Mulla on yksi foorumilaisen X5 tutkittavana, koska auto tuuppaa välillä mustaa savua ja vedot katoaa. Kyseessä on siis 2004-mallinen X5 3,0d, ajettu 180tkm.
Tänään vaihdoin autoon uuden MAF-anturin, josta oli tullut usein vikakoodia. Nollasin adaptaatiot ja koeajolla tätä vikakoodia ei enää tule. Koeajon alkupätkällä auto veti hienosti ja ahdot nousi retvakasti 2,2 bariin, kuten pitääkin. mutta sitten koneen lämmettyä vedot katosi ja savutus lisääntyi. Ahdotkaan ei enää nouse kuin 1,0-1,5barin tasolle ja vikakoodiksi pätkähtää "Ahtopaineen negatiivinen poikkeama". Eli ei ahda siten kuin ECU pyytää.
Ennenkuin lähden tilaamaan uutta ahtopaineen säädintä, niin kysyn täältä muitakin näkökulmia asiaan? Onko näissä esiintynyt esim. jumittamista ahtimen säätökellossa? Tietysti täytyy tarkastaa alipainelinjaston kunto myös... Mutta en varmaan pahasti ole hakoteillä jos ensialkuun tilaan uuden Pierburgin säätimen turbolle? Eikös niitä ole muutenkin jonkinverran mennyt näistä?
Tänään vaihdoin autoon uuden MAF-anturin, josta oli tullut usein vikakoodia. Nollasin adaptaatiot ja koeajolla tätä vikakoodia ei enää tule. Koeajon alkupätkällä auto veti hienosti ja ahdot nousi retvakasti 2,2 bariin, kuten pitääkin. mutta sitten koneen lämmettyä vedot katosi ja savutus lisääntyi. Ahdotkaan ei enää nouse kuin 1,0-1,5barin tasolle ja vikakoodiksi pätkähtää "Ahtopaineen negatiivinen poikkeama". Eli ei ahda siten kuin ECU pyytää.
Ennenkuin lähden tilaamaan uutta ahtopaineen säädintä, niin kysyn täältä muitakin näkökulmia asiaan? Onko näissä esiintynyt esim. jumittamista ahtimen säätökellossa? Tietysti täytyy tarkastaa alipainelinjaston kunto myös... Mutta en varmaan pahasti ole hakoteillä jos ensialkuun tilaan uuden Pierburgin säätimen turbolle? Eikös niitä ole muutenkin jonkinverran mennyt näistä?
Comment