Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gumet kuluu vaikka kuinka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mr.b
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 169
    • pietarsaari

    #16
    mulla on ollut E30 alusta ihan nippeleissä ja lupaan/vannon että muuta säätöä kuin aurausta ei ole! kieltämättä takakulmiin on saatavilla offset puslia jopa BMWltä mutta vakiona säätöä EI ole. mutta jos säätöä kaivataan niin saahan sitä hankittua/väsättyä kaikenlaisia viri.palikoita joilla kulmat saa kohdalleen. etsikää netistä, esim tuolla on hyvät sivut http://e30m3performance.com/installs..._sub/index.htm .
    ja jos renkaat kuluu ainoastaan sisäreunoista ja autoa ei ole madalettu kuin jotai -50 max niin suurin syy on ne mustat viivat nakkioskin parkilla..

    -jos kuitenkin tahtoo säätää takapyöränkulmia (madaletussa E30) niin aurauskulmia säätämällä säästää kenties renkaita maantie ajossa ja camberia (renkaat suoremmaksi) siellä kioskilla..
    BMW 320iA Touring -95
    Porsche 944 -86
    Buell xb9r -03
    Marin san rafael ~89
    Jalat -70

    Comment

    • Esko
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 11680
      • Kouvola

      #17
      Originally posted by Bullitt
      Aika kova homma ruveta vaihtamaan renkaita vanteelta toiselle. Muutaman rengastyön hinnalla pystyy jo jotain tekemään pyöränkulmillekin.
      paitsi jos homma hoituu ilmaiseksi

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Mr.B: Niin kauan kun alustassa on liikkuvia osia, on siellä erilaisia pultein lukittavia kiinnityspisteitä/puslia. Näitä kiinnityspisteitä viilaamalla/vinguttamalla tai jopa uudet kiinnityspisteet poraamalla/rakentamalla(mm.perssonien yläpäät), voidaan ihan kaikkia pyöränasentokulmia säätää. Tämä riittää katuautoihin yleensä mikäli alustan palikat muuten ovat kunnossa. Toki tämän jälkeen löytyy useita järeämpiä keinoja jolla kulmat saadaan kohdilleen, mutta kuten todettua, näiden käyttäminen ei ole muuten kunnossa oleviin alustoihin tarpeellistakaan.
        Eli ihan kaikki alustat ovat säädettävissä 100% varmuudella kuntoon jos ne vain halutaan säätää. Kaikki muu on pelkkiä tekosyitä tai tietämättömyyttä.

        Comment

        • _riskus
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 102

          #19
          Originally posted by Hemi
          Mr.B: Niin kauan kun alustassa on liikkuvia osia, on siellä erilaisia pultein lukittavia kiinnityspisteitä/puslia. Näitä kiinnityspisteitä viilaamalla/vinguttamalla tai jopa uudet kiinnityspisteet poraamalla/rakentamalla(mm.perssonien yläpäät), voidaan ihan kaikkia pyöränasentokulmia säätää. Tämä riittää katuautoihin yleensä mikäli alustan palikat muuten ovat kunnossa. Toki tämän jälkeen löytyy useita järeämpiä keinoja jolla kulmat saadaan kohdilleen, mutta kuten todettua, näiden käyttäminen ei ole muuten kunnossa oleviin alustoihin tarpeellistakaan.
          Eli ihan kaikki alustat ovat säädettävissä 100% varmuudella kuntoon jos ne vain halutaan säätää. Kaikki muu on pelkkiä tekosyitä tai tietämättömyyttä.
          Eli säätöhomma on todellakin alustan osien rikkomista? Ei ole kaiketi kulmien säätö kauhean yleistä...

          Comment

          • Wiceroid
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2005
            • 265
            • Lahti

            #20
            Originally posted by _riskus
            Eli säätöhomma on todellakin alustan osien rikkomista? Ei ole kaiketi kulmien säätö kauhean yleistä...

            Eikö tuo ole alustan osien parantamista, ei rikkomista? nusnus..
            "You don't f**k with a man's vehicle. It's against the rules. Those motherf**kers should be killed. No trial, no jury, straight to execution." -Pulp Fiction

            Comment

            • visa e36
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 753
              • Järvenpää

              #21
              Eli voiko e36 perää säätää. Omassa syö takaata sisältä jonkin verran vaikka on vakio korkuinen ainakin verrattuna kaverin 320-coupeen verrattuna. Itellä ku on 325- sedan.
              Nykyiset
              -63 Pontiac Catalina convertible
              -05 E53 X5 3.0d

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19175
                • -

                #22
                e36:ssa taitaa olla periaatteessa lähes kaikki mahdolliset kulmat säädettävissä takaa.

                e30:ssa vain edestä auraus jollei käytä erikoisia puslia tai muuta kiinnityspisteitä. takaa ei siis voi säätää mitään vakiona. jos on enemmän madallettu niin vähimmällä pääsee kun säätää edestä aurauksen kohdalleen (tosin ei välttämättä samaan arvoon kuin vakioalustalla) ja kääntää siinä vaiheessa renkaat vanteella toisinpäin / toiselle vanteelle kun alkaa olla kulunut sisälaidasta.. tämä operaatio ei montaa euroa / kymppiä pitäisi maksaa ja sillä jatkaa kummasti renkaiden käyttöikää.

                vanhemmissa bemareissahan esim. e21/e30/e34 ei voi säätää vakiona kuin aurausta ja madalletuissa autoissa varsinkin takarenkaat kuluu mukavaa vauhtia sisälaidoista sileäksi. akseliston rakenne on myös sellainen esim. e30:ssa että mitä enemmän kuormaa on takana ja/tai mitä enemmän auto on madallettu, sitä enemmän renkaat on kallellaan ja sitä pienempi osa renkaan kulutuspinnasta koskettaa tiehen.. eli sitä enemmän renkaat kuluu sisälaidasta. samoin kiihdytettäessä perä painuu alaspäin ja renkaat kääntyy kallelleen enemmän hetkellisesti.. ja kuminpoltossakin kummasti sisälaidat kuluu..

                eli jos alkuperäisten alustarakenteiden muokkaaminen ei kiinnosta niin suosittelen etsimään kesää odotellessa mukavan paikan jossa rengastyöt sujuu sopivasti..
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  riskus: Ojentaisitko/ohjeistaisitko minuakin mitä ihmettä tarkoitat "alustan osien rikkomisella"???
                  Juhis puolestaan voisi ojentaa/ohjeistaa minua lisää siitä miksi juuri bemuissa vain renkaiden kulumisnopeudella on merkitystä kun puhutaan niiden neljän pyörän asennosta ja käyttäytymisestä joiden päällä erilaisilla alustoilla täällä pohjan perillä omaa ja lähimmäisten kehoa kuljetellaan...joskus kovaakin???
                  Eli onko BMW TUNING oikeasti vain kädettömien poikasten takavalojen vaihtamista samalla kun ajo-ominaisuudet, ajokäytös ja ääritilanteiden käytöksellä ei ole mitään merkitystä suhteessa sille että jokin Kumho kuluu sisäkantista kankaalla parissa kuukaudessa???
                  Jos johonkin kiinnityspisteeseen säädön vinguttaminen tai rakentaminen on auton/alustan "pilaamista" samalla kun hyväksytään K-Kaupan lehtikärryn vertainen ajokäytös, ollaan muuten "pikkuisen" kaukana TUNING filosofiasta.
                  Ryssätkin saa nykyisin kieseihinsä kulmat kuntoon...mutta täällä jupistaan että "kun ei ole säätöjä...ei voi säätää"...
                  On se kuitenkin kumma että minä saan ja olen ammatin puolestakin viimeisen kymmenen vuotta saanut autosta kuin autosta, kolaroidusta ja/tai madalletusta kulmat kohdalleen???????
                  ...sori, meni herne nenuun tuollaisista pas..apuheiden levittämisestä/asenteista...
                  Last edited by Hemi; 01-03-2005, 01:16.

                  Comment

                  • mr.b
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2004
                    • 169
                    • pietarsaari

                    #24
                    En tarkoittanut sitä että ei kulmia voisi saada kohdalleen, vaan että säätömahdollisuuksia ei ole tehtaalta tehty kuten moniin muihin malleihin. sitten toinen asia siitä renkaiden sivusta toiseen vaihtamisesta, ÄLKÄÄ. siinä jos jossain menee ajoominaisuudet pilalle, renkaat kun on kerran kuluneet kohdalleen niin sitä pintaa on asvalttia vastaan niin paljon kun mahdollista ja jos kääntää niin muutama sentti!
                    BMW 320iA Touring -95
                    Porsche 944 -86
                    Buell xb9r -03
                    Marin san rafael ~89
                    Jalat -70

                    Comment

                    • _riskus
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 102

                      #25
                      Joo tarkoitin "rikkomisella" lähinnä sitä ettei säätö käy helposti esim puslilla, vaan täytyy rälläköidä ja hitsailla sielä ne kulmat oikeiksi. Tämmönen keltanokka ei vaan paljo uskalla ruveta niita paloitteleen, ja jos jonku saa tommosta hommaa tekemään, taitaa hommaan kulua lati jos toinenkin.

                      Comment

                      • Quatzal
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 373

                        #26
                        Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että miten tuon e30:sen retkuperseen saisi toimivaksi driftailua varten? Tarkoitus olisi siis saada siitä ennenkaikkea toimiva, ulkonäkö ei merkaa mitään (voi olla vaikka korkeempikin, kuin alkuperäinen).

                        En ole ainakaan vielä rakentamassa itselleni moista rakkinetta, mutta netistä löytyy ihan liikaa pätkiä, missä vedellään penarilla pitkää liitoa. Ihan mielenkiinnosta kyselen, miten takapää toteutetaan oikein ja mitä se maksaa. Oikein toteutus ei tarkoita nyt tilaustyönä tehtyjä Öhlinsejä ja Cuscon lukkoa vaan vähän halvemmalla pitäisi kuitenkin selvitä.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Tuskin katuautoon tehtävissä alustasäädöissä nyt sentään mitään rälläkkää tai hitsikonetta tarvitaan, vaan kyllä tuo säätömahdollisuuksien "vinguttaminen" usein riittää.
                          Aika harvassa autossa(lue=ei kai yhtään) on tehtaalla rakennetut säätömahdollisuudet kaikille pyörä/alustakulmille, mutta se ei missään tapauksessa tarkoita sitä että alustaa ei voi tai saa säätää jos säätötarvetta on. Jos joku kuvittelee että muutaman millin säätövaran "vingutus" on jotenkin jonkin alustassa "rikkomista", niin samalla voi kyllä unohtaa kaikki madallukset tai isommat pyörät koska jotain voi oikeasti mennä rikki kun kohtaa talvisella pikatiellä hakelastissa olevan rekan kylki edellä... Varsinkin jos/kun kyydissä on muita kuin puupäinen auton omistaja.

                          Comment

                          • mikko
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1750
                            • kotona

                            #28
                            mua alkaa jo vituttaa ku samasta aiheesta löytyy monta aihetta ja samat jätkät joutuu kirjottaa samoja turhauttavia vastauksia!!

                            moderaattorit herätkää ja lyökää nää paska triidit lukkoon välittömästi!!

                            Comment

                            • henri
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 5752
                              • Kiuruvesi/Iisalmi

                              #29
                              Originally posted by _riskus
                              hmm no kuluuko kummit kesässä nahoille...? vaikkei ees jättäisi raitaa joka aamu työpaikan parkkipaikalle
                              reippaita kiihdytyksiä...tulee tehtyä joka päivä ja hietikolla revittää joskus ja märällä asfaltilla...muuten sellasta reipasta ajoa, mutta ei varsinaista kumin polttoa

                              ja viime kesänä meni kankaille toinen ja toisesta takasesta kulu noin puolet

                              lukkoperän puute aiheuttaa tuon että molemmat takaset eivät kulu tasaseen

                              etuset lähtee kolmatta kesää ja takaset vaihtaa noin kerran vuoteen

                              tietysti tohon mulla vaikuttaa se että takaset on ns. venytetty noille vanteille, ja siten renkaan kulutuspinta ei ole oikeassa asennossa tiehen nähden, ottaa siitä sivureunasta eikä ite reunapalan pinnasta, niin tuo lisää vielä enemmän tota kuluvuutta verrattuna pelkkään madaltamisen aiheuttamaan pyörän ja vanteen asentoon nähden
                              Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                              Ex. E30 320i 2d GTS -88


                              E46 330Cd (projekti V.2)


                              ----------------------------

                              Comment

                              • henri
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 5752
                                • Kiuruvesi/Iisalmi

                                #30
                                Originally posted by Hemi
                                Tuskin katuautoon tehtävissä alustasäädöissä nyt sentään mitään rälläkkää tai hitsikonetta tarvitaan, vaan kyllä tuo säätömahdollisuuksien "vinguttaminen" usein riittää.
                                Aika harvassa autossa(lue=ei kai yhtään) on tehtaalla rakennetut säätömahdollisuudet kaikille pyörä/alustakulmille, mutta se ei missään tapauksessa tarkoita sitä että alustaa ei voi tai saa säätää jos säätötarvetta on. Jos joku kuvittelee että muutaman millin säätövaran "vingutus" on jotenkin jonkin alustassa "rikkomista", niin samalla voi kyllä unohtaa kaikki madallukset tai isommat pyörät koska jotain voi oikeasti mennä rikki kun kohtaa talvisella pikatiellä hakelastissa olevan rekan kylki edellä... Varsinkin jos/kun kyydissä on muita kuin puupäinen auton omistaja.
                                onko hemillä tietoa että mistä saisi ihan säätö palikat noihin kulmien muokkauksiin, ettei tarvis ite muokata niitä vaan laittas ihan ne säätöpalikat

                                esim. e46seen. Muistan juttua jostaki että oli palikkaa tai m3sen osaa piti laittaa mutta en muista mistä niitä sai tai mitä kaikkee piti vaihtaa...eli minkänimisä osia..Ni vois katella tuolta netistä sitte niitä osia
                                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                                E46 330Cd (projekti V.2)


                                ----------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎