Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hestecin kipinä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SalminenS
    Bimmer Rookie
    • Sep 2003
    • 105
    • Middle of Nothing, Jaala

    Hestecin kipinä

    Eli kaksoiskipinäpuola antaa Hestecin omalla testerillä kipinän ihan normaalisti, mutta käynnistettäessä kipinää ei sitte tulekkaa. Missä vika? Moottorina m10.
    Auto ollu jo ajossa, hall-antureihin tai niiden paikkoihin ei ole koskettu.
    Mistähän kannattais alkaa tutkimaan?
  • Saku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 343
    • Jkl

    #2
    Tuleeko puolille starttauksen aikana käyttöjännite? Näkyykö läppärissä järkevä rpm starttauksen aikana?
    E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

    Comment

    • SalminenS
      Bimmer Rookie
      • Sep 2003
      • 105
      • Middle of Nothing, Jaala

      #3
      Auton virrat kun laittaa päälle, puolalle tulee kyllä jännite... En oo mitannut tuleeko kun starttaa.
      Ja kyllä läppäri näyttää startatessa että kierrokset nousee.

      Voiko puolan liittimen ottaa irti, ja mitata sen jännitteen kun starttaa? Käyttöjännite tulee muistaakseni keskimmäiseen pinniin...

      Comment

      • SalminenS
        Bimmer Rookie
        • Sep 2003
        • 105
        • Middle of Nothing, Jaala

        #4
        Ja entäs kun mittaan Hall-anturia... Tai siis otan sen liittimen auki, mitäs pitäis näyttää Hesteciltä päin ja miten mittaan että itse anturi on hengissä?
        Nyt Hesteciltä päin näyttää muistaakseni kahdesta johdosta +8V ja kolmas oli maa.

        Comment

        • Saku
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2002
          • 343
          • Jkl

          #5
          Mittaa nimenomaan startatessa. Ota suojakumi liittimestä pois niin pääset mittaamaan liitin paikoillaan. Muistaakseni myös keskimmäinen liitin.

          Muistaakseni "puolan vahvistimelle" eli sille sytytysmodulille mikä on hesen ja puolan välillä, ei tule jännitettä, vain maa sekä hestekin ja puolan johdot. Ne voi tietty tarkastaa. Voit mitata heseltä moduliin tulevaa ohjausjohtoa (2kpl) starttauksen aikana. Yleismittarilla hankalaa kun on pulssimaista, mutta esim AC jännitealue näyttänee jotain eloa, mikäli piuhassa menee pulssia.

          Varmista että käyttöjännite on riittävä starttauksen aikana sekä puolassa että hestekissä. Tiedonkeruu päälle starttauksen aikana.

          Jos rpm on starttauksen aikana järkevä (120-300) niin ei jaksa vaivaa tutkia hallia. Muistaakseni molempien hallien pitää toimia jotta boksi tunnistaa kierrosluvun, joten jos se läppärissä näkyy niin pitäisi olla ok. Voit ottaa liittimen irti toisesta kerrallaan ja katsoa häipyykö rpm. Ohjekirjassa on ohje hallin mittaamiseen ja testaamiseen, ongelma on kuitenkin siinä että et tiedä jos ilmaväli tms muuttuu starttauksen aikana vaikka anturi olisikin ehjä. Näin ollen parempi mitata kaikki starttauksen aikana, missä vikakin ilmenee.

          Hese antaa käyttäjännitteen hallille ja se lienee 5, 8 tai 12v. Katso kirjasta, varmaan juuri tuo 8v. Yksi on sitten maa ja kolmanteen tulee joko 0v tai 8v kun anturin edessä on rautaa. Ohjekirjassa tosiaan ohje mittaamiseen kun laittaa käyttöjännitteen ja heiluttaa lattarautaa anturin edessä.

          Eihän optioihin ole koskettu? Mitä autolle on tehty viimeisen ajokerran jälkeen? Kokeile eri tulppaa, johtoa ym, korkeajännite voi hypätä eri tavoin kun starttauksen aikana on matalampi jännite. Voit kokeilla hinata käyntiin niin varmistuu onko kyse vain starttauksesta.
          E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

          Comment

          • SalminenS
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 105
            • Middle of Nothing, Jaala

            #6
            Kiitoksia. Mittaukset menee tulevaan viikonloppuun. Autolle on tehty aika paljon viime ajokerran (kesällä) jälkeen, vaihtunut mm. nokka, läppärungot, painekotelo, jne jne... Eli aika paljon. Konetta yritetään siis nyt käynnistää ensin vaparina, sitte turbo takas paikoilleen.
            Optioihin ei ole koskettu.Antureita on sen verran että joidenkin paikka muuttunut, ja joitain tullut lisää. Hall-anturit ollu koskematta.
            Mutta viikonloppuna tutkitaan sitte taas lisää!

            Comment

            • SalminenS
              Bimmer Rookie
              • Sep 2003
              • 105
              • Middle of Nothing, Jaala

              #7
              Ongelma ratkaistu

              No nyt alko tulee kipinää. Eli toisen hall anturin (moottorin asento tunnistin) piuhoista yks oli katkennu.

              Comment

              • Saku
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2002
                • 343
                • Jkl

                #8
                Originally posted by SalminenS
                No nyt alko tulee kipinää. Eli toisen hall anturin (moottorin asento tunnistin) piuhoista yks oli katkennu.
                Asentotunnistin pimeänä ja läppärissä näkyi rpm? Asentotunnistimen ilmaväli on yhdessä laitteessa tempunnut joka kevät ja mielestäni rpm on tällöin nolla. No, pääasia että toimii.
                E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

                Comment

                • AnssiH
                  Newbiemmer
                  • Dec 2003
                  • 14
                  • Valkeakoski

                  #9
                  Originally posted by Saku
                  Asentotunnistin pimeänä ja läppärissä näkyi rpm? Asentotunnistimen ilmaväli on yhdessä laitteessa tempunnut joka kevät ja mielestäni rpm on tällöin nolla. No, pääasia että toimii.
                  Kierrosluku tunnistetaan 51asteen anturilta.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎