cerwo
                      BTCF Member
                      • Apr 2020
                      • 29
                      • Päijät-Häme

                      #25
                      Originally posted by TMB View Post
                      Jos toi 100-200mA on oikeasti purkuvirta kun auto on "nukuksissa" niin onhan se aika reilusti. Mun käsittääkseni 10mA olis oikeampi kokoluokka.
                      Joopa. Pitää nyt vielä tsekata, etten ole asettanut rangea väärin. Tätä kun on sattumalta ollut aikaa tutkia vain tälleen iltapimeällä ja tällä näkökyvyllä...

                      Noloa tunnustaa, jos on pilkkuvirhe. On kuitenkin tullut tähän ikään mittailtua erilaisia asioita muutaman sataa kertaa. En tosin ole ammattilainen ja mittauskalustonkin olen saanut perintönä... Pitäis varmaankin opetella niitä käyttämään.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎