Announcement

Collapse
No announcement yet.

3.0 diesel ja talvi(?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kyselijä
    Newbiemmer
    • Nov 2004
    • 7

    3.0 diesel ja talvi(?)

    Kyllästyttäisin taas ihmisiä tyhmillä kysymyksillä...

    Elikkäs siis tilauksessa on E46 330cd ja mietityttää, että mitenkäs tuo talvella tykkää lähteä käyntiin?

    Aina kuulee kun kaikki sanovat miten huonoja dieselit ovat talvisin käynnistymään, mutta keltään ei tunnu löytyvän vankkaa tietoa saati kokemusta asiasta. Aina jotain esson baarissa kuultua.

    Lohkolämmitin on saatavissa, mutta malliltaan valitettavasti vain säteilylämmitin joka tuntuu omituiselta noinkin ison moottorin kylkeen.
    Ihmetyttää, että jaksaako se mukamas tarpeeksi säteillä lämmittääkseen(?)

    Te joilla on bemarin pari- tai kolmilitraisia dieseleitä kertokaa kokemuksianne talvesta miten olette pärjänneet ja millaisia lämmittimiä löytyy?

    Nimim. olisi kiva jos bemu ois talvellakin ajossa...
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #2
    Webasto kehiin!
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #3
      En ole kenenkään oikeasti x30d omistajan kuullut valittavan huonoa käynnistymistä kylmässä. Minullakaan ei ole ollut mitään eroa, on sitten plussaa tai miinusta.

      Kaverin Volvossa oli sellainen ongelma, että jos sitä piti lohkolämppärissä, jokin lämpöanturi lämpeni sen verran ettei enää käynnistyshetkellä hehkut lämmenneetkään. Webastolla ei ollut ongelmaa mutta lohkolämppärin käytön jälkeen piti sahata pitkään kun hehku on "automaattinen".
      ---

      Comment

      • Jusaus
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1124
        • Kajaani

        #4
        Hyvin toimii appiukon 530d oli sitten kylmä tai ei. Webastolla sekin kiesi lämpiää..
        Nyk: GSX1300R -00
        Ex:E61 525ia -06, E39 528i -00 M-Sport, E34 540ia -92, E30 Cabrio M50B25, E34 535i, E30 325i Cabrio, E34 520i 24V-
        ---------------------------------------------
        -Official member of BTCF-Sauna Team-
        ---------------------------------------------

        Comment

        • buksin-1
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 4592
          • Keski-Pohjanmaa

          #5
          Oikein hyvin on toiminut oma 530d+Webasto, ilmeisesti sama moottori M57?
          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
          SISUSTAT modaukset

          Comment

          • piedrondo
            Newbiemmer
            • Aug 2004
            • 25
            • Etelä Suomi

            #6
            525tds + eberi ja hyvin lähtee. Lähtee empimättä vaikkei olisi muistanut laittaa eberiäkään päälle, tosin hehkuaika silloin aika pitkä.

            Jonkinlainen lämmitin kyllä kannatta dieseliin laittaa. Vaikka lähteekin käyntiin kylmänä, mutta kone ei siitä varmasti pidemmän päälle tykkää. Alan ammattilehdestä poimittuna: "yksi kylmäkäynnistys vastaa noin 70km:n ajoa". Siitä voi päätellä, mitä kone tykkää kylmäkäynnistyksistä.

            Taitaa olla nuo dieseleiden käynnistysvaikeuksiin liittyvät jutut peräisin muilta vuosikymmeniltä.
            E39 535iA Individual -01
            ex E39 525tds Touring -97

            Comment

            • Kyselijä
              Newbiemmer
              • Nov 2004
              • 7

              #7
              Pitääpä kysäistä Webastoa, että paljonko kustantaisi.
              Paljonkos webasto kuluttaa akkua?
              Joskus on sanottu, että ajetun ajan pitäisi olla mukamas viisinkertainen webaston käyttöaikaan nähden, jotta akku latautuu saman verran kun webasto on lämmityksessä kuluttanut?

              Originally posted by buksin-1
              ilmeisesti sama moottori M57?
              Ilmeisesti sun auto on -01 vuosimallia, niin onkos siinä vielä se 184hv 3.0d? Duunikaverilla oli ainakin -02 530d touring ja siinä oli 184hv.

              En tiedä tuon meidän autoon tulevan moottorin tarkempaa koodia/tunnusta, mutta 204hv/410nm siitä löytyy tehoa.
              Onko moottoreiden koodi sama?

              Originally posted by piedrondo
              Taitaa olla nuo dieseleiden käynnistysvaikeuksiin liittyvät jutut peräisin muilta vuosikymmeniltä.
              Noin mäkin oon järkeillyt, että kaipa noi jutut on peräisin 10-15vuotta vanhoista hiaceista...

              Comment

              • DiisseliKiisseli
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 550
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by Kyselijä
                Pitääpä kysäistä Webastoa, että paljonko kustantaisi.
                Paljonkos webasto kuluttaa akkua?
                Joskus on sanottu, että ajetun ajan pitäisi olla mukamas viisinkertainen webaston käyttöaikaan nähden, jotta akku latautuu saman verran kun webasto on lämmityksessä kuluttanut?
                Webastohan käyttää polttoainetta siihen lämmitykseen, ei se syö akkua, ainakaan kovin paljoa.

                Jos hehkut on rikki niin kovalla pakkasella ei auto lähde käyntiin vaikka kuinka sahaa. Diesel kun tarttee sen lähemmäs 1000 astetta sinne sylinteriin että se polttoaine alkaa poksahtelee.

                Kyllä ehjä auto pakkasella käynnistyy.

                Comment

                • JanisHell
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 410

                  #9
                  Originally posted by DiisseliKiisseli
                  Webastohan käyttää polttoainetta siihen lämmitykseen, ei se syö akkua, ainakaan kovin paljoa.

                  Jos hehkut on rikki niin kovalla pakkasella ei auto lähde käyntiin vaikka kuinka sahaa. Diesel kun tarttee sen lähemmäs 1000 astetta sinne sylinteriin että se polttoaine alkaa poksahtelee.

                  Kyllä ehjä auto pakkasella käynnistyy.
                  Onko noin että 1000celsiusta? Siellähän koneessahan sulaapaikat jos noin kuumana pitää olla.
                  325i -93 E36

                  Comment

                  • henri
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 5752
                    • Kiuruvesi/Iisalmi

                    #10
                    Originally posted by DiisseliKiisseli
                    Webastohan käyttää polttoainetta siihen lämmitykseen, ei se syö akkua, ainakaan kovin paljoa.

                    Jos hehkut on rikki niin kovalla pakkasella ei auto lähde käyntiin vaikka kuinka sahaa. Diesel kun tarttee sen lähemmäs 1000 astetta sinne sylinteriin että se polttoaine alkaa poksahtelee.

                    Kyllä ehjä auto pakkasella käynnistyy.
                    ei nyt ihan tuhatta astetta kuitenkaan, mutta paljon se tarvii kuitenkin...JA kyllä se webasto ottaa virtaa akulta, ei se pyhällähengelläkään sitä polttoainetta ala siirtämään ja autoo lämmittämään...

                    diisel on tosiaan tosta hehkusta aika riippuvainen...yks sen tärkeempiä osia talvella

                    kyllä se käynnistyy, mutta itse en starttailis yli -8pakkasilla jos ei oo ollu lämmityksessä (jos ollut yli yön verran kylmiltään)...ei se kone tykkää noista kylmäkäynnistyksistä, vaikka ei sitä heti huomaa koneesta, mut ajan kanssa kyllä alkaa näkymään vrt samallailla huollettuun ja ajettuun verrattuna

                    kyllä sillä diisedillä pärjää vallan mainiosti kun on webasto, mutta ilman webastoa en laittas diiseliä, talvella muuten kylmä kun ei lämmitä niin hyvin ku besamallit (siis puhalla sisälle lämmintä)
                    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                    Ex. E30 320i 2d GTS -88


                    E46 330Cd (projekti V.2)


                    ----------------------------

                    Comment

                    • JJP
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2003
                      • 151
                      • Kuopio

                      #11
                      polttoainelämmittimien suurin virran kulutus johtuu miten suurella nopeudella sisätiloihin puhaltaa ilmaa. Pelkästään jos lämmitin lämmittää moottoria niin se virran kulutus on aika pieni ja vaikka olisikin kaupunkiajoa niin tuskin akku tyhjenee ihan heti. Ja se nyrkkisääntö on että saman verran ku lämmittää autoa (ilman että se pyörii) pitäisi myös tulla ajoa. Itellä 5 kW eberi ja koskaanei ole ollut ongelmaa että akku olisi tyhjennyt ja on pyörinyt parhaillaan yli kaksikin tuntia ilman että olisi välillä käynnistetty (puhallin asenossa 1). Jos mietit että kannattaako laittaa niin voi kyllä suositella LÄMPIMÄSTI! Ja hinnat asennettuna taitaa pyöriä ihan perusmalleissa about 1100 ---> 1500 euroa (arvio).

                      Comment

                      • Jarse
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2005
                        • 96

                        #12
                        Mulla on webasto vain lisälämmittimenä eli ei kello-ohjausta ja sitten on myös se säteilylämmitin. Hyvin lähtee pakkasilla käyntiin, mutta akku pitää olla kunnossa että jaksaa isoa konetta pyörittää.
                        X5 4.6is -02
                        sigpic
                        #530dA Touring -00
                        #525iA -91

                        Comment

                        • henri
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 5752
                          • Kiuruvesi/Iisalmi

                          #13
                          Originally posted by JJP
                          polttoainelämmittimien suurin virran kulutus johtuu miten suurella nopeudella sisätiloihin puhaltaa ilmaa. Pelkästään jos lämmitin lämmittää moottoria niin se virran kulutus on aika pieni ja vaikka olisikin kaupunkiajoa niin tuskin akku tyhjenee ihan heti. Ja se nyrkkisääntö on että saman verran ku lämmittää autoa (ilman että se pyörii) pitäisi myös tulla ajoa. Itellä 5 kW eberi ja koskaanei ole ollut ongelmaa että akku olisi tyhjennyt ja on pyörinyt parhaillaan yli kaksikin tuntia ilman että olisi välillä käynnistetty (puhallin asenossa 1). Jos mietit että kannattaako laittaa niin voi kyllä suositella LÄMPIMÄSTI! Ja hinnat asennettuna taitaa pyöriä ihan perusmalleissa about 1100 ---> 1500 euroa (arvio).
                          kaveriki puhu, että se aika mitä webasto lämmittää niin se aika pitää ajaa, että akku täyttyy saman verran mitä se webasto on käyttäny ja sama koskee eeberiä (aika jonka se lämmittää, auton ollessa pois käynnistä)

                          mutta webastohan ja eeberi ovat paljon tehokkaampia lämmittämään kun lohkolämppäri, niin ei tarvi tuntiakaan pitää, riippuu siitä tietenki mink tehosen ostaa
                          Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                          Ex. E30 320i 2d GTS -88


                          E46 330Cd (projekti V.2)


                          ----------------------------

                          Comment

                          • DiisseliKiisseli
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 550
                            • Uusimaa

                            #14
                            Originally posted by JanisHell
                            Onko noin että 1000celsiusta? Siellähän koneessahan sulaapaikat jos noin kuumana pitää olla.
                            Hehkut ainakin lämpenee sen verran:



                            Ja se palaminenkin tapahtuu aika kuumassa,
                            ei löytynyt parempaakaan linkkiä:



                            · Conventional Diesel engine
                            The Diesel engine (generally four-stroke) is a reciprocating-piston engine with internal air-fuel mixture formation and auto-ignition. During the compression stroke, intake air is compressed to 30-55 bar, which causes its temperature to increase to 700-900 ¡C. This is sufficient to cause auto-ignition of the fuel. The fuel is injected either indirectly (into a precombustion chamber) or directly into the combustion chamber.

                            Comment

                            • buksin-1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 4592
                              • Keski-Pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by Kyselijä
                              Pitääpä kysäistä Webastoa, että paljonko kustantaisi.
                              Paljonkos webasto kuluttaa akkua?
                              Joskus on sanottu, että ajetun ajan pitäisi olla mukamas viisinkertainen webaston käyttöaikaan nähden, jotta akku latautuu saman verran kun webasto on lämmityksessä kuluttanut?



                              Ilmeisesti sun auto on -01 vuosimallia, niin onkos siinä vielä se 184hv 3.0d? Duunikaverilla oli ainakin -02 530d touring ja siinä oli 184hv.

                              En tiedä tuon meidän autoon tulevan moottorin tarkempaa koodia/tunnusta, mutta 204hv/410nm siitä löytyy tehoa.
                              Onko moottoreiden koodi sama?



                              Noin mäkin oon järkeillyt, että kaipa noi jutut on peräisin 10-15vuotta vanhoista hiaceista...
                              Ja minä kun luulin, että on omassa on 193 bhp!?:(
                              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                              SISUSTAT modaukset

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎