auto:e-30 325; nokka peltisatsi, kantta avarrettu ja laskettu, isommat suuttimet...auttasko pensanpaineen säädin miten paljoo ja mistä sais halvala (mittarin kanssa)<-----ei välttämätön
Announcement
Collapse
No announcement yet.
pensanpaineen säädin
Collapse
X
-
Tottakai se auttaa jonkin verran. Monesti originaali on 2.5bar säädin ja jos tilalle laittaa 3.0barin säätimen, niin teoriassa kone saa soppaa n. 20% enemmän.
Ainakin turbokoneessa "variable rate fuel pressure regulator (VRFPR)" eli "muuttuva tahtinen/suhteinen bensanpainesäädin" antaa selviä etuja. Bensanpaineet muuttuu imusarjanpaineiden mukaan, mitä enemmän ahtoja, sen enemmän painetta (ja soppaa), normaaliajossa paineet on sitten "vakiot". Etuina on se, että silloin kun soppaa tarvitaan lisää, sitä saadaan, kun ei tarvita, sitä ei tule liikaa.
"Kiinteissä" säätimissä kone saa lisää soppaa kokoajan, silloinkin kun sille ei olisi tarvetta.
Toki se ei noin suoraviivaista ole, ei 2.5barin säätimellä varustetussa sydeemissä paineet ole kokoajan 2.5baria, kaikissa olosuhteissa. Arvo on enemmän ja vähemmän keskimääräinen. Eli tyhjäkäynnillä ilman kuormaa paine on varmasti vähemmän kuin 2.5baria. Kyllä paineet vaihtelee kuormitustilanteen mukaan siinäkin, muttei niin "oikea-aikaisesti" ja "oikeaa määrää" kuin VRFPR:ssä.
Timo
-
-
Originally posted by tihuovinvariable rate fuel pressure regulator (VRFPR)
Arvo on enemmän ja vähemmän keskimääräinen. Eli tyhjäkäynnillä ilman kuormaa paine on varmasti vähemmän kuin 2.5baria. Kyllä paineet vaihtelee kuormitustilanteen mukaan siinäkin, muttei niin "oikea-aikaisesti" ja "oikeaa määrää" kuin VRFPR:ssä.
Suuttimen tuottoahan tuossa ajetaan takaa eli bensanpainehan ei ole ratkaiseva tekijä vaan paine-ero suuttimen kärjen yli. Jos nimellispaine on 3bar niin bensanpaine on 3bar + imusarjan paine (suhteellisina ilmakehinä). Eli matka-ajossa imusarjassa -0.5, tällöin bensaletkussa 2.5bar.
RRFPR on ihan jees, tosin paine-ero ahdetun ja vaparin mittakaavassa on pienehkö (esim 3var vaparissa vs 3.8bar ahdetussa) ja suuttimen tuotto lisääntyy vain puolikkaaseen potenssiin bensanpainetta nostettaessa. Vielä kun pumpun paine/tuotto tulee vastaan niin ei tuolla kovin paljoa pysty rikastamaan vaikka kerroin olisi suurikin. Käyttökelpoisin reilulla ylipaineella oleviin vehkeisiin, esim 1-2bar ahtopainetta. Hyödyllisintä noissa on se että bensanpaine on yleensäkin säädettävissä.
Kiinteällä paineella en ole nähnyt matalapaine/kaasariruiskuja lukuunottamatta nähnyt kuin WRC autoja, joissa paine niin korkea että saa heittää hyvästit tavalliselle pumpulle sekä letkuille.E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport
Comment
-
-
Perkele, muistin (taas) tuon väärin. RAISING RATE FUEL PRESSURE REGULATOR (RRFPR) on oikea nimitys, kuten ystävällisesti oikaistiin. Vaihtoehtojahan löytyy... . Se on ihan hyvä vaihtoehto rikastamiseen, jos haluaa välttyä ylimääräisten suihkusuuttimien asennukselta. Lisäksi niissä on yleensä etuna että ne on myös säädettäviä, voit itse säätää halutun perusasetuksen (2.0bar, 2.5 bar, 3.0bar,...). Toki niiden kanssa on polttoaineeen painemittari "must" juttu, ihan kiinteästi asennettuna (esim. http://www.scuderiaciriani.com/rx7/f...regulator.html).
Maksanevat n. 200€, versus (original) Bosch säätimen 80-100€:n hintaan.
Tässäpä muutama:
http://www.cartech.net/fmu2020.htm
http://www.bellengineering.net/Pages/products_FPR.html
http://www.miataparts.com/regulator.htm
http://www.group9performance.com/saab.asp
http://www.horsepowerinabox.com/HPIAB2/category10_1.htm
jne, jne.
Polttoainepumpun kannattaa usein samalla "päivittää" sellaiseksi, jonka "tuotto" varmasti riittää. K-jetronicin pumppu soveltuu kohtuu mainiosti yhteen RRFPR:n kanssa.
Timo
Comment
-
-
Originally posted by jeppe2auto:e-30 325; nokka peltisatsi, kantta avarrettu ja laskettu, isommat suuttimet...auttasko pensanpaineen säädin miten paljoo ja mistä sais halvala (mittarin kanssa)<-----ei välttämätön
Edit.Boschin paineensäädintä suosittelen vapariin.Esim AMW tekee pelkkää säätökantta siihen orkkikseen.Pitäis nähdä seoskäyrä jotta tietäis olisko kertova vai lineaarinen sun tapauksessa parempi.Yks vaihtoehto on ostaa moposportista malpassin(FSE) kertova säädin( ja sitten olla sitä säätämässä sitä aina kun ulkolämpötila muuttuu.)
Mulla on kossusta napattu weberin säädettävä säädin joka toimii kun kello ulkolämpötilasta riippumatta.
Mutta tosiaan ensin selvittää se tarve jos sitä on.....
Nestepaineesta Fimetin:n mittari.(Rosteria, 0-6b. tarkka, hinta N 20.-)
Allaolevasta linkistä näät niitä 2 kappalein.
Last edited by Silli; 20-04-2005, 00:28.sigpic
E91 320D /// M-SPORT Touring
Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
Ex: E30 325 Touring
Comment
-
-
Originally posted by ZoMbiEOnko tuo moposportin säädin oikeesti NIIN herkkä että esim vaparissa joutuu kokoaika säätelemään? Eli siis että menee oikeesti niin sekasin koko polttoainejärjestelmä kun keli muuttuu?sigpic
E91 320D /// M-SPORT Touring
Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
Ex: E30 325 Touring
Comment
-
-
AFR = AIR FUEL RATIO = ilman/polttoaineen suhde,
Moottorihan polttaa ilman ja bensan seosta. Teoriassa optimaalinen suhde on 14.7:1, eli tarvitaan 14.7 grammaa ilmaa yhtä (1) polttoaine grammaa kohden => lambda arvo = 1. Seos siis voi olla joko laiha, optimaalinen (lambda = 1 eli 14.7:1) tai rikas. Jos suhde on alle 14.7:1, esimerkiksi 12.0:1 (lambda = 12/14.7 = 0.82), seos on laiha. Jos suhde on yli 14.7:1, esimerkiksi 15.4:1 (lambda = 15.4 / 14.7 = 1.05), seos on rikas.
Katalysaattorilla varustetuissa autoissa lambda pyritään pitämään arvossa 1 (14.7:1), jotta katalysaattori ei hajoaisi.
Selvensikö?
Timo
Comment
-
-
Originally posted by tihuovinAFR = AIR FUEL RATIO = ilman/polttoaineen suhde,
Moottorihan polttaa ilman ja bensan seosta. Teoriassa optimaalinen suhde on 14.7:1, eli tarvitaan 14.7 grammaa ilmaa yhtä (1) polttoaine grammaa kohden => lambda arvo = 1. Seos siis voi olla joko laiha, optimaalinen (lambda = 1 eli 14.7:1) tai rikas. Jos suhde on alle 14.7:1, esimerkiksi 12.0:1 (lambda = 12/14.7 = 0.82), seos on laiha. Jos suhde on yli 14.7:1, esimerkiksi 15.4:1 (lambda = 15.4 / 14.7 = 1.05), seos on rikas.
Katalysaattorilla varustetuissa autoissa lambda pyritään pitämään arvossa 1 (14.7:1), jotta katalysaattori ei hajoaisi.
Selvensikö?
TimoEihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
Comment