Motronic boxin ja bensareleen välissä ei pitäisi olla yhtään mitään, sillä motronic ohjaa suoraan bensareleen toimintaa.
Motronic (35 -napainen liitin, sen pinni 20) on kytketty suoraan bensareleen pinniin 85 (releen "vetokelan" maa), bensareleen "vetokelan" toinen pinni (pinni 86) on kytketty samaan pisteeseen mistä ruiskusuuttimet saavat käyttösähkönsä (pääreleen pinni 87).
Eli motronic katkoo bensareleen vetokelan maita, kun pinni on maadoitettu => bensarele "vetää" => bensapumppu saa virtaa. Mitään "laitteita" siinä ei pitäisi olla välissä. Jos on, se on laitettu jälkikäteen.
Joo oli tosiaan vähän epäselvä kysymys, ajattelin vaan, kun boksilta lähtee kaksi johtoa johonkin kojelaudan yläosiin, enkä tiedä mihin sieltä, ja sieltä ylhäältä tulee boksitilaan takaisin vihreä johto. kun mittasin resistanssin tämän vihreän ja niiden kahden muun johdon välillä, tulos oli jotai 5 kohm. Ne kaksi johtoa oli siis irti boksista kun mittailin. Ja sinne konetilaan sulakeboksin viereen muovikuvun alle menee vihreä johto sulkevalle releelle ohjaussignaalin kohtaan. Kun tämä vihreä johto on irti, auto ei lähde käyntiin. Kai se rele on sitten bensapumpun rele? Tosin auto ei anna kipinää, kun johto on irti. Olen tästä samasta ongelmasta puhunut täällä aikaisemminkin( http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...light=starttaa ). Se vihreä johto oli puristettu nippusiteillä aikamoiselle mutkalle, ja se on luultavasti poikki, eikä yhdistä pakkasella. Nyt on toiminut kun laitoin yhden huonon pikaliittimen tilalle sokerinpalan, mutta pelättää vähän, jos toi koko johto pitäis vaihtaa, on siinä melkoinen homma purkaa koko johtosarja :o
Se vihreä johto on todennäköisesti päävirtareleen vetokelan virtajohto. Jos se on poikki tahi pätkii => päävirtarele ei "vedä" => motronic, bensasuuttimet yms laitteet eivät saa virtaa ja auto ei VARMASTI starttaa.
Tavallisesti se kulkee motronic boxin vieressä olevan 3 -napaisen (valkoinen ja muovinen) lattaliittimen kautta.
Se vihreä johto on todennäköisesti päävirtareleen vetokelan virtajohto. Jos se on poikki tahi pätkii => päävirtarele ei "vedä" => motronic, bensasuuttimet yms laitteet eivät saa virtaa ja auto ei VARMASTI starttaa.
Tavallisesti se kulkee motronic boxin vieressä olevan 3 -napaisen (valkoinen ja muovinen) lattaliittimen kautta.
Timo
Ahaa... eli sen takia se ei anna kipinää. Mutta kumminkin pysyy käynnissä, vaikka ei yhdistäisi? kiva homma sitä uusia :l
Hups, sitten se ei ole päävirtareleen johto, sillä ilman sitä moottori ei käynnisty, mutta eipä se käykään.
Kaiva jostain kytkikset. Esim. täältä, 325e:n mutta suuntaa antavat kuiteskin tai Haynesin manuaali E30:een, niitäkin löytyy pdf:inä netistä. Esim. tästä tai täältä suoraan kytkikset. Niistä selviää paljonkin asioita.
Yleensä se vihreä johto liittyy suoraan virtalukkoon, sen pinniin 15. "Signaalinimenä" on joko 15 tai 15u. Yritä noista kytkiksistä selvittää mikä piuha se on.
Toki se saattaa olla jonkin edellisen omistajan "kötöstyskin". Niistä ei aina tahdo ottaa pirukaan selvää, ei edes tekijä.
Tuli tossa mieleen, et jos autossa on jälkiasennettu hälytin, niin niissä on monesti 2 ajonestoa, joista toinen katkaisee bensan saannin ja toinen estää kipinän, voiskohan tämä olla ensin mainittu.
auto todellakin on tekn. vaihto, eikä ole edes hälytintä
On muuten toiminut hienosti viime päivinä, ko. johto ei ole enää pinteessä/mutkalla niinkuin ennen. Pitäisi se kumminkin vissiin vaihtaa. Tosiaan auto on sammunut 2 kertaa ajosta, mutta lähtenyt heti käyntiin.... johtuukohan se tästä... pitää koittaa vielä räplätä noita johtoja jos selviäis vielä vähän lisää.
Jonku kytkiksen mukaan siinä välissä on "car wire harness connection". Mikä se mahtaa olla?
Eli taitaa löytyä tuosta Haynesin schema osiosta sivulta 12 (Wiring diagrams 12.15). Omassa pirssissä on kaksi lattaliitintä, toinen 3 -napainen ja toinen 4 -napainen. Uskoisin että tässä kytkiksessä ne on yhdistetty yhdeksi ja samaksi 6 -napainen liittimeksi.
Yleensä sijaitsee motronic boxin lähettyvillä, omassa autossa motronic ECU on oikean etukajarin takana, sieltä löytyy myös noi kaksi liitintäkin (3 -napainen ja 4 -napainen). Joten sinun autossa se on siellä jossain Motronicin lähistöllä.
Kuvaamani päävirtareleen vetokelan piuha (vihreä piuha, signaali 15 tai 15u) virtalukolta kulkee tuon liittimen kautta. Kuin myös puolan piuha (musta) ja kulutusmittarille menevä signaali (valkoinen piuha motronicin pinnistä 11), siinäpä ne tärkeimmät, minulla ne on siinä 3 -napaisessa liittimessä.
Ne kaksi muuta? Oliskohan vakionopeussäätimen piuhoja.
Comment