Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lohkolämmitin paskana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2098
    • *

    #31
    Vanhaa trediä ylös...

    Ostin n.1,5kk sitten Defan lohkolämppärin ja johtosarjan.
    Nyt tuo sitten heitti toimimasta. Kävin lämppärin myyneessä liikkeessä ja kokeillivat defan omalla testerillä, ja sen mukaan se oli kunnossa tai ainakin virta kulki läpi eli ei ollut oikosulussa.

    Uutta lämppäriä eivät suostuneet antamaan kun testerin mukaan vanha on ehjä. Minun siis pitäisi ottaa vastus irti ja viedä se heille jonka jälkeen saisin uuden vastuksen. Mutta oma remonttipaikka on 300km päässä eikä tuo homma kyllä noin onnistu. Pitää kaivaa se yleismittari jostain ja mitata tuo itsekin. Kauppias käski viedä korjaamolle mitattavaksi, jos sitten todetaan rikkinäiseksi saan uuden... Ihme touhua, myydä kyllä osataan mutta kun tulee takuuasiat ajankohtaiseksi ei aleta millekkään Taitaa olla viimeinen kerta kun ostan ko. puljusta mitään kun tämä saadaan hoidettua.

    Mikä tuossa voisi olla vikana? Kaikki johdot olen tarkastanut ja ne ovat ehjät. Ja kyllä, virtaa tulee varmasti ja olen kokeillut toistakin johtoa.
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #32
      Originally posted by Driver22 View Post
      Ostin n.1,5kk sitten Defan lohkolämppärin ja johtosarjan.
      Nyt tuo sitten heitti toimimasta. Kävin lämppärin myyneessä liikkeessä ja kokeillivat defan omalla testerillä, ja sen mukaan se oli kunnossa tai ainakin virta kulki läpi eli ei ollut oikosulussa.

      Uutta lämppäriä eivät suostuneet antamaan kun testerin mukaan vanha on ehjä. Minun siis pitäisi ottaa vastus irti ja viedä se heille jonka jälkeen saisin uuden vastuksen. Mutta oma remonttipaikka on 300km päässä eikä tuo homma kyllä noin onnistu. Pitää kaivaa se yleismittari jostain ja mitata tuo itsekin. Kauppias käski viedä korjaamolle mitattavaksi, jos sitten todetaan rikkinäiseksi saan uuden... Taitaa olla viimeinen kerta kun ostan ko. puljusta mitään kun tämä saadaan hoidettua.

      Mikä tuossa voisi olla vikana? Kaikki johdot olen tarkastanut ja ne ovat ehjät. Ja kyllä, virtaa tulee varmasti ja olen kokeillut toistakin johtoa.
      Onhan kaikki liitokset tiukasti kiinni?
      Liikkeesi testeri ei varmaankaan testannut lohkolämppäriä jännitteellisenä, eli silloin, kun lämppäriin on kytketty sähköt?
      Lämmittimen resistanssi on jotain 150-120 ohmin luokkaa, eikä mittareilla välttämättä saada varmoja tuloksia, jos jännitteet ei ole kytkettynä.
      Eli tarkasta ensin johtosarja ja liitokset (onko liittimissä kipinöinyt) ja sitten ihmettele sitä lämmitinelementtiä. Tietty, jos omistat yleismittarin, niin mittaa suoraan elementin liittimestä, että mitä ohmilukemaa se antaa.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • Driver22
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 2098
        • *

        #33
        Originally posted by kaol View Post
        Onhan kaikki liitokset tiukasti kiinni?
        Liikkeesi testeri ei varmaankaan testannut lohkolämppäriä jännitteellisenä, eli silloin, kun lämppäriin on kytketty sähköt?
        Lämmittimen resistanssi on jotain 150-120 ohmin luokkaa, eikä mittareilla välttämättä saada varmoja tuloksia, jos jännitteet ei ole kytkettynä.
        Eli tarkasta ensin johtosarja ja liitokset (onko liittimissä kipinöinyt) ja sitten ihmettele sitä lämmitinelementtiä. Tietty, jos omistat yleismittarin, niin mittaa suoraan elementin liittimestä, että mitä ohmilukemaa se antaa.

        Joo ei, eli siitä näkee vain että piiri on ehjä Johdot ja liittimet olen käyttänyt irti ja käynyt läpi, kunnossa ovat.

        Yleismittari löytyy, pitää ryömiä tuonne auton alle ja mitata tuo vastus...
        F31 330D Xdrive M-Sport

        Comment

        • hke
          Newbiemmer
          • Dec 2007
          • 2

          #34
          Vikavirtasuojasta + lohkolämmittimestä käytännön kokemus!

          Pakko kertoa opiksi ja neuvoksi käytännön kokemus lohkolämmittimestä ja vikavirtasuojasta: Edellisessä autossa (Golf IV TDi variant, -03) oli haaroituskappale asennettu etupyörän lähelle siten että oli maasta tuleville roiskeille altiiina. Omakotitalon vikavirtasuoja laukesi ajoittain (kun lämmitin kytkettynä) sekä myös joissain lämmityspistorasioissa (jos vikavirtasuoja oli). Olin jo yrittämässä vaihtaa takuuseen lohkolämmitintä kun tajusin syyn, pieni 'ohivuoto' kosteuden vuoksi (huolimatta haaroituskappaleen o-rengastiivisteistä ym). Myyjäliike (Autokuvio) ei ymmärtänyt ongelmaa. Lopulta annoin työmääräyksen ja maksoin itse); siirtäkää haaroituskappale alhaalta moottoritilaan suojaan. Ja ongelmat lohkolämmitimen (vikavirtasuojan laukeamisen) kanssa loppuivat.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8262
            • Järvikylä (Nakkila)

            #35
            vikavirtasuojakytkimen tarkotushan on yhdellä sanalla henkilösuojaus.. esim. käytät lämppäriä paskan roikan perässä josta maadotus poikki tai 0- luokan roikka (laiton nykyään) -> vastus menee oikoseen, polttaa tee se itse sähkärin tekemästä roikasta nollan poikki -> auton rungossa on 230v = jos roikka on pistorasiassa jossa ei ole vikavirtasuojakytkintä ja kosket autoon saat kohtalaisen hyvän tällin ja mahdollisesti kuolet (näitä tapahtuu aina sillon tällön lue tukes.fi tjsp.) jos roikka onkin vikavirtasuojatussa rasiassa koskiessasi autoa saat edelleen tällin mutta jos virta on >30mA virta katkeaa <0.4sekunnissa -> sähköiskun pituus on lyhyempi kuin sydänjakso joten sen ei pitäisi aiheuttaa kammiovärinää (lähde: sähkötyöturvallisuuskurssi)
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              #36
              Originally posted by peto2 View Post
              vikavirtasuojakytkimen tarkotushan on yhdellä sanalla henkilösuojaus.. esim. käytät lämppäriä paskan roikan perässä josta maadotus poikki tai 0- luokan roikka (laiton nykyään) -> vastus menee oikoseen, polttaa tee se itse sähkärin tekemästä roikasta nollan poikki -> auton rungossa on 230v = jos roikka on pistorasiassa jossa ei ole vikavirtasuojakytkintä ja kosket autoon saat kohtalaisen hyvän tällin ja mahdollisesti kuolet (näitä tapahtuu aina sillon tällön lue tukes.fi tjsp.) jos roikka onkin vikavirtasuojatussa rasiassa koskiessasi autoa saat edelleen tällin mutta jos virta on >30mA virta katkeaa <0.4sekunnissa -> sähköiskun pituus on lyhyempi kuin sydänjakso joten sen ei pitäisi aiheuttaa kammiovärinää (lähde: sähkötyöturvallisuuskurssi)
              Mitä "hke" kertoi, tarkoittaa sitä, että kun suolalitku pääsee huonosti sijoitettuihin liitoksiin, niin vikavirtakytkin voi laueta ilman, että ihmisille olisi mitään vaaraa. Eli virta pääsee kulkemaan suolalitkun kautta lohkolämmittimen johtosarjan liitoksessa suojamaahan -> ei välttämättä vaaraa ihmiselle, mutta vikavirta laukeaa.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • wooZer
                Bimmer Rookie
                • Apr 2006
                • 72
                • Lahti

                #37
                defa vai calix?
                E39 525 -02

                Comment

                • Pluto
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1860
                  • Raisio

                  #38
                  Originally posted by Driver22 View Post
                  Yleismittari löytyy, pitää ryömiä tuonne auton alle ja mitata tuo vastus...
                  Miksi et ota sisälämppäriä irti ja mittaa auton keulilla olevasta pistokkeesta?
                  Jos kylmänä näyttää ok, niin kannattaa myös lämmittää (siis jos se nyt sattuu toimiin) jokuaika sitä lohkista ja mitata uudelleen.
                  BMW F32 435d

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    #39
                    Voihan sen mitata sisäpistokkeestakin.
                    Retard Member

                    Comment

                    • Driver22
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2098
                      • *

                      #40
                      Ei ole haaroitusta sisälle eikä siksi sisälämppäriäkään.

                      Ja tuo vastus ei lämpene yhtään vaikka päivän olisi piuhan nokassa.
                      F31 330D Xdrive M-Sport

                      Comment

                      • arska84
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2006
                        • 1356
                        • Seinäjoki

                        #41
                        Originally posted by Driver22 View Post
                        Ei ole haaroitusta sisälle eikä siksi sisälämppäriäkään.

                        Ja tuo vastus ei lämpene yhtään vaikka päivän olisi piuhan nokassa.
                        En jaksa lukea kokonaan,mutta oletko ottanut vastuksesta johtoa irti ja laittanut sitten lämppärin johdon kiinni puskuriin ja mitannut että tuleeko sinne toiseen päähän virtaa? Eli siihen mikä tulee vastukseen kiinni.
                        BMW PREMIUM

                        BMW E46 318

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2098
                          • *

                          #42
                          Originally posted by arska84 View Post
                          En jaksa lukea kokonaan,mutta oletko ottanut vastuksesta johtoa irti ja laittanut sitten lämppärin johdon kiinni puskuriin ja mitannut että tuleeko sinne toiseen päähän virtaa? Eli siihen mikä tulee vastukseen kiinni.
                          En. Tuo pitää myös tehdä kun saan auton pajalle...
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎