Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 US rekisterointikatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Allianz
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 386
    • Vantaa

    Z3 US rekisterointikatsastus

    Sigun auto pitaisi saada rekisteroitya.

    1) Autossa on ajovaloumpioissa E ja DOT leimat. Katsastusmies sanoi, etta jos olisi ollut vain DOT niin olisi saattanut menna lapi. Ajovalojen sahkoista korkeudensaatoa ei ole ja katsastusmiehen mielesta pitaisi olla.

    AKE sanoo:

    - Valaisimet: DOT merkityt (HB1 -HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla varustetut) valot voidaan hyväksyä henkilöautoissa 31.12.1997 asti ja muissa autoissa 13.6.1995 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia valaisimia ei ole saatavilla. Lähivalojen korkeudensäätölaite vaaditaan muiden kuin DOT merkittyjen lähivalojen kanssa 14.6.1995 alkaen. Alkuperäisiä DOT merkittyjä kaasupurkausvaloja ei myöskään edellytetä varustettavaksi ajovalojen pesulaitteella.

    Auto on valmistettu 5/97 ja rekisteroity 97. Miten tama E merkinta DOT:in lisaksi tekee korkeudensaadon pakolliseksi? Pitaako minun hioa E merkinnat pois? Autoonhan ei ole sarjanumeron perusteella saatavissa korkeudensaatoa tai pelkkia E umpioita. Kyllahan sinne keulalle saa vaikka mersun valot jos sille linjalle lahdetaan. Sopiihan nuo euroumpiot sinne, mutta ei johtosarjoihin.

    Tuo valojen sahkoisenkorkeudensaadon laittaminen tulee suhteettoman kalliiksi asiasta, jolla ei ole mitaan tekemista todellisuuden kanssa.

    Teknista poikkeuslupaa voi myos hakea, mutta tod epavarmasta saamisesta 380e pulittaminen ei lammita mielta.

    Eli konttorille vain vaatimaan, etta valojen on kelvattava sellaisenaan ilman korkeudensaatoa, kun eu valoja ei saatavilla autoon?

    Parkit pitaisi myos poistaa vilkuista ja vetaa takasumuvalolle johdot. (tama ei ongelma)


    2) Autossa todella tummat kalvot sivulaseissa. Riittaako leimaan, etta poistaa vain pikkukolmioista?

    3) Vaatimuksenmukaisuustodistus. Kirjoittaako maahantuoja naita? Tuvilta maksaa noin 600e.
    Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
    ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
    "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    Hmm, onko autossa muka jotkin xenonit? Eikai Z3 ole alunperin ainakaan moisia saanut?
    Eikai automaattista tasonsäätöä tarvita kuin xenonien tapauksessa, vai mikä tässä on ideana?

    Eikö umpiot kuitenkin pidä vaihtaa euro mallisiksi jotta valokuvio on oikeanlainen?
    Jollen nyt aivan väärin muista niin jenkkilässä oli käytössä tommonen porras mallinen valokuvio kun euroopassa se lähtee portaan jälkeen oikealle ylös?
    Sinänsä tuo ei haittane varmaan kun sen ei pitäisi kuitenkaan häikästä ketään.

    Mutta muut korjatkoon...
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Allianz
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 386
      • Vantaa

      #3
      Ei ole xenonit, eika ole puhuttu automaattisesta korkeudensaadosta. Eli siita sahkoisesta peukalosaadosta. Ja kyseisissa umpioissahan on E hyvaksynta.
      Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
      ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
      "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #4
        Ok, ei sitten mitään.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • HP_84
          Newbiemmer
          • Apr 2005
          • 4
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Allianz View Post
          Sigun auto pitaisi saada rekisteroitya.

          1) Autossa on ajovaloumpioissa E ja DOT leimat. Katsastusmies sanoi, etta jos olisi ollut vain DOT niin olisi saattanut menna lapi. Ajovalojen sahkoista korkeudensaatoa ei ole ja katsastusmiehen mielesta pitaisi olla.

          Eli konttorille vain vaatimaan, etta valojen on kelvattava sellaisenaan ilman korkeudensaatoa, kun eu valoja ei saatavilla autoon?

          Parkit pitaisi myos poistaa vilkuista ja vetaa takasumuvalolle johdot. (tama ei ongelma)


          2) Autossa todella tummat kalvot sivulaseissa. Riittaako leimaan, etta poistaa vain pikkukolmioista?

          3) Vaatimuksenmukaisuustodistus. Kirjoittaako maahantuoja naita? Tuvilta maksaa noin 600e.


          Tuon ohjeen mukaan 100 € hintaan on ainakin joskus saanut ko. papereita maahantuojalta.

          Katsastusasemilla on myös palvelu jonka avulla he voivat tilata tuon vaadittavan paperin. Tai ainakin A-Katsastuksen konserniin kuuluvilla asemilla tämä mahdollisuus pitäisi olla. Hintaakin pitäisi olla huomattavasti vähemmän, käsittääkseni 100-200 €.

          Nuo tummat kalvot eivät ole hylkäysperuste katsastuksessa, eikä rekisteröintikatsastuksen yhteydessä kirjoitetut korjauskehotukset tule rekisteriotteelle näkyviin.

          Eli periaatteessa ekaan vuosikatsastukseen asti nuo kalvot ovat auton omistajan ja poliisin välinen asia. Rekisteröintikatsastuksen asiakirjat tosin lähetetään TraFiin (entinen AKE) kuvaukseen, joten ne ovat siellä selattavissa ja näin voidaan todeta että kalvoista on huomautettu jo RK:n yhteydessä.

          Tuohon korkeudensäätöön liittyvään asiaan en osaa suoraan vastata, mutta voin yrittää selvittää asiaa.

          Teen siis katsastajan hommia työkseni, mutta nuo jenkeistä tuodut autot ovat vähän hämärämpi osa-alue, koska sellaisia ei juurikaan aikaisemmin ole tullut vastaan. Onkohan alunperin EU-markkinoille tarkoitetuissa autoissa pelkät E-merkinnät, vai onko kaikkiin valaisimiin laitettu sekä DOT- että E-merkinnät?
          E30 Cabrio ´86

          Comment

          • Zoui
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 6350
            • Tampere

            #6
            Originally posted by HP_84 View Post
            http://www.ake.fi/pdf/BMW%20ohje2.pdf

            Tuon ohjeen mukaan 100 € hintaan on ainakin joskus saanut ko. papereita maahantuojalta.
            Maahantuoja ei toimita lappua muille markkina-alueille myytyihin autoihin.
            Elämä on pihakivestä.

            Comment

            • Allianz
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 386
              • Vantaa

              #7
              Alunperin EU alueen autoissa vain E merkinnat. Minulla hyva kun on pihassa samaa vuosimallia myos EU auto ihmeteltavana.
              Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
              ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
              "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

              Comment

              • Zoui
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 6350
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Allianz View Post
                Alunperin EU alueen autoissa vain E merkinnat. Minulla hyva kun on pihassa samaa vuosimallia myos EU auto ihmeteltavana.
                Näin on ja kyllä ne periaatteessa kuuluisi vaihtaa, tosin kovin usein näin ei tapahdu. Eli jos ei vaatimisen jälkeen auton omat valot kelpaa, laittaa sitten keulalle leimalle pelkällä DOT merkillä olevat valot. (romikselta jostain vanhasta dodgesta vaikka) Asia kunnossa, halvalla ja autossa leima
                Elämä on pihakivestä.

                Comment

                • Allianz
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 386
                  • Vantaa

                  #9
                  Kun nyt todella saivarrellaan, niin autoonhan ei ole saatavissa pelkkia E hyvaksyttyja valoja eika korkeudensaatoa sarjanumeron perusteella. Kuten jo sanottu sinne saa vaikka ne dodgen valot jeesusteipilla kiinni ne ei kuitenkaan ole sen auton valot. Eu valojen vaihdon yhdeydessa myos kaikki valojen sahkot pitaa muuttaa.

                  Ja eikos auton "valokuviokin" pitaisi olla E hyvaksytty, jos kerran se leimakin on. Eli ainoa mista hiertaa on korkeudensaato ja sattumalta juuri se kallein homma.
                  Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
                  ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
                  "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Allianz View Post
                    Kun nyt todella saivarrellaan, niin autoonhan ei ole saatavissa pelkkia E hyvaksyttyja valoja eika korkeudensaatoa sarjanumeron perusteella. Kuten jo sanottu sinne saa vaikka ne dodgen valot jeesusteipilla kiinni ne ei kuitenkaan ole sen auton valot. Eu valojen vaihdon yhdeydessa myos kaikki valojen sahkot pitaa muuttaa.

                    Ja eikos auton "valokuviokin" pitaisi olla E hyvaksytty, jos kerran se leimakin on. Eli ainoa mista hiertaa on korkeudensaato ja sattumalta juuri se kallein homma.
                    Yleensä kun katsastusmiehen kanssa alkaa saivartelemaan, homma ei siitä helpotu

                    Valokuvion katsastusmies tarkastaa valosta kuitenkin, oli e tai ei. Jos haluat kiertää tuon korkeudensäädön, niin vastaus siihen on se että pelkällä DOT merkinnällä täytyisi olla.

                    Sitten voi myös vedota alustan riittävään jäykkyyteen, siihenkin on oma lakipykälänsä olemassa.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • Laku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 17522
                      • Turku

                      #11
                      Originally posted by Zoui View Post
                      Maahantuoja ei toimita lappua muille markkina-alueille myytyihin autoihin.
                      OT: Toimitti se mulle ainakin Kasiin (Japanista) akselimassatodistuksen.
                      Näillä mennään:
                      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                      Comment

                      • Allianz
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 386
                        • Vantaa

                        #12
                        Onko tasta jotain mustaa valkoisella, etta taytyisi olla pelkastaan DOT, etta paasee valojen korkeudensaadosta? Miten se umpioista myos loytyva E kumoaa DOT merkinnan? Hiomallahan tuosta paasee jos on vain siita kiinni.

                        Ei vaan viitsisi turhaan lahtea kannibalisoimaan umpioita. Rupeaa tuntumaan, etta on aika tulkinnanvarainen juttu, jos ei lakitekstia loydy umpioista, joista loytyy molemmat kirjaimet. Ja muutenkin taitaa olla niin monta ratkaisua kuin on katsastusmiesta.

                        Katsoivat jo konttorilla korkeudensaadon/kuvion ja oli ok.
                        Last edited by Allianz; 21-07-2010, 11:58.
                        Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
                        ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
                        "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

                        Comment

                        • Zoui
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 6350
                          • Tampere

                          #13
                          Originally posted by Laku View Post
                          OT: Toimitti se mulle ainakin Kasiin (Japanista) akselimassatodistuksen.
                          Jep, mikä onkin ihan eri asia kuin vaatimuksenmukaisuustodistus.
                          Elämä on pihakivestä.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17522
                            • Turku

                            #14
                            Ihmetyttää muakin tuollainen E-/DOT-hyväkysyntä ongelma. Lainaa joltakin mukavalta forumilaiselta katsastukseen valot ? Itse auttaisin, jos Zeta löytyisi...
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17522
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Zoui View Post
                              Jep, mikä onkin ihan eri asia kuin vaatimuksenmukaisuustodistus.
                              Ai, puhuttiinkin siitä . No, ei sitten mtn. Anteeksi häiriö.
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎