Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 td -92 automaatti sammahtelee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • njassu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 45
    • Sotkamo

    #16
    Vastaavia ongelmia manuaali tds:ssä. Eli kone sammuu satunnaisesti AINOASTAAN kierrosten laskiessa tyhjäkäynnillle (esim. painan kytkimen pohjaan), ei ole väliä onko kone lämmin taikka kylmä. Joskus tekee myös niin että kierrokset laskee tuossa kytkintä painaessa sinne 500rpm mutta jaksaa vielä pompata normaalikäyntiin n. 700rpm.

    Itse tyhjäkäynti on moitteeton, kierrokset ei heijaa joten pumppu tuntuisi olevan siltä osin ehjä. Sammuilua ei siis tapahdu tyhjäkäynnin aikana, ainoastaan kierrosten laskiessa tyhjäkäynnille. Tehotkin tuntuisi suurin piirtein olevan tallessa. Kilometrejä 380tkm, viime aikoina koneelle tehtyä:

    - Suuttimet on tarkastettu ja todettu hyviksi.
    - Uusi neulantunnistinsuutin (4.suutin), veikkasin aikaisemmin syyksi. Ei auttanut.
    - EGR on poistettu käytöstä kokonaan, hitsattu suora ahtoputki.
    - Imusarja putsattu töhnästä.

    Merkkihuollossa löytyi vikakoodi "50 - sisäinen vika" jota eivät osanneet analysoida sen tarkemmin, liittyyköhän asiaan? Tyhjäkäynnin nostossa ajattelin käydä jos ylipäätään onnistuu, pumppua en itse uskalla alkaa kääntelemään. Muita ideoita?
    E34 525tds -92 osina maailmalla...

    Comment

    • njassu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 45
      • Sotkamo

      #17
      Jatkoin tutkimusta ja tunnustaisi jotain vikaa olevan ainakin latauksessa. Mittailin latausjännitteen yhteyttä tuohon sammumiseen, nimittäin esim. valojen päälle laitto saattaa joskus sammuttaa koneen ja mittari kiinni sammuttelin tällä tavalla tahallaan konetta, jännite tippuu ennen sammumista johonkin 9-10v tuntumaan Olisiko ruiskupumpun sähköohjaus niin herkkä alijännitteelle että se sammuttaa koneen?

      Akun lepojännite on 12,5v, latausjännite 13,7v, valot ja puhallin päällä jännite laskee siihen 13,2v ja kaikki mahdolliset sähköt päällä (ei soitinta) jännite laskee 12,1 volttiin. Hehkutuksen jälkeen jännite laskee joskus niin ettei startin solenoidi vain naksahtaa. Ei taida olla normaalia tuokaan? :think

      Kannattaako jännitteensäädintä koettaa vaihtaa ensin vai laittaisiko suosiolla koko laturin vaihtoon?
      E34 525tds -92 osina maailmalla...

      Comment

      • njassu
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 45
        • Sotkamo

        #18
        Eikö kellään ole mitään sanottavaa vikaan? Mietin ja tutkailin jälleen asiaa pa-puolelta koska sammuminen tapahtuu kuin polttoaine loppuisi ruiskulta ja usein myös heti käynnistyksen jälkeen, esim. kun pakittaa parkista pois niin sammuu siihen. Tosin kyllä käynnistyy heti perään ilman sahaamista että ei vahvalle tunnu tämäkään vaihtoehto.

        Minkälainen paine pitäisi siirtopumpulta tulla? Otin suodattimen jälkeen letkun irti ja pumpulle suoraan sähköä niin oli vähän kuin vanhan miehen kusemista. Lisäksi on pa-letkussa takaiskuventtiili kun oli taipumusta valua nesteet tankkiin, pienen vastapaineen antaa sekin. Jos tuo siirtopumppu on sökö niin onko kukaan korvannut sitä esim. imevällä pumpulla konetilaan?
        E34 525tds -92 osina maailmalla...

        Comment

        • Jarok
          Bimmer Rookie
          • May 2008
          • 48
          • Oulu

          #19
          Uskoisin, että vika on siinä, että ruiskupumpun säätöhärväkät on sen verran kuluneet, että se toleranssi vaikuttaa jo niin paljon, että sillon kun soppaa tarvitaan enemmän, sitä ei saadakaan ennen kuin soppaa pyydetään vielä enemmän.

          Näissä alle '95 -vuosimallin tds:issä kun on se vähän vanhemman mallinen pumppu, niin siellä on tosiaan sellainen kampamallinen säädin (vähän niin kuin lapsuusaikojen autoradoissa niissä kaasukahvoissa) joka sitten menee jossain vaiheessa vähän väljäksi ja siitä sitten nuo ongelmat johtuvat.

          Eli kun kone rasittuu, pumpun pitäisi antaa koneelle vähän lisää, mutta näin ei tapahdu riittävän nopeasti. Ja kone rasittuu esimerkiksi silloin, kun laturin kuormitus muuttuu. Tämä johtaa sitten moottorin "hörähtelyyn" esimerkiksi kun automaattilaatikosta laitetaan vaihdetta päälle, tai käytetään esimerkiksi sähköikkunoita niin, että täräytetään kaikki yhtäaikaa kiinni.
          Volovo
          Ex. Pari Audia
          Ex. Golf GT
          Ex. Audi A4 B5 2.8 V6 30V quattro
          Ex. BMW 525tdsA E34
          Ex. VW Golf mk2

          Comment

          • njassu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 45
            • Sotkamo

            #20
            Tuo kuulostaisi järkevälle. Liekkö korjattavissa mitenkään paitsi koko pumpun vaihdolla? Ruiskupumpun räjäytyskuvia joskus löysin, linkkejä?
            E34 525tds -92 osina maailmalla...

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              #21
              En nyt nää lukemani perusteella ihan suoraa yhteyttä vanhan autoni ja kyseisen tapauksen välillä.. mutta mersusta meni hydrauliikka öljyt uusiks.. sitä ennen saatto valoissa tehdä sitä et kierrokset putoo lähes 0.. muttei sammunut vaikutti siltä että sammuu.. voi olla että ison koneen (4.2L) ansiosta pysy käynnissä.. mutta hydrauliikka öljyjen vaihdon jälkeen lopetti kokonaan ja vaihto vaihteetkin vielä nopeammin..

              En perehtynyt kyseisen auton tekniikkaan juurikaan.. muutenkun että hydrauliset venttiilin nostajat löytyy + nokka on ketjulla

              Onko auto meinannut sammua P-asennossa? toki kierroksethan on pienemmät D:llä ja R:llä ku ns vetopäällä.. joten vaihdelaatikko öljyt tjms. vaikuttanee luultavasti jonkin verran.. mersussa hyytymisen aikana tuntu vähän samaltakun jarrupohjassa yrittäisi kytkintä nosta..

              Toivottavasti anto lisä vinkkejä.. eikä sekottanu pakkaa pahasta
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • njassu
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 45
                • Sotkamo

                #22
                Ei itseäni kyllä auta kun manuaaliloota on, mutta eipä nuo automaattikuskit näy saaneen ratkaisua ainakaan tähän topicciin. Kiitos kuitenkin.
                E34 525tds -92 osina maailmalla...

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎