Announcement

Collapse
No announcement yet.

tulppa irti ajaessa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O.K.
    Moderator
    • Nov 2003
    • 4854
    • Espoo

    #16
    Originally posted by masitaly
    Tulpan reiän kierteetki meni niin huonoks ettei tulppa lähtenyt vetämään, joten tietääkö kukaan voiko/kannattako kansi paikallaan ollessa tietättää uudet kierteet?? Onko kellää kokemusta?? auto on m3 3.0 -93.
    Työkaverilla kävi alkutalvesta samalla tavalla (likimain saman ikäinen M3), silloin taisi olla etummainen tulppa. Rännärillä (http://www.hupi-auto.fi/) laitettiin kuntoon kantta irroittamatta, aikaa meni korkeintaan pari tuntia. Niillä oli kuulemma ollut paria viikkoa aikaisemmin samanlainen tapaus, joten silloin oli jo tehty työkalu juuri tuota operaatiota varten. Eli jos asut pääkaupunkiseudulla, niin tuolta löytyy työkalut ja "kokemus" M3:n korkanneisiin tulppiin.
    Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
    Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
    E34 525i

    Comment

    • Lakeson
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 649
      • Jyväskylä

      #17
      Jeps, ei tarvitse tuon tulppahomman takia alkaa konetta aukomaan, helicoilit saa asennettua paikallaan. Vaseliinin kanssa puhdistaa jengat niin ei tipu lastua sylinteriin.
      Ei mopolla mahottomia..

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #18
        Onhan noita tullut jokunen tulpankierre korjattua helicoililla... Kannet on olleet aina irrallaan ja yhteenkään en ole vielä helicoilin kierrettä saanut väännettyä siten etteikö jotain murusia olisi sylinteriin pudonnut, eli jos haluaa olla 100%:n varma ettei sylinteriin tipu mitään ylimääräistä niin kansi irti. Toinen riski on helicoil kierre-elementin vääntölangan katkaisu kun helicoil on paikoillaan, jos se tippuu sylinteriin niin kannen irroitus on väistämättä edessä. Kyllähän noita tulpan kierteitä korjataan useinmiten kansi paikoillaan, mutta en suosittele DIY jos ei ole kokemusta asiasta. Mistähän syystä työpaikan helicoilsetistä hupenee aina yleisimmät sytytystulppien kierre-elementit

        Lisää helicoilista täällä.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9993
          • KVLA

          #19
          Tavaraa sen verran irti,että imukanavaan saa paineilmalla puhalluksen.Kampiakseli tietysti sellaiseen asentoon,jotta imuventtiili ko. sylinterissä on auki.Sitten vaan Helicoil-kierre vehkeet käyttöön.Pitäisi paineen puhaltaa irtotavaran kierretapin urista ulospäin.Alkuperäisen kierteen "puhdistus" ainakin onnistuu tuolla lailla.
          Last edited by Heguli 31; 15-02-2005, 22:28.

          Comment

          • mightydick
            Newbiemmer
            • Jan 2004
            • 28

            #20
            Originally posted by Damien83
            Originally Posted by mightydick
            Meet katkoon sormet siltä, joka on vaihtanu ne tulpat sinne.

            Silläkin uhalla että olet itse syytettyjen listalla

            Itsekritiikkiä ja kovuutta... jos oikein ymmärsin sun viestin, mutta Helicoil on se viimeisin vaihtoehto, jos siellä sitä kierrettä pohjalla on, avaa sen ensin.

            Mutta olis kyllä kiva käytännön pila vetää kierteet vituiks; kannesta, tulpankierteistä, vielä pyörännavoista ja myydä sitten auto, kyllä naurattais.

            Comment

            • masitaly
              BTCF Member
              • Apr 2004
              • 410
              • Kiu

              #21
              Originally posted by O.K.
              Työkaverilla kävi alkutalvesta samalla tavalla (likimain saman ikäinen M3), silloin taisi olla etummainen tulppa. Rännärillä (http://www.hupi-auto.fi/) laitettiin kuntoon kantta irroittamatta, aikaa meni korkeintaan pari tuntia. Niillä oli kuulemma ollut paria viikkoa aikaisemmin samanlainen tapaus, joten silloin oli jo tehty työkalu juuri tuota operaatiota varten. Eli jos asut pääkaupunkiseudulla, niin tuolta löytyy työkalut ja "kokemus" M3:n korkanneisiin tulppiin.
              Hyvähän tuo sitten kun saa laitettuu ilman purkamista! Sano nuo kyllä koneistamoilla et saa ne sirut pois männän päältä, mut se ongelma on kun sen kierteen halkaisia on 12mm, ni ei löydy oiken mistään täältä itä-suomesta holkkeja ja konetta millä laittaa!! Ei Kiteeltä, ei Joensuusta.. tuntuu ettei mistään!! Voishan sen tietty sinne "hupi-autoonki viedä, mut matkaa jo suuntaan 400km!! Tietäskö kukaan paikkoja keski-Suomesta tai savosta missä tuo judanssi onnistus??
              Last edited by masitaly; 15-02-2005, 16:32.

              Comment

              • olaus
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 687
                • jyväskylä

                #22
                Kannattaa kysyä hiomokantaselta, jyväskylästä.

                Comment

                • jarci
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2006
                  • 783
                  • Sawo

                  #23
                  nostettaan vähän ylös.
                  minullapa taitaa olla sama homma m3:ssa , tänään rupesi kuulostomaan kuin ottais nokka-akseli kevyesti venakoppaan kiinni. tulppa oli löystynyt. puhdistin tulpan ja pyöräytin kiinni kuitenkin uudestaan, mutta tuntui että tulppa tarttui lähes kierroksen jälkeen kiinni. kierteet voi olla entiset ylhäältä päin. mutta vielä ainakin tulppa pysynyt kiinni.

                  missäpäin helicoililla on näitä korjattu, kansi paikallaan? onko lähelläkään tässä itä-suomessa? kuopiossa? -minkä hinta luokan operaatio?
                  Nykyisin mennään X3 E83

                  Comment

                  • ongelmalapsi
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1063
                    • Hämeenlinna

                    #24
                    vieppä autosi johonki yleis pajalle tai soittele paikalliseen amikseen, siellä ainaki noita laitetaan. itekkin semmosen pystyy helposti pistämään jos vähänkää pysyy työkalut kädessä. ku hakee sarjan ja valkkaa niistä sopivan. maksaa noin 35-40€
                    -Hämeenlinnan Hinauspalvelu 0400-982944/24H
                    -Ovien avaukset/Tankin tyhjennykset
                    -Voimaa.com Ohjelmoinnit
                    -Vikakoodien lukua/Ohjelmoinnit
                    -Ilmastointi huolto alkaen 69€
                    Ei ole sellaista ongelmaa, jota ei raaka voima ja tekninen tietämättömyys ei ratkaisisi.
                    GMC Topkick C6500 rollback -95
                    Ford F-350 4X4 Wrecker -97
                    E46 330xiA -02
                    Chrysler neon -99

                    Comment

                    • karhunen
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 490
                      • Helsinki

                      #25
                      Onnistuu näinkin: Ehjäkierteiseen sytytystulppaan "karkeimalla" kierreholkilla kierteen harjaa pois, sitten puhallusta imupuolelle ja ruuvailee kiinni.

                      Sitten vain uutta tulppaa kiinni ja kovaa ajoa.
                      Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                      Ex: E30 316i 04/'90
                      Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                      Comment

                      • ViisKolmeVitonen
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 390
                        • Kauhajoki

                        #26
                        Itse en kyllä m3:n tasoiseen autoon lähtisi kansi paikallaan tekemään mitään lastuavia toimenpiteitä. Liian kova riski saada pahaa vahinkoa aikaan.
                        Eri asia olisi joku vanha toyota, nissan yms...
                        Last edited by ViisKolmeVitonen; 10-04-2007, 21:54.
                        Passat tdi -04

                        Comment

                        • jarci
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2006
                          • 783
                          • Sawo

                          #27
                          tänäänpä se sitten korkkasi ajossa kokonaan. 2 pytyltä kierteet sileäksi. maanantai aamuna koneistamoon jossa tehdään irtokierteillä uusi.
                          koneistaja on kova ammatilainen ja sanoi homman olevan helppo. tahnan kanssa ei lastuja kuulemma mene sylinteriin ja loput saa ongittua pois.
                          tuski hintaakaan tulee mahdottomasti...
                          Nykyisin mennään X3 E83

                          Comment

                          • Särki
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2005
                            • 143
                            • Veroparatiisi

                            #28
                            On tullut vastaan monta 3.0l m3 jossa tulpat löyhällä tai irronneet:think : kannattaa koittaa sillointällöin että pysyy tulpat kireällä ja tuntuu olevan juuri 3 litraisen M3:sen ongelmia.
                            F20 116i
                            EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

                            Comment

                            • jarci
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2006
                              • 783
                              • Sawo

                              #29
                              Originally posted by Särki View Post
                              On tullut vastaan monta 3.0l m3 jossa tulpat löyhällä tai irronneet:think : kannattaa koittaa sillointällöin että pysyy tulpat kireällä ja tuntuu olevan juuri 3 litraisen M3:sen ongelmia.

                              näin olen minäkin lukenut. no nyt tulee uudet tulpat (100e) ja maanantaina kierteet. kokeillaan sitten uudestaan. pitäisköhän nuo vetää ihan momenttiin?mihin? kun aika nuuka tuntuu olevan kerran..
                              Nykyisin mennään X3 E83

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9139
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by jare ///M3 View Post
                                pitäisköhän nuo vetää ihan momenttiin?mihin?
                                TIS:stä:
                                M12 x 1,25 -> 23 +/- 3 Nm
                                M14 x 1,25 -> 30 +/- 3 Nm
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎