Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäynti katosi: kaasuläpän asentotunnistin rikki?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Xhawk
    OBTCF Member
    • Jul 2004
    • 2326
    • Kierrosalueella (hki)

    #16
    Ku testailee noita vastuksia siitä TPS:sta niin pitääkö kone olla päällä vai riittääkö että virrat on päällä?

    Tänään itse mittailin tuota TPS:sää niin en saanut mitään lukemaa ulos siitä Tuntus olevan vielä aika pirun pahassa paikassa, eli siellä kaasuläppärungon alla (M40 kone), joten sitä on aika vaikea ruveta säätämään. Mistäs kautta sinne TPS:lle tulee sitten virta kun siitä irrottaa sen johdon?

    Tällaisia pikku kyssäreitä vaan
    "Position One, Position One"
    Punainen miesten voimisteluauto

    BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

    Comment

    • Phaedrus
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1888
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by Xhawk
      Ku testailee noita vastuksia siitä TPS:sta niin pitääkö kone olla päällä vai riittääkö että virrat on päällä?
      Ei kumpaakaan.
      Originally posted by Xhawk
      Tänään itse mittailin tuota TPS:sää niin en saanut mitään lukemaa ulos siitä Tuntus olevan vielä aika pirun pahassa paikassa, eli siellä kaasuläppärungon alla (M40 kone), joten sitä on aika vaikea ruveta säätämään. Mistäs kautta sinne TPS:lle tulee sitten virta kun siitä irrottaa sen johdon?
      TPS saa sähköt siihen tulevan johtimen kautta. Jos TPS:ään tulevan johdon irrottaa niin laite ei saa sähköä ja on pois pelistä (minkä seurauksena Motronic ei myöskään aja moottoria tyhjäkäyntiohjelmalla). Vastusmittaukset tehdään samaisesta TPS:n alla olevasta liittimestä, sähköt pois päältä. Yleensäkin kun sähkölaitteita mitataan niin pääsääntö on, että sähköt on pois päältä (jossain tilanteissa on syytä irrottaa myös akun maakaapeli).

      Jos TPS ei toimi oikein ja sitä on syytä säätää/vaihtaa, sen saa "esille" joko a) irrottamalla imusarjan yläosan tai b) ottamalla "kaasarin kurkun" (eh, throttle housing) irti. Ensimmäinen vaihtoehto lienee helpompi. Johtojen kanssa saa taistella, tekee kummin hyvänsä. Jos alat irrottelemaan osia, niin vaihda samalla imusarjan tiivisteet, myös alaosan (voit poissulkea ilmavuodot). Normaalilla yleismittarilla pitäisi saada lukemat helposti, seuraa ohjekirjan neuvoja (linkki manuaaliin aiemmassa viestissä).

      Comment

      • Xhawk
        OBTCF Member
        • Jul 2004
        • 2326
        • Kierrosalueella (hki)

        #18
        Ahaa, siis ei siitä liittimestä mikä menee siihen TPS:lle vaan joka on jossain siinä alapuolella. Ei siis TPS:n alla? No pitää katella lisää. Voi myös olla että ku saan lambdan asennettua tuohon autoon niin se rupee ohjaamaan kierroksia.
        "Position One, Position One"
        Punainen miesten voimisteluauto

        BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

        Comment

        • Phaedrus
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1888
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by Xhawk
          Ahaa, siis ei siitä liittimestä mikä menee siihen TPS:lle vaan joka on jossain siinä alapuolella. Ei siis TPS:n alla? No pitää katella lisää. Voi myös olla että ku saan lambdan asennettua tuohon autoon niin se rupee ohjaamaan kierroksia.
          Ei kun juuri siitä TPS:n omasta liittimestä. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa: osa #2, mittaus suoraan liittimen navoista (eipä siinä kyllä muita vaihtoehtoja olekaan).

          Comment

          • Xhawk
            OBTCF Member
            • Jul 2004
            • 2326
            • Kierrosalueella (hki)

            #20
            Originally posted by Xhawk
            Ahaa, siis ei siitä liittimestä mikä menee siihen TPS:lle vaan joka on jossain siinä alapuolella. Ei siis TPS:n alla? No pitää katella lisää. Voi myös olla että ku saan lambdan asennettua tuohon autoon niin se rupee ohjaamaan kierroksia.
            Joo palataan vielä aiheeseen.

            Eli lambdan asennus autoon korjasi täysin tyhjäkäynnin seilaamisen. Ennen tyhjäkäynti seilasi 500 ja 2000 kierroksen väliä. Monilla saattaa M40-koneessa olla lambda rikki.

            Nyt kuitenkin kysymykseen. Eli kun auto rullaa eli kun ottaa kaasun pois ajaessa ja hiljentää vauhtia alle 50 km/h niin auto alkaa nykimään. Tämä johtuu siitä ilmeisesti että boxi luulee että auto sammuu ja antaa löpöä koneeseen, mutta koska kaasu on poissa bensasyöttö katkeaa heti. Motronicin pitäisi palauttaa bensansyöttö vasta 1500 jälkeen, mutta minulla bensansyöttö näyttäisi palautuvan jo 2000 kierroksessa. Missä vika?

            Sen verran ruuvailin läppärungon päällä olevaan ruuvia niin että kun kaasun päästää vapaaksi kuuluu TPS:stä pieni napsahdus. Tämähän meisaisi sitä että bensansyötön pitäisi katketa jos kierrokset on yli 1500.

            Eli miksi auto nykii kun se rullaa?
            "Position One, Position One"
            Punainen miesten voimisteluauto

            BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #21
              Originally posted by Phaedrus View Post
              En usko, liimasin sen huolella kiinni. Ja tyhjäkäyntihäikkä ilmenee vain lämpimällä koneella...


              Suosittelen. En tiedä miten tämä vaikuttaa päästöihin, pitäisi varmaan käyttää autoa Hätälän putiikissa ja kysyä samalla tätä tyhjäkäyntipuolta.
              sen verran ettei mee läpi... oon itekki ihemtelly että mitä autoon on oikeen tehty katti oli tyhjä... nyt uus eikä mee läpi.... joku on varmaan ruuvannu tota joskus... tarttee koittaa huome laittaa takasi jos sais vaiks kilpii auton :P
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎