Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä laite bensareleen ja boksin välissä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _riskus
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 101

    Mikä laite bensareleen ja boksin välissä

    Moi,
    mikä laite tossa motronic-ruiskussa on bensapumpun releen ja aivoboksin välissä? Auto on "85 e30 325i
  • bmwbmw
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1370
    • Kainuu

    #2
    tarkoitatkohan sytytys yksikköä... kun kysymyksesi on "vähän" epäselvä...
    sigpic
    Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Motronic boxin ja bensareleen välissä ei pitäisi olla yhtään mitään, sillä motronic ohjaa suoraan bensareleen toimintaa.

      Motronic (35 -napainen liitin, sen pinni 20) on kytketty suoraan bensareleen pinniin 85 (releen "vetokelan" maa), bensareleen "vetokelan" toinen pinni (pinni 86) on kytketty samaan pisteeseen mistä ruiskusuuttimet saavat käyttösähkönsä (pääreleen pinni 87).

      Eli motronic katkoo bensareleen vetokelan maita, kun pinni on maadoitettu => bensarele "vetää" => bensapumppu saa virtaa. Mitään "laitteita" siinä ei pitäisi olla välissä. Jos on, se on laitettu jälkikäteen.

      Timo

      Comment

      • _riskus
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 101

        #4
        Joo oli tosiaan vähän epäselvä kysymys, ajattelin vaan, kun boksilta lähtee kaksi johtoa johonkin kojelaudan yläosiin, enkä tiedä mihin sieltä, ja sieltä ylhäältä tulee boksitilaan takaisin vihreä johto. kun mittasin resistanssin tämän vihreän ja niiden kahden muun johdon välillä, tulos oli jotai 5 kohm. Ne kaksi johtoa oli siis irti boksista kun mittailin. Ja sinne konetilaan sulakeboksin viereen muovikuvun alle menee vihreä johto sulkevalle releelle ohjaussignaalin kohtaan. Kun tämä vihreä johto on irti, auto ei lähde käyntiin. Kai se rele on sitten bensapumpun rele? Tosin auto ei anna kipinää, kun johto on irti. Olen tästä samasta ongelmasta puhunut täällä aikaisemminkin( http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...light=starttaa ). Se vihreä johto oli puristettu nippusiteillä aikamoiselle mutkalle, ja se on luultavasti poikki, eikä yhdistä pakkasella. Nyt on toiminut kun laitoin yhden huonon pikaliittimen tilalle sokerinpalan, mutta pelättää vähän, jos toi koko johto pitäis vaihtaa, on siinä melkoinen homma purkaa koko johtosarja :o
        Last edited by _riskus; 14-02-2005, 12:19.

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Se vihreä johto on todennäköisesti päävirtareleen vetokelan virtajohto. Jos se on poikki tahi pätkii => päävirtarele ei "vedä" => motronic, bensasuuttimet yms laitteet eivät saa virtaa ja auto ei VARMASTI starttaa.

          Tavallisesti se kulkee motronic boxin vieressä olevan 3 -napaisen (valkoinen ja muovinen) lattaliittimen kautta.

          Timo

          Comment

          • _riskus
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 101

            #6
            Originally posted by tihuovin
            Se vihreä johto on todennäköisesti päävirtareleen vetokelan virtajohto. Jos se on poikki tahi pätkii => päävirtarele ei "vedä" => motronic, bensasuuttimet yms laitteet eivät saa virtaa ja auto ei VARMASTI starttaa.

            Tavallisesti se kulkee motronic boxin vieressä olevan 3 -napaisen (valkoinen ja muovinen) lattaliittimen kautta.

            Timo
            Ahaa... eli sen takia se ei anna kipinää. Mutta kumminkin pysyy käynnissä, vaikka ei yhdistäisi? kiva homma sitä uusia :l

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Hups, sitten se ei ole päävirtareleen johto, sillä ilman sitä moottori ei käynnisty, mutta eipä se käykään.

              Kaiva jostain kytkikset. Esim. täältä, 325e:n mutta suuntaa antavat kuiteskin tai Haynesin manuaali E30:een, niitäkin löytyy pdf:inä netistä. Esim. tästä tai täältä suoraan kytkikset. Niistä selviää paljonkin asioita.

              Yleensä se vihreä johto liittyy suoraan virtalukkoon, sen pinniin 15. "Signaalinimenä" on joko 15 tai 15u. Yritä noista kytkiksistä selvittää mikä piuha se on.

              Toki se saattaa olla jonkin edellisen omistajan "kötöstyskin". Niistä ei aina tahdo ottaa pirukaan selvää, ei edes tekijä.

              Timo

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Toki se saattaa olla jonkin edellisen omistajan "kötöstyskin". Niistä ei aina tahdo ottaa pirukaan selvää, ei edes tekijä.

                Timo[/QUOTE]


                Eipä niin. Varsinkin kun tässäkin tapauksessa on kyse tekniikanvaihtoautosta.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • -nico-
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 82
                  • Kokkola

                  #9
                  Tuli tossa mieleen, et jos autossa on jälkiasennettu hälytin, niin niissä on monesti 2 ajonestoa, joista toinen katkaisee bensan saannin ja toinen estää kipinän, voiskohan tämä olla ensin mainittu.
                  Astra G

                  Comment

                  • _riskus
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2005
                    • 101

                    #10
                    auto todellakin on tekn. vaihto, eikä ole edes hälytintä
                    On muuten toiminut hienosti viime päivinä, ko. johto ei ole enää pinteessä/mutkalla niinkuin ennen. Pitäisi se kumminkin vissiin vaihtaa. Tosiaan auto on sammunut 2 kertaa ajosta, mutta lähtenyt heti käyntiin.... johtuukohan se tästä... pitää koittaa vielä räplätä noita johtoja jos selviäis vielä vähän lisää.
                    Jonku kytkiksen mukaan siinä välissä on "car wire harness connection". Mikä se mahtaa olla?
                    Last edited by _riskus; 15-02-2005, 20:11.

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      "Car wire harness connection"?

                      Eli taitaa löytyä tuosta Haynesin schema osiosta sivulta 12 (Wiring diagrams 12.15). Omassa pirssissä on kaksi lattaliitintä, toinen 3 -napainen ja toinen 4 -napainen. Uskoisin että tässä kytkiksessä ne on yhdistetty yhdeksi ja samaksi 6 -napainen liittimeksi.

                      Yleensä sijaitsee motronic boxin lähettyvillä, omassa autossa motronic ECU on oikean etukajarin takana, sieltä löytyy myös noi kaksi liitintäkin (3 -napainen ja 4 -napainen). Joten sinun autossa se on siellä jossain Motronicin lähistöllä.

                      Kuvaamani päävirtareleen vetokelan piuha (vihreä piuha, signaali 15 tai 15u) virtalukolta kulkee tuon liittimen kautta. Kuin myös puolan piuha (musta) ja kulutusmittarille menevä signaali (valkoinen piuha motronicin pinnistä 11), siinäpä ne tärkeimmät, minulla ne on siinä 3 -napaisessa liittimessä.

                      Ne kaksi muuta? Oliskohan vakionopeussäätimen piuhoja.

                      Timo

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎