Diesel ongelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heikki.Niemi
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 1180
    • Kalajoki-Bemareiden mekka

    #16
    Juu munki pitää kokeilla säätää tuota pumppua niinku neuvoit...Jospa sitte vähä sais syöttöruuviaki pyöritettyä...
    520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
    525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
    525 TDS m51d25 Touring E34 -94
    Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
    Ex-320i E30 m20b20 -86
    Ex-318i E30 m20b20 -87
    Ex-320i E30 m20b20-83

    Comment

    • boosted.fun
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 104
      • Kannus

      #17
      No nyt sit sain katsottua ne hehkut jotka oli kunnossa. Vika oli nokan ajoituksessa. Mulla on tossa eta moottorin vauhtipyörä joka vaikeuttaa huomattavasti nokan ajoittamaista. Eli en ole vieläkään ihan varma onko nokka kohdallaan mut savutus väheni huomattavasti.
      e36 328i
      e21 315tic
      ex e30 324TD
      Pieni on kaunista lukuunottamatta ahtimia..

      Comment

      • vexu524tdic
        BTCF Member
        • Jan 2004
        • 783
        • Gallia = Kinnula

        #18
        Etupäässä värinänvaimentimessa on myös yläkuolomerkki OT josta voit tarkistaa ajoituksen. Pumpun ajoitusreikä ei ole yhdessäkään ollut kohdillaan jostain syystä ja tämä hankaloittaa jakohihnan vaihtoa.
        Toimiikos sulla kierroslukumittari? Vauhtipyörässä on 6kpl. tappeja joista mittari päättelee pyörimisnopeuden, eta:ssa näitä ei taida olla?
        e70 X5 3.0sd -08
        f30 320i xdrive -16
        e30 325i Cabriolet -88 M52b28
        e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
        e30 316 -88 2,2TIC M10
        e21 323i -81 ruostekasa...

        Comment

        • Happo
          BTCF Member
          • Sep 2004
          • 922
          • Kauhajoki

          #19
          Tais olla boostedilla omaa tuotantoa ne tapit siinä vauhtipyörässä, eli toimii rinkikello.
          Ford S-Max 2.0
          Kilpuri VW Golf III VR6
          ex:

          F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #20
            Originally posted by boosted.fun
            No nyt sit sain katsottua ne hehkut jotka oli kunnossa. Vika oli nokan ajoituksessa. Mulla on tossa eta moottorin vauhtipyörä joka vaikeuttaa huomattavasti nokan ajoittamaista. Eli en ole vieläkään ihan varma onko nokka kohdallaan mut savutus väheni huomattavasti.
            Eli sulla heitti ajoitus hampaalla tai parilla. Miten katsoit nokan ajoituksen, tuliko sen 'neliöpalan' sivu tarkalleen venttiilikopan tiivistepinnan mukaisesti?

            VÄHÄN sivuaa tätä aihetta mutta; jos ette vielä ole testanneet niin syöttöpumpun päällä olevaa 'savuruuvia' kierros myötäpäivään ja koeajolle. Lisääntyy alaväännöt huomattavasti ja turbo herää aikaisemmin. Säätö vaikuttaa ahtamattoman alueen syöttöön. Tuossa omassa pumpussa oli ruuvissa vielä sinetti, kiinni ilmeisesti tehtaan jäljiltä.
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • Heikki.Niemi
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1180
              • Kalajoki-Bemareiden mekka

              #21
              Mulla ei kans toimi rinkimittari ja ne tapit näkyy olevan paikallaan...taitaa olla mittariston akut selvänä ku huoltovalotkaan ei nollaudu ku yrittää nollata niitä...pitää kokeilla sitä ja alkaa sitte miettiä muuta...
              Last edited by Heikki.Niemi; 21-02-2005, 07:35.
              520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
              525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
              525 TDS m51d25 Touring E34 -94
              Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
              Ex-320i E30 m20b20 -86
              Ex-318i E30 m20b20 -87
              Ex-320i E30 m20b20-83

              Comment

              • boosted.fun
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 104
                • Kannus

                #22
                Originally posted by Lakeson
                Eli sulla heitti ajoitus hampaalla tai parilla. Miten katsoit nokan ajoituksen, tuliko sen 'neliöpalan' sivu tarkalleen venttiilikopan tiivistepinnan mukaisesti?

                VÄHÄN sivuaa tätä aihetta mutta; jos ette vielä ole testanneet niin syöttöpumpun päällä olevaa 'savuruuvia' kierros myötäpäivään ja koeajolle. Lisääntyy alaväännöt huomattavasti ja turbo herää aikaisemmin. Säätö vaikuttaa ahtamattoman alueen syöttöön. Tuossa omassa pumpussa oli ruuvissa vielä sinetti, kiinni ilmeisesti tehtaan jäljiltä.
                Happo on oikeessa ton vauhtipyörän suhteen. nokan ajoituksen tarkistin laittamalla 1mm rakomitan keinun ja nokan väliin ja pyöritin konetta varovasti käsin sit vain käänsin nokan ajoitusta siihen asti et moottori ei pyörähtänut ympäri ja sit vähä nokkaa takas sillai et moottori pyörähti. ei ehkä hyvä tyyli mut ei itsellä ainakaan tapahtunut mitään vahinkoa.

                Oon kokeillu tota "savuruuvia" jo kesällä ja sit huomasin et enemmän on vaikutusta ku aukasee sen kellon ja pyöritää sitä jousen alla olevaa ulkolaidastaan hammastettua pyörää kiinni..
                e36 328i
                e21 315tic
                ex e30 324TD
                Pieni on kaunista lukuunottamatta ahtimia..

                Comment

                • Heikki.Niemi
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1180
                  • Kalajoki-Bemareiden mekka

                  #23
                  Originally posted by boosted.fun
                  Happo on oikeessa ton vauhtipyörän suhteen. nokan ajoituksen tarkistin laittamalla 1mm rakomitan keinun ja nokan väliin ja pyöritin konetta varovasti käsin sit vain käänsin nokan ajoitusta siihen asti et moottori ei pyörähtänut ympäri ja sit vähä nokkaa takas sillai et moottori pyörähti. ei ehkä hyvä tyyli mut ei itsellä ainakaan tapahtunut mitään vahinkoa.

                  Oon kokeillu tota "savuruuvia" jo kesällä ja sit huomasin et enemmän on vaikutusta ku aukasee sen kellon ja pyöritää sitä jousen alla olevaa ulkolaidastaan hammastettua pyörää kiinni..
                  Meinaatko tuolla savuruuvilla syöttöruuvia vai siinä pumpun päällä olevaa ruuvia jossa on kuusiokoloruuvi ja siinä ympärillä kiritysruuvi...sillä ruuvilla saa siellä alapuolella olevaa kalvontiukkuutta kait säädettyä...sekö vaikuttas syöttöön...Itellä ku syöttöruuvia ei voi pyörittää yhtään ku motti alkaa huutaa heti yli 3000 rpm:ää ja tyhjäkäyntiä ei sit löydy...ennakonsäätimen säätövara on kait loppu ja pumpunkääntäminen ei siihen ainakaan vaikuttanu...
                  520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                  525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                  525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                  Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                  Ex-320i E30 m20b20 -86
                  Ex-318i E30 m20b20 -87
                  Ex-320i E30 m20b20-83

                  Comment

                  • Lakeson
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 649
                    • Jyväskylä

                    #24
                    'Savuruuvilla' (smoke adjustment screw) tarkotin just sitä pumpun kannen päältä löytyvää kuusiokoloa joka kiristetään 13mm lenkillä. Vaikuttaa perkeleesti juuri vääntöihin matalilla kierroksilla. Noihin pumpun kannen alta löytyviin säätöihin en vielä ole koskenut. Mikäli nekin on vielä tehdassäädöissä niin varmasti saa lisää vetoja testailemalla.
                    Ei mopolla mahottomia..

                    Comment

                    • Heikki.Niemi
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 1180
                      • Kalajoki-Bemareiden mekka

                      #25
                      Pitääpä heti kokeilla ruuvata sitä ruuvia ku pääsen töistä kotia...Mulla on vähä alaväännöt hukassa mutta kun ahdin pukkaa 1,3 baria niin yläkierroksilla liikkuu...oon kyllä ajellu varovasti et en monesti oo polkassu ennenku putkisto virtaa ja cooleri ja pakosarja on uusittu...vaikuttaa varmasti myös kulutukseen ku alavääntöjä tulee lisää...kulutuksen pitäs tipahtaa...Kumpaan suuntaan muuten pitää ruuvata vai näkeekö sen savunmäärästä...
                      520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                      525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                      525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                      Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                      Ex-320i E30 m20b20 -86
                      Ex-318i E30 m20b20 -87
                      Ex-320i E30 m20b20-83

                      Comment

                      • Lakeson
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 649
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Myötäpäivään, niin alkaa tapahtumaan. Kannattaa merkata alkuperäinen kohta niin saa palautettua ennalleen. Tässä vielä joskus aiemminkin esiintynyt linkki ruuvailuun. http://dodgeram.org/tech/dsl/more_power/Power_ve.htm
                        Löytyy hyviä kuvia jotka selventää mitä ollaan tekemässä.
                        Ei mopolla mahottomia..

                        Comment

                        • Heikki.Niemi
                          BTCF Member
                          • Oct 2002
                          • 1180
                          • Kalajoki-Bemareiden mekka

                          #27
                          Joo mulla tuo linkki onki tulostettuna paperille..pitäs vaan jollain euroword-translatorilla alkaa suomentaan tuota niin ois vaivattomampi lukea...on vaan pirusti suomentamista mutta nuo perusasiatkaan...
                          Last edited by Heikki.Niemi; 21-02-2005, 20:19.
                          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                          Ex-320i E30 m20b20 -86
                          Ex-318i E30 m20b20 -87
                          Ex-320i E30 m20b20-83

                          Comment

                          • vexu524tdic
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 783
                            • Gallia = Kinnula

                            #28
                            Mulla on työkalu m21 & m40 moottoreiden nokka-akselin ajoitukseen.
                            Siis semmoinen lukituskalikka joka sopii siihen neliöön. Voisin toki lainata sitä Kannuksen pojille, siinä kun lähellä ootte... Muutenkin vois törmätä joskus ja ihmetellä dieseltekniikkaa!!! Vakiopumpusta saa max. ~175hv irti mutta käyttömukavuutta voi parannella monella tapaa. Mulle pumpun rakentaja sanoi tyhjentävästi "älä koske mihinkään muuhun kuin max. syötön säätöön ja tyhjäkäyntiin, muut säädöt ovat varmasti kohdallaan". Kieltämättä vetoja on...
                            e70 X5 3.0sd -08
                            f30 320i xdrive -16
                            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                            e30 316 -88 2,2TIC M10
                            e21 323i -81 ruostekasa...

                            Comment

                            • Heikki.Niemi
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 1180
                              • Kalajoki-Bemareiden mekka

                              #29
                              Hapon kanssa oli puhelimessa puhetta et jossei se joudu taksin rattiin ens viikonloppuna niin vois pyörähtää kannuksesa...itelläki on viikon loma joka alkaa ens perjantaina et tosiaan vois ihmetellä vähä dieseltekniikkaa...mulla olis vielä tarvetta saada potkua ku tuo syötön lisäys tuntuu olevan ongelma edelleen...
                              520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
                              525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
                              525 TDS m51d25 Touring E34 -94
                              Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
                              Ex-320i E30 m20b20 -86
                              Ex-318i E30 m20b20 -87
                              Ex-320i E30 m20b20-83

                              Comment

                              • ofb
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2003
                                • 130
                                • Keskeisessä Suomessa

                                #30
                                Originally posted by LASSI-S
                                mekaaninen on tuossa M21 koneessa
                                Mun míelestä tää lassi-s sais lopettaa kommentointinsa ainakin asioista mistä se ei tiedä mitään...harhaan johtavaa varsinkin kokemattomille harrastajille!!

                                Ei sen puoleen eihän tässä itsekään mitään ruudinkeksijöitä olla mutta bmw autoista kuitenkin jo lähes 20v kokemus.
                                E39 528iA Touring -97

                                Comment

                                Working...
                                X