Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten tämä osa irtoaa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Z22
    Bimmer Rookie
    • Apr 2005
    • 130
    • Uusimaa

    #16
    Nostellaas vähän ylös vanhaa aihetta, mikäpä noista puslista kannattaa vaihtaa, kun vaihde päällä keppi heiluu sivuttain niin, kuin olisi vapaalla!? onko se tuo 2:kkos pusla vai mikä (http://www.realoem.com/bmw/showparts...&hg=25&fg=05)? Tiedän, kaikki hilut vaihtamallahan sen saisi kuin uudeksi, mutta kun ei raaskisi 130€ maksaa tuosta lystistä!
    Nykyinen E90 318d

    Entinen AUTO : Volvo V50 2.4i
    Entinen TYÖAUTO : Bmw E90 318
    Nykyinen PYÖRÄ : Honda CBR 600F
    Ex - AUTO : Bmw E36 320 Coupe
    Ex - AUTO : Bmw E30 316i
    Ex KULKUNEUVO : Seat cordoba vario TDI

    sigpic

    Comment

    • Leka
      BTCF Member
      • Sep 2003
      • 7701
      • Vilppula

      #17
      Originally posted by Z22 View Post
      Nostellaas vähän ylös vanhaa aihetta, mikäpä noista puslista kannattaa vaihtaa, kun vaihde päällä keppi heiluu sivuttain niin, kuin olisi vapaalla!? onko se tuo 2:kkos pusla vai mikä (http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AC11&mospid=47270&btnr=25_0026& hg=25&fg=05)? Tiedän, kaikki hilut vaihtamallahan sen saisi kuin uudeksi, mutta kun ei raaskisi 130€ maksaa tuosta lystistä!
      #2 on suurin syypää, mutta miksi pihistellä kun siitä voi saada hieman investoimalla uudenveroisen?

      sigpic

      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


      Comment

      • Z22
        Bimmer Rookie
        • Apr 2005
        • 130
        • Uusimaa

        #18
        Niin no joo, tietysti kyllähän se olisi sitten kuin uusi. Mietin vielä että onko tuossa #11 jotakin puslia? kun tuota realoemia tutkiskelin, niin näyttäisi että se olisi pelkkä siirtotanko? ja tuota #14 mietin että se kannattaisi vaihtaa, mutta saako siihen pelkkää holkkia vai pitääkö se koko paketti ostaa?
        Tämä kuvaus vaikuttaa täysin siltä vialta mikä mulla on : http://www.uucmotorwerks.com/dssr/OE_SRGJ2.gif

        Lisäys : Tutkiskelin tuossa vielä tuota vaihteensiirtoa ja huomasin sattumalta, että tuo #11 siirtotanko on kasattu väärältä puolelta, eli realoemin mukaan pitäisi tangon tapit työntää kuskinpuolelta sisään, niin mulla ne on pistetty hanttarin puolelta?? vaikuttaako tuo jotenkin tuohon vaihteistoon ja miksiköhän noin on tehty?
        Last edited by Z22; 22-09-2007, 17:44.
        Nykyinen E90 318d

        Entinen AUTO : Volvo V50 2.4i
        Entinen TYÖAUTO : Bmw E90 318
        Nykyinen PYÖRÄ : Honda CBR 600F
        Ex - AUTO : Bmw E36 320 Coupe
        Ex - AUTO : Bmw E30 316i
        Ex KULKUNEUVO : Seat cordoba vario TDI

        sigpic

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4339
          • Turku

          #19
          Osassa #11 ei ole mitään puslia, se on teräksinen siirtotanko ja ellen ihan väärin muista niin sama juttu #14 kanssa, eli ei niitä paljon korjailla.

          Tangon väärältä puolelta asennus ei ainakaan mun mielestä vaikuta vaihteensiirtoon, jos se muuten toimii. Väärässä asennossa se voisi ehkä ottaa koriin tai jonnekin vaihteensiirron osiin kiinni, mutta muuta haittaa siitä ei liene.

          Vaihteensiirron osien vaihto on sellainen homma, että sitä ei mielellään monesti tee, kun sä joudut kuitenkin ottamaan sieltä suojapeltejä pois, pakoputkea ja kardaania irti joten siinä mielessä olisi fiksua vaihtaa heti kaikki kuluvat osat.

          Comment

          • Z22
            Bimmer Rookie
            • Apr 2005
            • 130
            • Uusimaa

            #20
            jani73 kyllä puhuu asiaa, funtsin asiaa ja ajattelin, että ensi viikonloppuna saa auton nosturille, niin kyllähän se järkevintä olisi vaihtaa ne kaikki hilut kerralla! mahtaako nuo #2 #3 #4 #7 #11 #12 #14 osat olla saman hintaisia joka paikassa? esim laakkonen vs. metroauto
            Nykyinen E90 318d

            Entinen AUTO : Volvo V50 2.4i
            Entinen TYÖAUTO : Bmw E90 318
            Nykyinen PYÖRÄ : Honda CBR 600F
            Ex - AUTO : Bmw E36 320 Coupe
            Ex - AUTO : Bmw E30 316i
            Ex KULKUNEUVO : Seat cordoba vario TDI

            sigpic

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #21
              Omassa autossa tuo keppi heiluu myös vaihde päällä sivuttain todella löysästi, joten ostin siihen tuon osan numero 14 á 29€ Hartikaisen bmw-tiskiltä. Vaihtaminen voi olla melko mielenkiintonen projekti, mut tuon osan vaihdolla Hartikaisen huollon vinkkien mukaan häviää suurin osa välyksistä. Vaihdekepin päässä tai osa numero 2:ssa ei väljää ainakaan ole, ne tarkastin vasta. Ja vaihdekepin päässä onkin umpitangosta sorvattu holkki, joka hitsattiin jatkoksi kepin alapäähän - Short Shifter-keppi - tein itse, säästin..
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • asse21
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2005
                • 1252
                • Tampere

                #22
                Jatketaanpas tähän treadiin...

                Eli auto: E28 535i
                Mitäs veikkaatte tuomioksi, kun ei meinaa vaihteita saada pois päältä (R,1,3 ja 5)
                Vaihteita vaihtaessa kuuluu nopeuden mukaan tihenevä naputus.
                Käväsin jo auton alla mutta en ainakaan käsin tuntenu mitään eritystä väljyyttä siirtäjässä.
                Vaihdelaatikon kannatinkumit oli ainaki vaihtokunnossa, voisko noiden vaihto vaikuttaa asiaan, vai onko laatikon sisältä irronnut jotain?

                Vaihteet menee paikallaan ollessa kaikki päälle, ilman suurempia ongelmia.
                E39 523i
                i3

                Comment

                • osilpi
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 486
                  • Espoo

                  #23
                  Miten tuo osa numero 4 irroitetaan? Eli siis tuo mutteri nro 5 on ilmeisesti jossain keskikonsolin sisällä? Vai lähteekö alakautta?

                  Tänään olisi tarkoitus purkaa osat.
                  E34 525i 12v 1990
                  Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                  ex-BMW:t
                  E28 520iA 1983
                  E28 520iA 1985

                  Comment

                  • insp
                    BTCF Member
                    • Sep 2002
                    • 827
                    • Iittala

                    #24
                    Originally posted by osilpi View Post
                    Miten tuo osa numero 4 irroitetaan? Eli siis tuo mutteri nro 5 on ilmeisesti jossain keskikonsolin sisällä? Vai lähteekö alakautta?

                    Tänään olisi tarkoitus purkaa osat.
                    Alakautta se pitää irroittaa, näkyy kyllä ihan selvästi siirtotangon päässä. OSa nro 4 irtoaa kun irroitat osa nro 5.
                    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                    Comment

                    • osilpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 486
                      • Espoo

                      #25
                      Tarkoitan siis, että irtoaako mutteri 5 sisäkautta vai alakautta? Ei näkynyt mutteria 5, kun pikaisesti katselin. Osa 4 kyllä on paikannettu.
                      E34 525i 12v 1990
                      Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                      ex-BMW:t
                      E28 520iA 1983
                      E28 520iA 1985

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #26
                        Originally posted by insp View Post
                        Alakautta se pitää irroittaa, näkyy kyllä ihan selvästi siirtotangon päässä. OSa nro 4 irtoaa kun irroitat osa nro 5.
                        Ei onnistu E34:ssa muistaakseni ihan helpolla koska siinä on kardaani, pakoputken lämpölevy, yms. tiellä aika pahasti.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • osilpi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 486
                          • Espoo

                          #27
                          E34 525i 1990

                          Vaihteensiirron kulutusosat vaihdettu. Ainoastaan "uusi" ehjä käytetty keppi nuppeineen kiinnikkeineen vielä asentamatta.

                          Kuvan siirtotanko 11 oli minulla toisin päin, ja niin sen asensin nyttenkin. Siirtotangon ja vaihdekepin liitoskohdasta puuttui sokka 13 kokonaan, joten "pieni" välys oli luonnollista. Myös osa 7 sekä vaihdekepin alapusla olivat loppu. Osa 4:n kumivulkanointi oli puoliksi irti ja osa 2 vaihdettiin varmuuden vuoksi (tuli siitäkin hieman tiukempi). Kuvassa olevaa osaa 20 ei ollut ollenkaan, eikä sitä myöskään KL tuntenut, joten ei siitä sen enempää. Myös muoviprikat 12=15 vaihdettiin. Muita osia ei vaihdettu, koska ei ollut tarvetta.

                          Vaihtotyö omassa tapauksessa eteni seuraavasti (auton joka nurkasta n 30 cm pukkien varassa):

                          1. Vaihdekepin tappi auton alta irti ja keppi yläkautta osa 7 ruuvarilla rikkoen pois.
                          2. Pakoputkiston kannake vaihdelaatikosta irti. Lisäksi putkiston 2 takapenkin alla olevaa kumikannaketta irt. Mutta takavaimentimessa oleva kannake JÄI paikalleen ts putkistoa ei tarvitse irroittaa. Näin putkisto antaa tarvittavat 2 senttiä helposti periksi.
                          3. Putkiston lämpösuojan 6 pulttia irti ja lämpösuoja kitkutellen pois (on tiukka, mutta tulee).
                          4. Tämän jälkeen vaihteiston alakannake irti kokonaan + vaihteistoa tuetaan tunkilla. Moottorin alasuojamuovi irti.
                          5. Kardaanin ja lootan välisen kuminivelen kuudesta pultia avasin 4 (2 oli niin tiukassa, ettei lähtenyt, kun ei sinne vaihteiston ja kuminivelen väliin mahtunut mitään kunnon työkalua). Otin siis kaikki vaihteiston puoleiset & yhden kardaanin puoleisen. Tämä antaa riittävästi myöten, ja tasapainokumihärvelin saa siirrettyä tarvittavat pari senttiä pois edestä. Välillä pyöritellään takarenkaasta pultteja sopiviin kohtiin.
                          6. Lasketaan tunkki niin alas kuin vaihteisto helposti tulee.
                          7. Osa 3 ruuvarilla irti ja tanko 1 on kädessä.
                          8. Sokka 17 ja tanko 11 irti.
                          9. Lukkorengaspihdeillä peltilärpäke 19 irti, jolloin tapin 18 voi painaa ruuvarilla alas -> osa 14 on irti.
                          10. Lämpösuojalevyjen takaa paljastui pultti 5, jonka irroitin PITKÄLLÄ jatkovarrella varustetulla 1/4" räikällä (jatkoa oli n 50cm...). Osa 4 on irti.
                          11. Sama päinvastoin

                          Aikaa itsellä meni turatessa n 5 tuntia parina eri iltana, mutta jatkossa menisi paljon nopeammin. Ahdasta on ja paska nakki muutenkin, mutta tulipahan tehtyä. Kaikki osat KL:stä suoraan hyllystä vaihdekeppiä lukuunottamatta. Hinnat oli "Laakkonen -10%" eli ei juuri merkkiliikettä halvempaa, mutta se palvelu on jotain ihan muuta.
                          Last edited by osilpi; 16-01-2009, 07:59.
                          E34 525i 12v 1990
                          Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                          ex-BMW:t
                          E28 520iA 1983
                          E28 520iA 1985

                          Comment

                          • joenbimmeri
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 203

                            #28
                            Originally posted by osilpi View Post
                            10. Lämpösuojalevyjen takaa paljastui pultti 5, jonka irroitin PITKÄLLÄ jatkovarrella varustetulla 1/4" räikällä (jatkoa oli n 50cm...). Osa 4 on irti.
                            Mulla pitäis vaihtaa tuo osa 4 joka on lähtenyt irti. Muut puslat yms onkin jo vaihdettu.



                            Osilpi, miltä puolelta tuo mutteri 5 löytyy (tosin yllä nimesit vitosen pultiksi mutta kyllä se muterilta näyttää)? Eli meneekö lattiasta läpi ja löytyykö verhoilun alta ohjaamon puolelta? Osassa 4 on nimittäin se "pultti" eli tappi kiinteänä joten näyttää että pohjan puolelta ei pääse ruuvaamaan kiinni... vai pääseekö kun irroittaa panssarin?

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16501
                              • Asikkala

                              #29
                              Originally posted by joenbimmeri View Post
                              Mulla pitäis vaihtaa tuo osa 4 joka on lähtenyt irti. Muut puslat yms onkin jo vaihdettu.



                              Osilpi, miltä puolelta tuo mutteri 5 löytyy (tosin yllä nimesit vitosen pultiksi mutta kyllä se muterilta näyttää)? Eli meneekö lattiasta läpi ja löytyykö verhoilun alta ohjaamon puolelta? Osassa 4 on nimittäin se "pultti" eli tappi kiinteänä joten näyttää että pohjan puolelta ei pääse ruuvaamaan kiinni... vai pääseekö kun irroittaa panssarin?
                              Pohjan puolelta, ei mene lattiasta läpi sisälle.

                              Comment

                              • osilpi
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2003
                                • 486
                                • Espoo

                                #30
                                Juu osa 5 on siis se mutteri ja löytyy auton pohjasta. Siihen käsiksi pääseminen edellyttää pakoputken lämpösuojalevyjen irroittamista ja erittäin pitkää jatkovartta. Itsellä meni sen kanssa tuhratessa reilusti aikaa, mutta putkistoa ei tarvinnut irroittaa kokonaan eikä myöskään kardaania (E34 525i 1990).
                                E34 525i 12v 1990
                                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                                ex-BMW:t
                                E28 520iA 1983
                                E28 520iA 1985

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎