Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS ahtopainekysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomasTee
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 529
    • Kotka

    TDS ahtopainekysymys

    Eikö vakiona ahdot ole 1,1 bar? Laitoin omaan lastutettuun kiesiini mittarin ja paineita löytyikin 1,3. Mistä johtuu?
    Jos lastu lisää syöttöä ja sen kautta periaatteessa myös ahtopaineita, eikai ne silti nouse jos hukkaportti olisi vielä siinä samassa 1,1 barin säädössä? Eikö tuo 1,3 baria ole myös se lukema, minkä yläpuolelle ecu ei paineita laske, vaan rajoittaa syöttöjä? Onkohan minulla nyt rajoittavana tekijänä ecu vai hukkaportti? Siksi vaan mietin koska minä en ole hukkaporttiin kajonnut, edellisestä omistajasta ei yhtään tiedä mitä se on tehnyt.
    BMW F15 X5 M50d -14
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    www.bmwclub.fi tietoutta osion mukaan 325tds on 1.9bar ahtoja, mistä on 1bar ilmamanpainetta ja loput 0.9bar ahtoja. ja 525tds/725tds on se 2.1bar josta itse ahtoa 1.1bar.

    JA 325tds:ä on tehoa 115hv ja 226Nm
    kun taas 525tds:ä on 143hv ja 265Nm ja 725tds on 143hv ja 285nm.

    ja kaikkihan on samalla koneella, eli lastussa ja ahdoissa on ero.
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • sirkus
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 2195
      • kaustinen

      #3
      Lastu antaa lisää soppaa ja se saa ahdon nousemaan vaikka hukkaporttiin tms ei olisi koskettu.
      Chrysler 300c crd touring 2010
      Daily driver
      Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
      Man cave on wheels
      Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
      Built not bought
      V8, only juice&milk come in 2 litres

      Kawasaki zzr1100 fighter


      Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

      Comment

      • LASSI-S
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 4918
        • hattula/hämeenlinna.

        #4
        Originally posted by jmp2002
        www.bmwclub.fi tietoutta osion mukaan 325tds on 1.9bar ahtoja, mistä on 1bar ilmamanpainetta ja loput 0.9bar ahtoja. ja 525tds/725tds on se 2.1bar josta itse ahtoa 1.1bar.

        JA 325tds:ä on tehoa 115hv ja 226Nm
        kun taas 525tds:ä on 143hv ja 265Nm ja 725tds on 143hv ja 285nm.

        ja kaikkihan on samalla koneella, eli lastussa ja ahdoissa on ero.
        TD:ssä on 115hv ja 226nm, ja tds:sä on 143hv ja 265nm.
        nuo eivät sitten ole niitä oikeita arvoja jos auto lyödään penkkiin niin kuulemma tulee suuremmat lukemat, esimerkiksi vaikka yksi 525tds josta vakiona penkitettiin 166hv tehot ja huomattavasti suurempi vääntö mitä ilmoitetaan. syytä tähän en tiedä.

        mutta tuo korimallihan ei tuota moottorista ulos saatavaa tehoa määrää vaan se itse kone tai mikä versio siitä se on, TD vai TDS. ihmettelen tuota bmwclubin sivuilla ilmoitettavaa tehoa sekä vääntöä.


        Virittämällähän sitä lisää saadaan joten turha märehtiä vakioista, eiks je.

        mihis Tuomas laitoit tuon ahtopaine mittarin ja miten teit sen
        Last edited by LASSI-S; 28-03-2005, 19:39.
        E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

        Comment

        • TuomasTee
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 529
          • Kotka

          #5
          En tainnut saada vastausta kysymykseeni!

          Mun käsityksen mukaan tämä integroitu hukkaportti toimii niin, että se yksinkertaisesti tunnistaa, kun paine saavuttaa sen rajan mikä tangosta on säädetty. Kun paine menee siitä yli, se päästää loput pihalle(vaikka turbo pyörisikin kovempaa lisääntyneiden syöttöjen ansiosta)eikä anna niiden kohota rajasta yli, ellei hukkaportti ole liian pieni. Minun tapauksessa se tuskin vielä liian pienikään on. Olenko väärässä?

          Muovisesta imusarjasta(toisilla se näyttää olevan metalliakin) lähtee alapuolelta letku, mikä menee ahtopaineentunnistimelle(EGR-tunnistimen viereen). Laitoin letkun poikki, haaroittimen väliin ja vedin letkun ohjaamoon.
          BMW F15 X5 M50d -14

          Comment

          • TuomasTee
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 529
            • Kotka

            #6
            Niin ja letkun vedin sulakerasiasta tulevien johtojen kanssa samasta reiästä ohjaamoon.
            BMW F15 X5 M50d -14

            Comment

            • kole
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2002
              • 506
              • Joensuu

              #7
              Mulla näyttää noin 1,2 bar ja vakio hilut pitäis olla koneessa.

              Comment

              • Rocker
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1023
                • Suburb of SUUR-Oulu

                #8
                Originally posted by TuomasTee
                En tainnut saada vastausta kysymykseeni!

                Mun käsityksen mukaan tämä integroitu hukkaportti toimii niin, että se yksinkertaisesti tunnistaa, kun paine saavuttaa sen rajan mikä tangosta on säädetty. Kun paine menee siitä yli, se päästää loput pihalle(vaikka turbo pyörisikin kovempaa lisääntyneiden syöttöjen ansiosta)eikä anna niiden kohota rajasta yli, ellei hukkaportti ole liian pieni. Minun tapauksessa se tuskin vielä liian pienikään on. Olenko väärässä?

                Muovisesta imusarjasta(toisilla se näyttää olevan metalliakin) lähtee alapuolelta letku, mikä menee ahtopaineentunnistimelle(EGR-tunnistimen viereen). Laitoin letkun poikki, haaroittimen väliin ja vedin letkun ohjaamoon.
                Näinpä minäkin luulin vielä pari viikoa sitten sen toimivan, mutta väärässäpä olin. Lastu nimenomaan nostaa sitä ahtopainetta, koska ahtopainetta tässä tapauksessa säädellään erillisen alipainepumpun avulla, ei imusarjassa olevan ylipaineen avulla. Lastu lisää soppaa pajaan ja antaa ahtopaineen nousta ylemmäs ilman rajoitusta, näin se homma pelaa
                T:Tero
                2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                EX: 524Tda, 324TdicT
                Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                Comment

                • TuomasTee
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 529
                  • Kotka

                  #9
                  Mikä tuo alipainepumppu on? Nyt en oikein ymmärrä.
                  BMW F15 X5 M50d -14

                  Comment

                  • loyal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 1480
                    • Vantaa

                    #10
                    Kertokaas vielä mitä lastuja käytätte, mitä maksoi ja missä asensitte?

                    Comment

                    • vexu524tdic
                      BTCF Member
                      • Jan 2004
                      • 776
                      • Gallia = Kinnula

                      #11
                      Dieseleissä tarvitaan alipainepumppu lähinnä jarrutehostimelle, nykyisin se toimii monen muunkin toiminnon "voimanlähteenä".
                      Bensakäyttöisissä alipaine otetaan yleisimmin imusarjasta.
                      e70 X5 3.0sd -08
                      f30 320i xdrive -16
                      e30 325i Cabriolet -88 M52b28
                      e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
                      e30 316 -88 2,2TIC M10
                      e21 323i -81 ruostekasa...

                      Comment

                      • TuomasTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2004
                        • 529
                        • Kotka

                        #12
                        1. Lastu VNT:ltä 130 eurolla. 2. Innoissaan ECU irti ja kolvi, tinaimuri ja imusukka esille kaapista. 3. Vitutus, tinat ei irronneet, kaksipuolinen piirilevy. Parempi viedä johonkin liikkeseen missä on oikeat vehkeet(imuasema). 4. Tampereen Digiservicen parkkipaikalla ECU irti ja kiikuttamaan se sisälle liikkeeseen. 5. Kuuntelemaan musiikkia autoon 15 minuutiksi. 6. Äijä tulee ECUn kanssa ulos, sille kymppi kouraan ja ECU takaisin paikalleen. 7. Hyvin toimii, menee ihan toisella tavalla ja kierrosrajoitinkin on hävinnyt. Kiertää nyt muistaakseni n.5300.

                        Eli jos hommaa tommosen EEPROM-lastun tehoyksikön sijaan eikä ECUssa ole valmista piirikantaa eikä itsellä oikeita työvälineitä, kannattaa viedä suosiolla johonkin liikkeesen. Ei maksa paljoa ja käy nopeasti ja turvallisesti.

                        Ja ei varmaan kannata 600 euron tehoyksikköäkään hommata jos 100-130e lastulla pääsee samaan tulokseen.
                        BMW F15 X5 M50d -14

                        Comment

                        • TuomasTee
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 529
                          • Kotka

                          #13
                          Kertokaa nyt joku viisaampi, nostaako lastu ahtopainetta? Ohjataanko paineita tässä koneessa muka jotenkin elektronisesti tai jotenkin muuten kuin hukkaportin avulla? Vaikka syötöt nousee, eikai ahtojen pitäisi nousta kun hukkaportti rajoittaa ne? Kun mulla oli se syöttöjenlisäysnappi käytössä, ei paineet silloinkaan nousseet 1,3 yli. Rajoittaako siinä nyt sitten hukkaportti vai ECU , eikö tässä koneessa ECU puutu peliin jos ahdot on yli 1,3, onko näin? Mulla toimii niin, että kun lyö matalilla kierroksilla tallan pohjaan, ahdot on viimeistään 2500:ssa siinä 1,3barissa ja pysyy siinä, ei mene missään tilanteessa yli eikä ali paitsi tietysti jos hellittää kaasua. Kyselin Kotkassa käydessäni Reijon Dieselistä, nostaako lastu paineita. Äijä vastasi että kyllä nostaa. Sitten se väitti kivenkovaan että ei ne paineet koko aikaa maksimissa oo, ne nousee ensiksi korkealle kun painaa kaasun pohjaan ja laskee maksimista heti kun hukkaportti avautuu rajoittaakseen maksimipainetta...... Ei ne ainakaan mulla noin toimi. Koko ajan ahtoalueella tasan 1,3:ssa.

                          Sellainen korjaus vielä että ei mulla mitään ongelmaa tän asian kanssa ole, kiinnostaa vaan tietää, onko joku peukaloinut tätä että jos tässä mahdollisesti olisi vaikka 5 tai 10hv enemmän tehoa kuin on luvattu tai jotain sinne päin...
                          Last edited by TuomasTee; 31-03-2005, 10:34.
                          BMW F15 X5 M50d -14

                          Comment

                          • Kreuzotter
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2003
                            • 145

                            #14
                            Mun E34 vm. -92 TDS-pannussa ei ainakaan ole sähköisestiohjattua hukkaporttia. Lastu ei siis voi nostaa paineita hukkaporttia säätämällä. Hämäyspiirin kanssa ahdot nousevat kuitenkin n. 0,1..0,15 bar vakiota korkeammalle. Mun tulkinta on, että ahtopaine nousee yksinkertaisesti koska hukkaportin läpi käy pieneksi.

                            Uudemmat TDS-koneet lienevät erilaisia, eikös niissä ole ilmamäärämittarikin...?
                            Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                            Comment

                            • Happo
                              BTCF Member
                              • Sep 2004
                              • 922
                              • Kauhajoki

                              #15
                              No mulla oli ainaki jo tossa 324td:ssa hukkaportin ohjaus. Sitä varten siinä oli semmonen pieni alipaine pumppu, josta meni letku hukkaportin kellolle. Se pumppu pelasikin sitten lastun säätelemänä. Jos tds:ssa ei ole menty taakse päin, niin kyllä se lastu ohjaa niitä ahtopaineita ja silloin viriviri lastu todennäköisesti nostaa hieman paineita. Jos hukkaportti on lastuohjattu, niin periaatteessa sillä tangon pituudella ei ole kummempaa merkitystä (siis periaatteessa).
                              Ford S-Max 2.0
                              Kilpuri VW Golf III VR6
                              ex:

                              F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎