Announcement

Collapse
No announcement yet.

Missä bmw:n koneissa on jakohihna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • osilpi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 486
    • Espoo

    #31
    Originally posted by nut
    Hihna. M20 kone aina hihnalla.
    Meneekös mitä kaikkea rikki tuosta ko koneesta, jos hihna sattuisi menemään poikki? Meneekö venttiilit solmuun?
    E34 525i 12v 1990
    Toyota Landcruiser HJ60 1982 12H-T 4.0td, SOA, 100% lukot

    ex-BMW:t
    E28 520iA 1983
    E28 520iA 1985

    Comment

    • Suikki
      Bimmer Rookie
      • Feb 2004
      • 28
      • turku

      #32
      onkos 316 e36 malleja sekä hihna että ketjukoneisena? Joku sanoi että ensimmäiset 36sen 4cyl. ovat heikompia kuin uudemmat? valaiskaa..
      e39 v8 @ bbs 18"

      Comment

      • Hunni
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 621
        • Toijala

        #33
        Originally posted by Suikki
        onkos 316 e36 malleja sekä hihna että ketjukoneisena? Joku sanoi että ensimmäiset 36sen 4cyl. ovat heikompia kuin uudemmat? valaiskaa..
        -93 eteenpäin on ketjukoneita (M43). Vanhemmat on hihnalla (M40).
        Last edited by Hunni; 24-10-2005, 17:29.
        BMW 330e Touring -21
        Ex: BMW 530d Touring -08 - BMW 320d Touring -08 - BMW 320i Touring -04 - BMW 328i Cabriolet -96 - BMW 320i Touring -01 - BMW 528iA Touring -99 - BMW 520i -87 - BMW 318i -88 - BMW 518i -86 - BMW 320i Coupe -94

        Comment

        • Make540M60
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 94
          • Kouvola

          #34
          M60b40

          Tuossa motissa on ketjuja peräti kaks

          Juu ja voi se ketjukin pettää, nimim. kokemusta. Tuossa pari vuotta sitten 9000 sabi -92 koneella 2.3l ja 230tkm ajeltu niin ketju katkes 5-tiellä satasen vauhdissa. Kaikki ihan paskana tasapainoakseleista lähtien. Männät sentään jäi. Korjaamolla sanovat etteivät oo ennen moista nähny ja iskivät 3500e laskun kouraan.
          *E34 540 -94 ia.*
          *E34 525 -91*
          *E60 530d -03*
          *F10 525d -10*

          Comment

          • legionetranger2e
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 95
            • Finland

            #35
            Originally posted by bmwjack
            On sattunut aika lähelle noita katkeamisia. Porukoiden ed.autosta(vectra A) meni hihna ekan kerran joskus 90tkm, kun vaihtoväli oli 100tkm. Seuraavan kerrankin meni ennen vaihtoväliä. Sitten meni 10tkm päästä vaihdosta. Eli hihna on mennyt joka kerta ennen vaihtoväliä. Onni on, että tuo 8vena kone ei lyö venttiilejä solmuun. Eri asia onkin sitten astroilla. Nehän lupaili uusiin 120tkm vaihtoväliä. Myöhemmin ilmoittivat, että pitääkin suomessa vaihtaa 60tkm välein. Silti niitä pamahteli siellä 58tkm kohdalla.

            Pitkänkin väittelyn voisi käydä siitä, että onko parempi tai huonompi. Mutta BMW on siirtynyt ketjuun takaisin, samoin on tehnyt Toyota uudessa avensiksessa ja corollassa. Nissan primera myös, ja form mondeo on ketjulla nykyään. Taitaa olla mazda6:nenkin kun siinä on fordin yhteistyökone. Hihna kone on tehtaalla halpa tehdä/koota ja suunnitella. En pidä kuitenkaan järkevänä tehdä koneita hihnalle, esim Passateissa on surullisen kuuluisan kallis ~700+ekeä hihnan vaihto. Asentajat joutuu purkamaan edestä muut hihnat, tehostimet, ilmastointia yms. Ei mitään järkeä, että koneeseen laitetaan osa, jonka ikä loppuu ja voi aiheuttaa moottoririkon.

            Puheltiin yhden korjaamon hepun kanssa ja ihmettelin että johtuiko hihnan katkeaminen siinä Vectrassa, esim kuluneistä vetorattaista? Se sanoi, että ei niistä tiedä, voi olla huonolaatuinen hihnakin sattunut. Vähän turhan paljon kyssäreitä.

            JT

            Parilta työkaverilta on mennyt hihna...
            meillä porukat vaihtaa aina tuossa 60-80tkm hihnan/ketjun autoonsa juuri tuon takia et pärähtää poikki ennen vaihtoväliä.
            I have become Best. Destroyer of Livers.

            Comment

            • Pti
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 210

              #36
              Originally posted by Make540M60
              Tuossa motissa on ketjuja peräti kaks

              Juu ja voi se ketjukin pettää, nimim. kokemusta. Tuossa pari vuotta sitten 9000 sabi -92 koneella 2.3l ja 230tkm ajeltu niin ketju katkes 5-tiellä satasen vauhdissa. Kaikki ihan paskana tasapainoakseleista lähtien. Männät sentään jäi. Korjaamolla sanovat etteivät oo ennen moista nähny ja iskivät 3500e laskun kouraan.
              hmm en tajua miksi ihmiset käyvät korjaamaan konetta tässä vaiheessa, eikö olisi edullisempi järkevämpi ratkasu ostaa uusi kone (esim varaosahausta) j amyydä edellinen osissa??

              jos esim 325 e36 koneita saa alle 1000 euronki useitakin ja korjaus koneeseen olisi +3000 niin kumman valitsisisn koneen laitto paikoillensa muutaman tunnin homma joko tekee ite tai korjaamolla?

              Mielipiteeni mutta mutta...

              Comment

              • reddewil
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2003
                • 3015
                • West Coast

                #37
                Originally posted by Par Avion
                Itse vaihdatin juuri E36 => M40 moottoriin jakopäänhihnan ja vesipumpun. Hintaa tuli kokonaisuudessaan 340 Eskoo.

                Vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla jos epäilee sen olevan viallinen tai ei tiedä koska se on vaihdettu. Pumpun hinta on siinä 60 €

                Jos pumpun joutuu vaihtamaan kyseisestä koneesta erikseen on siinä sama työ kun vaihtaisi hihnan.

                Hihnan vaihtoväli on 45 tkm tai 4 v, eli tahti on aika tiuha. Bemari liikkeessä suosittelevat vielä puolen välin tietämissä hihnan tarkastusta ja mahdollisesti kiristämistä.

                Ei se hihna autoa huonommaksi tee!

                Nyt on kyllä Newbiemmeriä pissattu linssiin ja urakalla.
                Vesipumppua pyörittää laturinhihna, muuta yhteistä vesipumpulla ja jakopäänhihnalla ei ole, kuin että ovat samassa päässä moottoria. Vesipumpum vaihdossa mulla meni aikaa 27min, sisältäen viskon kanssa tappelun.
                Yhdyn mielipiteeseesi ettei se hihna autoa huononna, montakohan % uusista autoista on hihnoilla? BMW vaan ei ole osannu tehdä siitä kestävää
                ...

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #38
                  BMW ei tee itse apulaitehihnojaan kuten ei kukaan muukaan autovalmistaja.

                  Comment

                  • karhunen
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2004
                    • 490
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by bmwjack
                    Passateissa on surullisen kuuluisan kallis ~700+ekeä hihnan vaihto. Asentajat joutuu purkamaan edestä muut hihnat, tehostimet, ilmastointia yms.
                    Tosi pahaa OT:tä, mutta ei siinä oikeasti vedetä kuin puskuria 5 cm eteenpäin, ja poisteta apulaitehihna kiristimineen. Bensakoneen mahtuu näppärä kaveri vaihtamaan ilman puskurin siirtoa. Näppärimmät jopa dieselin..
                    Ex: E21 320/6 11/'78 fjord "UNU-444"
                    Ex: E30 316i 04/'90
                    Ex: E28 Hartge H5S "528i"

                    Comment

                    • Tona
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2005
                      • 45

                      #40
                      Nopee lukaisu läpi ja tulin siihen tulokseen että oma auto (535 -91) on siis ketjulla vai?
                      Bmw 320IA Touring (E30) Myydään!

                      Comment

                      • Leka
                        BTCF Member
                        • Sep 2003
                        • 7701
                        • Vilppula

                        #41
                        Originally posted by Tona
                        Nopee lukaisu läpi ja tulin siihen tulokseen että oma auto (535 -91) on siis ketjulla vai?
                        M30:ssä aina ketju.
                        sigpic

                        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17797
                          • Jämsä

                          #42
                          Originally posted by energy
                          Eipä tuo remmi maksanu viimeksikään kuin jotain 10e (M20 koneeseen) ja itsehän se vaihdetaan 8)

                          joo, ja ei se alle 100tkm katkea, jos ei jotain ole mokattu... tai jotain muuta vikaa ole ollut.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎