Announcement

Collapse
No announcement yet.

E85: Z4 3.0i vetelee kesärenkailla vaarallisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shal1968
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 1
    • Oulu

    E85: Z4 3.0i vetelee kesärenkailla vaarallisesti

    Kesärenkaina "jotkin kiinalaiset", edessä kokoa 225/40R18, takana 255/35R18 eli ns. vakiokumit kesällä. Uravetely on todella vaarallista, pari kertaa meinannut lähtee auto kaiteeseen motarilla. Ajattelin että ominaisuus (väljää alustassa), nyt vaihdoin talvirenkaat (joo Oulussa asutaan) 225/45-50R17 (en just muista sivuprofiilia) Hakkapeliitta4 ja kaikki siis kaikki vetely katosi kokonaan -> ei siis olekaan alustan suoranainen väljyysvika.

    Olen nyt yrittänyt löytää netistä apua kokemuksiin ja kovasti löytyy tietoa, että BMW olisi (ykkösautona BMW 525 2009 ja ei todellakaan vetele) "tyyppivikainen" eli ohjaus niin tarkka että vetelee suomen teillä. Onko tämä tosiasia vai oisko "kiinalaiset" renkaat syynä ja vaihto vaikka Michelinin Sport Pilotteihin tai Contin SportContactiin poistais ongelma, vai onko se niin että 18":lla ongelma on ja pysyy. Kiitos etukäteen avusta.
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    #2
    Tuo "tyyppivika" on varmasti luettu jostain Helsinginsanomien tarkasta ja totuudenmukaisesta tyyppivika-taulukosta.
    M550d

    Comment

    • Vesper
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 240
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by shal1968 View Post
      Kesärenkaina "jotkin kiinalaiset", edessä kokoa 225/40R18, takana 255/35R18 eli ns. vakiokumit kesällä. Uravetely on todella vaarallista, pari kertaa meinannut lähtee auto kaiteeseen motarilla. Ajattelin että ominaisuus (väljää alustassa), nyt vaihdoin talvirenkaat (joo Oulussa asutaan) 225/45-50R17 (en just muista sivuprofiilia) Hakkapeliitta4 ja kaikki siis kaikki vetely katosi kokonaan -> ei siis olekaan alustan suoranainen väljyysvika.

      Olen nyt yrittänyt löytää netistä apua kokemuksiin ja kovasti löytyy tietoa, että BMW olisi (ykkösautona BMW 525 2009 ja ei todellakaan vetele) "tyyppivikainen" eli ohjaus niin tarkka että vetelee suomen teillä. Onko tämä tosiasia vai oisko "kiinalaiset" renkaat syynä ja vaihto vaikka Michelinin Sport Pilotteihin tai Contin SportContactiin poistais ongelma, vai onko se niin että 18":lla ongelma on ja pysyy. Kiitos etukäteen avusta.

      Ainakin omassa Z4:ssä vetely väheni, kun teetin siihen nelipyöräsuuntauksen. Tosin vetelee vieläkin ihan kiitettävästi,
      renkaina samankokoiset kuin sinulla, jotkut halvat korealaiset.
      Pitäisi varmaan vaihtaa leveyttä hieman maltillisempaan...

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #4
        Voi siellä alustassa olla vieläkin sitä väljää. Löysepirunkoiset talvirenkaat vaan nuljuu sen verran, että se ei tunnu nyt. Auto nosturille ja vääntelemään alustan osia. Väljät vaihtoon ja sen jälkeen nelipyöräsuuntaus kesärenkaille sopivilla arvoilla.
        E61 525d LCI

        Comment

        • e36coupe
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2004
          • 720
          • Nokia

          #5
          ....."jotkin kiinalaiset"....

          ....."korealaiset"....

          Ei ne kelvollisten renkaiden hinnat ihan kokonaan mene katteisiin, kyllä niissä on hieman mukana myös suunnittelu-, valmistus- ja raaka-aine kustannuksia.

          Tottakai ne alustan osat pitää olla myös kunnossa ja kulmat kohillaan, mutta jos lähtökohta on toi että tienpintaan ottaa kosketuksen neljä kämmenen kokoista aluetta niin eiköhän niiden tarvisi olla edes sinnepäin laadultaan?
          Last edited by e36coupe; 20-10-2010, 14:27.
          Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

          Työn alla: E21 320/6
          Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

          Comment

          • dieseljussi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2010
            • 592
            • Suomi

            #6
            Minulla veteli varmasti tiiviillä alustalla varustettu 318d aika rajusti runflateillä. Ongelma poistui, kun vaihdoin renkaat tavallisiin. Niissä oli sekin hankala ominaisuus, ettei rengaspaineen alentumista huomannut mitenkään päälle päin (eikä rengasrikkovaroitin myöskään reagoinut 0.8 bar takarengaspaineeseen). Vajaapaineisena uraherkkyys siirtyi vielä aivan uudelle tasolle.

            Comment

            • Madfexx
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 3646
              • Lempäälä

              #7
              Matalaprofiiliset jäykemmät renkaat tuovat huomattavasti raadollisemmin esiin alustan puutteet. Pehmeämmillä ja korkeaprofiilisemmilla talvikumeilla vetely siis luonnollisesti väheni. Itse lähtisin ratkaisemaan ongelmaa kesärenkaiden ja alustan osien yhteisvaikutuksen kantilta. Saattaapi olla, että alustassa on jossain vähän väljää tai säädöt pielessä ja ominaisuuksiltaan heikkotasoiset matalaprofiilirenkaat korostavat sitä. Saattanee siis korjaantua renkaiden vaihdolla, tai vaihtoehtoisesti tekemällä alustaremonttia. Itse lähtisin liikkelle huolellisella alustan kunnon ja säätöjen tarkastuksella.

              Niin, eikä se renkaiden valmistusmaa oletusarvoisesti vaikuta niihin ajo- ja mukavuusominaisuuksiin välttämättä millään tavalla. Itse olen ollut joihinkin halpoihin "kiinarenkaisiin" erittäin tyytyväinen ja toisaalta pahiten koskaan meikäläisen autossa vedelleet renkaat ovat olleet Michelinit.
              Last edited by Madfexx; 20-10-2010, 14:46.
              Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
              Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

              Comment

              • Nizu^
                Bimmer Rookie
                • Oct 2006
                • 86
                • Helsinki

                #8
                Mulla oli ennen zetassa edessä 225/40R18 ja takana 255/35R18 Bridgestone RE050 run flatit ja veteli niin pirusti.

                Vaihdoin Hankook K110 samassa koossa ja pystyn ajelemaan tiellä kuin tiellä vaikka ilman käsiä.

                Samoja kokemuksia on myös vanhasta E46sessa, jossa oli ennen Pzerot jotka veteli aivan älyttömästi. Vaihto Hankookeihin ja taas pystyi ajemaan ilman vetelyä..

                Hankookkien huippupito ei ole aivan samalla tasolla "merkki" renkaiden kanssa, mutta niiden käyttäytyminen on hyvin ennalta arvattavaa, joten yllätyksiä ei tule vaikka välillä päästelee mutkateillä lujempaakin.

                Helppo ratkaisu vetelyongelmiin...
                G30 520d Msport
                R1150R+Remus+Wunderlich engine tuning
                EX. E92 M3 DCT+Nothing
                EX. Z4 3.0SI Coupe+H&R Coilovers+BBS CH
                EX. Z4 2.5+Style 108+ACS suspension+ACS antirollbar+ACS strut bar
                EX. E91 325i+BBS CH+H&R cupkit
                EX. E46 Compact+Ac Schnitzer ACS3 Optic+H&R+BBS CH

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7420
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Nizu^ View Post
                  Hankookkien huippupito ei ole aivan samalla tasolla "merkki" renkaiden kanssa ...
                  OT, mutta hyvinhän Hankook on pärjännyt monissa testeissäkin merkkirenkaita vastaan. Ainakin nämä K107 S1 Evo:n testitulokset on ihan vertailukelpoisia mihin tahansa renkaaseen.
                  Last edited by Petri.Kekkonen; 20-10-2010, 14:56.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • _nixu_
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 8972
                    • Kellokoski

                    #10
                    Siinähän ne vastaukset jo tulikin.

                    1. Alustan tarkastus ja tarvittaessa osien uusinta

                    2. 4-pyöräsuuntaus rengaskoko huomioiden

                    3. Jommat kummat Hankookit alle. K107/110

                    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by _nixu_ View Post
                      2. 4-pyöräsuuntaus rengaskoko huomioiden
                      Jos paikat kunnossa, niin suuntauksen jälkeen voi ajettavuus parantua huomattavasti, koska huonot kulmat aiheuttavat hyvin usein uraherkkyyttä.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #12
                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Jos paikat kunnossa, niin suuntauksen jälkeen voi ajettavuus parantua huomattavasti, koska huonot kulmat aiheuttavat hyvin usein uraherkkyyttä.
                        Kyllä. Mutta pitäisi viedä sellaiseen pajaan missä ne kulmat myös säädetään eikä vain mitata. Tehdastoleranssit on melko isot ja 16" renkaille tarkoitetut kulmat eivät ole enää optimit 18" läskeille.
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Ramzez
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 6104
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Kyllä. Mutta pitäisi viedä sellaiseen pajaan missä ne kulmat myös säädetään eikä vain mitata. Tehdastoleranssit on melko isot ja 16" renkaille tarkoitetut kulmat eivät ole enää optimit 18" läskeille.
                          Jep, normaalisti kesäkumeilla tuonne suuntaukseen mennäänkin. En tiedä, mitä kunnollisia suuntauspajoja on tuolla Oulussa, missä topikin aloittaja asuu, mutta ainakin täällä Tampereen suunnalla, parasta palvelua on tullut Lakalaivan Euromasterilta, niin minulle, kuin monelle muullekin täältä.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by shal1968 View Post
                            Kesärenkaina "jotkin kiinalaiset", edessä kokoa 225/40R18, takana 255/35R18 eli ns. vakiokumit kesällä. Uravetely on todella vaarallista, pari kertaa meinannut lähtee auto kaiteeseen motarilla. Ajattelin että ominaisuus (väljää alustassa), nyt vaihdoin talvirenkaat (joo Oulussa asutaan) 225/45-50R17 (en just muista sivuprofiilia) Hakkapeliitta4 ja kaikki siis kaikki vetely katosi kokonaan -> ei siis olekaan alustan suoranainen väljyysvika.

                            Olen nyt yrittänyt löytää netistä apua kokemuksiin ja kovasti löytyy tietoa, että BMW olisi (ykkösautona BMW 525 2009 ja ei todellakaan vetele) "tyyppivikainen" eli ohjaus niin tarkka että vetelee suomen teillä. Onko tämä tosiasia vai oisko "kiinalaiset" renkaat syynä ja vaihto vaikka Michelinin Sport Pilotteihin tai Contin SportContactiin poistais ongelma, vai onko se niin että 18":lla ongelma on ja pysyy. Kiitos etukäteen avusta.
                            Kun sulla on urheiluauto. Samat asiat jotka tekee suoraanajossa/matka-ajossa vetelyn tuntua tekee tai voi tehdä nopeassa ajossa ohjauksen tunnokkaaksi. Ei yllätä palaakaan jos joku Hesarin/Iltalehden/TM:n toimittaja ei ole tykännyt Zetan ohjauksesta.
                            Ekana heivaisin kiinarenkaat hel'*¨ttiin ja sitte tarkastuttaisin kulmat.

                            -Jarno.
                            Last edited by petrolhead; 20-10-2010, 16:43.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • MarttiKK
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 1638

                              #15
                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Siinähän ne vastaukset jo tulikin.

                              1. Alustan tarkastus ja tarvittaessa osien uusinta

                              2. 4-pyöräsuuntaus rengaskoko huomioiden

                              3. Jommat kummat Hankookit alle. K107/110

                              Kaikki nämä on tehty ja E61 veteli edelleen eli kyllä se on ominaisuus tämä vetely hyvinkin pitkälle jos käyttää leveitä renkaita. Pysyttäytyy kohtuullisessa rengaskoossa, niin ei tarvitse kärsiä vetelystä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎