Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pohjan korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw320i
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 67

    Pohjan korjaus

    Eli kertokaas tarkkaan miten kannattaa tehdä pohjan korjaus niin ettei sitä tarvii ainakaan 5-vuoteen ruveta hitsailemaan... Pohjassa on tällä hetkellä reikää jonkinverran ja esim siitä pohjan ja helman välikohdasta on melko pitkää rakoilua. Millä esim kannattaa kaarapelti käsitellä hitsauksen jälkeen että kestää... Mitä hiekkapuhalluksella saavutetaan? ym.. eli kertokaa kaikki pohjan kunnostuksesta mitä tiedätte... ja auto olis 318i e21 mut tuskimpa tuolla on väliä.
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    No hitsaaminen on ainoa oikea vaihtoehto ja hitsaat puskusaumalla ympäriinsä paikat kiinni, pohjassa maaliksi käy joku halpa ruosteenestomaali pensselillä levitettynä ja massaus sen päälle ja mahdollisiin koteloihin esim.kotelosuojaa. Pinta paikkauksissa kuten kaaren vaihto hitsaat varovasti edeten (ettei pelti vetele) myös koko matkalta ja kittaat ja sen jälkeen happoväri + mahdollinen hiomaväri ja pintamaali, jotkin valmistajat sallivat happovärinsä käytön myös kitin alla mutta jos ei ole muuta tietoa niin kitti paljaalle pellille. Hiekkapuhallus on oikeastaan ainoa mahdollisuus poistaa ruoste myös peltiin syöpyneiden kolojen pojalta.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Miku
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 2624
      • Kajaani

      #3
      Jeps

      Minuakin aihe kiinnostais. Just auton pohjan paikkaus.
      TEAM "Peli Menetetty"
      Nyt:
      E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
      E30 320i 2d m20b27 tic project
      E38 728ia
      E46 316i sedan
      Ex:
      3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10043
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Bmw320i
        Eli kertokaas tarkkaan miten kannattaa tehdä pohjan korjaus niin ettei sitä tarvii ainakaan 5-vuoteen ruveta hitsailemaan... Pohjassa on tällä hetkellä reikää jonkinverran ja esim siitä pohjan ja helman välikohdasta on melko pitkää rakoilua. Millä esim kannattaa kaarapelti käsitellä hitsauksen jälkeen että kestää... Mitä hiekkapuhalluksella saavutetaan? ym.. eli kertokaa kaikki pohjan kunnostuksesta mitä tiedätte... ja auto olis 318i e21 mut tuskimpa tuolla on väliä.
        Lähtökohtahan on tietysti,että KAIKKI ruosteinen pelti poistetaan ja korvataan uudella.Hiekkapuhallusta käytettäessä on varmistettava,että puhalletun pellin toinenkin puoli on ruostevapaa.Kun usein on niin,että hiekkapuhalluksen pystyy tekemään vain toiselta puolelta.Esim jotkut kotelot ja palkit.Toinen tärkeä pointti on tietysti hitsatun paikan suojaaminen myös sisäpuolelta.Esim.lokarin kaaret ja helmakotelot on kotelosuoja-aineilla "kyllästettävä" myös sisäpuolelta todella huolella.Muuten käy niin että hyvin tehty paikkaus ja pintakäsittely menee harakoille.Sitten on tietysti paikkojen pintakäsittely aineet.Jokaisella on varmaan omat "hyvät" aineet.Itse kun vielä nuo paikkaukset kiinnosti,niin kävin hakemassa/ostamassa eräästä firmasta teollisuusmaalia.Tämä firma hiekkapuhalsi ja maalasi teollisuus rakenteita ja siltoja.Se haisi kuin rankki,mutta kesti kahteen kertaan pensselillä levitettynä vaikka telaketjuilla ajaa.Maalin nimeä en nyt muista.Vastaavia aineita lienee muitakin.Tätä ainetta levittelin siis vain pohjarakenteisiin.Siihen sitten massaa tai pintamaalia tilanteen mukaan."Näkyvät" pellit vähän yllä mainitun kaltaisesti.Tuohon jokaisella varmaan omat kuvionsa ja aineensa.Noista on varmaan ohjeita tuolla auton maalaus topiikissa.

        Comment

        • jani73
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 4328
          • Turku

          #5
          Tikkurilalta jäänmurtajamaalia ja pitäisi kestää.

          Comment

          • ropo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 648

            #6
            Mitä tarkoitat puskusaumalla hitsaamisella?
            Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10043
              • KVLA

              #7
              Originally posted by ropo
              Mitä tarkoitat puskusaumalla hitsaamisella?
              Tarkoittaa sitä,että paikka tehdään juuri sopivaksi leikattuun aukkoon ja peltien reunat ovat päittäin.Ei yhtään päällekkäin.Sauma hitsataan sitten sopivalla virralla siten,että se "palaa" peltien läpi eikä jää huokosia.Hieman hankalampaa kuin päällekkäin sovitettujen paikkojen hitsaaminen.Mutta ei varmasti jää mitään ruostuvia "ilmataskuja",kuten päällekkäin hitsatessa voi käydä jos ruostesuojaus ei onnistu 100%.Hitsaus/rustekorjaus hommissa kuluu aikaa ja tupakkaa,mutta hutiloiden ei kannata homia tehdä.Yksi tärkeä pointti on tuo ruosteisen kohdan tarkka tarkastus.Silloin pääsee usein yhdellä (isollakin) sopivan kokoisella paikalla tekemään siistin paikkauksen.Eikä siten että laittaa pienen paikan ja huomaa ettei se ihan ollutkaan tarpeeksi suuri.Sitten on ruvettava hitsailemaan pieniä postimerkin kokoisis lisäyksiä siihen,eikä kovin siisti enää.
              Last edited by Heguli 31; 23-02-2005, 08:53.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎