Announcement

Collapse
No announcement yet.

M-Z3torin Ohjaus narisee,,

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harppa1
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 24

    M-Z3torin Ohjaus narisee,,

    Mistäköhän kannattaisi alkaa etsiskelemään vikaa ohjauksen narinaan,,,

    Tässä kesän mittaan ohjauksessa on alkanut ilmeneen auton merkillinen tapa "vaellella" pitkin tietä, ohjaus hakee, joten täytyy sompata rattia että saa auton kulkemaan suht suoraan.
    Ohitukset, joita M pelillä tulee suht usein ovat myös HC osastoa, auto riuhtaisee palatessaan keskilinjalta omalle kaistalleen voimakkaasti vasempaan.
    Ohjaus ei palauta vaan autoa täytyy ajaa koko ajan, sinällään merkillistä että voimakkaan kiihdytyksen tai jarrutuksen yhteydessä menee suoraan eikä nyi minnekkään????

    Noihin suivaantuneena kävin tarkistuttamassa pyörien suuntauksen. Aurauksessa pieni ~2asteen heitto joka suunnattiin kuntoon, muut arvot camper/casteri olivat asentajaa lainaten "VR:n juna luokkaa". Pitäisi olla tiessä kuin ammuttu.....
    Keväällä kastastuksessa tarkisteltiin nivelet -> Ei minkäänlaista väljyyttä. Suuntauksen yhteydessä pikainen nykiminen, alapallojen ja raidetankojen tarkistus, ei väljyyttä.

    Tuon suuntaus operaation lopputulos oli että auto, ihan kiusallaan päätti kaiken muun yllä mainitun lisäksi alkaa naristamaan ohjausta, eli ohjauspyörää käännellessä pitää melkoista narinaa, narinaan ei vaikuta onko auto käynnissä vai ei, jokseenkin käynnissä ollessaan tehostin ehkä hieman hiljentää ääntä..
    Pisteenä i:n päälle sytytti vielä airbagin vikamerkkivalonkin !!! Joskaan en usko että sillä kyseiseen migreeniin mitään yhteyttä olisi. Luultavasti tuolla harraste-pelillä on "hajoitetaan omistaja" moonikset menossa,,,

    Mutta mutta, olisin kiitollinen ajatuksista mistä alkaa vikaa/vikoja metsästämään?

    Autolla on ajettu 120tkm ettei tuon tekniikka nyt ainakaan pitäisi ajosta väsynyt olla, revittelyä eikä kuminpolttoa ole harrastettu. Ei myöskaan kolaroitu,,,
    Last edited by Harppa1; 13-09-2011, 14:36.
  • bimmerE34
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 6209
    • Gotham

    #2
    Ensimmäisenä tulee mieleen vetelystä renkaat. Renkaiden kunto?
    Mulla veteli ihan homona E36 vanhoilla renkailla, ja kun uudet pirellit löi eteen alle niin johan rauhoittu ja kulki kuin juna.

    Rattihan näissä narisee aina, muovi-ämpäreitä kun ovat.

    Bägin valosta villi veikkaus, tunnistematto penkistä... (Todennäköisesti vain kosketushäiriö)

    ///Pumppu Pojat Racing Team
    Metaline sport #40

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15250
      • Ajamisen Iloa

      #3
      Originally posted by Harppa1 View Post
      Mistäköhän kannattaisi alkaa etsiskelemään vikaa ohjauksen narinaan,,,

      Tässä kesän mittaan ohjauksessa on alkanut ilmeneen auton merkillinen tapa "vaellella" pitkin tietä, ohjaus hakee, joten täytyy sompata rattia että saa auton kulkemaan suht suoraan.
      Ohitukset, joita M pelillä tulee suht usein ovat myös HC osastoa, auto riuhtaisee palatessaan keskilinjalta omalle kaistalleen voimakkaasti vasempaan.
      Ohjaus ei palauta vaan autoa täytyy ajaa koko ajan, sinällään merkillistä että voimakkaan kiihdytyksen tai jarrutuksen yhteydessä menee suoraan eikä nyi minnekkään????

      Noihin suivaantuneena kävin tarkistuttamassa pyörien suuntauksen. Aurauksessa pieni ~2asteen heitto joka suunnattiin kuntoon, muut arvot camper/casteri olivat asentajaa lainaten "VR:n juna luokkaa". Pitäisi olla tiessä kuin ammuttu.....
      Keväällä kastastuksessa tarkisteltiin nivelet -> Ei minkäänlaista väljyyttä. Suuntauksen yhteydessä pikainen nykiminen, alapallojen ja raidetankojen tarkistus, ei väljyyttä.

      Tuon suuntaus operaation lopputulos oli että auto, ihan kiusallaan päätti kaiken muun yllä mainitun lisäksi alkaa naristamaan ohjausta, eli ohjauspyörää käännellessä pitää melkoista narinaa, narinaan ei vaikuta onko auto käynnissä vai ei, jokseenkin käynnissä ollessaan tehostin ehkä hieman hiljentää ääntä..
      Pisteenä i:n päälle sytytti vielä airbagin vikamerkkivalonkin !!! Joskaan en usko että sillä kyseiseen migreeniin mitään yhteyttä olisi. Luultavasti tuolla harraste-pelillä on "hajoitetaan omistaja" moonikset menossa,,,

      Mutta mutta, olisin kiitollinen ajatuksista mistä alkaa vikaa/vikoja metsästämään?

      Autolla on ajettu 120tkm ettei tuon tekniikka nyt ainakaan pitäisi ajosta väsynyt olla, revittelyä eikä kuminpolttoa ole harrastettu. Ei myöskaan kolaroitu,,,
      Onko autosi madallettu? Päätelleen VR:n luokituksesta niin ei.
      Minkä levyistä rengasta autossasi on?
      Ihan normaaliahan tuo jonkinlainen riuhtominen on nykyisillä teiden urasyvyyksillä ja näiden autojen akselivälillä sekä suht leveillä renkailla.

      Lisäksi camber/caster menee takapäästä jännäksi jos auto on madallettu.

      Itselläkin helposti loppukesästä välillä on epäluulo siitä että alustasta on kaikki hajoamassa tai hajoamaisillaan, mutta tarkastuksissa taas kehutaan aina kuntoa.
      Yleensä tästä pääsee yli kun ajaa viikon jollain toisella autolla välillä.

      Renkaiden kunto vaikuttaa radikaalisti ajettavuuteen.

      Sinun käyttäjätiedosta ei selviä että mistäpäin olet, mutta ainakin pääkaupunkiseudun tiet ovat vajonneet viimeisen 2 vuoden aikana neuvostoliiton tasolle.



      Ohjauspyörän narina tulee siitä kun kitkapinnoilta voitelu lakkaa.
      Aiemmissa autoissani hävisi kun merkkiliikkeessä suihkaistiin crc:tä pinnoille.
      Last edited by Remotion; 13-09-2011, 14:58.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Nizu^
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 86
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by Harppa1 View Post

        Tässä kesän mittaan ohjauksessa on alkanut ilmeneen auton merkillinen tapa "vaellella" pitkin tietä, ohjaus hakee, joten täytyy sompata rattia että saa auton kulkemaan suht suoraan.
        Ohitukset, joita M pelillä tulee suht usein ovat myös HC osastoa, auto riuhtaisee palatessaan keskilinjalta omalle kaistalleen voimakkaasti vasempaan.
        Ohjaus ei palauta vaan autoa täytyy ajaa koko ajan, sinällään merkillistä että voimakkaan kiihdytyksen tai jarrutuksen yhteydessä menee suoraan eikä nyi minnekkään????
        Mulla on ollut samankaltaisia ongelmia monessa bemarissa. Tietyt renkaat esim. pzerot ja contisportit alkavat tekemaan tuota kun renkaat on kuluneet tiettyyn pisteeseen. Ongelmat ovat loppuneet kun vaihdoin renkaat Hankook K110. Tämän vaihdon olen tehnyt Z3, Z4 ja E46 compactiin ja kaikista loppui ongelmat samantien. Tuolla nykyisellä E91 en ole muilla kuin hankookeilla ajellut eikä vedä tipantipaa voi ajella motaria vaikka ilman käsiä 18" rengastuksella...
        G30 520d Msport
        R1150R+Remus+Wunderlich engine tuning
        EX. E92 M3 DCT+Nothing
        EX. Z4 3.0SI Coupe+H&R Coilovers+BBS CH
        EX. Z4 2.5+Style 108+ACS suspension+ACS antirollbar+ACS strut bar
        EX. E91 325i+BBS CH+H&R cupkit
        EX. E46 Compact+Ac Schnitzer ACS3 Optic+H&R+BBS CH

        Comment

        • Jürgen_
          Bimmer Enthusiast
          • May 2008
          • 2707
          • Mylsä

          #5
          Mikäli tuo ohjauksen narina tarkoittaa sellaista ratissakin tuntuvaa, hieman pätkittäin kääntyvää ohjausta, niin etujousien ylälaakerit saattavat olla vaihtokunnossa. Viallinen hammastankokin tekee samaa narisevaa ja epätäsmällisesti kääntyvää ohjausta. Samalla ne aiheuttavat huonoa suuntavakautta ja äkkinäistä kääntyilyä pienillä ohjauspyörän käätämisillä.
          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

          Comment

          • Jokinen74
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 59
            • Kuhmoinen

            #6
            Mulla oli samanlaista ongelmaa, joskin erilaisen bemarin kanssa, ohjaus ei keskittänyt kunnolla ja välillä puolsi siten vasemmalle, välillä oikealle, ja rattia pyöritellessä ikävä, melko kovaääninenkin narina, syyllinen oli rattiakselin putken sisällä oleva alempi laakeri. Ongelmat katosivat ainakin joksikin aikaa, kun otin ratin irti, samoin ohjausakselin ylempi laakeri pois, ja suihkuttelin erinäisiä voiteluaineita rattiputken sisään... Rupesi keskittämään ja ei narise, on paljon keveämpi ohjaillakin... Vielä hiukan hakee, mutta syyksi löytyi väljää raidetangon sisemmästä nivelestä...
            BMW 530d -01

            Comment

            • Raine
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2603
              • N/A

              #7
              ..........
              Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:12.
              ///Motorporot

              Comment

              • Harppa1
                Newbiemmer
                • Jul 2006
                • 24

                #8
                Hyvät herrat! Kiitoksia vastauksista

                En ole madaltanut autoani, parempi ajettavuus vakkarina vaikkei niin elvis olekkaan.

                Noita renkaita osittain itsekkin syytellyt, erään rengasratsian yhteydessä hain hätäpikaa lähimmästä rengasliikkeestä etukumeiksi "laadukkaat" vinosilmienuusiokondomitörkykumit. Sitä saa mitä tilaa, merkki on viking, soveltuu luultavasti vallan mainiosti mummon -85 micraan. Mutten voi suositella yli 300 kaakkiseen kulkupeliin jonka alusta ja ajettavuus on tehty vastaamaan pilttuun tarjontaa. Yleensä alla olleet Pirellit

                Takana on myös halppis kumit, meteorit. Yleensä ostan taakse tietoisesti halvempia kumeja koska jostain kumman syystä kulutus on kesä ja kumit (kuskilla kuluu kumeja kesässä sitten useampia ) Vaikken tuolla kuminpolttoa harrastakkaan, luulen johtuvan noista talla pohjaan ohituksista,,, Jostain syystä uudemmat volvot ovat erittäin provosoivia , mahtaneekohan kanssa harrastajilla olla vastaavia agrekohtauksia?

                Narinasta vielä, on muuten hiukan rankempaa kuin pienoinen muovin narina. Kävin kuvaamassa havaintoesityksen. Toivottavasti linkki pelaa, tulisi mieleen että joku/jokin tarvitsisi rasvailua. :think

                Comment

                • Harppa1
                  Newbiemmer
                  • Jul 2006
                  • 24

                  #9
                  Last edited by Harppa1; 14-09-2011, 14:12.

                  Comment

                  • Ha2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1786
                    • Oulu

                    #10
                    Mulla narisi E39 samalla tavalla kuin tuossa videossa. Syyllinen oli kuivahtanut ja suojakuminsa rikkonut raidetangon ulkopään nivel. Kun piti nivelestä kädellä kiinni ja kaveri käänteli ratti, niin sen pykimisen, jumittelun ja narinan tunsi ihan selvästi.
                    E61 525d LCI

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Tuo narina on kyllä selvästi ohjausta "rajoittavaa" joten se aiheuttanee myös auton kääntymiseen äkkinäisyyttä :think
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • beemers
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 5136
                        • Oulunsalo/Oulu

                        #12
                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        Tuo narina on kyllä selvästi ohjausta "rajoittavaa" joten se aiheuttanee myös auton kääntymiseen äkkinäisyyttä :think
                        Itselläni oli aikoinaan e36 touringissa vastaava vika joka korjaantui sillä että ruiskutin pirusti spray vaseliinia ratti-akselin läpivientikumeihin jonka sisällä jonkin sortin laakeri.

                        Ostin auton talvella ja keväällä ilman kuivetessa alkoi ohjauksesta kuulumaan pientä narinaa. no ajelin menemään ja ääni senkuin paheni. Autoon vaihettiin välissä alusta normaalista säädettävään jossa yhteydessä yläpäät vaihettiin eteen ja taakse. Loppujen lopuksi ääni alko oleen helvetimmoista narinaa ja ratti jumi välissä tiettyyn asentoon ja oikein paukahti kun irtosi.

                        tuosta löyty apu minun vikaan http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=175144

                        E36Ticompact -95 HELLROT
                        -: orava : connection-

                        EX:E30///M3 replica Tic
                        EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎