Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 Ulkolämpömittarin anturi ja muuta...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silli2000
    Newbiemmer
    • Apr 2007
    • 5

    Z3 Ulkolämpömittarin anturi ja muuta...

    Noniin, eka posti tänne. Tuli tuossa vajaa viikko sitten hankittua Z3 M Roadster. Ja ensimmäinen ongelma on ulkolämpömittarin tarkkuus. Aamulla kone kylmänä mittari näyttää tarkasti ulkolämpötilan mutta koneen lämmetessä alkaa mittari heittämään n. 5C astetta lämpimämpää tulosta.

    Anturi on on varmasti jonkin lämmönlähteen (moottorin) lähellä, pitäisi siirtää jonnekin suotuisampaan paikkaan, mutta missä se anturi on?


    Kone tuntuu olevan oikein hyvässä kunnossa, vanos ei pidä ääntä, mitään nakutusta tai vastaavaa ei kuulu kylmänä eikä kuumana. Mutta ykkös ja kakkosvaihteella auton voimansiirto kyllä pitää jonkin verran ääntä, hankala selittää millaista. Kuuluuko voimansiirron pitää mitään ääntä?

    Miten moottorin flekti (ei sähkönen..), kuuluuko puhaltaa kylmänäkin? Millä tunnistaa rikkinäinen visko?

    Jotain kuviakin voisi pistää tonne showroom puolelle jos viikonloppuna kerkiäisi kuvailemaan...

    Kiitoksia jo etukäteen avusta.

    Terv,
    Silli
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4988
    • 013

    #2
    Yleensä BMW:llä on tuo lämpömittarin anturi ollut vasemmanpuoleisessa ilmanottoputkessa puskurissa mutta en kyllä mene vannomaan missä se on Zetassa. Omassa Zcoupes näyttää mittari about oikein mutta kun lämpimällä koneella seisoo ja lähdet liikkeelle niin silloin näyttää vähän yläkanttiin ku kone on hohkanut lämpöä mutta tasaantuu pienen ajon jälkeen.

    Rikkinäinen visko varmaan helpoin todeta silleen että lämpimällä koneella sammutat auton ja otat ropelista kiinni ja kokeilet pyöriikö ihan holtittomana vai onko "tiukka".

    Tuosta voimansiirrosta osaa muuta sanoa kun sen, että kannattaa varmaan tarkistaa lootan öljyt ihan kaikenvaralta

    Pistähän kuvaa autosta ja onnea uudelle autolle!

    Comment

    • Silli2000
      Newbiemmer
      • Apr 2007
      • 5

      #3
      Originally posted by Janza182 View Post
      Yleensä BMW:llä on tuo lämpömittarin anturi ollut vasemmanpuoleisessa ilmanottoputkessa puskurissa mutta en kyllä mene vannomaan missä se on Zetassa. Omassa Zcoupes näyttää mittari about oikein mutta kun lämpimällä koneella seisoo ja lähdet liikkeelle niin silloin näyttää vähän yläkanttiin ku kone on hohkanut lämpöä mutta tasaantuu pienen ajon jälkeen.

      Rikkinäinen visko varmaan helpoin todeta silleen että lämpimällä koneella sammutat auton ja otat ropelista kiinni ja kokeilet pyöriikö ihan holtittomana vai onko "tiukka".

      Tuosta voimansiirrosta osaa muuta sanoa kun sen, että kannattaa varmaan tarkistaa lootan öljyt ihan kaikenvaralta

      Pistähän kuvaa autosta ja onnea uudelle autolle!
      Tarkoitatko ilmanottoputkella intaken "snorkkelia" vai etujarrujen jäähdytysaukkoja puskurin edessä? Pääseekö anturiin käsiksi helposti ilman puskurin irroittelua?

      Se ropeli tosiaan pyörii jatkuvasti koneen käydessä, visko ei ilmeisesti voi jumittua päälle. Kylmänä ainakin pystyy ropelin pyörittämään käsin, lämpimänä en ole kokeillut.


      Silli

      Comment

      • Camo
        Bimmer Enthusiast
        • May 2004
        • 1662
        • Lahti

        #4
        Originally posted by Janza182 View Post
        Tuosta voimansiirrosta osaa muuta sanoa kun sen, että kannattaa varmaan tarkistaa lootan öljyt ihan kaikenvaralta
        Noissahan on kyllä ikiöljyt. Itellä loistaa tarra lootan kyljessä tyyliin "Life time oil. Don't change".
        Current:
        Ford Ranger 3.2 TDCi Wildtrak -17
        DeTomaso Pantera "Gr4" #5172 -73


        Previous:
        Jeep Grand Cherokee SRT8 6.1
        E36 325i | E53 X5 4.6iS | Jeep WJ 4.7 | E36 320i | E38 740iA | E39 523i | E46 325Ci
        Chevrolet Corvette C5 | Porsche 911 (996) C2 | E30 316i | E36 325tds | E36 318i
        E34 525i | E30 320i | E30 318i | Z3 2.8 Roadster | E34 520i | E30 316i | E36 320i

        Comment

        • Janza182
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4988
          • 013

          #5
          Tarkotin jarrun ilma-aukkoa

          Joo ikiölpät on mut lähinnä tarkotin että kannattaa tarkistaa onko vajausta tms. Sanavalinta väärä

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            #6
            Originally posted by Silli2000 View Post
            Noniin, eka posti tänne. Tuli tuossa vajaa viikko sitten hankittua Z3 M Roadster. Ja ensimmäinen ongelma on ulkolämpömittarin tarkkuus. Aamulla kone kylmänä mittari näyttää tarkasti ulkolämpötilan mutta koneen lämmetessä alkaa mittari heittämään n. 5C astetta lämpimämpää tulosta.
            Itselläni on myös Z3 M Roadster. Ja ulkolämpötilan tarkkuuden kanssa on sama "ongelma". Eli näyttää noin 4 celsiusastetta liian paljon. Esim. +20 asteen lämpötilassa näyttää noin +24 astetta. En ole jaksanut tutkia tätä "vikaa" sen tarkemmin, vaan olen päässälaskulla vähentänyt aina sen neljä astetta siitä mittarin näyttämästä..

            Originally posted by Silli2000
            Anturi on on varmasti jonkin lämmönlähteen (moottorin) lähellä, pitäisi siirtää jonnekin suotuisampaan paikkaan, mutta missä se anturi on?
            Z3 M Roadsterista en ole tutkinut, missä anturi sijaitsee. Normaali bemareissa se on yleensä jarrujen ilmanoton putkessa. Eli etupuskurin sivussa olevien reikien takana jommalla kummalla puolella.

            Originally posted by Silli2000
            Mutta ykkös ja kakkosvaihteella auton voimansiirto kyllä pitää jonkin verran ääntä, hankala selittää millaista. Kuuluuko voimansiirron pitää mitään ääntä?
            Kuuluuko nuo voimansiirrot katto alhaalla vai katto päällä ajettaessa? Noissa S50B30 ja S50B32 pohjaisissa tekniikoissa eli E36 M3 sekä Z3 M ei ole epätavallista, että voimansiirto ääntää jonkin verran. Muutenkin M-malleissa voimansiirto taitaa joutua aika koville. En tiedä, kuuluuko ääni vaihdelaatikosta, vetopyörästöstä vai kantautuuko pelkästään jonkin verran kuluneiden puslien kautta auton sisälle. Itselläni myös kuuluu jonkin verran voimansiirron ääniä, mutta pelkästään katto päällä ajettaessa. Katto alhaalla ääniä ei kuulu enää tai ovat niin hiljaisia, ettei asiaan kiinnitä huomiota.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Silli2000
              Newbiemmer
              • Apr 2007
              • 5

              #7
              Originally posted by Juhis View Post
              Itselläni on myös Z3 M Roadster. Ja ulkolämpötilan tarkkuuden kanssa on sama "ongelma". Eli näyttää noin 4 celsiusastetta liian paljon. Esim. +20 asteen lämpötilassa näyttää noin +24 astetta. En ole jaksanut tutkia tätä "vikaa" sen tarkemmin, vaan olen päässälaskulla vähentänyt aina sen neljä astetta siitä mittarin näyttämästä..
              Eli näyttäisi olevan yleistä ominaisuutta... Voihan sen päässäkin laskea, ja tässä autossa on helpompi tökkästä sormea tuuleen ja arvioida sitäkin kautta

              Originally posted by Juhis View Post
              Z3 M Roadsterista en ole tutkinut, missä anturi sijaitsee. Normaali bemareissa se on yleensä jarrujen ilmanoton putkessa. Eli etupuskurin sivussa olevien reikien takana jommalla kummalla puolella.
              Jos se helpolla löytyy niin sen paikkaa voisi vaihtaa. Jos se tuossa tunnelissa on niin luulisi toimivan silloin hyvin...

              Originally posted by Juhis View Post
              Kuuluuko nuo voimansiirrot katto alhaalla vai katto päällä ajettaessa? Noissa S50B30 ja S50B32 pohjaisissa tekniikoissa eli E36 M3 sekä Z3 M ei ole epätavallista, että voimansiirto ääntää jonkin verran. Muutenkin M-malleissa voimansiirto taitaa joutua aika koville. En tiedä, kuuluuko ääni vaihdelaatikosta, vetopyörästöstä vai kantautuuko pelkästään jonkin verran kuluneiden puslien kautta auton sisälle. Itselläni myös kuuluu jonkin verran voimansiirron ääniä, mutta pelkästään katto päällä ajettaessa. Katto alhaalla ääniä ei kuulu enää tai ovat niin hiljaisia, ettei asiaan kiinnitä huomiota.
              Ei ole liiaksi noita avoautoilukelejä ollut mutta en välttämättä ole katto auki kiinnittänyt ääneen huomiota.. Täytyy kokeilla vielä.
              Edellinen omistaja on muutama vuosi sitten vaihdattanut laatikko ja peräöljyt (ajettu ehkä 10tkm:iä sen jälkeen) joten luulisi ainakin mömmöjen olevan kunnossa.

              .silli

              Comment

              • Harppa1
                Newbiemmer
                • Jul 2006
                • 24

                #8
                Loksuu täälläkin

                Kiva! Muitakin Z:taan höyrähtäneitä....

                Oma setori hankittu myös tänä keväänä, sama homma, hiljaisella vauhdilla vaihdettaessa kuuluu "losahdus" kun nostaa kykimen. En ole migreeniä ottanut kun muuten ajossa ei mekasta eikä ujella.

                Käynnistäessä vanos kyllä jonkinaikaa ärisee, hiljenee sitten kun nostaa kierrokset 1700.

                Melkein tyhjäkäynnillä ajaessa kuulostaa hieman diesel moottorilta, tässä foorumissa kerrotun mukaan ei tappavaa, kiusaa lähinnä omistajaa. Kuulemma selviää ketjunkiristimen vaihdolla??

                Eniten kiusaa tyhjäkäynnillä lievä epätasaisuus käynnissä. Ideoita mistä tulee?
                Last edited by Harppa1; 06-05-2007, 13:07.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎