Announcement

Collapse
No announcement yet.

320da 2009 e93 - Ohjelmoinnin jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • CtD
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 160
    • Urjala

    320da 2009 e93 - Ohjelmoinnin jälkeen

    Moi,
    Viime perjantaina kylmäkäynnistyksen jälkeen katosi tehot ja moottorin häiriövalo sytty. Pääsin samalla kauppareisulla lukemaan vikakoodit.
    - EGR ja ilmamassamittari herjas.
    - autolla ajettu 106tkm. Paljon pitkää matkajoa. Noin 5tkm/kk.
    - Täys huoltohistoria ja viimeksi elokuussa huolettu. (84tkm)

    Tehot palas vikakoodien kuittauksen jälkeen, mut katosi seuraavana päivänä taas kylmäkäynnistettäessä.

    Vikaantunut ERG-ventiili aiheuttaa tai sen seurauksena massamittari myös antaa herjaa. Ventiilin uusimisen sijaan päätin, että ohjelmoidaan se pois käytöstä. Samalla saa vähän lisää löylyä pataak.

    Eilen ohjeomoinnin suoritti eräs Pirkanmaalainen paja. Jätän nimen mainitsematta senbtakia, ettei suotta liitetä kyseistä laatupajaa autoni mahdollisiin vikoihin tai sen aiheuttajaksi.

    Egr ei enää kiukuttele ja lisävoima ihan tuntuu. 177-->+200hv ja 350--->420-450Nm paikeille.

    Syy miksi kirjoitan on nyt hieman kasvaneiden voimien myötä ilmi tullut lisä "ääntely" täysi vedossa.
    - Kaipaan tietoa tai valistuneita arvauksia seuraaviin.
    1. Jossain nopeudessa ja esim. 100-120km/h kiihtytettäessä kuuluu pientä "kuminaa" perästä päin.
    Oisko kardaanin tukilaakerin väljyyttä tai tomaatin kitkalevyjen outoutta uusiin vääntöihin?

    2. Tarkkaan en ole katsonut, mutta 3000-4000rpm paikeilla ja nilkka suorana pienimmillä vaihteilla kuuluu hetkellinen "rallatus".
    - Ei kai se perkuleen jakoketju rallata. 2009 ysin motissahan pitäisi olla paparannettu jakopää jo.

    Uskaaltaako siis autolla painella menemään vai kiipeänkö perse edellä puuhun? Eli vakio ohjelma ja Egr uusiminen.

    Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Puhelin kirjoitus
  • CtD
    Bimmer Rookie
    • Jul 2013
    • 160
    • Urjala

    #2
    Reippaat vedot tehty siis lämpimällä koneella.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      No ei se ohjelma ainakaan siihen jakopaan kestoon vaikuta, ja egr on parempikin olla poissa. Laatikotkaan ei helpolla antaudu, joten viat hakuun ja korjaukseen.

      Comment

      • CtD
        Bimmer Rookie
        • Jul 2013
        • 160
        • Urjala

        #4
        Reilu 20tkm nykyisillä öljyillä menty. Tänään moottori jäähtyneenä lähdin liikkeelle ja automaatti vaihtaa nyt erillailla mitä ennen. Pienoiseen ylämäkeen noustessa ja kone/öljyt kylmät, niin kierokset nousi ennenvaihteen vaihtumista. Tuttu rallatus kuului juuri ennen korkeimmilla kierroksilla.
        - Öljyjen uusiminenkin voi tehdä ihan terää. Sen nyt ekana tekisi.
        - Tuli viriteltyä tänään mustat pahvit maskin taakse, jos edes hitusen helpottas lämpiämistä. EGR:än poissa olon huomaa.

        Lämpimällä koneella parit reippaamat vedot otin, niin tuo perästä kuuluva kumina on ehkä väärä sana. Matala ääni, mutta "pyörivältä" kuulostaa. Jotenkin vaan tuntuu, että kardaani lähtee resonoimaan sopivalla nopeudella, kun konetta kuormittaa kunnolla ja on pitoja. Normi ajossa ei mitään huomaa.
        - Seurataan tilannetta ja katsotaan mitä vehkeet kestää :think

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎