Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uusi akku.. mutta mikä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #16
    Originally posted by Leba
    Mistä ostit? Pitäs itelle hankkia kans uus akku ku toi orkkis ei kestä tuota webaston käyttöä..
    Aken Autovaraosa Oy

    Comment

    • seidltuning
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1941
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by Meisseli
      Täältä löytyi tarjouksesta Exiden Maxxima, eli optiman sukuinen kuiva-akku, olikohan viralliselta nimeltään kierrekennoakku? 165e ei ollut vallan paha hinta tuollaisesta, 900A käynnistysvirta luvataan. Ei tullut autoon, mutta kylläpä lähtee traktori käyntiin notkeasti! On melkoinen ero perinteisen malliseen akkuun jossa kyllä riittii puhtia pyörittämään vaikka minuutin, mutta kone ei tahtonut käynnistyä millään koska pyörimisnopeus ei riittänyt.
      ostit varmaa rämält??
      joo ja exide extreme 81000 100ah 109e ja ultra 49000 95ah 99e
      tossa vähä meidän hintoja (risto rämä oy)
      G30 530e Sedan
      E30 325i Cabriolet

      Comment

      • Meisseli
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 1003
        • Kotka

        #18
        Originally posted by seidltuning
        ostit varmaa rämält??
        Sieltäpä hyvinkin kävin viimeisen hakemassa. Teillä siellä ilmeisesti ladataankin joskus niitä akkuja, tai sitten ne ei ehdi seisoa kaupassa ikuisuuksia? Ostettiin nimittäin aikaisemmin kouvolasta yksi samanlainen akku, mutta se oli jo ostaessa ihan tyhjä eikä yrityksistä huolimatta ottanut enää virtaa vastaan. Rahat saatiin onneksi takaisin, hain sitten rämältä uuden tilalle.
        Eioo penaria alla enää.. :(

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3019
          • Kuopio

          #19
          Itselleni ostin alkutalvesta Exide Ultran eikä ole valittamista. Samalla asensin Ctek:n laturin autoon kiinteästi lataamaan aina kun auto on lämmityksessä. Vaikka laturi ei hirveästi ehdi lämmityksen aikana akkua lataamaan niin ainakin herättää akkua ennen käynnistystä. Tämän talven kokemusten perusteella voin suositella tätä yhdistelmää.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • JaGaR
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 143
            • Vesilahti

            #20
            Tiedoksi vaan kaikille kellä akku ongelmia e46 että Exiden X-Treme menee konttiin heittämällä ja nyt on ainakin riittänyt poweria webastollekkin =)
            Kiittää ja kumartaa
            º¿º

            Comment

            • HellFire
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2003
              • 280
              • Turku

              #21
              Tosimiehillä on webastoa varten oma akku, ainakin 735 mulla oli pienemipi, joku 30Ah akku takaluukussa. Käsittääkseni lisäakku oli erotettu auton muusta sähköjärjetelmästä siten, että ladattiin kyllä auton omalla laturilla, mutta auton ollessa sammuksissa webasto sai virtaa vain pikkuakusta eikä auton omasta 100Ah, eli varsinainen akku oli aina täynnä. Ja tämä ei ollut siis mikään oma patentti vaan alkuperäinen lisävaruste.
              I wanted a faster horse.

              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #22
                Tuo "kaksi akkua sydeemi" on ehdottomasti paras ratkaisu webasto käyttöön. Olen netistä löytänyt jopa "tee-se-itse" kytkiksiä joilla akkujen virtapiirit voi erottaa toisistaan.

                Homman idea on (kuten edellä kuvattiin), että akut latautuu samalla ja yhteisellä laturilla eli auton omalla laturilla. Mutta kun virrat sammutetaan virta-avaimella, kytkeytyy webaston akku pois auton virtapiiristä ja toimii itsenäisesti, vain webastoa varten. Vaatii rele/diodi kytkennän, ja ei muistaakseni ollut edes hirmuisen monimutkainen. Löysin myös "tee-se-itse" ohjeet kuinka saat vanhan GSM kännykän ("prepaid SIM") toimimaan kytkimenä, tekstarilla webasto päälle/pois.

                Timo

                Comment

                • Axu83
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2004
                  • 601
                  • Vantaa

                  #23
                  Jos uusi akku on tyhjä, se voi olla juuri hapotettu eli ei latingissa. Näin kertoi eräs korjauspäällikkö.. Itse ostin uuden Blue-Vartan juuri, samanlainen vanha oli jäätynyt.. ;(
                  E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                  E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                  Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                  It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                  And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                  Comment

                  • JayJay-
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 625
                    • jkl

                    #24
                    Jos käyttä webastoa paljon ja ajelee lyhyitä matkoja niin suosittelisin laittamaan 2 akkua autoon, mistä toinen olisi vain webastolle (ei tarvi olla iso) ja kun vielä tekee sen niin että ajossa auto lataa kumpaakin akkua normaalisti niin eipähän tarvi pelätä että akku hyytyy talvella.
                    Autoton..
                    ex BMW F10, BMW e92 325d, Audi a4q s-line+,BMW 320d*supadisel*,e91 325i "No fat chicks car will scrape"

                    Comment

                    • ankkuli
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 938
                      • Hyvinkää

                      #25
                      nostellaanpa vanhaa topiccia ylös ja jauhetaan taas kerran akuista:

                      hankinta tuli ajankohtaiseksi ja nyt on vaihtoehtona:

                      75Ah Optima Yellow Top , maahantuojalla 232€ (nouto). sama akku halvimmalla ebay-kauppiaalla 233€+postikulut

                      55Ah Optima YellowTop, eBayssa 175€+pk

                      41Ah Optima YellowTop, eBayssa 140€+pk

                      50Ah Optima RedTop, eBayssa 140€+pk

                      50Ah Exide Maxxima 900DC, eBayssa 159€+pk

                      94Ah Batterie Northstar NSB90, eBayssa 209€+pk+uudet akunkengät (ei sovi mitkään vakiokengät)

                      88Ah Bosch, Motonetissä 88€

                      60Ah - No Name- KingKong-huahoo piltemasta/supermarketista ~40€

                      kysymys kuuluu: onko optima tai exide oikeasti niin hyvä että kannattaa laittaa tupla/triplamäärä rahaa, vai rysähtääkö lossi käyntiin myös ensi talvena ja sitä seuraavana jos säästää ja hankki "tavallisen" akun.

                      autossa ei (ainakaan vielä) ole kovin kummallisia ICE-laitteita, ja ikä on muutenkin ajanut ohi parkissa popittelusta, mutta kaupunkiajo ja säännöllisen epäsäännöllisit seisotukset (1-5viikkoa) pakkasessa ilman tallia rassaavat akkua. kilsoja tulee suht vähän, mutta jos hyppään kuukauden seisotuksen jälkeen autoon ja käännän avainta, niin kotteron on käynnistyttävä.

                      mikä noista ylläolevista tarjoaisi parhaiten vastinetta rahalle?

                      ja jos joku tietää halvemman mestan ostella akkuja (vaikka ihan tavallisiakin hyviä akkuja) niin linkit kehiin!

                      edittiä: CTEK Multi XS 3600 - laturi näkyis kustantavan ~64€, tuollahan saisi varmistettua että akku on täynnä. edellyttäen että auto on verkkovirran lähettyvillä.
                      Last edited by ankkuli; 31-05-2005, 11:58.
                      Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #26
                        Originally posted by ankkuli
                        kysymys kuuluu: onko optima tai exide oikeasti niin hyvä että kannattaa laittaa tupla/triplamäärä rahaa, vai rysähtääkö lossi käyntiin myös ensi talvena ja sitä seuraavana jos säästää ja hankki "tavallisen" akun.
                        Mielestäni noissa merkkiakuissa on ylihintaa. Itsellä on helposti käynnistynyt useemman talven halvemmillakin battereilla. Yhteen Escorttiin heitin perus Bilteman 60Ah -akun ja on sillä nyt huoletta ja ilman lisävirtaa ajeltu putkeen yli 2 vuotta. Nii et no.... jos haluu testivoittajan ja pomminkestävän niin kai tollanen merkkiakku on sit asiaa. Lisäks itse oon joutunut vaihtaa akun aina edellisen omistajan jäljiltä, eikä sen koomin oo akkua tarttenut vaihtaa kun auto on mennyt vaihtoon ennen akkua, että sellanenkin pointti. Mutta kokeneemmat tietänee enemmän..

                        Niin ja ei sen akun mikään huippu suorituskykyinen tartte olla jos moottori on kunnossa.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • ankkuli
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 938
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Originally posted by Kentsu
                          Mielestäni noissa merkkiakuissa on ylihintaa.

                          Niin ja ei sen akun mikään huippu suorituskykyinen tartte olla jos moottori on kunnossa.
                          samaa mieltä tosta merkkihommasta. ei kiinnosta maksaa siitä, että päällä lukee jotain erikoista. ja varmasti tollanen tavallinen auto hörähtää ihan tavallisellakin akulla. jos joka päivä ajelee eikä tee tyhmyyksiä niin akku kestänee 3-5 vuotta ongelmitta, mutta juuri nuo pitkät seisottamiset sun muut saattaa olla akuille fataaleja.

                          tossa on kuitenkin eri akkutyypit vastakkain (lyijyakku vs. erikoisakut) ja niissäkin koitin kaivella eri merkkejä ja malleja, joista utelen käyttökokemuksia
                          Pihat kuntoon: www.kantojyrsintä.net

                          Comment

                          • Tuuve
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2005
                            • 733
                            • Pk-seutu

                            #28
                            Originally posted by ankkuli
                            kysymys kuuluu: onko optima tai exide oikeasti niin hyvä että kannattaa laittaa tupla/triplamäärä rahaa, vai rysähtääkö lossi käyntiin myös ensi talvena ja sitä seuraavana jos säästää ja hankki "tavallisen" akun.
                            Yhdyn kahteen ylläolevaan kommenttiin, että merkkiakuissa tuntuisi olevan vähän sitä merkkilisää hinnassakin. "statushan" tunnetusti maksaa, vaikkei ominaisuuksilla pystyisi korkeaa hintaa perustelemaankaan.

                            Itse suosittelisin tutkimaan sellaisen akkumerkin kun Banner valikoimaa.

                            Vanhaan autoon kun oli akun hankinta ajankohtainen 4 vuotta sitten, ja samoja asioita pohdiskellen kun sä nyt, päädyin Bannerin 100A malliin.
                            Hintaa mokomalla oli 80€, mukavasti noiden Biltema-akkujen ja Optimoiden välimaastossa.
                            Nyt 4 vuotta kun akku on ollut käytössä, toimii vieläkin kun uusi ja antaa kuulemma nätisti virtaa kovillakin talvipakkasilla.

                            Kannattaa tutkia edes nettisivut, ei siinä mitään menetä.
                            BMW X5 E53 4.8is

                            Comment

                            • juse132
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 163
                              • Preiviiki

                              #29
                              En halua mollata, mutta itselleni vain on käynyt niin että Banner on ollut minulla ainoa merkki minkä olen joutunut takuuaikana uusimaan.

                              Comment

                              • osilpi
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2003
                                • 486
                                • Espoo

                                #30
                                Mulla on Exide Ultra 70 tai 72 Ah. Ilmeisesti olevinaan "paremman luokan" akku, mutta eipä kestänyt kuin 2 vuotta / 20tkm. Ei ilmeisesti pitänyt webaston käytöstä talvella ja lyhyehköistä ajomatkoista (10-20km/siivu). Auto oli käytössä lähinnä viikonloppuisin ja webastoa käytin ilman sisätilanpuhallinta noin vartin kerrallaan. Kelit oli melko lauhoja myös.
                                Käytin myös erillistä akkulaturia silloin tällöin talvella lyhyitä aikoja.

                                Ei kestänyt ei, koska nyt kesällä rupesi joku kenno vuotamaan ja akkukotelo joka puolelta reippaassa pintaruosteessa.

                                Eilen otin akun pois. Vuotoa ei silmällä kyllä näy.

                                Tilalle taidan hakea Optiman Yellow Top 3,7:n.
                                E34 525i 12v 1990
                                Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

                                ex-BMW:t
                                E28 520iA 1983
                                E28 520iA 1985

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎