Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ajatuksia moottoripenkistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TheLoial
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1109
    • Helsinki

    Ajatuksia moottoripenkistä

    Kehittelin tässä päässä ideaa omasta moottoripenkistä autotallissa. Olisi tosi kätevä peli kun siinä voisi säätää megasquirtin asetuksia kohdalleen ja muutenkin viilata konetta tehokkaammaksi. Kaverin kanssa puhuttiin asiasta ja hänellä on sellainen kuva että jokkismiehiltä löytyy jonkinverran kyseistä kalustoa, mutta tietoa siitä ei kyllä hirveästi ole.

    Netistä selatessä löytyy lähinnä erilaisia sivustoja inertia-penkeistä. Niissä moottori kiihdyttää jonkun pyörivän massan ja siitä laskettiin aika. Eräs tyyppi oli rakentanut moottoripyörää varten penkin. Rakenne oli seuraava:

    Koneesta ulos tulevaan rattaaseen yhdistyi ketju ja toinen ratas. Siitä sitten yksinkertaisen kytkimen kautta (turvakytkin, ihan yksinkertaisesti murtopultilla) vauhtipyörään. Vauhtipyörä oli valmistettu teräslevystä leikkaamalla. Väliin oli vielä laitettu mikroauton levyjarru jolla saatiin vauhtipyörä pysähtymään. Siinä oli sitten anturi mittaamassa kierroksia ja jotain elektroniikkaa rinnalla, yhdistettynä tietokoneeseen. Tuommoinen ei olisi paha tehdä itse. Mitoitus vaan autoon sopivaksi, lähinnä tärkein on tuo vauhtipyörän koko. Sen kuitenkin pitää olla sellainen että moottori ei ihan heti heitä sitä maksimikierroksille. Siitä vaan tulee helposti painava ja tekeminen ei sitten olekaan ihan helppoa. Teräksestä saisi jollain tavalla, levystä leikkaamalla paloja, pinnat puhtaaksi ja akselille jonoon. Joku varmaan tekisi betonista...

    Muutenhan tuollainen olisi helppo tehdä. Auton alla, lattiassa oleva on tietysti käytännöllisempi kun ei tarvitsisi purkaa moottoria pois säädettäessä mutta hieman työläämpi ja kalliimpi tehdä sekä enemmän tilaa vievä. Moottoripyörää varten se olisi kohtuullisempi.

    Onhan niitä sitten muitakin tapoja. Eräs sivusto rakensi linja-auton tms. Telma-merkkisestä sähköjarrusta ja sitten tietysti väännön muuttaminen hydrauliseksi tehoksi.

    Oispa vakituinen tallipaikka, hieman ylimääräistä rahaa niin kyllä tällä vielä keskeneräisellä insinöörin kuolutuksella sellaisen saisi vielä rakennettua!
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2
    kaverilla penkki jossa perässä hydraulipumppu ja siinä käsinsäädettävä rajoitus venttiili.. sitten vaan kattoo paljonko kone jaksaa pumpata painetta systeemiin..
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Sene
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 925
      • Enschede, The Netherlands

      #3
      Ja auta armias kun sen omatekemän vekottimen vauhtipyörä painoltaa xx kiloa lähtee irti kunnon vedätyksen kohdalla Tulee varmaan kivoja hyrrävoimia myös et pitää olla aika tukevasti lattiassa kiinni
      F11 LCI 535xi


      Ex.

      E36 320i sedan
      E36 LCI 328i coupe
      E61 LCI 530xi

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 9993
        • KVLA

        #4
        Originally posted by fraatti
        kaverilla penkki jossa perässä hydraulipumppu ja siinä käsinsäädettävä rajoitus venttiili.. sitten vaan kattoo paljonko kone jaksaa pumpata painetta systeemiin..
        Itse olen käyttänyt aikoinani vastaavalla systeemillä varustettua tehdastekoista laitetta.Siinä vain paineen näyttö muuttui mittaristossa suoraan hevosvoimiksi.Laite oli valmistettu traktoreiden tehon mittauksiin takavoiman ulosottoakselilta,mutta varmasti sovellettavissa.Ei pelkoa lentelevistä massiivisista vauhti/jarrupyöristä.Vesijäähdytteinen tietenkin.

        Jos tällaistä rakentaa,on varmaan hankalaa saada tehoa näyttävän mittarin rakentaminen ja kalibrointi todellisuus kohdilleen.Luulisin.Onnea yritykselle,jos rupeat väsäilemään.Mikäli tulee hyvä,niin penkittäjiä kohtuu korvausella varmasti löytynee.
        Last edited by Heguli 31; 18-03-2005, 09:29.

        Comment

        • Sene
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 925
          • Enschede, The Netherlands

          #5
          Originally posted by Heguli 31
          Itse olen käyttänyt aikoinani vastaavalla systeemillä varustettua tehdastekoista laitetta.Siinä vain paineen näyttö muuttui mittaristossa suoraan hevosvoimiksi.Laite oli valmistettu traktoreiden tehon mittauksiin takavoiman ulosottoakselilta,mutta varmasti sovellettavissa.Ei pelkoa lentelevistä massiivisista vauhti/jarrupyöristä.Vesijäähdytteinen tietenkin.

          Jos tällaistä rakentaa,on varmaan hankalaa saada tehoa näyttävän mittarin rakentaminen ja kalibrointi todellisuus kohdilleen.Luulisin.Onnea yritykselle,jos rupeat väsäilemään.Mikäli tulee hyvä,niin penkittäjiä kohtuu korvausella varmasti löytynee.
          Sähkömoottoreita löytyy tietyn kilowatin tehoisina ja niistä jonkinnäköisen hyötysuhteen toleranssit poistamalla voitaisiin aika tarkasti saada säädettyä. Tai sitten ei
          F11 LCI 535xi


          Ex.

          E36 320i sedan
          E36 LCI 328i coupe
          E61 LCI 530xi

          Comment

          • TheLoial
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 1109
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Sene
            Ja auta armias kun sen omatekemän vekottimen vauhtipyörä painoltaa xx kiloa lähtee irti kunnon vedätyksen kohdalla Tulee varmaan kivoja hyrrävoimia myös et pitää olla aika tukevasti lattiassa kiinni
            Siinä vaiheessa voipi olla viisasta ehtiä pakopaikkaa... Huonolla onnella pääsee rakentamaan konettakin uudestaan! ja autotallia...

            Välttämättä sen ei tarvitse näyttää mitään hevosvoimia, vain joku luku ja siitä sitten näkisi laskeeko se (vääntö huononi) tai nousee (kuten koneen vääntökin).

            Tuo hydraulipenkki olisi ehkä helpoin toteuttaa. Fraatti: Tiedätkö enemmän kyseisestä laitteesta? Siinä varmaan on alennusvaihe, sillä ei ainakaan heti tule mieleen hytikkapumppua mikä ottaisi rapiat 7000 kierroksia.

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎