Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lasikuituosien muotti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw320i
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 67

    Lasikuituosien muotti

    Elikkäs miten nuo muotit kannattaa käsitellä että varmasti irtoaa... Pitääkö muotissa olla maalattu pinta. Kertokaas kaikki tästä hommasta. gelcoat ym. jutut ja mistä näitä aineita saa. Kiitos.
  • LoudPipe
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1434

    #2
    Ite oon muotit tehny ihan silleen että vaan topcoatti päälle. Sit vaan vahaa ja filmiä muotin päälle ja varmaan irtoo. Veneliikkeistä saa kuitutarvikkeita ainakin

    Comment

    • harossi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 619
      • Haukipudas

      #3
      Kyllä muottihommissa käytetään gelgoattia. Katohan tuolta, ei vois enää paljon tarkemmin selittää.



      ja www.opelclubfinland.net/forum ja vinkit osiossa on mun kirjoittama topicci samasta aiheesta (tosin konepellille). Ei vaan sivut toimi tällä hetkellä.
      e39 M5

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Aivan turha ostaa mitään kalliita tarvikkeita! Alumiinifolio ja maalarinteippi on ne millä pärjää varmasti.

        Nimim. Kokemusta löytyy jo parista puskurinmuotista joissa oli vain maalarinteippiä. Puskuri muotista -> ottamalla...
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 759
          • -

          #5
          Jooh ja pinta on hyvä varmasti, Mikäli hyvä muotti ja vaha pintaan ja gelcoatti siihen, nii eipä tarvi pelätä teipin jättämiä ryppyjä...
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #6
            Originally posted by bmw harrastelija
            Jooh ja pinta on hyvä varmasti, Mikäli hyvä muotti ja vaha pintaan ja gelcoatti siihen, nii eipä tarvi pelätä teipin jättämiä ryppyjä...
            Ja siinä kun sitä muottia tekee niin varmaan tulee vähän panostettuakin siihen teippaamiseen. Toisin kun joku saattaa ajatella koneella istuessaan, että mahdollisimman pitkiä teipinpaloja ja mahdollisimman nopeasti.

            Vaikka niitä pieniä ryppyjä jäisi (itsellä EI jäänyt) niin pitääpä muistaa että ei siihen muotista otettuun puskuriin lyödä heti kättelyssä maaleja vaan siinä voi tehdä välissäkin jotain.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • 335jesse
              Bimmer Rookie
              • Jan 2005
              • 95
              • Kuivannon deltabavaria

              #7
              Kannattaa ihan suosiolla turvautua gelcoat muottiin ja tehdä siitä gelcoatin kanssa kappale. Jos tekee muotin ja kappaleen huolella, on otettu kappale irrotettaessa yhtä virheetön, kun kappale josta muotti on otettu. Ja geelin kanssa otettu kappale on käytännössä maalausvalmis. Ja irrotusaineeksi käy ihan tavallinen autovaha, vahaa aina kaksi kertaa niin irtoaa hyvin.

              Ja ei kun tekemään...

              edit: alla kuva edellisestä projektista missä oli kaikki osat tehty itse kuidusta...
              Last edited by 335jesse; 25-02-2005, 09:59.

              Comment

              • harossi
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2004
                • 619
                • Haukipudas

                #8
                tuohonkin on tehty ekana vakiopuskurista, uretaanista, lasikuidusta ja pakkelista jne. halutun näköinen virheetön puskuri. Sitten hiontaväri ja pintaväri päälle. Tämä sitten vahataan hyvin ja irroitusainetta jos haluaa. Päälle gelgoat ja kuidut + hartsi perään. Kuivuttuaan irroitus ja reunojen viimeistely. Nyt muotti on valmis ja se vahataan. Gelgoat sisään ja annetaan kuivaa sopivasti. Kuidut ja harsi vielä perään ja annetaan kuivaa. Irroitus ja sen jälkeen pitäisi olla kopio puskurista. Siinä lyhyesti selitettynä. Samalla tavalla on tehty kaikki helmat, konepelti ja takaspoileri.


                Ps. kaol, oletko nähnyt tuota Calibraa Kurikan suunnalla kun se meni sinne ja näytät olevan sieltä päin?
                e39 M5

                Comment

                • Pluto
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 1860
                  • Raisio

                  #9
                  Originally posted by kaol
                  Ja siinä kun sitä muottia tekee niin varmaan tulee vähän panostettuakin siihen teippaamiseen. Toisin kun joku saattaa ajatella koneella istuessaan, että mahdollisimman pitkiä teipinpaloja ja mahdollisimman nopeasti.

                  Vaikka niitä pieniä ryppyjä jäisi (itsellä EI jäänyt) niin pitääpä muistaa että ei siihen muotista otettuun puskuriin lyödä heti kättelyssä maaleja vaan siinä voi tehdä välissäkin jotain.
                  Mutta miksi tehdä paska muotti jos sen vois tehdä kunnollakin ilman mitään elmukelmu/teippi virityksiä? Teipistä jää AINA se reuna näkyviin.
                  BMW F32 435d

                  Comment

                  • bmw harrastelija
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 759
                    • -

                    #10
                    Originally posted by Pluto
                    Mutta miksi tehdä paska muotti jos sen vois tehdä kunnollakin ilman mitään elmukelmu/teippi virityksiä? Teipistä jää AINA se reuna näkyviin.
                    Näin se on... esim: tämmösessä on muotistalähtiessä virheetön pinta, parempi kuin monella, joka on laittanut kilon pakkelia pelkkään puskuriin...http://www.kulkuri-veneet.fi/31.html
                    thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                    Alex von Falkenhausen

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by harossi
                      Ps. kaol, oletko nähnyt tuota Calibraa Kurikan suunnalla kun se meni sinne ja näytät olevan sieltä päin?
                      Joka päivä n. klo 7.30.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • kaol
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2003
                        • 5007
                        • Ilmajoki

                        #12
                        Originally posted by Pluto
                        Mutta miksi tehdä paska muotti jos sen vois tehdä kunnollakin ilman mitään elmukelmu/teippi virityksiä? Teipistä jää AINA se reuna näkyviin.
                        Haa! Huomasin että minä puhun ilmeisesti erilaisesta muotista kuin muut...

                        Itse olen tarkoittanut sellaista muottia joka tehdään silloin kun ei kopioida toista puskuria, vaan tehdään muotin päälle täysin uusi... Ja siis muotin päälle vedetään teippi, että valettu lasikuitu päästää irti muotista (levyistä ja uretaanista).
                        Kokeilemalla se selviää...

                        Comment

                        • afafaf
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1145
                          • Tornio

                          #13
                          Originally posted by harossi
                          tuohonkin on tehty ekana vakiopuskurista, uretaanista, lasikuidusta ja pakkelista jne. halutun näköinen virheetön puskuri. Sitten hiontaväri ja pintaväri päälle. Tämä sitten vahataan hyvin ja irroitusainetta jos haluaa. Päälle gelgoat ja kuidut + hartsi perään. Kuivuttuaan irroitus ja reunojen viimeistely. Nyt muotti on valmis ja se vahataan. Gelgoat sisään ja annetaan kuivaa sopivasti. Kuidut ja harsi vielä perään ja annetaan kuivaa. Irroitus ja sen jälkeen pitäisi olla kopio puskurista. Siinä lyhyesti selitettynä. Samalla tavalla on tehty kaikki helmat, konepelti ja takaspoileri.


                          Ps. kaol, oletko nähnyt tuota Calibraa Kurikan suunnalla kun se meni sinne ja näytät olevan sieltä päin?

                          jaa täälähän on ex opeli kuskeja muitaki,mikäs auto hannulla on nyt???mullaki meni turbo calle maailmalle...lappeenrantaan..olettako vielä vääntäny nuita puskureita?

                          Comment

                          • harossi
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 619
                            • Haukipudas

                            #14
                            Originally posted by afafaf
                            jaa täälähän on ex opeli kuskeja muitaki,mikäs auto hannulla on nyt???mullaki meni turbo calle maailmalle...lappeenrantaan..olettako vielä vääntäny nuita puskureita?
                            Tuli ooppelin tilalle BMW 523 e39 ja vm.97.
                            ei ole tullut tehtyä enää puskureita eikä muitakaan levikkeitä. Annoin muotit pikkuveljelle ja se on muutamia tehnyt..
                            e39 M5

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎