Announcement

Collapse
No announcement yet.

EWS II - DME/ECUn ja EWS-laatikon yhteiselo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z3M setä
    Bimmer Rookie
    • Mar 2012
    • 76
    • Pirkanmaa

    EWS II - DME/ECUn ja EWS-laatikon yhteiselo




    Moi,

    Tallin pöydällä on tuollainen käytetty DME-yksikkö M3:sta. DME on sama kuin Z3 M:ssä (kone S50B32). Tuo nimenomainen laatikko sisältää DS Motorsportin viritysohjelman. Ostin ebaystä kun oli halpa . Ohjelma lienee laitettu tuonne siten että nuo pari muistipiiriä on fyysisesti vaihdettu.

    Aikaisempaa Z3 M:n starttiongelmaa ratkottaessa tuli tutustuttua hieman tuohon 90-luvun jälkipuoliskon ajonestolaitteistoon eli EWS II:een.

    Lyhyesti ymmärrän sen toiminnan nyt seuraavasti :

    - avaimessa ole siru juttelee virtalukossa olevan lukijarenkaan kanssa
    - lukijarenkaan transponderi tuuppaa tuloksen EWS moduliin joka vertaa muistiinsa ohjelmoitua koodia avaimen sirun koodiin
    - jos EWS on tyytyväinen, niin se sallii starttivirran kytkeytymisen starttimoottorille ja startti pyörii
    - EWS lähettää muistiinsa tallennetun DME:n ns. ISN-koodin (uniikki koodi jokaiselle DME:lle, ohjelmoitu tehtaalla, ei voi muuttaa ?) DME:lle joka tarkistaa vastaako se DME:n omassa muistissa olevaa koodia
    - jos DME:n ja EWS:n muistissa olevat koodit ovat samat, niin DME sallii sytytyksen ja polttoainesyötön ja auto käynnistyy

    Teoriaa löytyy täältä :





    Testattua on jo se että jos laitan tuon Ebay DME:n autoon niin eipä lähde käyntiin, startti kyllä pyörii.

    Nyt halu olisi kokeilla tuota toista DME:tä autossa ja kysymys onkin että

    A) Riittääkö tässä se että EWS:ään ohjelmoidaan tuon DME:n ISN-koodi ?
    B) Jos näin, niin millä työkalulla sen ohjelmoinnin voi tehdä ?
    C) Tarvitaanko jotain muuta, mitä ?
    D) Vai voiko koko EWS:n jollakin kätevällä tavalla eliminoida pois toiminnasta.

    Yhtenä ajatuksena tässä on nyt oppia tästä vähän lisää siltä varalta että auton DME-korvautuu jossain vaiheessa jollain ihan muulla kuin Siemensin valmisteella.

    Koska auto on kuitenkin pääosin katuauto niin kiinnostavaa on se että mitä hankaluuksia tuollainen ECUn vaihto toiseen aiheuttaa näiden oheislaitteiden suhteen.

    Tai vaihtoehtoisesti jos on kaksi Siemensin DME:tä, niin näitä voisi ajatella vaihdettavan autoon käyttötarpeen mukaan (jos toista osaisi ohjelmoida karttojenkin osalta).

    T: Juha
    The older I get the faster I was.
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9156
    • Oulu

    #2
    Jos ohjelmointi ei onnistu helposti, niin yksi vaihtoehto on siirtää vanhalta DME:ltä piiri, johon ISN on tallennettuna. Ainakin uudempien purkkien kanssa jartsa02 on noita tainnut tutkailla.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Z3M setä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 76
      • Pirkanmaa

      #3
      Mieleisempää olisi muuttaa vain EWS:n ohjelmointia, jolloin DME:tä ei tarvitsisi ronkkia eikä varsinkaan juotoskolvilla.

      Tälläisiäkin näköjään löytyy : http://www.tek-tronics.co.uk/product...roducts_id=154

      Eli valehtelupalikka / emulaattori joka matkii DME:n suuntaan tuota EWS:ää.

      - Juha
      The older I get the faster I was.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Riittää että ohjelmoit uudestaan ISN:n EWS:ään, inpalla se ei tainnut toimia vaikka valikossa täppä onkin. Tool32 / DIS auttanee, ellei ole toimivaa skriptiä inpaan.

        EWS:stä ei tarvitse välittää kun vaihtaa aftermarket-ecuun, kaikki toimii ihan normaalisti.

        Ajonestolaitteiden ohittamisesta keskustelu ei liene kovin soveliasta.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Z3M setä
          Bimmer Rookie
          • Mar 2012
          • 76
          • Pirkanmaa

          #5
          [QUOTE Riittää että ohjelmoit uudestaan ISN:n EWS:ään, inpalla se ei tainnut toimia vaikka valikossa täppä onkin. Tool32 / DIS auttanee, ellei ole toimivaa skriptiä inpaan.QUOTE]

          Kiitos. Tulin tähän samaan johtopäätökseen ja tarkoitus on nyt vähän tutkiskella onnistuuko tuo EWS:n ohjelmointi INPA:lla. Epäilys on vahva että ei onnistu.

          Onko jollakulla ohjeita tuon Tool32:n käyttöön ? DIS tuntuu olevan liian raskas pala käytössäni olevalle tietokoneella (vanha XP).

          After-market ECU-tutkiskellaan parasta aikaa mutta ratkaisulla on tietenkin hintansa...

          EWS-keskustelusta yleensä : Mielestäni tuo palikka on vain yksi palikka auton muiden palikoiden joukossa ja näin harrastusajoneuvossa siten olisi senkin toiminta mukava ymmärtää. Kadun varresta tapahtuvaan luvattomaan käyttöönottoon nämä pohdinnat tuskin tarjoavat kovin paljon apuja, koska näissä modifikaatioissa tarvitaan ymmärtääkseni aika järeät välineet. Itsellänikin on tarkoitus jättää nuo turvatoiminnot mahdollisimman pitkälle käyttöön mutta toisaalta en halua tässä asiassa olla vain "virallisen" BMW-huollon varassa.
          The older I get the faster I was.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎