Announcement

Collapse
No announcement yet.

sulkeva, vaihtava.... mikä??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _riskus
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 102

    sulkeva, vaihtava.... mikä??

    Eli pitäs saada tietoa releistä. Mitä ne kaikki sulkevat ja vaihtavat tarkoittaa?
    Tavoitteena ois tehä valoille summeri, jos jäävät päälle. (niinku että valoilta tulee virtaa & virtalukolta ei tule virtaa = piiri sulkeutuu ja alkaa summeri soida) voishan ton tehä transistoreista, mutta saisko sen tehtyy näppärästi releillä?

    Menin tänään tomerana autovaraosaliikkeeseen toivoen, että myyjä tietäis just mitä mä tarvitsen mutta se tiesi niistä vielä vähemmän ku mä
    Last edited by _riskus; 10-02-2005, 16:06.
  • wj
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 3253
    • Järvenpää

    #2
    Sulkeva rele pistää kärjet kiinni kun kelalle tulee virtaa > "lamppu" syttyy (normaali valorele)
    Avautuva rele avaa kärjet kun kela saa virtaa > "lamppu" sammuu
    Vaihtava rele vaihtaa napaisuuden kun kella vaihtuu napaisuus. Käytetään esim. 2 toimisessa kattoluukussa ja sähköikkunoissa
    - 2006 Mustang cabriolet
    - Sleekcraft Enforcer 28'

    Comment

    • reddewil
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 3015
      • West Coast

      #3
      Vaihtorele on käsittääkseni jommassakummassa navassa kiinni ja jännitettä saadessaan siirtyy toiseen napaan, siksiaikaa kun jännitettä saa...

      Voit toteuttaa tuon summerin niin että auton virtalukolta + avautuvalle releelle. Releen sisään lampulta jännite ja toiselta kärjeltä summerille.
      Kun auto käynnissä, rale vetää, ja summeri on hiljaa. Kun sammuu rele vapautuu ja johtaa valoilta jännitteen summerille. Tietenkin summerin ja releen - maihin.

      Piirretäänkö?
      ...

      Comment

      • Masinol
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 988
        • "Turku"

        #4
        Niin siis lisää sotkua soppaan... Eli ihan normaalissa releessä on yhdet vaihtokärjet joka siis tarkoittaa myös että siinä on siis yksi sulkeutuva tai yksi avautuva kärki.
        Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

        Comment

        • wj
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 3253
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by Masinol
          Niin siis lisää sotkua soppaan... Eli ihan normaalissa releessä on yhdet vaihtokärjet joka siis tarkoittaa myös että siinä on siis yksi sulkeutuva tai yksi avautuva kärki.
          Normaalissa valoreleessä on 4 pinniä. Josta 2 kelalle ja 2 kärjille.
          Se johtaa kun kelle tulee jännite.

          On semmosiakin releitä missä on 5 tai 6 pinniä. Toiset kärjet sulkee ja toiset avaa
          - 2006 Mustang cabriolet
          - Sleekcraft Enforcer 28'

          Comment

          • _riskus
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 102

            #6
            Originally posted by reddewil
            Vaihtorele on käsittääkseni jommassakummassa navassa kiinni ja jännitettä saadessaan siirtyy toiseen napaan, siksiaikaa kun jännitettä saa...

            Voit toteuttaa tuon summerin niin että auton virtalukolta + avautuvalle releelle. Releen sisään lampulta jännite ja toiselta kärjeltä summerille.
            Kun auto käynnissä, rale vetää, ja summeri on hiljaa. Kun sammuu rele vapautuu ja johtaa valoilta jännitteen summerille. Tietenkin summerin ja releen - maihin.

            Piirretäänkö?
            Niin se avautuva rele oli semmonen että kun siihen ohjauspiiriin tulee virtaa niin se katkaisee toisen piirin?
            Tämähän kävi sitte aika yksinkertaisesti. Kiitos!

            Pitääkös siihen ohjauspiiriin laittaa erillinen vastus jotta ei tuu oikkaria kun se kerta kytketään maihin?

            Niin viittiskö joku vielä selvittää sen vaihtoreleen toiminnan mulle ku en ihan ymmärrä miten sitä voisin hyödyntää jos joskus innostun jotai värkkämään
            Last edited by _riskus; 10-02-2005, 20:17.

            Comment

            • reddewil
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 3015
              • West Coast

              #7
              Vaihtoreleessä (perushässäkkä) on yksi sisäänmeno ja kaksi ulostuloa. Lepotilassa johtaa toinen pari, ja kun rele vetää siirtyy sisäänmeno toiseen ulostuloon.

              Ei tuossa em. kytkennässä tarvita vastuksia, koska releen käämi ja summarihan tarvitsevat maan. Ja kyseessä nimenomaan avautuva rele. (piirrosmerkit hukassa)
              Attached Files
              ...

              Comment

              • tomaatti 325
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2004
                • 207
                • Heinola

                #8
                Aikoinaan pistin omaan japsihoppaan tuollaisen summerin. Maksoi valmiina pakettina biltemassa muutaman euron ja mukana tuli piirrustus miten se kytketään (sulakerasiaan). Ei se bilteman kama yleensä huippua ole, mutta tuohon tarkoitukseen varmaan toimii ihan riittävän hyvin. Kannattaako pyörää ruveta keksimään uudestaan...
                325 A Coupe -93

                Comment

                • reddewil
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 3015
                  • West Coast

                  #9
                  Originally posted by tomaatti 325
                  Aikoinaan pistin omaan japsihoppaan tuollaisen summerin. Maksoi valmiina pakettina biltemassa muutaman euron ja mukana tuli piirrustus miten se kytketään (sulakerasiaan). Ei se bilteman kama yleensä huippua ole, mutta tuohon tarkoitukseen varmaan toimii ihan riittävän hyvin. Kannattaako pyörää ruveta keksimään uudestaan...
                  Oikeassa olet, mutta kaverihan halusi oppia! (toisin kuin jotkut, jotka ostavat kaiken valmiina, spoilereista lähtien)
                  ...

                  Comment

                  • ropo
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 648

                    #10
                    Originally posted by reddewil
                    Vaihtoreleessä (perushässäkkä) on yksi sisäänmeno ja kaksi ulostuloa. Lepotilassa johtaa toinen pari, ja kun rele vetää siirtyy sisäänmeno toiseen ulostuloon.

                    Ei tuossa em. kytkennässä tarvita vastuksia, koska releen käämi ja summarihan tarvitsevat maan. Ja kyseessä nimenomaan avautuva rele. (piirrosmerkit hukassa)
                    Onko tämä piirros oikein? Minun mielestä ei. Kun eikös tuossa tuo summeri huuda aina silloin kun autossa valot ja virrat ovat päällä?
                    Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                    Comment

                    • _riskus
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 102

                      #11
                      Originally posted by ropo
                      Onko tämä piirros oikein? Minun mielestä ei. Kun eikös tuossa tuo summeri huuda aina silloin kun autossa valot ja virrat ovat päällä?
                      Se rele on avaava, eli kun virrat on päällä, virtapiiri aukeaa.
                      Kun virrat on pois päältä, virtapiiri sulkeutuu. Eli summeri huutaa, kun on valot päällä ja virrat pois päältä.

                      Comment

                      • Z3BMW3
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2004
                        • 159
                        • Tampere

                        #12
                        Tarvitseeko tuo kuvan kytkentä edes sitä relettä, jos summeri sellainen pieni <100mA?

                        Pelkällä summerilla;
                        Summerin + vain siihen valon + johtoon.
                        Summerin - eli maa sitten virtalukon virta-asentoon eli ajonaikaiseen +

                        Eli virran ollessa pois maadoittuu tuo virtalukon + muiden laitteiden kautta maihin.

                        Noissa kytkennöissä nyt sitten oletus, että lamppujen kytkeminen tapahtuu jännitteitä katkomalla, ei maata.
                        Eikös japskit tehneet tämän juuri näin?
                        Eurooppalaiset katkovat maita, oletuksena?

                        Eli se oikea kytkentä pitäisi selvittää ensin.
                        Z3BMW3

                        Comment

                        • reddewil
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 3015
                          • West Coast

                          #13
                          Originally posted by Z3BMW3
                          Tarvitseeko tuo kuvan kytkentä edes sitä relettä, jos summeri sellainen pieni <100mA?

                          Pelkällä summerilla;
                          Summerin + vain siihen valon + johtoon.
                          Summerin - eli maa sitten virtalukon virta-asentoon eli ajonaikaiseen +

                          Eli virran ollessa pois maadoittuu tuo virtalukon + muiden laitteiden kautta maihin.

                          Noissa kytkennöissä nyt sitten oletus, että lamppujen kytkeminen tapahtuu jännitteitä katkomalla, ei maata.
                          Eikös japskit tehneet tämän juuri näin?
                          Eurooppalaiset katkovat maita, oletuksena?

                          Eli se oikea kytkentä pitäisi selvittää ensin.

                          Kyllä virtaa katkotaan ei maita, joten kuvailemasi kytkis toimii, jos joku ajotietämyslampunvaroitinilmaisinhässäkkä ei ota sitten hernettä.
                          Tuon summerinkin voi jättää huitsin kuikkaan, kun laittaa valot automatiikalla, niin ei unohdu laittaa päällekkään.
                          ...

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10043
                            • KVLA

                            #14
                            Originally posted by Z3BMW3
                            Tarvitseeko tuo kuvan kytkentä edes sitä relettä, jos summeri sellainen pieni <100mA?

                            Pelkällä summerilla;
                            Summerin + vain siihen valon + johtoon.
                            Summerin - eli maa sitten virtalukon virta-asentoon eli ajonaikaiseen +

                            Eli virran ollessa pois maadoittuu tuo virtalukon + muiden laitteiden kautta maihin.

                            Noissa kytkennöissä nyt sitten oletus, että lamppujen kytkeminen tapahtuu jännitteitä katkomalla, ei maata.
                            Eikös japskit tehneet tämän juuri näin?
                            Eurooppalaiset katkovat maita, oletuksena?

                            Eli se oikea kytkentä pitäisi selvittää ensin.
                            Joissain Japseissa katkotaan MAADOITUSTA,euroopassa virtasta.Näin päin...
                            Last edited by Heguli 31; 13-04-2005, 12:51.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎