Moi,
Tallin pöydällä on tuollainen käytetty DME-yksikkö M3:sta. DME on sama kuin Z3 M:ssä (kone S50B32). Tuo nimenomainen laatikko sisältää DS Motorsportin viritysohjelman. Ostin ebaystä kun oli halpa . Ohjelma lienee laitettu tuonne siten että nuo pari muistipiiriä on fyysisesti vaihdettu.
Aikaisempaa Z3 M:n starttiongelmaa ratkottaessa tuli tutustuttua hieman tuohon 90-luvun jälkipuoliskon ajonestolaitteistoon eli EWS II:een.
Lyhyesti ymmärrän sen toiminnan nyt seuraavasti :
- avaimessa ole siru juttelee virtalukossa olevan lukijarenkaan kanssa
- lukijarenkaan transponderi tuuppaa tuloksen EWS moduliin joka vertaa muistiinsa ohjelmoitua koodia avaimen sirun koodiin
- jos EWS on tyytyväinen, niin se sallii starttivirran kytkeytymisen starttimoottorille ja startti pyörii
- EWS lähettää muistiinsa tallennetun DME:n ns. ISN-koodin (uniikki koodi jokaiselle DME:lle, ohjelmoitu tehtaalla, ei voi muuttaa ?) DME:lle joka tarkistaa vastaako se DME:n omassa muistissa olevaa koodia
- jos DME:n ja EWS:n muistissa olevat koodit ovat samat, niin DME sallii sytytyksen ja polttoainesyötön ja auto käynnistyy
Teoriaa löytyy täältä :
Testattua on jo se että jos laitan tuon Ebay DME:n autoon niin eipä lähde käyntiin, startti kyllä pyörii.
Nyt halu olisi kokeilla tuota toista DME:tä autossa ja kysymys onkin että
A) Riittääkö tässä se että EWS:ään ohjelmoidaan tuon DME:n ISN-koodi ?
B) Jos näin, niin millä työkalulla sen ohjelmoinnin voi tehdä ?
C) Tarvitaanko jotain muuta, mitä ?
D) Vai voiko koko EWS:n jollakin kätevällä tavalla eliminoida pois toiminnasta.
Yhtenä ajatuksena tässä on nyt oppia tästä vähän lisää siltä varalta että auton DME-korvautuu jossain vaiheessa jollain ihan muulla kuin Siemensin valmisteella.
Koska auto on kuitenkin pääosin katuauto niin kiinnostavaa on se että mitä hankaluuksia tuollainen ECUn vaihto toiseen aiheuttaa näiden oheislaitteiden suhteen.
Tai vaihtoehtoisesti jos on kaksi Siemensin DME:tä, niin näitä voisi ajatella vaihdettavan autoon käyttötarpeen mukaan (jos toista osaisi ohjelmoida karttojenkin osalta).
T: Juha
Comment