Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57N 3,0D ahtopaineet putoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2324
    • Uusimaa

    M57N 3,0D ahtopaineet putoaa

    Mulla on yksi foorumilaisen X5 tutkittavana, koska auto tuuppaa välillä mustaa savua ja vedot katoaa. Kyseessä on siis 2004-mallinen X5 3,0d, ajettu 180tkm.

    Tänään vaihdoin autoon uuden MAF-anturin, josta oli tullut usein vikakoodia. Nollasin adaptaatiot ja koeajolla tätä vikakoodia ei enää tule. Koeajon alkupätkällä auto veti hienosti ja ahdot nousi retvakasti 2,2 bariin, kuten pitääkin. mutta sitten koneen lämmettyä vedot katosi ja savutus lisääntyi. Ahdotkaan ei enää nouse kuin 1,0-1,5barin tasolle ja vikakoodiksi pätkähtää "Ahtopaineen negatiivinen poikkeama". Eli ei ahda siten kuin ECU pyytää.

    Ennenkuin lähden tilaamaan uutta ahtopaineen säädintä, niin kysyn täältä muitakin näkökulmia asiaan? Onko näissä esiintynyt esim. jumittamista ahtimen säätökellossa? Tietysti täytyy tarkastaa alipainelinjaston kunto myös... Mutta en varmaan pahasti ole hakoteillä jos ensialkuun tilaan uuden Pierburgin säätimen turbolle? Eikös niitä ole muutenkin jonkinverran mennyt näistä?
    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Euro3 vai Euro4 versio? (Ei DPF, alipaineohjattu turbo vai DPF, sähköohjattu turbo)
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2324
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Euro3 vai Euro4 versio? (Ei DPF, alipaineohjattu turbo vai DPF, sähköohjattu turbo)
      Ohjain on DDE 5, joten taitaa olla Euro3. Ilman DPF:ää ja turbo on alipaineohjattu.
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Hezman
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2012
        • 708
        • Jyväskylä

        #4
        Ennen osien vaihtoa mittaisin säätimelle sekä kellolle tulevan alipaineen ajossa. Vivuston liikeradan kattoisin myös.

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2324
          • Uusimaa

          #5
          Originally posted by Hezman View Post
          Ennen osien vaihtoa mittaisin säätimelle sekä kellolle tulevan alipaineen ajossa. Vivuston liikeradan kattoisin myös.
          Juu, tämä kävi myös mielessä että olisiko alipainepumppu tiensä päässä. Onko tässä konetyypissä itse ahtimen säädin imusarjan alapuolella vai jossain ahtimen lähettyvillä hankalassa paikassa? Varaajalle tulee letku imusarjan alta ja varaajalta lähtee letku imuputkea pitkin turboa kohti.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            #6
            Säädin on tosiaan turbon vieressä. En tiedä tarkkaan tuota 57n mallia mutta vanhemmassa ainakin pääsee hyvin käsiksi, kun ottaa ilmasuodattimelle menevän imuputken sekä turbolta lähtevän ahtoputken irti.

            Mikä diagnoosi ohjelma käytössä?

            Testo tuttu? Se on loistava ohjelma loggaamiseen. Sillä vois lähtee tutkimaan moottorin toimintaa kokonaisuudessaan. Pyydettyjä/toteutuneita arvoja, anturi signaaleja ja nii ees päin. Kenties viankin saisi selville ilman mekaanisia toimenpiteitä.

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2324
              • Uusimaa

              #7
              Autocomilla mittailin ahtopaineita. Se piirtää myös käppyrää paineista. Tosin jostain omituisesta syystä Autocom ei näytä kaikkien diesel-bemujen kohdalla pyydettyjä paineita. Tässä tapauksessa vian sain näinkin diagnosoitua kun tiesi miten mitattu käppyrä piirtyy auto toimiessa kunnolla.

              Tietty ahtovuoto voisi olla yksi selitys. Joku reikä coolerissa tai halkeama ahtoputkessa tms. joka alkaa vuotamaan vasta auton lämmettyä... Täytyy nämä kaikki tutkia.

              Originally posted by Hezman View Post
              Mikä diagnoosi ohjelma käytössä?
              BMW G30 530e X-Drive

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎