Announcement

Collapse
No announcement yet.

Manuaalilatikon oikeat ajonopeudet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10079
    • KVLA

    Manuaalilatikon oikeat ajonopeudet

    Lueskelen mielenkiinolla tuota vääntöä toisessa topiikissa AUTOMAATTILAATIKON toiminnasta ja ajonopeuksta ja "suositeltavasta" vaihdevalinnasta.Itselleni tuli vähän samanlainen ajatus herätellä keskustelua (sopisi YLEISEN KESKUSTELUN topiikkinkin) manuaalilaatikon käytöstä ja ajo/vaihtonopeuksista.Tämä sai alkunsa siitä kun automaattivaihteisen auton omistava kaverini otti "tyypit" minun M3:lla: Normaalisti liikenteeseen ykkösellä,vaihteita sitten lisää liikenteen mukaan,ylös ja alas.Mutta hämmästys oli suuri kun päästiin "baanalle" (kuiva keli ja asfaltti),niin kaveri tuuppasi 5-vaihteen sisään jo alle 70km/h.Kysyin syytä moiseen.Niin vastasi että kun koneessa tuntuu olevan vääntöä niin turhaa poltella bensaa vedättämisillä.
    Kysymys onkin nyt tuosta.Vaikka ohjekirjoissa onkin jokaiselle vaihteelle "ihanteelliset" vaihtonopeudet,niin eikö tuo rasita aika paljon vaihteistoa enemmin "alikierroksilla" vaihtaminen.Muistaakseni aikanaan Toyota Hiacessa oli ohje,että 5-vaihdetta ei suositella käytettäväksi alle 80km/h.Kytkinakseli sai puutteelista voitelua alh. nopeuksilla/kierroksilla.
    Itse käytän kierroksia surutta.Ajattelin vain kuinka moni manualiloota on hajonnut näillä polttoaineen-ajotyyleillä?Meinaan jos jatkuvasti ajetaan lähes "kaupunkinopeutta" suurin vaihde silmässä "säästäen".Onko tapauksista tietoa?Riittääkö laatikossa voitelu ja rakenteellinen volyymi?Vai kestääkö Bemarin laatikot ja moottorin runkolaakerointi "jatkuvaa" alikierroksilla ajamista muita merkkejä paremmin?Onko viisaammilla tietoa?

    LISÄYS:Kyselin Bemarien latikoiden kestävyydestä tollaisella "pappatyylillä" jatkuvasti ajelevilla,enkä ohjeita vaihtamiselle manuaalilla.Ehkä hieman epäselvästi sepustettu tuo ylempi kirjoitus.Jotkut ovat ilmeisesti käsittäneet kirjoitukseni hieman eri tavalla kuin oli tarkoitus.Sorry.
    Last edited by Heguli 31; 05-02-2005, 08:23.
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Esim pajeroista ja fiat/citroen/peugeot pakuista on laatikoita rikottu juuri vedättämällä vitosella kun koneessa tuntuu olevan vääntöä samoin laurel/cedric 2.8d eli ei kannata. Iteki ajan manuaalilla aina sopivilla kierroksilla en tosin huudata mut kuitenkin vitosta en vaihda alle 80km/h
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Rapamaha
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2003
      • 683
      • -

      #3
      Ite tulee ajeltua niin että kiekat pyritään pitämään >1500 rpm, mieluiten >2000rpm. Kiihdytyksissä jos pitoa on niin vaihto 3500-4500rpm paikkeilla (max. vääntö @3950, teho @5500), liukkaalla 2000-3000 huiteilla.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Eiköhän tämä ole autokohtainen asia...

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10079
          • KVLA

          #5
          Originally posted by Hemi
          Eiköhän tämä ole autokohtainen asia...
          Aivan näin.Siksi kyselinkin onko säästöajon seurauksena Bemarien laatikoita hajonnut.Tosin hankalaa todeta jälkikäteen.En minä vaihtamisen kierrosohjeita kysellytkään,ja millä kierroksilla kukakin ajelee.Vaan olisi mukava ollut tietää särkyykö laatikoita köröttelystä vai liiasta kengittämisestä vielä enemmin.Kuten epäilenkin,lienee vaikea todeta mahd. laakerivian aiheuttajaa.
          Last edited by Heguli 31; 03-02-2005, 13:19.

          Comment

          • Rapamaha
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 683
            • -

            #6
            Originally posted by Heguli 31
            Aivan näin.Siksi kyselinkin onko säästöajon seurauksena Bemarien laatikoita hajonnut.Tosin hankalaa todeta jälkikäteen.En minä vaihtamisen kierrosohjeita kysellytkään,ja millä kierroksilla kukakin ajelee.Vaan olisi mukava ollut tietää särkyykö laatikoita köröttelystä vai liiasta kengittämisestä vielä enemmin.Kuten epäilenkin,lienee vaikea todeta mahd. laakerivian aiheuttajaa.
            Tämä s.h.a:ssa käydyn keskustelun pätkä kertonee olennaiset faktat:

            <clip!>
            > Paremminhan se kestää kohtuullisilla kierroksilla käyttämistä, kuin
            > 'alikierroksilla' rääkkäämistä kiihdytyksissä.


            Toden totta. Joillakin on vaan se tapa hoitaa kaikki kiihdytyksensä
            lähtien 1100 rpm:stä runkolaakerit ja vaihdelaatikko leipää huutaen ja
            kyytiläisten kiristellessä hampaanpaikkojaan, kun se riisseli muka
            vääntää niin hyvin.
            </clip!>

            Comment

            • escort
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 339

              #7
              EIKÖHÄN NE LAATIKOT KUOLE AINA SIIHEN KUNNON RANKAISUUN käsi käy jalkaa nopeammin ja siinä vaiheessa sääli on sairautta!
              itse pyrin vaihtamaan normaalisti 3000rpm ja en aja alle 60kmh vitosella jos vähän säästäisi bensaa. e36 325vanos coupe

              Comment

              • mikko
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 1762
                • kotona

                #8
                jos ei ossaa vaihteita vaihtaa niin oisko sillo parempi liikkua jopolla

                Comment

                • JanisHell
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 410

                  #9
                  Eihän se laatkokko hajoo jos pitää kaasun sopivassa asennossa, vaikka on isopykälä hitaassa nopeudessa. Itse ajelen 5vaihteella 50Km/h viellä, jos tosta alemmaksi menee niin sitten nelosta pesään. Tasasella voi ajaa ihan hyvin 5vaihde sisässä 50km/h tällä 325i vm93 vanos manuaali vehkeellä, mutta heti kun tulee ylämäki ja joutuu painamaan kaasua enemmän kuin pintakaasu niin on parempi vaihtaa pienemmälle noissa nopeuksissa. Elikkä tämäkin on taitolaji.
                  325i -93 E36

                  Comment

                  • Zoui
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 6350
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by mikko
                    jos ei ossaa vaihteita vaihtaa niin oisko sillo parempi liikkua jopolla
                    Voi helmi, pitää mennä jopo ostoksille... ...on tullut viimeaikoina sorvattua.
                    Elämä on pihakivestä.

                    Comment

                    • teddie
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2004
                      • 74

                      #11
                      eihän ainakaan m3 5-vaihteisen laatikon viitosvaihde niin pitkä ole. 70 -vauhdissa kierrokset jotain 1800. eli jos tasaista vauhtia ajaa niiin varmasti ihan ok.. tietty kiihdytykset kannattaa hoitaa pienemmällä vaihteella.

                      Comment

                      • jsa
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2004
                        • 53
                        • jkl mlk

                        #12
                        Japsiaski särkyy vedätyksellä senvuoksi, että säästösyistä vitonen on vaan
                        jatkettu vanhan nelilovisen askin perään jatkamalla akseleita. Ne on vaan unohtanu laittaa laakerit akseleiden toiseen päähän. Eli akseleilla on käytännössä laakerit toisessa päässä ja keskellä akselia, mut uloin pää missä vitosen rattat on puuttuu laakerit. Veätäppä sillä sitten... Ei tämmöstä oo kyllä kaikissa japseissakaan, mut jossain niistä. Oikein rakennettua latikkoa voi
                        huolella veättää kaikilla vaihteilla alaalta asti, koska harvassa autossa momenttihuippu on tyhjäkäynti - 1500r/min. Onko se koneen puolesta järkevää? Se on sit ihan eri juttu.

                        Comment

                        • HJP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1282
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by Heguli 31
                          Aivan näin.Siksi kyselinkin onko säästöajon seurauksena Bemarien laatikoita hajonnut.
                          Heguli 31: Määritteleppäs tuo käsitteesi "säästöajo". Tarkoitatko sillä mahdollisimman taloudellista ajoa (eli rivakka kiihdytys tavoitenopeuteen, jonka jälkeen pyritään säilyttämään se samana) vai jotain muuta? Hidas kiihdytyshän on kaikkea muuta paitsi "säästävä".

                          Comment

                          • karvis
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2003
                            • 297

                            #14
                            Originally posted by Zoui
                            Voi helmi, pitää mennä jopo ostoksille... ...on tullut viimeaikoina sorvattua.
                            Käytä suojalaseja sorvatessa...
                            Vesi ei ole hyväksi kuin veneen alla...

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10079
                              • KVLA

                              #15
                              Originally posted by HJP
                              Heguli 31: Määritteleppäs tuo käsitteesi "säästöajo". Tarkoitatko sillä mahdollisimman taloudellista ajoa (eli rivakka kiihdytys tavoitenopeuteen, jonka jälkeen pyritään säilyttämään se samana) vai jotain muuta? Hidas kiihdytyshän on kaikkea muuta paitsi "säästävä".
                              "Säästöajo" lienee ollut väärä adjektiivi tuolle köröttelylle.Tarkoitin tuolla lähinnä sellaista ajotyyliä,kuin oman autoni koeajaneella hemmolla:1-2-3-4 ja viitonenkin vielä alle 70km/h.Ja sitten kaikki ajelu tien päällä tällä vaihteella 50-100km/h.Ja kaupunkialueellakin nelosta käyttöön...
                              Last edited by Heguli 31; 04-02-2005, 16:11.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎