Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 aliohjaa, camberit syypää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peteh
    Newbiemmer
    • Jun 2012
    • 4
    • Espoo

    Z4 aliohjaa, camberit syypää?

    Z4:n (E85) talviteloilta käyttöönoton jälkeen tuli sellainen fiilis että ajonautinto ei ole ihan sitä mitä pitäis. Mutkissa tuntuu puskevan / aliohjaavan ja ratti tuntuu keskittävän liikaa. Autoon on vaihdettu viime kesänä raidetangon ulompi pää ja sen jälkeen käytetty nelipyöräsuuntauksessa. Siellä säädettiin etupään auraukset kuntoon ja samalla laskettiin takapään cambereita. Oma veikkaus on että takapään camberit on syypää puskemiseen.

    Kulmat on tällä hetkellä edessä:
    Camber -0.55
    Auraus 0.07

    Ja takana:
    Camber -1.0
    Auraus 0.07

    Ennen säätöjä takapään camberit oli -2.0.

    Osaako joku viisaampi sanoa aiheuttaako camberin muutos positiiviseen suuntaan nimenomaan aliohjautumista/puskemista? Tai mistäpä löytyis ohjearvot?

    Renkaat on 225/40 R18 edessä ja 255/35 R18 takana.
  • Remotion
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 15248
    • Ajamisen Iloa

    #2
    Varmasti vaikuttaa tuo pienentynyt takapään camber, mutta kuinka.
    Sanoisin että jos laittaisit sekä eteen että taakse camberia noin kaksi
    ja edestä voisi ottaa aurausta vielä ihan hitusen pienemmälle niin pitäisi kääntyä aika hyvin. Tämä siis täysin mutu, eli älä ota minään ohjeena mutta ajatuksena.
    Lisäksi caster kulman lisääminen edessä lisää dynaamista camberia rengasta käännettäessä.

    <offtopic>
    Tietysti esim. rengaspaineilla ja seoksilla, renkaiden iällä ja kallistuksenvakaajien jäykkyyksillä (sekä ajotyylillä) on tosi paljon vaikutusta tuohon aliohjaavuuteen.

    Itse oon huomannut että omassa Z3 coupessa on paras ja tasapainoisin pito identtisillä renkailla sun auton kanssa silloin kun mulla on edessä vain 2.25baria paineita ja takana 2.55baria. Mutta mulla on myös rengas kulmat ihan erilaiset ja erilainen auto joten ei ole vertailukelpoinen. Mutta nuo on ne suosituspaineet mitkä lukee auton manuaalissa, eli ainakin kandee tsekata että paineet ois lähellä suositusta
    </offtopic>

    Netistä löytyy paljon aiheesta, esim: http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=520366

    Kaiken kirjoittamani jälkeen tuntuu taas niinku usein ennenkin että ei pitäis sanoa mitään kun on vaan mutua tarjota, mutta eiköhän se takapään camberi kannata ainakin korjata tehdas arvoihin, eli noin 2 ilmeisesti, etupään camberista ei varmaan oo haittaa myöskää.
    Toivottavasti jollakulla on parempaa tietoa asiasta kuin mulla

    ps. jotku vihjaa että camberit pitäisi mitata kuskin ja matkustajan kanssa, paino vaikuttaa paljon niihin kulmiin kans.
    Last edited by Remotion; 06-06-2012, 22:27.
    Z3 coupé individual

    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

    Comment

    • peteh
      Newbiemmer
      • Jun 2012
      • 4
      • Espoo

      #3
      Jep, ilmeisesti tehdasarvo takapään camberille on -2 (tai joidenkin tietojen mukaan jopa -2.5?). Vielä jos jollain olis varmempaa tietoa kuin mutua että toi pienentynyt arvo aiheuttaa nimenomaan aliohjautumista niin vois viedä takas säädettäväksi...

      Olisko kellään suosituksia hyvästä säätöpajasta Espoossa?

      EDIT:Tirerackin mukaan aliohjausta korjataan muuttamalla camberia positiiviseen suuntaan. Eli siis muuttamalla tehdasarvoon -2:ksi pitäis ton mukaan vaan pahentua. Hmmh...
      Last edited by peteh; 06-06-2012, 23:11.

      Comment

      • KV1
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 410
        • Suomi

        #4
        Tuolla on tokassa postauksessa liitteenä kuva Z4 M Coupen arvoista, kait niistäkin voi mallia katsoa: http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=755608

        Paljonkos sinulla on casteria ?
        E36 M3 -osia myynnissä
        E36 M3 -projekti

        Comment

        • peteh
          Newbiemmer
          • Jun 2012
          • 4
          • Espoo

          #5
          Caster on 5.22 eli oikeassa haarukassa ainakin.

          Comment

          • Remotion
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 15248
            • Ajamisen Iloa

            #6
            Originally posted by peteh View Post

            Olisko kellään suosituksia hyvästä säätöpajasta Espoossa?
            Z3 coupé individual

            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8262
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              mutuilua

              muistaakseni hemi mainitsi että etu ja takapään camber ero pitäisi olla n. 1 aste. jotta ajokäytös olisi sellainen kuin on suunniteltu. tuolla rengaskoolla olis öbaut eteen -0.30 ja taa -1.30. nythän siellä ei ole käytännössä lainkaan eroa :think
              Last edited by peto2; 10-06-2012, 02:08.
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Remotion View Post
                Lisäksi caster kulman lisääminen edessä lisää dynaamista camberia rengasta käännettäessä.
                Hyvä pointti.
                Itse oon huomannut että omassa Z3 coupessa on paras ja tasapainoisin pito identtisillä renkailla sun auton kanssa silloin kun mulla on edessä vain 2.25baria paineita ja takana 2.55baria. Mutta mulla on myös rengas kulmat ihan erilaiset ja erilainen auto joten ei ole vertailukelpoinen. Mutta nuo on ne suosituspaineet mitkä lukee auton manuaalissa, eli ainakin kandee tsekata että paineet ois lähellä suositusta
                Z4:ssa on multilinkki ja Z3:ssa viistot tukivarret takana. En usko että kauheasti voi vetää vertailuja näitten alustojen välillä.
                ps. jotku vihjaa että camberit pitäisi mitata kuskin ja matkustajan kanssa, paino vaikuttaa paljon niihin kulmiin kans.
                Ohjauskulmien säätölaitteet yleensä antaa ohjeet miten auto on kuormattava säädön aikana, ja/tai alustan kulkukorkeus on tarkastettava ja tarvittaessa korjattava. Kokemukseni mukaan, erityisesti BMW:iden kanssa ohjetta on syytä noudattaa.

                Originally posted by peteh View Post
                Z4:n (E85) talviteloilta käyttöönoton jälkeen tuli sellainen fiilis että ajonautinto ei ole ihan sitä mitä pitäis. Mutkissa tuntuu puskevan / aliohjaavan ja ratti tuntuu keskittävän liikaa. Autoon on vaihdettu viime kesänä raidetangon ulompi pää ja sen jälkeen käytetty nelipyöräsuuntauksessa. Siellä säädettiin etupään auraukset kuntoon ja samalla laskettiin takapään cambereita. Oma veikkaus on että takapään camberit on syypää puskemiseen.

                Kulmat on tällä hetkellä edessä:
                Camber -0.55
                Auraus 0.07

                Ja takana:
                Camber -1.0
                Auraus 0.07

                Ennen säätöjä takapään camberit oli -2.0.

                Osaako joku viisaampi sanoa aiheuttaako camberin muutos positiiviseen suuntaan nimenomaan aliohjautumista/puskemista? Tai mistäpä löytyis ohjearvot?

                Renkaat on 225/40 R18 edessä ja 255/35 R18 takana.
                Nyrkkisääntönä, mitä matalampi rengasprofiili niin sitä vähemmän pitää olla camberia. Nyt jos ohjautuvuutta muutetaan taka-camberia muuttamalla niinkuin ajattelit, ja aliohjaavuus vähenee, niin silloinhan se on tapahtunut takapään pitoa heikentämällä eikö?

                Tosta aliohjaavuudesta ylipäätään, jokainen nykyajan autohan puskee. Alustan jousijäykkyydet , vakaajat, kulmien ohjearvot, rengaspainesuositukset, kaikki on suunniteltu lähinnä sitä silmällä pitäen että auto lähtee kärki edellä sinne lepikkoon jos lähtee.
                Oma havainto muutamasta autosta on, että tehdasarvoilla nopeassa ajossa eturenkaan ulkosyrjä tuppaa kulumaan ja lämpeämään huomattavasti keskiosaa/sisäsyrjää enemmän. Sitten kun kääntää eteen pikkasen liikaa camberia, etupäähän tulee aivan erilailla purevuutta ja rengas toimii tasaisemmin.
                Muita toimivia pennin ratkaisuja mitä olen kokeillut aliohjaavuuden tappamiseen on takavakaajan tiukkaaminen, etuvakaajan löysääminen, vähän pehmeämmät etujouset, takavieterit jäykemmäksi. Normi kikkoja, melko hyvin toimii. Vakaajassa jos ei ole säätöä niin helojen vaihtaminen koviksi tekee jo jonkunverran kun vakaaja alkaa "ottaa kiinni" jo aikaisemmin. Siitä hyviä konsteja että kulmia ei tarvii säätää uusiksi jos kulkukorkeus vaan ei muutu.

                Ohjearvoja kun kysyit: Jos suuntauslaite on minkään väärti niin pitäisi löytyä siltä koneelta kaikille vakiovanteille ja -alustoille.
                Last edited by petrolhead; 10-06-2012, 10:37.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  #9
                  Campperia eteen lisää ja taakse vähemmän niin alkaa ajokäytös muuttua. myös rengaspaineet vaikuttaa paljon.

                  edestä hieman ilmaa pois vaikkapa 0.2 ja taakse 0.2 lisää.

                  -jo on kumma jos näillä muutosta ei tapahdu

                  onko kaikki renkaat samaa merkkiä?
                  onko autossa. spacereita?


                  pienempi camperi on renkaiden kuluvuuden kannalta parempi, mutta ei ajettavuuden.
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • peteh
                    Newbiemmer
                    • Jun 2012
                    • 4
                    • Espoo

                    #10
                    Kiitos kaikille tähän asti tulleista vinkeistä!

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Nyt jos ohjautuvuutta muutetaan taka-camberia muuttamalla niinkuin ajattelit, ja aliohjaavuus vähenee, niin silloinhan se on tapahtunut takapään pitoa heikentämällä eikö?
                    Periaatteessa joo mutta eikö enemmän camberia pitäis antaa enemmän pitoa mutkissa?

                    Helojen vaihtaminen kovemmiksi vaikuttaa ilmeisesti eniten jarrutusten ja kiihdytysten balanssiin ja samalla tekis alustasta kovemman - joka on runflateilla jo ihan riittävän kova omaan makuun . Josta tulikin mieleen, onko kokemuksia auttaako non-rft renkaat aliohjautumiseen?

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Ohjearvoja kun kysyit: Jos suuntauslaite on minkään väärti niin pitäisi löytyä siltä koneelta kaikille vakiovanteille ja -alustoille.
                    Joo, ohjearvoja kyselin ennakkoon lähinnä siksi että pystyis vähän ennakkoon suunnittelemaan mihin ja mitä säädetään ennen pajalle menoa.

                    Originally posted by peto2 View Post
                    muistaakseni hemi mainitsi että etu ja takapään camber ero pitäisi olla n. 1 aste. jotta ajokäytös olisi sellainen kuin on suunniteltu. tuolla rengaskoolla olis öbaut eteen -0.30 ja taa -1.30. nythän siellä ei ole käytännössä lainkaan eroa
                    Hyvä pointti!

                    Originally posted by A.I View Post
                    Campperia eteen lisää ja taakse vähemmän niin alkaa ajokäytös muuttua. myös rengaspaineet vaikuttaa paljon.
                    edestä hieman ilmaa pois vaikkapa 0.2 ja taakse 0.2 lisää.
                    onko kaikki renkaat samaa merkkiä?
                    onko autossa. spacereita?
                    Renkaat on Bridgestone Potenzat edessä ja takana ja vanteet on orkkikset joten ei oo spacereita. Erilaisia rengaspaineita tulikin testailtua ja vähän paremmalta tuntuu kun laskin paineita yleisesti.

                    Remotionin linkittämän PK-seudun nelipyöräsuuntausthreadin kävinkin jo läpi mutta kovin vähän tuntuis löytyvän suosituksia nimenomaan Espoosta...
                    Last edited by peteh; 10-06-2012, 22:42.

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Jos nyt ihan rata-ajosta on kyse, niin vaikea on 225 eturenkaalla saada puskemista kuriin. Esim. E46 M3:ssa käytetään edessä 245 ja jopa 255 kumia tuon takia... Kadulla tuskin merkitystä?
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6936
                        • N/A

                        #12
                        Lainaan topiccia, kun kysymyksiä ja vastauksia topicciin ei ole kirjoiteltu.
                        Millainen Z4 on ajaa tehdas alustalla (m-sport) ja alustan vakiosäädöillä Suomen uraisilla teillä?
                        Minua Z4 kovasti kiinnostaa roadsterina ja kun täällä itä-suomessa ei ole yhtään mahdollisuutta ollut ko. automallia käydä testaamassa ei ole mitään tietoa.
                        Eli onko z4 tyypillinen bemari että urat tuntuu ja ratista saa pidellä.. vaikka 18" vakiorenkailla?

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by Antti O View Post
                          Lainaan topiccia, kun kysymyksiä ja vastauksia topicciin ei ole kirjoiteltu.
                          Millainen Z4 on ajaa tehdas alustalla (m-sport) ja alustan vakiosäädöillä Suomen uraisilla teillä?
                          Minua Z4 kovasti kiinnostaa roadsterina ja kun täällä itä-suomessa ei ole yhtään mahdollisuutta ollut ko. automallia käydä testaamassa ei ole mitään tietoa.
                          Eli onko z4 tyypillinen bemari että urat tuntuu ja ratista saa pidellä.. vaikka 18" vakiorenkailla?

                          Hyvä auto se on. Olet jo vissiin 2 vuotta vatkannut ostoa suuntaan ja toiseen, niin ei se auto siitä sen kummoisemmaksi muutu. Ei muuta kun autokaupoille... Tällä hetkellä varmaan parasta ostaa suomesta käteiskaupalla, kun saksasta noitten verot nousi suht paljon. Otat tukon rahaa mukaan ja lähdet katsomaan ja koeajamaan ehdokkaita.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by peteh View Post
                            Periaatteessa joo mutta eikö enemmän camberia pitäis antaa enemmän pitoa mutkissa?
                            Enemmän-parempi pito. JOS lähtötilanteessa on ollut liian vähän. Liikaa-huono pito, liian vähän-huono pito.
                            Helojen vaihtaminen kovemmiksi vaikuttaa ilmeisesti eniten jarrutusten ja kiihdytysten balanssiin ja samalla tekis alustasta kovemman - joka on runflateilla jo ihan riittävän kova omaan makuun .
                            Viittasin vakaajan heloihin.
                            Josta tulikin mieleen, onko kokemuksia auttaako non-rft renkaat aliohjautumiseen?
                            Ei ole kokemusta vaikuttavatko ohjautuvuuteen mutta on tullut pari kertaa todettua ne aivan_paskoiksi nopeassa ajossa. Ne kun ei sorra yhtään niin mitään viestiä ei oikein tule montako % olet käyttänyt jo pidosta, onko varaa vielä mennä kovempaa. Sitten kun pito loppuu niin se loppuu yllättäen.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Nizu^
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 86
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Antti O View Post
                              Eli onko z4 tyypillinen bemari että urat tuntuu ja ratista saa pidellä.. vaikka 18" vakiorenkailla?
                              Legendaarinen lausahdus, on ollut aika monta bemaria aikojen saatossa, kaikissa 18" renkaat ja alustat laitettu. Voi ajella missä vaan vaikka ilman käsiä kaikilla. Oikea rengastus ja kulmat kunniaan.
                              G30 520d Msport
                              R1150R+Remus+Wunderlich engine tuning
                              EX. E92 M3 DCT+Nothing
                              EX. Z4 3.0SI Coupe+H&R Coilovers+BBS CH
                              EX. Z4 2.5+Style 108+ACS suspension+ACS antirollbar+ACS strut bar
                              EX. E91 325i+BBS CH+H&R cupkit
                              EX. E46 Compact+Ac Schnitzer ACS3 Optic+H&R+BBS CH

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎