Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 3.0i tumpsahtaa vaihdetta vaihtaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wertti
    Newbiemmer
    • Jun 2008
    • 24

    Z4 3.0i tumpsahtaa vaihdetta vaihtaessa

    Nyt alkaa olemaan pinna niin kuin porvoon kirkko. Palaa ihan just.

    Ongelmana on siis yllättävänkin mojova tumpsahdus, kun vaihteen laittaa silmään, tai kun vaihtaa vaihdetta isommalle tai pienemmälle. Joka kerta kuuluu "tumps". Ääni kuuluu myös silloin, kun auto rullaa eteenpäin (esim. 50km/h), kytkin on painettuna pohjaan ja vaihteen vaihtaa esim. kolmoselta neloselle. "TUMPS" vain. Ja sama "TUMPS" kun vaihtaa neloselta kolmoselle, tai ihan mille tahansa vaihteelle. Ei tee edes mieli ajaa koko autolla... seuraavan kerran taidan parkkeerata ton paskarottelon kuusakosken pihalle.

    Ongelmaa on ratkottu hieman ja edistystäkin on onneksi tapahtunut.

    Ensitöiksi auto nostettiin nosturilla ylös, jotta päästiin tarkastelemaan alustaa. Internetin ihmeellisestä maailmasta oli muutama vinkki löytynyt, jossa veikkailtiin perämurikan isoa takapuslaa. Bingo! Sehän se oli sökönä tässäkin.

    Kyseessä siis takakelkan ja perämurikan välinen pusla, kuvassa nro 9.




    Suorinta tietä kauppaan ja kaikki perän kolme puslaa (2 pienempää ja yksi iso) takataskussa takaisin tallille. Kardaani, vetarit ja iso läjä sitä sun tätä irti, jotta perämurikka saatiin tiputettua pois. Vanhat puslat pois ja uudet tilalle, myös etummaiset vaihdettiin, vaikka vanhat olikin silmämääräisesti ehjät. Paskarottelo nippuun ja testilenkille. Tuloksena sekavat fiilikset. Miten vitussa se tumpsahtelee edelleen?

    Vanha pusla vs. uusi pusla:



    Autoon on huoltokirjan mukaan 15tkm sitten vaihdettu kardaanin kuminivel sekä kannatinlaakeri. Eli osat 1. ja 8.



    Voiko nuo olla taas loppu, vaikka niillä on ajettu 15tkm? Mikä muu voi antaa niin paljon periksi, että vaihdetta vaihtaessa kuuluu tumpsahtava ääni? Ihan kuin joku löisi kumivasaralla auton pohjaan.

    Kaikki ideat ovat tervetulleita, sillä nyt ajofiilikset on todellakin kadonneet.
  • LordHamwich
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 436
    • Kuopio-Kuhmo

    #2
    Mitenkäs nuo apurungon puslat nro. 2 ja 4, jotka E36-kolinaketjun mukaan aiheuttavat ainakin siinä korimallissa tumpsahtelua?
    1997 E39 523i Cosmosschwartz
    sigpic

    Gone with the wind:
    1994 VW Passat 2.0
    1995 E36 323i

    Comment

    • wertti
      Newbiemmer
      • Jun 2008
      • 24

      #3
      Noihin apurungon pusliin ei ole vielä kajottu, eikä tullut edes mieleen testata niiden kuntoa, kun auto oli nosturilla. Toivottavasti ne ei ole sökönä, koska niiden vaihtaminen on ihan älytön urakka. Mutta jos ovat, niin mikäs siinä sitten... pakkohan se on sitten jumpata.

      Voipi olla myös viisasta tarkistaa vaihdelaatikon tukikumien tilanne, sekä varmuuden vuoksi tuo kardaanin kumilimppu. Siinähän ne vierekkäin nököttää.

      Kävin tuossa kurvailemassa ja tutkimassa tarkemmin ongelmaa. Tumpsaus kuuluu myös silloin tällöin, kun vauhdissa painaa kytkimen pohjaan. Pelkkä kytkimen painalluskin siis aiheuttaa tumpsauksen, tosin ei aina.

      Testailin myös käsijarrua vasten vedättää ja vaihdella ykköseltä pakille ja pakilta ykköselle. Mikäli oikein ymmärsin, niin tuon pitäisi paljastaa kardaanin kuminivelen kunnon. Mitään ylimääräistä ääntä ei tosin kuulu tuossa manööverissä.

      Tämän ongelman kanssa ei niinkään kyrsi se rahallinen menetys, kun puslat on tosi halpoja, vaan enemmänkin se duunin määrä.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Kaikkien puslien tehtävä on vaan vaimentaa sitä tumpsahdusta, se ääni itsessään syntyy kun välykset hakkaa tapista tappiin. Mä veikkaisin ehkä akseliinsa tahmivaa kytkinlevyä jonka takia vaihteen kytkeytyessä menis enemmän voimaa läpi kuin normaalisti kytkin pohjassa. Ehkä kaksoismassan jännityskin pääsis purkautumaan voimalinjaan jos kytkin tahmaa hiemankin. Tuota tahmausongelmaahan oli E46:ssa aikanaan niin pahasti, että askia oli oikeasti pakko irroittaa pelkkää boorien putsausta/voitelua varten jos meinasi ajoa jatkaa.

        Apurungon puslat tuntuis ajossa käsittämättömänä peräohjauksena, se pitäis mielen sen verran virkeänä että tumpsahtelu jäis taka-alalle joten älä vielä niitä vaihda Kardaanin kumilimppu vaimentaa myös voimansiirron värähtelyitä, mutta hajotessaan se löystyy ja tumpsahteluita tulisi vähemmän, puhumattakaan muista ongelmista mitä se tekee.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Masatus
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2006
          • 867
          • Haukipudas

          #5
          Onko vetarit tarkistettu että välys ei ole niissä? Itsellä e36 compactissa tumpsahteli vaihdetta vaihtaessa, ja vikaa etsin juurikin puslista, loppujen lopuksi syyksi paljastui löysä/kulunut vetonivel.

          Comment

          • ace_
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 223
            • Turku

            #6
            kaksoismassavauhtipyörä sökö?
            e91 330iA M-Sport -05
            ex. e46 330Ci -00
            ex. E36 328i coupe m-sport -96
            ex. E36 320i coupe -92

            Comment

            • wertti
              Newbiemmer
              • Jun 2008
              • 24

              #7
              Vetareita vähän tutkailtiin ja tuumailtiin, mutta tuntuis että vetarissa pitää olla aikamoinen välys, että se tumpsauksen aiheuttaisi. On nuo kuitenkin sen verran jykevät, että tuskin vika niissä piilee. Ääni ei ole mitenkään metallinen, kolahtava tai terävä, vaan pehmeä ja kumea tumpsaus.

              Vauhtipyörääkin epäilen kovasti, sillä se tuntuis ihan varmasti tärinänä ja muutoinkin auton käytöksessä. Lisäksi ääni kuuluu auton peräpäästä.

              Joku helposti vaihdettava pusla siellä vielä on sökönä... tai niin mä ainakin toivon

              Comment

              • tjoki
                Newbiemmer
                • Apr 2012
                • 5
                • finland

                #8
                Onko vika selvinny, olen ainakin parissa Z4 yksilössä huomannut saman moisen ilmiön. Tumpsahtaa kun pistää kytkimen pohjaan, sekä sillon kun siirtää vaihteen kytkin pohjassa. Syytä en tiedä. Kiinnostaisi tietää

                Comment

                • Bouma
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 3108
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by tjoki View Post
                  Onko vika selvinny, olen ainakin parissa Z4 yksilössä huomannut saman moisen ilmiön. Tumpsahtaa kun pistää kytkimen pohjaan, sekä sillon kun siirtää vaihteen kytkin pohjassa. Syytä en tiedä. Kiinnostaisi tietää
                  Tuo on aika normaalia mm. Z3 ja Z4 sekä E46 korimalleissa.

                  Mulla tumpsahteli 3 vuotta Ex. E46 ja mm. kaikki perän puslat vaihdettiin, kytkinpaketti vaihdettiin sekä kardaanin tulilaakeri ja tukikumi. Mikään ei auttanu ja ainut mikä oikeastaan jäi vaihtoehdoksi mistä tumpsahtelu voisi tulla oli kaksoismassa mutta hintansa puolesta ei todellakaan ollut halua vaihtaa sitä. Annoin asian olla ja auto tumpsahteli mutta se ei siitä pahemmaksi muuttunut millään tavalla.
                  MB CLS-12 350CGI AMG

                  MYSTINEN.FI

                  Comment

                  • kama
                    BTCF Member
                    • Dec 2002
                    • 1264
                    • Savonmua

                    #10
                    Originally posted by Bouma View Post
                    Tuo on aika normaalia mm. Z3 ja Z4 sekä E46 korimalleissa.

                    Mulla tumpsahteli 3 vuotta Ex. E46 ja mm. kaikki perän puslat vaihdettiin, kytkinpaketti vaihdettiin sekä kardaanin tulilaakeri ja tukikumi. Mikään ei auttanu ja ainut mikä oikeastaan jäi vaihtoehdoksi mistä tumpsahtelu voisi tulla oli kaksoismassa mutta hintansa puolesta ei todellakaan ollut halua vaihtaa sitä. Annoin asian olla ja auto tumpsahteli mutta se ei siitä pahemmaksi muuttunut millään tavalla.
                    Minä olen kans vähän samalla kannalla että näiden tumpsahtelun syy on jossakin kardaanin etupuolella..
                    Aiempi Z3 tumpsahteli (tosin sitä oppi välttämään) vaikka kaikki puslat ja nivelet ok.
                    Nyt alla 323ti joka on siis voimansiirron osalta 1:1 Z3:n kanssa ja ei tumpsahtele millään vaikka kardaanissa, perässä ja vetareissa ei ainakaan vähemmän ole välystä..
                    E24 - M88/3 N/A
                    E85 - M54 Supercharged
                    G26 - M50 Supercharged
                    IG:kamamikko

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      #11
                      Joillakin on kardaania vaihtamalla tullut kuntoon. Vika ollut nivelessä.

                      Kuuluu kuitenkin ehdottomasti sarjaan "tyyppiviat" näissä manuaali- tai SMG-vaihteisissa Z3, Z4, E46 jne.. sen verran yleinen tuo thumps- / kolahdusääni.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • wertti
                        Newbiemmer
                        • Jun 2008
                        • 24

                        #12
                        Vaihteistosta kannakkeet vaihdettu ja vaikutus oli varsin positiivinen. Nyt ei tumpsahda enää juuri ollenkaan.

                        Liekö tuo ääni jo sitten ihan normaalia, joka sieltä nyt kuuluu. Vaihtaminen on muutenkin tosi pehmeetä nyt.

                        Eli tsekatkaa vaan kaikki mahdolliset puslat vaihdelaatikosta ja perästä sekä kardaanin kumilimppu sekä nivelet. Vaikka ne kaikki vaihtais kerralla varmuuden vuoksi, niin ei siinä isoa rahaa saa palamaan millään. Duuniahan siinä toki on jonkin verran, mutta jos itse pystyy tekemään, voi säästää pitkän pennin.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎