Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 kovakatto ja asennusongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Toysoldier
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 2
    • Rauma

    Z3 kovakatto ja asennusongelma

    Mulla on siis vm 2000 Z3 ja ostin siihen ruotsista käytetyn kovakaton joka on myöskin vm 2000. Asennussarjan ostin myös.
    Vein huoltoliikkeeseen auton ja katon asennettavaksi. Nyt huoltoliikkeestä (joka ei siis ole varsinaisesti BMW huoltoliike) soitettiin että katto sopii kyllä muuten mutta etukiinnitys on katossa erilainen eikä siis ihan heittämällä mene paikalleen. Asennussarja siis sisälsi vaan ne sivuille tulevat vastakappaleet (+takalasin lämmitinjohdot). Ohjeessa, joka tuli asennussarjan mukana, on vain pieni kuva ja teksti kuinka katto tulisi ruuvata kiinni edestä. Rättikatto autossa on ns. "puolimanuaalinen"? Eli sähköisesti menee ylös ja alas mutta lukitus/avaus on tehtävä manuaalisesti "pikalukitusvivuilla". Onko zetoissa myös olemassa täysin manuaalista tai täysin sähköistä kattoa? Huoltoliikkeestä epäiltiin että tuo katto olisi ollut zetassa, jossa on ollut täysin sähköinen kattomekanismi. Lupasivat selvittää asiaa josko siihen saisi tilattua jonkinäköistä asennussarjaa vielä...
    Mutta, voiko olla tosiaan mahdollista että noita kovakattoja olisi tehty erilaisia? Vai onko vika vain kiinnikkeissä? Vaiko mahdollisesti asentajassa?
  • bluezmobile
    Newbiemmer
    • Jul 2007
    • 5

    #2
    Terve,

    Kovin oudolta vaikuttaa...

    Siis kiinnityshän on edessä vain 2 ruuvilla, Iso Torx, ruuvit ovat valmiina tuulilasin kehyksessä. (Lienetkö saanut sellaisen Torx avaien katon/auton mukana).

    Ja kovakatossa on vain kierteet... Luulen kun hetken kattelet
    tuulilasin kehystä kulmissa niin löytyy ne ruuvit. Muistelen että ovat ainoat näkyvät "kolot"...

    Enkä oikein usko että tarvikekatoissakaan olisi mitään erikoisia virityksiä.

    Terveisin,
    BlueZmobile

    ps. siis "täysmanuaali" kattoja on, "täyssähköisiä" ei käsittääkseni ole.
    pps. ja siis asennus on helppo ja eikä sen asennussarjankaan kanssa kauaa tullut touhutta..

    Comment

    • pyyn0
      BTCF Member
      • Jun 2008
      • 1053
      • Fin

      #3
      sähkökatto tai ei kyllä se siihen käy. Z3 sähkökattokin on avattava niistä hakasista ennen avaamista. vie merkkiliikkeeseen niin eiköhän saa sielä paikalleen.
      -BMW F11 530xd -12
      -BMW E60 530dA -04
      -BMW E23 735iA -85
      Ex
      -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
      -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
      -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
      -BMW E39 528i 96

      Comment

      • Toysoldier
        Newbiemmer
        • Sep 2010
        • 2
        • Rauma

        #4
        Kiitos vastauksista. Soittelin tänään muutamaan BMW-merkkiliikkeeseen ja kaikki olivat sitä mieltä ettei noita kattoja tosiaan ole kuin yhdenlaista. Ihan varmaksi eivät kuitenkaan asiaa vannoneet mutta itse uskon yhä edelleen että kyllä sen pitäisi sopia autoon.

        Kävin kurkkaamassa autoa ja sieltä löytyy nuo ruuvin paikat mutta ruuveja ei siellä ole? Netistä löysin jonkun jenkkiläisen pojan kirjoittaman ohjeen ja sen mukaan kovasta katosta täytyy ensin löysätä 3 ruuvia molemmista kulmista jotta kovan katon saa ujutettua paikalleen. Sen lisäksi neuvottiin että asennussarjat auton sivuilla tulisi kiristää paikalleen vasta kun katto on liu'utettu paikalleen oikeaan kohtaan.

        Mutta mites tuo etukiinnitys, muistaako joku pitääkö katto laittaa ns takaa eteenpäin vai voiko sen "heittää" ylhäältä alas? Eli siis onko siinä jotkin urat mihin se pitäisi oikein asetella? En tutkinut autoa tarkemmin koska se on vieläkin tuolla korjaamolla missä ei osata edetä asiassa. Katto lepää tällä hetkellä auton päällä eikä etuosa katosta loksahda paikalleen vaan siinä on n 2cm:n rako. Jokin ottaa välissä kiinni eikä kukaan tiedä mikä.

        Comment

        • bluezmobile
          Newbiemmer
          • Jul 2007
          • 5

          #5
          Z3:n Hardtop:in asennus

          Terve,

          Ne "ruuvit" on vähän piilossa, kannattaa "tökätä" vaikka ruuvimeisselillä
          en yllättyisi vaikka ne "olisivatkin" siellä. =yllätti minut :-)
          Mutta vissiin oikea järjestys on ruuvata edestä "kulmat" melkein kiinni ja sitten pikalukot takaa. Sitten kiristellä edestä.
          Katto ei ole tieteellisen tarkka => takakiinnikkein pultit&mutterit kannattaa olla ensimmäisellä asennuksella hipsun löysällä, kun paikka ok. Niin ne voinee kiristellä... jotenkin hankalaa, omassa "liukuvat tuuppimalla".

          Asennus suunta edessä on suoraan ylhäältä alaspäin.. Ei mitään erikoisia
          kiskoja tms.. katto on alumiinia taipuu/elää sen verran että 1cm ei ole "paljon"...

          Terveisin,
          Bluezmobile

          ps. linkkinä joku skannauskuva ohjekirjasta
          Attached Files

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎