Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B32 (Z3M, M3) ei starttaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z3M setä
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 76
    • Pirkanmaa

    S50B32 (Z3M, M3) ei starttaa

    Päivää,

    Aamulla siirsin Z3M:ää 20 metriä pihassa. Auto käynnistyi siirtoa varten normaalisti. 1/2 tunnin päästä ei sitten pihaustakaan kun koitin lähteä töihin.

    Sähköä on, mittaristoon tulee valot, bensapumppu pyörii virrat kytkettäessä. Mitään naksausta tms. ei kuulu kun kääntää avaimen start-asentoon. Kokeilin molemmat avaimet, tilanne sama. Avainten kauko-ohjaimet kyllä avaa ja lukitsee ovet.

    Kysymys 1 : Jos vika olisi EWS:ssä, niin pyöriikö startti siinä tilanteessa (eli ECU estää käynnistymisen mutta ei startin pyörimistä) ? Tämä helpottaisi tietämään onko vika EWS:ssä vai startissa/solenoidissa.

    Kysymys 2: Jos vika on startissa, niin lähteekö auto mäkilähdöllä käyntiin jos kaikki muu pelittää ok ? Tällä testillä voisi sulkea pois tuon EWS vian.

    On sen verran ikävässä paikassa tuo starttimoottori että siihen ei pääse käsiksi purkamatta imupuolen systeemeitä pois edestä. Ennen tuota haluaisin varmistaa että vika on tosiaan starttimoottorissa tai solenoidissa. Ilman purkamista ei pääse edes mittaamaan startille menevistä piuhoista jännitteitä. En heti keksi olisiko startin solenoidille menevä herätevirta jostain muusta paikasta helpommin mitattavissa.
    The older I get the faster I was.
  • NCmotorsport
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 645
    • Naantali

    #2
    ajonesto päällä auto starttaa normaalisti ja käynnistyykin mutta sammuu heti.

    Onko akussa tarpeeksi virtaa??

    Comment

    • Bullitt
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 2786
      • Turku

      #3
      Muutamasta E36:sta on EWS kyrvähtänyt niin, että ei tee yhtään mitään, kun virta-avaimesta kääntää.


      Comment

      • Z3M setä
        Bimmer Rookie
        • Mar 2012
        • 76
        • Pirkanmaa

        #4
        Kiitos kommenteista. Tein jatkotestejä.

        Apuvirralla toisesta autosta akku täyteen 14 V jännitteeseen ja starttausyritys : Ei pyöri startti ja volttimittari tupakansytkäriin kytkettynä indikoi että starttausyritys ei notkauta jännitettä yhtään eli startti ei ota yhtään virtaa.

        Z3M narunjatkoksi ja lyhyt nyppäys : Auto käynnistyi heti.

        Eli tästä päätellen vika ei ole ajonestossa. Pääepäilty on nyt starttimoottori tai sen solenoidi.

        Onko tuossa välillä vielä jotain muuta tarkistettavaa ennen kuin alan kaivelemaan tuota starttimoottoria esiin ? Todennäköisyys virtalukon pohjan vialle ? Eli virtalukko kytkisi sytytysvirran mutta starttiasento ei toimisi tms.
        The older I get the faster I was.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Originally posted by NCmotorsport View Post
          ajonesto päällä auto starttaa normaalisti ja käynnistyykin mutta sammuu heti.
          Näin tietyissä vageissa, mutta ei bemarissa.

          EWS ohjaa suoraan startin herätelinjassa olevaa relettä, auto ei starttaa jos ajonesto ei relettä kytke. EWS kommunikoi ecun kanssa, jos yhteisymmärrystä ei ole, ei ole myöskään ruiskutusta eikä sytytystä. EWS voi kytkeä herätelinjan ilman että ecun kanssa on mitään yhteyttä, mutta ecun lukitus ei voi aueta ilman että ews tunnistaa avaimen.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • NCmotorsport
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 645
            • Naantali

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Näin tietyissä vageissa, mutta ei bemarissa.

            EWS ohjaa suoraan startin herätelinjassa olevaa relettä, auto ei starttaa jos ajonesto ei relettä kytke. EWS kommunikoi ecun kanssa, jos yhteisymmärrystä ei ole, ei ole myöskään ruiskutusta eikä sytytystä. EWS voi kytkeä herätelinjan ilman että ecun kanssa on mitään yhteyttä, mutta ecun lukitus ei voi aueta ilman että ews tunnistaa avaimen.

            no jummi. meillä oli taanoin e30 + s50b32 ilman ews boxia lähti kyllä käymään mutta sammui heti. sitten meillä oli väärän auton ews boxi teki saman. sitten kun oli oikea ews boxi ni jäi käymään. samaa teki silloin myös silloinen mun m3 cäbi. eriauton ohjainlaitteella lähti käymään mutta sammui. ews-ecu synkkaus ja taas jäi käymään

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Mielenkiintoista, eipä ole tuollaiseen törmännyt perhemoottoreissa. Starttilinja menee varmasti ämmässäkin samoin, ehkä S50B32 ecun ohjelmointi antaa mahdollisuuden tuohon hörähdykseen.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Z3M setä
                Bimmer Rookie
                • Mar 2012
                • 76
                • Pirkanmaa

                #8
                http://wedophones.com/Manuals/BMW/19...g%20Manual.pdf

                Tuolta manuskasta sivulta 123 katsottuna virtalukolta herätevirta menee EWS:n kautta starttimoottorille.

                EWS voinee vikaantua myös siten että se kertoo ECU:lle että avain on tunnistettu mutta starttivirta ei kytkeydy EWS:n läpi startille ?

                Eli vaikka auto käynnistyy hinaamalla, niin vika voi edelleen olla

                a) virtalukossa
                b) EWS:ssä ("starttivirran läpikytkentäreleessä")
                c) starttimoottorissa

                Startille tuleva herätejännite pitäisi olla akkujännite, 12 V eikös ?

                Katson nyt tuon starttimoottorin ekaksi. Se kun on niin mukavassa paikassa tuolla imukotelon alla ...

                Missähän se EWS-palikka lymyää ? Jossain kojetaulun alla ?
                The older I get the faster I was.

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Onko ews:llä tai moottorinohjauksella mitään vikakoodeja päällä?
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • Z3M setä
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 76
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Vikakoodeja ei ole.

                    Vaihdoin uuden startin ja tilanne ei muuttunut miksikään.

                    Testasin starttimoottorille tulevan herätejännitteen ja se näyttäisi olevan ok. Moottorille tulee myös paksulla piuhalla 12 V syöttövirta ok.

                    Tämän jälkeen kytkin starttimoottorin apukäynnistinkaapelilla suoraan moottoritilassa olevaan 12 V "apuvirtanapaan" ja sen jälkeen hypytin samasta navasta herätevirran solenoidille. Mitä ihmettä - startti ei pyöri vieläkään !

                    Apuvirtanapa konehuoneessa : http://files.myopera.com/v2tre/album...08-30-1040.jpg

                    Nyt näyttäisi siltä että starttimoottori ei saa lainkaan maata ! En löytänyt moottorista mistään mitään maadoituskaapelia joka maadoittaisi moottorin lohkon suoraan maahan. Vastusmittarilla mittaamalla moottorin lohkon ja auton rungon välillä on 10 ohmin vastus.

                    Tänään laittelen tuollaisen maadoituskaapelin rungon ja moottorin välille ja kokeilen uudestaan. Onko tuttu ongelma jollekin ? Liekö amerikkalaiset Z3:n kasaajat jättäneet huolimattomuuttaan tuon maakaapelin pois.

                    Kysymys :

                    Startin solenoidilla on kolme kytkentänapaa. Suurimpaan niistä tulee jatkuva 12 V akkuvirta. Tuohon allaolevissa kuvissa näkyvään toiseksi suurimpaan tulee herätevirta virtalukon (ja EWS:n) kautta. Kuvassa tuossa navassa on kiinni tuo punainen iso hauenleuka.

                    Mutta mikä on tuo toinen pieni napa solenoidilla ? Siihen tulee piuha ja se näyttää olevan kiinteässä kytkennässä moottorille menevään johtoon. Tuossahan näkyy jännite silloin kun solenoidi kytkee. Tämä ilmeisesti kertoo jonnekin auton systeemeille että nyt startti pyörii. Kytkeekö tämä jotain laitteita pois starttaamisen ajaksi vai mitä ?



                    Last edited by Z3M setä; 31-08-2012, 08:47.
                    The older I get the faster I was.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Ainakin muissa korimalleissa maadoituskaapeli on apparin puolella koneen kannakkeen paikkeilla.

                      Rikkinäisellä maakaapelilla on muuten tullut joskus sulateltua kaasuvaijeri, kun maadoitti sitä kautta runkoon
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Z3M setä
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2012
                        • 76
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Vika varmistui. Moottorin ja korin välinen maadoitusjohto puuttui kokonaan !

                        Ei ole tietoa miksi johto puuttui mutta lisäsin nyt kunnon maadoituksen moottorin kannakkeeseen, jossa oli tyhjä ja neitseellisen näköinen reikä maadoitusjohtoa varten.

                        Enpä ole ennen tämmöiseen törmännyt mutta kerta se on ensimmäinenkin !

                        No, tulipahan tutkittua samalla ilmakotelon kaikki ilmaletkut ja muut vaikeasti saavutettavat kohteet.

                        Kohta takarenkaat savuaa kun saan viimeiset palikat kiinni
                        The older I get the faster I was.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎