Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 kattomekanismi rikki - APUJA?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMB
    BTCF Member
    • Apr 2014
    • 124
    • Oulu

    #31
    Originally posted by Kaasuttaja View Post
    Kannattaa epäselvissä vikatilanteissa tarkastaa myös peräkontin mikrokytkin, mikä estää katon toiminnan. Kuuluu siihen "hyllyn" mekanismiin, millä saa lisää tilaa peräkonttiin katon kustannuksella.
    Ja suksiluukun kansi. Näin kantapään kautta oppineena...

    Comment

    • beetraham
      BTCF Member
      • Feb 2008
      • 16
      • Oulu

      #32
      Morjesta vaan kaikille -

      palailen vuoden jälkeen ihan samaan topic'iin, jonka tiimoilta (E85, -05) tarinointini vuosi sitten. Katon alaslasku mekanismi lähti päälle vanhalla akulla pienen houkuttelun jälkeen - ensi alkuun useampaan yritettynä "ei mitään eloa". Sitten viimein "startin jälkeen (?)" vaivalloisesti alaslaskeutuen.

      Nyt edellisvuoteen kuitenkin merkittävimpänä erona se, ettei viimeisimmän talven jäljiltä enää katon ylösnousua tuliterään AGM akkuun vaihdosta huolimatta.

      Noh, eihän autoa voinut sateeseen jättää, vaan kiinnivientiä varten oli välttämätöntä vapauttaa hydraulinen linkki takakontin mikrokytkimen avulla ja vetää katto kaksissa miehin päälle niin, että lopullinen vesitiivis lukitus TORX-avaimella.

      Itse manuaalisesta nostosta kokemuksena: - todella yllättävän raskas toimenpide vetää katto manuaalisesti AUKI-asennosta KIINNI-asentoon - so. yksin ko. toimenpiteen suorittaminen olisi jäänyt haaveeksi, joten mietinkin josko tuo jo itsessään signaali siitä, ettei kaikki ihan OK - vai onko tuon katon rakenne todellakin niin "jäykkä", ettei siltä vain voi välttyä?

      Itse kysymys asiantuntijoille: - jos nyt lähtisin kokeilemaan katon alaslaskua _sähköisesti_ , niin onko odotettavissa synkronoinnillisia ongelmia, askelmoottoritahdistus, tms, jos kytken hydrauliikan takaisin päälle nyt yläasennossa olevana katon manuaalisen kiinnilaiton jälkeen? Vai BMW suunnitellut katon niin, ettei "muistissa olevalla katon auki/kiinniolon vaiheella" ole mitään merkitystä?

      Tuumin, notta parempi kysyä lisävaloa ennenkuin söösi mitään innokkuudeltaan rikki.

      Kiitän neuvoista, jos niitä aiheen osalta tarjolla.
      E70 X5 4.8i [-07]
      E85 Z4 3.0i [-05]

      Comment

      • sellumies
        Bimmer Rookie
        • Feb 2017
        • 38
        • Kotka

        #33
        Mulla Z4 2003 nyt katto alkanut taas temppuilemaan, ei mene ihan alas auki ja lukitu sinne, tietenkään ikkunat eivät nouse silloin ylös ja punainen valo vilkkuu nappien välissä. Mietin oisko öljy vähissä kun ei jaksa laskea kattoa täysin alas, mikrokytkin paksissa taasen estäisi koko toiminnan. Ylös nousee normaalisti loppuun asti ja ikkunat nousevat ylös.

        Comment

        • sellumies
          Bimmer Rookie
          • Feb 2017
          • 38
          • Kotka

          #34
          Originally posted by sellumies View Post
          Mulla Z4 2003 nyt katto alkanut taas temppuilemaan, ei mene ihan alas auki ja lukitu sinne, tietenkään ikkunat eivät nouse silloin ylös ja punainen valo vilkkuu nappien välissä. Mietin oisko öljy vähissä kun ei jaksa laskea kattoa täysin alas, mikrokytkin paksissa taasen estäisi koko toiminnan. Ylös nousee normaalisti loppuun asti ja ikkunat nousevat ylös.
          Katselin ulkomaisia foorumeita ja siellä ollut samaa ongelmaa. Kangas ei taitu oikein ja tiiviisti omalle paikalleen ja vääntää paksin tasoa jolloin se hentoinen mikrokytkin katkaisee katon laskutoimen.

          Comment

          • beetraham
            BTCF Member
            • Feb 2008
            • 16
            • Oulu

            #35
            Originally posted by sellumies View Post
            Katselin ulkomaisia foorumeita ja siellä ollut samaa ongelmaa. Kangas ei taitu oikein ja tiiviisti omalle paikalleen ja vääntää paksin tasoa jolloin se hentoinen mikrokytkin katkaisee katon laskutoimen.
            Tämä oli hyvä jako, kiitokset tarvii pitää mielessä. Oma tilanteeni tällä hetkellä se, että katon kiinnilukitus aukeaa salvoista ( ja menee myös myös salvoiltaan takaisin lukitukseen ), mutta katon laskuoperaatio ei käynnisty lainkaan.

            Tiedossa Oulun suunnalla osaavia harrastajatahoja, joita asian selvittely voisi kiinnostaa? (tietysti korvausta vastaan)
            Last edited by beetraham; 12-06-2020, 08:50. Reason: typs dit
            E70 X5 4.8i [-07]
            E85 Z4 3.0i [-05]

            Comment

            • kari viitanen
              Bimmer Rookie
              • Dec 2013
              • 39
              • kouvola

              #36
              z4

              Originally posted by Z4LandShark View Post
              Veljeni on nero! Kertakaikkiaan.

              Purki katon, poisti vanhan koneiston, kuivatti vettä valuvan koneistotilan, laittoi uuden pumpun tilalle, tiivisti silikonilla sieltä mistä piti ja teki valumareijän sinne, missä tarvittiin, kiinnitti katon tiivisteineen takaisin. Kuivattamisen kanssa tähän meni 2 päivää kun teki hitaasti ja huolella. Tähän ei tarvittu merkkihuollon >120 eur/h laskuttavaa ammattilaista, joka tekee duunia sen varatut 2,5 päivää á 7,5h, mitä työhön alunperin varattiin.

              Vika oli siis se mitä arveltiinkin ja veljeni epäili, että nyt laitettiin kolmas koneisto paikalleen, se on siis kertaalleen jo vaihdettu. Nyt pitäisi pysyä kuivana ja kunnossa - toivottavasti ensi kesänäkin aurinko paistaa sen verran, että voi ottaa 2010 vahingon takaisin .

              Veljeni on muuten varmaan käytettävissä, jos jollain on sama kattotilanne. Nyt kun on purkanut ja koonnut yhden, osaa toisen nopeammin. Eli yksäriä vaan, jos kiinnostaa.
              ,mulla ois kans moottorin vaihto edessä ja uusi moottori on jo hommattu,onnistuisko euroja vastaan vaihto t kari 0405671122
              ilmari100

              Comment

              • Vibex
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2014
                • 1995
                • Lohja

                #37
                Vinkkinä ylempään, katon purkaminen ei ole välttämättömyys, pieneltä ja kärsivälliseltä kaverilta onnistuu kontin kautta
                Husqvarna Svartpilen
                BMW e36 318iA

                Ex:

                BMW e85 Z4 3,0
                BMW e36 316ti
                MINI Cooper S
                BMW Z3 Coupé
                BMW e46 325iA
                BMW Z3 Roadster
                BMW e46 328ci
                BMW e36 316ti

                Comment

                • Vibex
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2014
                  • 1995
                  • Lohja

                  #38
                  Originally posted by beetraham View Post
                  Morjesta vaan kaikille -

                  palailen vuoden jälkeen ihan samaan topic'iin, jonka tiimoilta (E85, -05) tarinointini vuosi sitten. Katon alaslasku mekanismi lähti päälle vanhalla akulla pienen houkuttelun jälkeen - ensi alkuun useampaan yritettynä "ei mitään eloa". Sitten viimein "startin jälkeen (?)" vaivalloisesti alaslaskeutuen.

                  Nyt edellisvuoteen kuitenkin merkittävimpänä erona se, ettei viimeisimmän talven jäljiltä enää katon ylösnousua tuliterään AGM akkuun vaihdosta huolimatta.

                  Noh, eihän autoa voinut sateeseen jättää, vaan kiinnivientiä varten oli välttämätöntä vapauttaa hydraulinen linkki takakontin mikrokytkimen avulla ja vetää katto kaksissa miehin päälle niin, että lopullinen vesitiivis lukitus TORX-avaimella.

                  Itse manuaalisesta nostosta kokemuksena: - todella yllättävän raskas toimenpide vetää katto manuaalisesti AUKI-asennosta KIINNI-asentoon - so. yksin ko. toimenpiteen suorittaminen olisi jäänyt haaveeksi, joten mietinkin josko tuo jo itsessään signaali siitä, ettei kaikki ihan OK - vai onko tuon katon rakenne todellakin niin "jäykkä", ettei siltä vain voi välttyä?

                  Itse kysymys asiantuntijoille: - jos nyt lähtisin kokeilemaan katon alaslaskua _sähköisesti_ , niin onko odotettavissa synkronoinnillisia ongelmia, askelmoottoritahdistus, tms, jos kytken hydrauliikan takaisin päälle nyt yläasennossa olevana katon manuaalisen kiinnilaiton jälkeen? Vai BMW suunnitellut katon niin, ettei "muistissa olevalla katon auki/kiinniolon vaiheella" ole mitään merkitystä?

                  Tuumin, notta parempi kysyä lisävaloa ennenkuin söösi mitään innokkuudeltaan rikki.

                  Kiitän neuvoista, jos niitä aiheen osalta tarjolla.
                  Kuulostaa siltä, että sulla jumittaa hydr.yksikön vapautusventtiili, ja liikuttelu on tällöin manuaalisesti erittäin raskasta. Kysy mistä tiedän.
                  Husqvarna Svartpilen
                  BMW e36 318iA

                  Ex:

                  BMW e85 Z4 3,0
                  BMW e36 316ti
                  MINI Cooper S
                  BMW Z3 Coupé
                  BMW e46 325iA
                  BMW Z3 Roadster
                  BMW e46 328ci
                  BMW e36 316ti

                  Comment

                  • beetraham
                    BTCF Member
                    • Feb 2008
                    • 16
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Vibex View Post
                    Kuulostaa siltä, että sulla jumittaa hydr.yksikön vapautusventtiili, ja liikuttelu on tällöin manuaalisesti erittäin raskasta. Kysy mistä tiedän.
                    Jaahans, kiitti kommenteista. Jotain tällaista hieman ounastelinkin; - ero oli nimittäin kuin yöllä ja päivällä versus YouTube videoinnin "yhdellä kädellä" tehdyt nostot katon ylösviennin osalta, minkä vuoksi nytkyttelinkin tiuhaan tahtiin vapautuskytkintä, sen kuitenkaan toimena ratkaisematta yhtään mitään.

                    Onkos muuten kovinkin pahan mutkan takana tuon vapautusventtiiliin pysyvä enablointi? Lähinnä tuo seikka kiinnostaa siltä osin miten vaivattomasti onnistuu tehdä täysmuutos jatkon toimivaan manuaalisen operointiin itse.
                    Last edited by beetraham; 28-11-2020, 19:21.
                    E70 X5 4.8i [-07]
                    E85 Z4 3.0i [-05]

                    Comment

                    • tunppi
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2006
                      • 45
                      • Helsinki

                      #40
                      Sama vika täälläkin. Katto alkoi temppuilemaan eilen niin että avautui mutta parilla viimeisellä kerralla kun toimi sulkeutui pätkittäin ja hitaasti. Viimeisellä kerralla piti sulkea käsin.

                      Nyt aukeaa vain ikkunat ja katon lukitus ja muuten ei tapahdu mitään. "Hätä kytkimestä" ei saa pumpun paineita pois ja kattoa ei saa käsin avattua kuin muutaman kymmenen senttiä kunnes hankaa vastaan.

                      Sulakkeet ja microswitch katottu. Onko ideoita miten saisi avattua edes käsin? Jos on moottori kärähtänyt vaikuttaako hätäkytkimen toimintaan niin ettei poista paineita?

                      Comment

                      • Vibex
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2014
                        • 1995
                        • Lohja

                        #41
                        Originally posted by tunppi View Post
                        Sama vika täälläkin. Katto alkoi temppuilemaan eilen niin että avautui mutta parilla viimeisellä kerralla kun toimi sulkeutui pätkittäin ja hitaasti. Viimeisellä kerralla piti sulkea käsin.

                        Nyt aukeaa vain ikkunat ja katon lukitus ja muuten ei tapahdu mitään. "Hätä kytkimestä" ei saa pumpun paineita pois ja kattoa ei saa käsin avattua kuin muutaman kymmenen senttiä kunnes hankaa vastaan.

                        Sulakkeet ja microswitch katottu. Onko ideoita miten saisi avattua edes käsin? Jos on moottori kärähtänyt vaikuttaako hätäkytkimen toimintaan niin ettei poista paineita?
                        Hyvin hitaasti saat katon auki väkisin, muttei turhia kannata aukoa vaan moottori vaihtoon.
                        Husqvarna Svartpilen
                        BMW e36 318iA

                        Ex:

                        BMW e85 Z4 3,0
                        BMW e36 316ti
                        MINI Cooper S
                        BMW Z3 Coupé
                        BMW e46 325iA
                        BMW Z3 Roadster
                        BMW e46 328ci
                        BMW e36 316ti

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎