Originally posted by Kaasuttaja
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Z4 kattomekanismi rikki - APUJA?
Collapse
X
-
Morjesta vaan kaikille -
palailen vuoden jälkeen ihan samaan topic'iin, jonka tiimoilta (E85, -05) tarinointini vuosi sitten. Katon alaslasku mekanismi lähti päälle vanhalla akulla pienen houkuttelun jälkeen - ensi alkuun useampaan yritettynä "ei mitään eloa". Sitten viimein "startin jälkeen (?)" vaivalloisesti alaslaskeutuen.
Nyt edellisvuoteen kuitenkin merkittävimpänä erona se, ettei viimeisimmän talven jäljiltä enää katon ylösnousua tuliterään AGM akkuun vaihdosta huolimatta.
Noh, eihän autoa voinut sateeseen jättää, vaan kiinnivientiä varten oli välttämätöntä vapauttaa hydraulinen linkki takakontin mikrokytkimen avulla ja vetää katto kaksissa miehin päälle niin, että lopullinen vesitiivis lukitus TORX-avaimella.
Itse manuaalisesta nostosta kokemuksena: - todella yllättävän raskas toimenpide vetää katto manuaalisesti AUKI-asennosta KIINNI-asentoon - so. yksin ko. toimenpiteen suorittaminen olisi jäänyt haaveeksi, joten mietinkin josko tuo jo itsessään signaali siitä, ettei kaikki ihan OK - vai onko tuon katon rakenne todellakin niin "jäykkä", ettei siltä vain voi välttyä?
Itse kysymys asiantuntijoille: - jos nyt lähtisin kokeilemaan katon alaslaskua _sähköisesti_ , niin onko odotettavissa synkronoinnillisia ongelmia, askelmoottoritahdistus, tms, jos kytken hydrauliikan takaisin päälle nyt yläasennossa olevana katon manuaalisen kiinnilaiton jälkeen? Vai BMW suunnitellut katon niin, ettei "muistissa olevalla katon auki/kiinniolon vaiheella" ole mitään merkitystä?
Tuumin, notta parempi kysyä lisävaloa ennenkuin söösi mitään innokkuudeltaan rikki.
Kiitän neuvoista, jos niitä aiheen osalta tarjolla.E70 X5 4.8i [-07]
E85 Z4 3.0i [-05]
Comment
-
-
Mulla Z4 2003 nyt katto alkanut taas temppuilemaan, ei mene ihan alas auki ja lukitu sinne, tietenkään ikkunat eivät nouse silloin ylös ja punainen valo vilkkuu nappien välissä. Mietin oisko öljy vähissä kun ei jaksa laskea kattoa täysin alas, mikrokytkin paksissa taasen estäisi koko toiminnan. Ylös nousee normaalisti loppuun asti ja ikkunat nousevat ylös.
Comment
-
-
Originally posted by sellumies View PostMulla Z4 2003 nyt katto alkanut taas temppuilemaan, ei mene ihan alas auki ja lukitu sinne, tietenkään ikkunat eivät nouse silloin ylös ja punainen valo vilkkuu nappien välissä. Mietin oisko öljy vähissä kun ei jaksa laskea kattoa täysin alas, mikrokytkin paksissa taasen estäisi koko toiminnan. Ylös nousee normaalisti loppuun asti ja ikkunat nousevat ylös.
Comment
-
-
Originally posted by sellumies View PostKatselin ulkomaisia foorumeita ja siellä ollut samaa ongelmaa. Kangas ei taitu oikein ja tiiviisti omalle paikalleen ja vääntää paksin tasoa jolloin se hentoinen mikrokytkin katkaisee katon laskutoimen.
Tiedossa Oulun suunnalla osaavia harrastajatahoja, joita asian selvittely voisi kiinnostaa? (tietysti korvausta vastaan)E70 X5 4.8i [-07]
E85 Z4 3.0i [-05]
Comment
-
-
z4
Originally posted by Z4LandShark View PostVeljeni on nero! Kertakaikkiaan.
Purki katon, poisti vanhan koneiston, kuivatti vettä valuvan koneistotilan, laittoi uuden pumpun tilalle, tiivisti silikonilla sieltä mistä piti ja teki valumareijän sinne, missä tarvittiin, kiinnitti katon tiivisteineen takaisin. Kuivattamisen kanssa tähän meni 2 päivää kun teki hitaasti ja huolella. Tähän ei tarvittu merkkihuollon >120 eur/h laskuttavaa ammattilaista, joka tekee duunia sen varatut 2,5 päivää á 7,5h, mitä työhön alunperin varattiin.
Vika oli siis se mitä arveltiinkin ja veljeni epäili, että nyt laitettiin kolmas koneisto paikalleen, se on siis kertaalleen jo vaihdettu. Nyt pitäisi pysyä kuivana ja kunnossa - toivottavasti ensi kesänäkin aurinko paistaa sen verran, että voi ottaa 2010 vahingon takaisin .
Veljeni on muuten varmaan käytettävissä, jos jollain on sama kattotilanne. Nyt kun on purkanut ja koonnut yhden, osaa toisen nopeammin. Eli yksäriä vaan, jos kiinnostaa.ilmari100
Comment
-
-
Vinkkinä ylempään, katon purkaminen ei ole välttämättömyys, pieneltä ja kärsivälliseltä kaverilta onnistuu kontin kauttaHusqvarna Svartpilen
BMW e36 318iA
Ex:
BMW e85 Z4 3,0
BMW e36 316ti
MINI Cooper S
BMW Z3 Coupé
BMW e46 325iA
BMW Z3 Roadster
BMW e46 328ci
BMW e36 316ti
Comment
-
-
Originally posted by beetraham View PostMorjesta vaan kaikille -
palailen vuoden jälkeen ihan samaan topic'iin, jonka tiimoilta (E85, -05) tarinointini vuosi sitten. Katon alaslasku mekanismi lähti päälle vanhalla akulla pienen houkuttelun jälkeen - ensi alkuun useampaan yritettynä "ei mitään eloa". Sitten viimein "startin jälkeen (?)" vaivalloisesti alaslaskeutuen.
Nyt edellisvuoteen kuitenkin merkittävimpänä erona se, ettei viimeisimmän talven jäljiltä enää katon ylösnousua tuliterään AGM akkuun vaihdosta huolimatta.
Noh, eihän autoa voinut sateeseen jättää, vaan kiinnivientiä varten oli välttämätöntä vapauttaa hydraulinen linkki takakontin mikrokytkimen avulla ja vetää katto kaksissa miehin päälle niin, että lopullinen vesitiivis lukitus TORX-avaimella.
Itse manuaalisesta nostosta kokemuksena: - todella yllättävän raskas toimenpide vetää katto manuaalisesti AUKI-asennosta KIINNI-asentoon - so. yksin ko. toimenpiteen suorittaminen olisi jäänyt haaveeksi, joten mietinkin josko tuo jo itsessään signaali siitä, ettei kaikki ihan OK - vai onko tuon katon rakenne todellakin niin "jäykkä", ettei siltä vain voi välttyä?
Itse kysymys asiantuntijoille: - jos nyt lähtisin kokeilemaan katon alaslaskua _sähköisesti_ , niin onko odotettavissa synkronoinnillisia ongelmia, askelmoottoritahdistus, tms, jos kytken hydrauliikan takaisin päälle nyt yläasennossa olevana katon manuaalisen kiinnilaiton jälkeen? Vai BMW suunnitellut katon niin, ettei "muistissa olevalla katon auki/kiinniolon vaiheella" ole mitään merkitystä?
Tuumin, notta parempi kysyä lisävaloa ennenkuin söösi mitään innokkuudeltaan rikki.
Kiitän neuvoista, jos niitä aiheen osalta tarjolla.Husqvarna Svartpilen
BMW e36 318iA
Ex:
BMW e85 Z4 3,0
BMW e36 316ti
MINI Cooper S
BMW Z3 Coupé
BMW e46 325iA
BMW Z3 Roadster
BMW e46 328ci
BMW e36 316ti
Comment
-
-
Originally posted by Vibex View PostKuulostaa siltä, että sulla jumittaa hydr.yksikön vapautusventtiili, ja liikuttelu on tällöin manuaalisesti erittäin raskasta. Kysy mistä tiedän.
Onkos muuten kovinkin pahan mutkan takana tuon vapautusventtiiliin pysyvä enablointi? Lähinnä tuo seikka kiinnostaa siltä osin miten vaivattomasti onnistuu tehdä täysmuutos jatkon toimivaan manuaalisen operointiin itse.Last edited by beetraham; 28-11-2020, 20:21.E70 X5 4.8i [-07]
E85 Z4 3.0i [-05]
Comment
-
-
Sama vika täälläkin. Katto alkoi temppuilemaan eilen niin että avautui mutta parilla viimeisellä kerralla kun toimi sulkeutui pätkittäin ja hitaasti. Viimeisellä kerralla piti sulkea käsin.
Nyt aukeaa vain ikkunat ja katon lukitus ja muuten ei tapahdu mitään. "Hätä kytkimestä" ei saa pumpun paineita pois ja kattoa ei saa käsin avattua kuin muutaman kymmenen senttiä kunnes hankaa vastaan.
Sulakkeet ja microswitch katottu. Onko ideoita miten saisi avattua edes käsin? Jos on moottori kärähtänyt vaikuttaako hätäkytkimen toimintaan niin ettei poista paineita?
Comment
-
-
Originally posted by tunppi View PostSama vika täälläkin. Katto alkoi temppuilemaan eilen niin että avautui mutta parilla viimeisellä kerralla kun toimi sulkeutui pätkittäin ja hitaasti. Viimeisellä kerralla piti sulkea käsin.
Nyt aukeaa vain ikkunat ja katon lukitus ja muuten ei tapahdu mitään. "Hätä kytkimestä" ei saa pumpun paineita pois ja kattoa ei saa käsin avattua kuin muutaman kymmenen senttiä kunnes hankaa vastaan.
Sulakkeet ja microswitch katottu. Onko ideoita miten saisi avattua edes käsin? Jos on moottori kärähtänyt vaikuttaako hätäkytkimen toimintaan niin ettei poista paineita?Husqvarna Svartpilen
BMW e36 318iA
Ex:
BMW e85 Z4 3,0
BMW e36 316ti
MINI Cooper S
BMW Z3 Coupé
BMW e46 325iA
BMW Z3 Roadster
BMW e46 328ci
BMW e36 316ti
Comment
-
Comment