Lueskelen mielenkiinolla tuota vääntöä toisessa topiikissa AUTOMAATTILAATIKON toiminnasta ja ajonopeuksta ja "suositeltavasta" vaihdevalinnasta.Itselleni tuli vähän samanlainen ajatus herätellä keskustelua (sopisi YLEISEN KESKUSTELUN topiikkinkin) manuaalilaatikon käytöstä ja ajo/vaihtonopeuksista.Tämä sai alkunsa siitä kun automaattivaihteisen auton omistava kaverini otti "tyypit" minun M3:lla: Normaalisti liikenteeseen ykkösellä,vaihteita sitten lisää liikenteen mukaan,ylös ja alas.Mutta hämmästys oli suuri kun päästiin "baanalle" (kuiva keli ja asfaltti),niin kaveri tuuppasi 5-vaihteen sisään jo alle 70km/h.Kysyin syytä moiseen.Niin vastasi että kun koneessa tuntuu olevan vääntöä niin turhaa poltella bensaa vedättämisillä.
Kysymys onkin nyt tuosta.Vaikka ohjekirjoissa onkin jokaiselle vaihteelle "ihanteelliset" vaihtonopeudet,niin eikö tuo rasita aika paljon vaihteistoa enemmin "alikierroksilla" vaihtaminen.Muistaakseni aikanaan Toyota Hiacessa oli ohje,että 5-vaihdetta ei suositella käytettäväksi alle 80km/h.Kytkinakseli sai puutteelista voitelua alh. nopeuksilla/kierroksilla.
Itse käytän kierroksia surutta.Ajattelin vain kuinka moni manualiloota on hajonnut näillä polttoaineen-ajotyyleillä?Meinaan jos jatkuvasti ajetaan lähes "kaupunkinopeutta" suurin vaihde silmässä "säästäen".Onko tapauksista tietoa?Riittääkö laatikossa voitelu ja rakenteellinen volyymi?Vai kestääkö Bemarin laatikot ja moottorin runkolaakerointi "jatkuvaa" alikierroksilla ajamista muita merkkejä paremmin?Onko viisaammilla tietoa?
LISÄYS:Kyselin Bemarien latikoiden kestävyydestä tollaisella "pappatyylillä" jatkuvasti ajelevilla,enkä ohjeita vaihtamiselle manuaalilla.Ehkä hieman epäselvästi sepustettu tuo ylempi kirjoitus.Jotkut ovat ilmeisesti käsittäneet kirjoitukseni hieman eri tavalla kuin oli tarkoitus.Sorry.
Kysymys onkin nyt tuosta.Vaikka ohjekirjoissa onkin jokaiselle vaihteelle "ihanteelliset" vaihtonopeudet,niin eikö tuo rasita aika paljon vaihteistoa enemmin "alikierroksilla" vaihtaminen.Muistaakseni aikanaan Toyota Hiacessa oli ohje,että 5-vaihdetta ei suositella käytettäväksi alle 80km/h.Kytkinakseli sai puutteelista voitelua alh. nopeuksilla/kierroksilla.
Itse käytän kierroksia surutta.Ajattelin vain kuinka moni manualiloota on hajonnut näillä polttoaineen-ajotyyleillä?Meinaan jos jatkuvasti ajetaan lähes "kaupunkinopeutta" suurin vaihde silmässä "säästäen".Onko tapauksista tietoa?Riittääkö laatikossa voitelu ja rakenteellinen volyymi?Vai kestääkö Bemarin laatikot ja moottorin runkolaakerointi "jatkuvaa" alikierroksilla ajamista muita merkkejä paremmin?Onko viisaammilla tietoa?
LISÄYS:Kyselin Bemarien latikoiden kestävyydestä tollaisella "pappatyylillä" jatkuvasti ajelevilla,enkä ohjeita vaihtamiselle manuaalilla.Ehkä hieman epäselvästi sepustettu tuo ylempi kirjoitus.Jotkut ovat ilmeisesti käsittäneet kirjoitukseni hieman eri tavalla kuin oli tarkoitus.Sorry.
Comment