Kehittelin tässä päässä ideaa omasta moottoripenkistä autotallissa. Olisi tosi kätevä peli kun siinä voisi säätää megasquirtin asetuksia kohdalleen ja muutenkin viilata konetta tehokkaammaksi. Kaverin kanssa puhuttiin asiasta ja hänellä on sellainen kuva että jokkismiehiltä löytyy jonkinverran kyseistä kalustoa, mutta tietoa siitä ei kyllä hirveästi ole.
Netistä selatessä löytyy lähinnä erilaisia sivustoja inertia-penkeistä. Niissä moottori kiihdyttää jonkun pyörivän massan ja siitä laskettiin aika. Eräs tyyppi oli rakentanut moottoripyörää varten penkin. Rakenne oli seuraava:
Koneesta ulos tulevaan rattaaseen yhdistyi ketju ja toinen ratas. Siitä sitten yksinkertaisen kytkimen kautta (turvakytkin, ihan yksinkertaisesti murtopultilla) vauhtipyörään. Vauhtipyörä oli valmistettu teräslevystä leikkaamalla. Väliin oli vielä laitettu mikroauton levyjarru jolla saatiin vauhtipyörä pysähtymään. Siinä oli sitten anturi mittaamassa kierroksia ja jotain elektroniikkaa rinnalla, yhdistettynä tietokoneeseen. Tuommoinen ei olisi paha tehdä itse. Mitoitus vaan autoon sopivaksi, lähinnä tärkein on tuo vauhtipyörän koko. Sen kuitenkin pitää olla sellainen että moottori ei ihan heti heitä sitä maksimikierroksille. Siitä vaan tulee helposti painava ja tekeminen ei sitten olekaan ihan helppoa. Teräksestä saisi jollain tavalla, levystä leikkaamalla paloja, pinnat puhtaaksi ja akselille jonoon. Joku varmaan tekisi betonista...
Muutenhan tuollainen olisi helppo tehdä. Auton alla, lattiassa oleva on tietysti käytännöllisempi kun ei tarvitsisi purkaa moottoria pois säädettäessä mutta hieman työläämpi ja kalliimpi tehdä sekä enemmän tilaa vievä. Moottoripyörää varten se olisi kohtuullisempi.
Onhan niitä sitten muitakin tapoja. Eräs sivusto rakensi linja-auton tms. Telma-merkkisestä sähköjarrusta ja sitten tietysti väännön muuttaminen hydrauliseksi tehoksi.
Oispa vakituinen tallipaikka, hieman ylimääräistä rahaa niin kyllä tällä vielä keskeneräisellä insinöörin kuolutuksella sellaisen saisi vielä rakennettua!
Netistä selatessä löytyy lähinnä erilaisia sivustoja inertia-penkeistä. Niissä moottori kiihdyttää jonkun pyörivän massan ja siitä laskettiin aika. Eräs tyyppi oli rakentanut moottoripyörää varten penkin. Rakenne oli seuraava:
Koneesta ulos tulevaan rattaaseen yhdistyi ketju ja toinen ratas. Siitä sitten yksinkertaisen kytkimen kautta (turvakytkin, ihan yksinkertaisesti murtopultilla) vauhtipyörään. Vauhtipyörä oli valmistettu teräslevystä leikkaamalla. Väliin oli vielä laitettu mikroauton levyjarru jolla saatiin vauhtipyörä pysähtymään. Siinä oli sitten anturi mittaamassa kierroksia ja jotain elektroniikkaa rinnalla, yhdistettynä tietokoneeseen. Tuommoinen ei olisi paha tehdä itse. Mitoitus vaan autoon sopivaksi, lähinnä tärkein on tuo vauhtipyörän koko. Sen kuitenkin pitää olla sellainen että moottori ei ihan heti heitä sitä maksimikierroksille. Siitä vaan tulee helposti painava ja tekeminen ei sitten olekaan ihan helppoa. Teräksestä saisi jollain tavalla, levystä leikkaamalla paloja, pinnat puhtaaksi ja akselille jonoon. Joku varmaan tekisi betonista...
Muutenhan tuollainen olisi helppo tehdä. Auton alla, lattiassa oleva on tietysti käytännöllisempi kun ei tarvitsisi purkaa moottoria pois säädettäessä mutta hieman työläämpi ja kalliimpi tehdä sekä enemmän tilaa vievä. Moottoripyörää varten se olisi kohtuullisempi.
Onhan niitä sitten muitakin tapoja. Eräs sivusto rakensi linja-auton tms. Telma-merkkisestä sähköjarrusta ja sitten tietysti väännön muuttaminen hydrauliseksi tehoksi.
Oispa vakituinen tallipaikka, hieman ylimääräistä rahaa niin kyllä tällä vielä keskeneräisellä insinöörin kuolutuksella sellaisen saisi vielä rakennettua!
Comment