Announcement

Collapse
No announcement yet.

valojen säädin ja ledi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • weber
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 188

    valojen säädin ja ledi

    eli e30 korimallinen auto kyseessä ja asia olisi valokytkimen ledistä. eli käykö siihen ihan tavallinen ledi jos laittaa vastuksen väliin? vai pitäisikö olla joku erikoisempi?
  • Mikkomies84
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 1055
    • Siilinjärvi

    #2
    Valonkytkimen ledi? Tarkoitatko nyt jotain merkkivaloa, vai? Voihan lampun tilalle ledin laittaa, ja tietysti vastuksen väliin.

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Jees, aina ledin kanssa etuvastus. Lamput (mittarivalot yms.) voi korvata ledillä (+ etuvastuksella), valosäätöpotikka himmentää niitä ihan samoin kuin normaaleja lamppujakin.

      Etuvastus pitää vain mitoittaa oikein. Eli kun ostat ledejä, kysy mikä on suositeltava maksimi virta. Jos vastaus on (esimerkiksi) 20mA, joka on kohtuu yleinen lukema ledeille, etuvastuksen arvon pystyy helposti laskemaan.

      Koska U = R * I (jännite = resistanssi * virta) ==> R = U / I (resistanssi = jännite jaettuna virralla). Eli R = 12V / 20mA = 12 / 0.02 = 600 ohmia. Toki laturin jännite on isompi (13.5V - 14V), joten 680 ohminen vastus lienee sopivin.

      Vastuksen tehonkestokin pitää ottaa huomioon, eli ihan mikä tahansa 680 ohminen vastus EI KÄY.

      Teho = jännite * virta, eli P = U * I. Tiedämme myös että U = R * I (kts. yllä) => P = R * I * I, eli teho = resistanssi * virta potenssiin 2. Eli siitäpä voimmekin laskea että P = 680 * 0.02 * 0.02 = 240mW. Eli vastuksen tehonkeston pitää olla vähintään 0.25W eli 250mW. Mutta vastuksen tehonkesto kannattaa aina mitoittaa reilusti yli, vähintään tuplata laskennallinen arvo eli tehonkestoltaan 0.5W (500mW) vastus siihen vähintään kannattaa laittaa.

      Kannattaa myös huomioida että se vastus saattaa lämmetä siinä voimakkaastikin. Mitä suurempaa virtaa käytetään, sitä kirkkaampi valo saadaan ledistä. Mutta sitä kuumempi on myös vastus. Eli kannattaa myös kokeilla kuinka kuumana ledi + vastus -paketti "käy" ennen lopullista asennusta. Ettei se sulata kaikkea ympäriltään.

      t: Timo

      Comment

      • kaol
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 5007
        • Ilmajoki

        #4
        Originally posted by tihuovin
        Koska U = R * I (jännite = resistanssi * virta) ==> R = U / I (resistanssi = jännite jaettuna virralla). Eli R = 12V / 20mA = 12 / 0.02 = 600 ohmia. Toki laturin jännite on isompi (13.5V - 14V), joten 680 ohminen vastus lienee sopivin.
        Eipäs nyt tiputeta kaikkia jännitteitä pois ennen sitä lediä...
        Eli kun ledin etuvastusta lasketaan niin edellämainittujen kaavojen mukaan, mutta jännitteenä käytetään kokonaisjännite-ledille haluttu jännite.

        Esim.
        13,5V-2V= 11,5V
        R = U/I = 11,5V / 0,02A = 575ohm.

        Ja siitä otetaan vastus E12 sarjan mukaisesti 560ohm. Tässä tapauksessa kannattaa ottaa tuollainen 560 ohminen, vaikka yleensä on tapana ottaa seuraava suurempi.
        Kokeilemalla se selviää...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎