Announcement

Collapse
No announcement yet.

automaatti sammuu eri tilanteissa (1999 520iA)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vega
    Newbiemmer
    • Mar 2005
    • 5

    automaatti sammuu eri tilanteissa (1999 520iA)

    Mikähän voisi olla vialla, kun automaattivaihteistolla varustettu 1999 E39 520i sammuu eri tilanteissa:

    - käynnistyksen jälkeen 3-7 min kuluttua, sammumista edeltää kierrosten aleneminen säännöllisesti 15 sek välein (joista siis kone selviää eli nostaa taas kierroksia hetkellisesti). Tässä tapauksessa vaihde on siis P:llä eikä ole ajettu metriäkään.
    - liikkellelähdön jälkeen parin minuutin päästä ja aina alhaisessa (lähes kävely) vauhdissa eli tyypillisesti kun valuu hitaasti risteykseen tms.

    Täysin lämpinänä ei ole sammunut kertaakaan, mutta risteyksessä seistessä kyllä silti huomaa tuota "oireilua", eli kierrosten alenemista aina välillä.

    Tuntuu siis, että lämmöt vaikuttaa ainakin jollain tapaa. Nokka-akselin anturi on kokeiltu vaihtaa, mutta vielä ei ongelma poistunut ainakaan kokonaan (tosin vasta päivän ehtinyt ajaa uudella anturilla).

    mikko
  • toofastforyou
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 286
    • Rauma

    #2
    Saattais johtua ns. tyhjäkäynti moottorista. Meillä on perheessä Opel Vectra automaatilla ja siinä oli ihan samanlaisia oireita, meinas aina välillä sammua tyhjäkäynnillä ja sammui lähes jokaiseen risteykseen kun piti jarrun kanssa paikallaan, oli pakko laittaa N:lle että pystyi antamaan kierroksia sammumisen estämiseksi. Vietiin huoltoon, sanoivat että se tyhjäkäynti moottori on ilmeisesti täynnä likaa (pölyä ym.) Ei niillä kauaa mennyt sen putsaamiseen ja sen jälkeen kävi taas hienosti. Siitä en tiedä että minkälainen systeemi bemarilla on, mutta tää vois olla yks syy, eikä oo kallis korjata, saattaa pystyä jopa itse putsaamaan. Joku joka tietää asiasta enemmän saakoot jatkaa....
    "tää meidän valtio edustaa just semmosta perus-tekopyhää paskakasaa, jossa julistetaan sanaa mutta toimitaan toisin"

    Comment

    • jouskari318is
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 215
      • Tampere

      #3
      Icv?

      Eli tarkoittanet varmaan tyhjäkäyntiventtiiliä(Idle Control Valve), ainakin sellainen voinee tuollaisia oireita aiheuttaa likaantuessaan. Omassa koslassa on joskus hieman tuollaisia oireita (kierrokset heittelee kylmänä tyhjäkäynnillä), varsinkin jos auto on seissyt pitkään.

      Comment

      • toofastforyou
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 286
        • Rauma

        #4
        Voi olla että se kulkee sillä nimellä, Opel huollossa ne käytti siitä nimeä tyhjäkäynti moottori
        "tää meidän valtio edustaa just semmosta perus-tekopyhää paskakasaa, jossa julistetaan sanaa mutta toimitaan toisin"

        Comment

        • vega
          Newbiemmer
          • Mar 2005
          • 5

          #5
          Jaa, kommentoidaas tähän ratkaisukin, jos jollakin muulla sattuisi sama:

          Ongelman korjasi siis lopulta auton tietokoneen ohjelmiston päivitys.

          Kaikkea sitä...

          Comment

          • pete81
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 2056
            • .........

            #6
            tuossa bemarin tyhjäkäyntiventtiilistä, on siis E36:sen mutta periaate selviää ja ohjeet puhdistamiseen.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎