Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 meinaa palaa tyhjäkäynnillä.. WTF?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • automiaes
    BTCF Member
    • May 2007
    • 62

    E34 M5 meinaa palaa tyhjäkäynnillä.. WTF?

    Morjens

    Ongelma: e34 M5 3.6:lla koneella, auto käy ihan nätisti tyhjäkäyntiä - ei täydellisesti mutta ihan nätisti. Jos auton antaa käydä tyhjäkäyntiä auton tyhjäkäynti huononee radikaalisti muutaman minuutin jälkeen. Tilanne pahenee kokoajan ja sylintereitä tippuu pois käytöstä, kunnes auto käy kahdella? kolmella? Eli lähes hajoaa niille sijoilleen. Tässäkohtaa konepellin alta nousee sankka savu - ja auton omistajalta pysähtyi sydän.

    Savu tuli/tulee katalysaattorin ulkopinnasta. Eli katalysaattorissa palaa bensaa mutta miksi? Onko kellään ollu tällaista ongelmaa - ja mistä tuossa voisi edes teoriassa alkaa etsimään vikaa. Vuotava suutin kävi ensimmäisenä mielessä mutta kun läppärunko, pystyykö yksi vuotava suutin "sammuttamaan" monta tulppaa, jos kaasuläppä/sylinteri. Tulpat, virranjakajan kansi ja huor'poeka on vaihdettu uusiin. Tulpanjohdot mitattu ja ainakin keskenään samantapaiset arvot. Autolla ajaessa ei huomaa mitään outoa käytöstä, että tämä on EHKÄ vain tyhjäkäyntiin liittyvä asia - tai sitten ajettaessa ilmaa menee sen verta enempi ettei ongelmaa ilmene.. Ideoita?

    Eip'siinä, leimalle huomenna ja toivotaan että autoa ei käytetä tyhjäkäynnillä kovinkauaa..
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    No ei se mitään vaikka koittavat käyttää kun ei sillä tuollaisilla oireilla pääse kuitenkaan läpi päästöistä. Voi mennä jo ajokieltoonkin päästöjen takia.

    En tiedä saako viallinen lambda moottorin noin rikkaalle.

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      #3
      mites kaasuläpän asentotunnistin. antaa boxille tietoa kun läpät on auki/pois tyhjäkäynnillä alueelta

      ei senkään pois jääminen noin radikaalisti pitäisi muuttaa käyntiä mutta jos se on rikki ja antaa vaikka täyskaasu tiedon niin soppaa kyllä menee
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • automiaes
        BTCF Member
        • May 2007
        • 62

        #4
        Ajokiellossa se on nytkin (leima kyselemään viikkoa liian myöhään), että ei se tee muutosta tilanteeseen Alatukivarret ja koiranluut vaihdettu tänään vapaapäivän kunniaksi ja varmuuden vuoksi molemmin puolin vaikka leima-setä halusikin vain toiselta ja toiselta puolen ne vaihdettavaksi..

        Ja tuo oire mihin apuja kaipaan, tulee siis esiin vasta jonkun minuutin tyhjäkäynnin jälkeen - varsin salakalavasti. Eli auto oli 3vkoa käynnistämättömänä ja kun tuossa talliin raivasin tilaa niin auto oli sen ajan tyhjäkäynnillä tallin oven edessä ns. käyntilämpöön käymässä (samaan settiin öljynvaihto kun tunkkia kerran käytää). Eli kelloon katsomatta, tyhjäkäyntiä ehkä 7min, ehkä 10min, saattoi mennä 12min? Vika tuli täysin puskista kun koko kesän ajan emäntä ajeli autolla ilman että mitään vikoja raportoi meikäläiselle - ja emäntä on kyllä opetettu kertomaan kaikesta normaalista poikkeavasta samantein..

        Ja tuohon ehdotukseen mitä esitettiin. Minä oon käsittänyt että lambdalla ei ole mitään tekoa tyhjäkäynnillä - siis säätämisen tiimoilta. Lambda-viat katsastuskonttorilla ilmenee siinä kovemmilla kierroksilla autoa testatessa. Oikein/väärin?

        Edittiä:

        Kaasuläppä voisi olla kyllä yksi testattava. Carsoft tulille illan tullen..
        Last edited by automiaes; 01-10-2015, 12:08.

        Comment

        • duuk
          Moderator
          • Dec 2006
          • 10510
          • Saaressa

          #5
          Aloita nyt ihan ensimmäisenä vaihtamalla tulpat uusiin ja tarkistamalla tulpanjohtojen kunto..

          Sitten auto käymään ja ajamaan..

          Nuo käy muutenkin kylmänä tyhjäkäyntiä melko rikkaalla että jos kynttilät on yhtään huonot en yhtään ihmettele jos ei jaksa sytyttää..

          Samaan settiin vaihtaisin puolan, virranjakajan kannen sekä pyörijän uusiin jos sytkässä vikaa

          duke's garage:
          Suzuki R50
          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
          S38 S54 S62

          instagram: _duuk

          Comment

          • Hansen
            Bimmer Rookie
            • Aug 2010
            • 98
            • Nli

            #6
            Mites jos tossa nyt katti niin paljon lämpeää ja käynti tovin jälkeen huononee/hyytyy. , niin voisikohan se itse katti tai putki olla tukossa?

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Ei voi.

              Putsaa tulpat ja käy ajamassa kuumaksi.

              Comment

              • automiaes
                BTCF Member
                • May 2007
                • 62

                #8
                Originally posted by Muurahainen View Post
                No ei se mitään vaikka koittavat käyttää kun ei sillä tuollaisilla oireilla pääse kuitenkaan läpi päästöistä. Voi mennä jo ajokieltoonkin päästöjen takia.

                En tiedä saako viallinen lambda moottorin noin rikkaalle.
                Lainaan tätä pessimistisintä ohjetta..

                Joo, eli auto meni leimasta läpi niin että heilahti - joskin aiheutti taas kikkailua sillätapaa että konttorin pihasta insinöörin startatessa autoa M5 kapinoi vierasta ihmistä käynnistymällä vajaalla.. Ja muutamassa sekunnissa käynti huononi kaasupohjassa 2:lla ronksottamiseksi.

                No, kuskin vaihto ja sain pumppailtua toiset kaksi sylinteriä mukaan touhuun jolloin uskalsin jo yrittää liikkeelle jolloin noita sylintereitä oli käytössä vaihteleva määrä. Pienellä vaihteella, noin 4000rpm ettei nopeus nouse liiaksi muutama kilometri ja sen jälkeen auto kävi taas tyhjäkäyntiä. Sitten u-käännös ja takaisin konttorille jossa auto toimi kuin sveitsiläisten tekemä käkikello.

                Konttorilla mitatut speksit:
                CO: [email protected]
                HC: 145@600
                CO2: 14.00
                O2: [email protected]

                Eli tuosta voineen päätellä että kynttilät toimii kun on lämmintä - eli seuraavaksi kokeilen laittaa vanhat tulpat takaisin. Noilla nyt koneessa olevilla tulpilla ei ole ajettu varmaan 1000km:iä edes mutta jos ne on vaan paskaa boschia. Carsoftilla scannasin auton niin se ei löytänyt mitään ongelmaa. Autocomilla scannaus on vielä tekemättä.

                Mystistä.. Auto on tosiaan tienpäällä ihan kuin ei mitään probleemaa oiskaan mutta ns. ajosta sammuttaa ja lyhyen ajanpäästä uusiksi käyntiin tuottaa ongelmaa TAI pidempi aikainen tyhjäkäynti.

                Osaako joku sanoa varmaksi miten BMW:n moottorinohjaus, käyttääkö se tyhjäkäynnillä jo lambdaa vai ei?

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Käyttää tyhjäkäynnilläkin.

                  Kokeile tosiaan toisilla tulpilla.
                  Itsellä vähän karkeita kokemuksia boschin tulpista.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎