Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katalysaattori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • escort
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 339

    Katalysaattori

    voiko joku viisas/viisaat selittää??
    1 miten katalysaattori toimii?
    2 mistä ne on tehty?
    3 mikä niihin tulee jos päästöt ei ole kohdallaan katti ei putsaa?
    4 pystyykö niitä millään elvyttämään/korjaamaan?
    5 miten tai millä ne saa rikki? öljy?
    6 onko tarvike katit laadultaan huonoja?

    systerin autosta on näköjään joka vuosi katti paskana tarvike maksoi 120e ja ns. alkuperäinen olisi maksanut ovh yli 1000e
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Jotain jalometallia siellä on katalyyttina muistaakseni platinaa. mm liian rikas seos lyijy tms sitoutuu noihin jalometalli hiukkasiin ja katti ei enää toimi. Puhdistaminen taitaa olla mahdotonta. Tarvikekatit on ihan toimivia.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • M.A.G.E
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 443

      #3
      1. Sen katalyytit puhdistavat haitallisia päästöjä (CO, HC, NOx).
      2. Ulkokuoren sisällä kennosto jossa katalyyttejä. Katalyytit on tehty jalometalleista... yleensä platinasta tai rodiumista.
      3. ?
      4. käyttötavaraa. Kulahtaneen voi heittää helvettiin.
      5. Ajamalla sen vaikka kiveen tai käyttämällä lyijyllistä bensaa. Moottorin suuri öljynkulutus kuluttaa myös kattia.
      6. Varmasti tarpeeksi hyviä varsinkin jos vertaa orginal- ja tarvikekatin hintaa.

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #4
        Lue erityisesti nimimerkin Hemi kirjoitukset.

        Comment

        • escort
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 339

          #5
          ihan mielenkiintoista luettavaa vielä kun joku kertoisi mitä sille katille voi tehdä?? vikalistan haun jälkeen kävin ajamassa ko.autolla jääradalla n30min putkeen niin kovaa kuin pysty vetämään sitten hilasin traileria perässä pakokaasumittaukseen viedessä 20km/110kmh en muuta keksinyt millä saisi kuormitettua kunnolla?? ja auto on e30touring/m40
          se vuoden vanha katti on kotona ja ihan ehjä se on silmämääräisesti tutkittuna??

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #6
            Kannattaa mitata päästöt ennen kattia kaverilla meni volvosta (740glt 16v) katti siksi et hc päästöt oli liian korkeat jotain 1000ppm ilman kattia ja katti ei kauaa niitä kestäny. Syynä oli venttiilivika. Uusi katti paikalla päästöt oli siis ok.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • escort
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 339

              #7
              autoon on tehty täysi kansiremontti merkkiliikkeessä edellisen omistajan toimesta.
              ennen katin vaihtoa on mitattu päästöt ennen kattia ja ne oli ok.

              Comment

              • escort
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 339

                #8
                no niin sitten ei mennyt oma autokaan e36/325 päästöistä läpi ja auto käytetty nyt piuhan päässä niin tuomio oli että katti paska. kierroksilla on arvot ok mutta tyhjäkäynnillä hc nousee 270 muut arvot on ok. HYVÄ VENÄJÄN BENSA.
                OLISIKO KENELLÄKÄÄN MYYDÄ HALVALLA KATTI PAKETTIA E36/325COUPE VM93????
                PUH 040-5719919

                Comment

                • O.K.
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4854
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by escort
                  no niin sitten ei mennyt oma autokaan e36/325 päästöistä läpi ja auto käytetty nyt piuhan päässä niin tuomio oli että katti paska. kierroksilla on arvot ok mutta tyhjäkäynnillä hc nousee 270 muut arvot on ok. HYVÄ VENÄJÄN BENSA.
                  Luepas tämä läpi: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=5513. Itsellä saman ikäisessä 525:ssä Laakkosen mukaan (vissiin kanssa tietokoneella katselivat) katti hajonnut. ST-Motorisin säädöillä saatiin kuntoon säätämällä, oikea vika lambda-anturissa ja ilmamassamittarin kuluneisuudessa. Ja siis katti on ihan kunnossa, vaikka muuta väittivätkin. Ja käytetty bensa ei ainakaan minulla ollut syy tuohon ongelmaan.
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Jos arvot kierroksilla on ok, ei katti edes voi olla paska...

                    Comment

                    • escort
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 339

                      #11
                      Originally posted by Hemi
                      Jos arvot kierroksilla on ok, ei katti edes voi olla paska...
                      ???miksei voi olla??? 2eri paikassa ihmetelty tuota vehjettä ja siinä on uusi lambda. selittävät että katin puhdistus teho ei riitä tyhjäkäynnillä kun lämpötila laskee.
                      kierroksilla hc oli 63 ja sekin on kuulemma aika korkealla vaikka kelpaakin ja tyhjäkäynnillä nousee sinne yli 200 lukemiin vaikka co2 on vain 0,18

                      MIKÄ SIINÄ SITTEN ON JOS EI KATTI?? KAIKKI TOIMII MUUTEN???
                      ajo aika loppuu 9.6.05

                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        #12
                        Masinolia vaan rankasti tankkiin ja uudestaa leimalle. Suhde vois olla vaikka tankki melkein tyhjä ja litra tai 2 masia. Ketä ne leiman jälkeiset päästöt kiinnostaa ja sitä paitsi kyllä ne rajoissa on ajossa. Siinä tyhjänä pyörittäessä ei se kuorma riitä katin lämmittämiseen.
                        Retard Member

                        Comment

                        • escort
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 339

                          #13
                          metanoli ajaa varmaan saman asian??

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Escort: Katilla ei ole mitään ns."puhdistustehoa". Se joko toimii tai ei toimi. Mitään välimuotoa ei ole olemassakaan. Katalysaattorin toiminta perustuu katalyyttiseen jälkipolttoon/reaktioon joka käynnistyy katalysaattorissa vain tietyssä lämpötilassa ja vain hyvin kapean, kemiallisesti oikean seossuhteen alueella. Eli itse mottorin tuottama Lamda-arvo kertoo sen ollaanko "lambdaikkunan" sisällä vai ei. Mikäli ei olla, ei katalysaattorissa voi syntyä pelkistys/hapetusreaktiota lainkaan.
                            Eli mikäli kone ei työnnä hyvin tarkasti oikeasuhteista pakokaasua katille, on katti täysin voimaton=reaktio ei voi kännistyä. Mitään "puhdistustehoa" ei siis ole olemassa, vaan katti toimii on/off periaatteella. Off tilanteessa ongelmana on joko mekaanisesti rikkunut=sisuskalut pihalla, tai lyijymyrkytyksen saaneesta katista. Kaikissa muissa tapauksissa ongelma löytyy moottorin tuottamasta pakokaasusta/seoksesta joka on siis väärä=ulkona "lamdaikkunasta". Jos pelkistysreaktio kuitenkin käynnistyy jollain kierrosalueella, on kysymys 100% varmuudella jälkimmäisestä ongelmasta.

                            Comment

                            • escort
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2004
                              • 339

                              #15
                              mitä näille ns katti vikaisille autoille pitäisi tehdä???? jos ne on käytetty mitattavana ym. eikä niissä ole muka mitään muuta vikaa kuin "kattipaskana"
                              ja autoilla on ajettu venäjän bensalla.
                              1v sisällä on katti vaihdettu kaikkiin meillä käytössä olleisiin autoihin paitsi muijan micraan. toyota avensis vti,bmw e30/m40 vm:92 ,ja nyt toi e36 325coupe. esim e36 on uusi lamda ym ja sen arvo oli tasan 1 ja seos 0,018 ja hc 270.
                              noihin muihin vehkeisiin kun on uuden katin pistänyt on arvot ollut kohdallaan.
                              liikkeessä väittävät että toimimattomuus johtuu bensasta jäävään punaiseen karsta kerroksesta. ilmeisesti rikistä johtuvaa? auto haisi välillä ihan mätämunalle kun talvella antoi kenkää kunnolla.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎