Announcement

Collapse
No announcement yet.

pensanpaineen säädin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeppe2
    Bimmer Rookie
    • Aug 2004
    • 70

    pensanpaineen säädin

    auto:e-30 325; nokka peltisatsi, kantta avarrettu ja laskettu, isommat suuttimet...auttasko pensanpaineen säädin miten paljoo ja mistä sais halvala (mittarin kanssa)<-----ei välttämätön
    kesää odotellessa...
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Tottakai se auttaa jonkin verran. Monesti originaali on 2.5bar säädin ja jos tilalle laittaa 3.0barin säätimen, niin teoriassa kone saa soppaa n. 20% enemmän.

    Ainakin turbokoneessa "variable rate fuel pressure regulator (VRFPR)" eli "muuttuva tahtinen/suhteinen bensanpainesäädin" antaa selviä etuja. Bensanpaineet muuttuu imusarjanpaineiden mukaan, mitä enemmän ahtoja, sen enemmän painetta (ja soppaa), normaaliajossa paineet on sitten "vakiot". Etuina on se, että silloin kun soppaa tarvitaan lisää, sitä saadaan, kun ei tarvita, sitä ei tule liikaa.

    "Kiinteissä" säätimissä kone saa lisää soppaa kokoajan, silloinkin kun sille ei olisi tarvetta.

    Toki se ei noin suoraviivaista ole, ei 2.5barin säätimellä varustetussa sydeemissä paineet ole kokoajan 2.5baria, kaikissa olosuhteissa. Arvo on enemmän ja vähemmän keskimääräinen. Eli tyhjäkäynnillä ilman kuormaa paine on varmasti vähemmän kuin 2.5baria. Kyllä paineet vaihtelee kuormitustilanteen mukaan siinäkin, muttei niin "oikea-aikaisesti" ja "oikeaa määrää" kuin VRFPR:ssä.

    Timo

    Comment

    • -Tate-
      Moderator
      • Jan 2004
      • 3211
      • Nurmijärvi

      #3
      Voisitko suositella jotain tollasta bensanpaineensäädintä turbokoneeseen?
      I Believed I Would Die.

      Comment

      • Saku
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2002
        • 343
        • Jkl

        #4
        Originally posted by tihuovin
        variable rate fuel pressure regulator (VRFPR)

        Arvo on enemmän ja vähemmän keskimääräinen. Eli tyhjäkäynnillä ilman kuormaa paine on varmasti vähemmän kuin 2.5baria. Kyllä paineet vaihtelee kuormitustilanteen mukaan siinäkin, muttei niin "oikea-aikaisesti" ja "oikeaa määrää" kuin VRFPR:ssä.
        Yleensä tuosta on käytetty nimitystä RRFPR eli Raising Rate -.

        Suuttimen tuottoahan tuossa ajetaan takaa eli bensanpainehan ei ole ratkaiseva tekijä vaan paine-ero suuttimen kärjen yli. Jos nimellispaine on 3bar niin bensanpaine on 3bar + imusarjan paine (suhteellisina ilmakehinä). Eli matka-ajossa imusarjassa -0.5, tällöin bensaletkussa 2.5bar.

        RRFPR on ihan jees, tosin paine-ero ahdetun ja vaparin mittakaavassa on pienehkö (esim 3var vaparissa vs 3.8bar ahdetussa) ja suuttimen tuotto lisääntyy vain puolikkaaseen potenssiin bensanpainetta nostettaessa. Vielä kun pumpun paine/tuotto tulee vastaan niin ei tuolla kovin paljoa pysty rikastamaan vaikka kerroin olisi suurikin. Käyttökelpoisin reilulla ylipaineella oleviin vehkeisiin, esim 1-2bar ahtopainetta. Hyödyllisintä noissa on se että bensanpaine on yleensäkin säädettävissä.

        Kiinteällä paineella en ole nähnyt matalapaine/kaasariruiskuja lukuunottamatta nähnyt kuin WRC autoja, joissa paine niin korkea että saa heittää hyvästit tavalliselle pumpulle sekä letkuille.
        E30 "339" 1380hv - E30 "316" 749hv - E36 328T 505hv - 335i N54 464hv - Vette C3 LS TT 1210hv - Vette C6 TT 1022hv- R-Motorsport

        Comment

        • jeppe2
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 70

          #5
          onko hyötyy laittaa semmonen 1-6bar kun nyt on jo 3 bar
          kesää odotellessa...

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Perkele, muistin (taas) tuon väärin. RAISING RATE FUEL PRESSURE REGULATOR (RRFPR) on oikea nimitys, kuten ystävällisesti oikaistiin. Vaihtoehtojahan löytyy... . Se on ihan hyvä vaihtoehto rikastamiseen, jos haluaa välttyä ylimääräisten suihkusuuttimien asennukselta. Lisäksi niissä on yleensä etuna että ne on myös säädettäviä, voit itse säätää halutun perusasetuksen (2.0bar, 2.5 bar, 3.0bar,...). Toki niiden kanssa on polttoaineeen painemittari "must" juttu, ihan kiinteästi asennettuna (esim. http://www.scuderiaciriani.com/rx7/f...regulator.html).

            Maksanevat n. 200€, versus (original) Bosch säätimen 80-100€:n hintaan.

            Tässäpä muutama:
            http://www.cartech.net/fmu2020.htm
            http://www.bellengineering.net/Pages/products_FPR.html
            http://www.miataparts.com/regulator.htm
            http://www.group9performance.com/saab.asp
            http://www.horsepowerinabox.com/HPIAB2/category10_1.htm
            jne, jne.

            Polttoainepumpun kannattaa usein samalla "päivittää" sellaiseksi, jonka "tuotto" varmasti riittää. K-jetronicin pumppu soveltuu kohtuu mainiosti yhteen RRFPR:n kanssa.

            Timo

            Comment

            • Silli
              Bimmer Rookie
              • May 2003
              • 101
              • Vantaa

              #7
              Originally posted by jeppe2
              auto:e-30 325; nokka peltisatsi, kantta avarrettu ja laskettu, isommat suuttimet...auttasko pensanpaineen säädin miten paljoo ja mistä sais halvala (mittarin kanssa)<-----ei välttämätön
              Ensiksi pitäis ajaa jokunen veto loggavalla laajakaistalla jotta näkis sen paineensäätimen tarpeellisuuden.Millä alueella sulla on afr täyskuormalla ?
              Edit.Boschin paineensäädintä suosittelen vapariin.Esim AMW tekee pelkkää säätökantta siihen orkkikseen.Pitäis nähdä seoskäyrä jotta tietäis olisko kertova vai lineaarinen sun tapauksessa parempi.Yks vaihtoehto on ostaa moposportista malpassin(FSE) kertova säädin( ja sitten olla sitä säätämässä sitä aina kun ulkolämpötila muuttuu.)
              Mulla on kossusta napattu weberin säädettävä säädin joka toimii kun kello ulkolämpötilasta riippumatta.
              Mutta tosiaan ensin selvittää se tarve jos sitä on.....
              Nestepaineesta Fimetin:n mittari.(Rosteria, 0-6b. tarkka, hinta N 20.-)
              Allaolevasta linkistä näät niitä 2 kappalein.

              Last edited by Silli; 20-04-2005, 00:28.
              sigpic
              E91 320D /// M-SPORT Touring
              Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
              Ex: E30 325 Touring

              Comment

              • ZoMbiE
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2583
                • Lohja, Virkkala

                #8
                Onko tuo moposportin säädin oikeesti NIIN herkkä että esim vaparissa joutuu kokoaika säätelemään? Eli siis että menee oikeesti niin sekasin koko polttoainejärjestelmä kun keli muuttuu?

                Comment

                • Silli
                  Bimmer Rookie
                  • May 2003
                  • 101
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by ZoMbiE
                  Onko tuo moposportin säädin oikeesti NIIN herkkä että esim vaparissa joutuu kokoaika säätelemään? Eli siis että menee oikeesti niin sekasin koko polttoainejärjestelmä kun keli muuttuu?
                  Heittelee 0.5 baarin alueella että siitä voit jotain päätellä.Saa sitä ajoittain seurata mutta eihän se aivan baska ole, tolla hinnalla vaan ei parempaakaan saa.(Tämä koskee sitä kertovaa säädintä jota et varmaan vapariin laita)
                  sigpic
                  E91 320D /// M-SPORT Touring
                  Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
                  Ex: E30 325 Touring

                  Comment

                  • jeppe2
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 70

                    #10
                    tulpat on ainakii valkoset...eli laihalla käy....(ja pikku tehonlisäys ei tietenkään olisi pahitteeksi) en minä ymmärrä noista arf vai mitä afr juttuja nuo onkaan mitään!!!
                    kesää odotellessa...

                    Comment

                    • tihuovin
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1422
                      • Oulu

                      #11
                      AFR = AIR FUEL RATIO = ilman/polttoaineen suhde,

                      Moottorihan polttaa ilman ja bensan seosta. Teoriassa optimaalinen suhde on 14.7:1, eli tarvitaan 14.7 grammaa ilmaa yhtä (1) polttoaine grammaa kohden => lambda arvo = 1. Seos siis voi olla joko laiha, optimaalinen (lambda = 1 eli 14.7:1) tai rikas. Jos suhde on alle 14.7:1, esimerkiksi 12.0:1 (lambda = 12/14.7 = 0.82), seos on laiha. Jos suhde on yli 14.7:1, esimerkiksi 15.4:1 (lambda = 15.4 / 14.7 = 1.05), seos on rikas.

                      Katalysaattorilla varustetuissa autoissa lambda pyritään pitämään arvossa 1 (14.7:1), jotta katalysaattori ei hajoaisi.

                      Selvensikö?

                      Timo

                      Comment

                      • Freak
                        BTCF Member
                        • Apr 2003
                        • 2561
                        • .

                        #12
                        Originally posted by tihuovin
                        AFR = AIR FUEL RATIO = ilman/polttoaineen suhde,

                        Moottorihan polttaa ilman ja bensan seosta. Teoriassa optimaalinen suhde on 14.7:1, eli tarvitaan 14.7 grammaa ilmaa yhtä (1) polttoaine grammaa kohden => lambda arvo = 1. Seos siis voi olla joko laiha, optimaalinen (lambda = 1 eli 14.7:1) tai rikas. Jos suhde on alle 14.7:1, esimerkiksi 12.0:1 (lambda = 12/14.7 = 0.82), seos on laiha. Jos suhde on yli 14.7:1, esimerkiksi 15.4:1 (lambda = 15.4 / 14.7 = 1.05), seos on rikas.

                        Katalysaattorilla varustetuissa autoissa lambda pyritään pitämään arvossa 1 (14.7:1), jotta katalysaattori ei hajoaisi.

                        Selvensikö?

                        Timo
                        Heh. Taitaa ollaa just vastoinpäin...
                        Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                        Vanha Uuden liiton mies...

                        Comment

                        • seidltuning
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 1941
                          • Vantaa

                          #13
                          vai on jo isommat suuttimet ja vielä käy laihalla??
                          kokeiles alkuun puristaa vähä vakiosäädintä kasaan.
                          G30 530e Sedan
                          E30 325i Cabriolet

                          Comment

                          • jeppe2
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2004
                            • 70

                            #14
                            Originally posted by Freak
                            Heh. Taitaa ollaa just vastoinpäin...

                            nii on!!!....

                            ...laihalla käy! en tiiä mikä vaivaa..liekkö suuttimet tukossa :/ vetää kyllä kohtalaisen hyvin....siis auto
                            kesää odotellessa...

                            Comment

                            • tihuovin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1422
                              • Oulu

                              #15
                              Haatana, taas panovirheitä... ei pitäisi väsyneenä söpöttää mittään... . Hitto, mie lopetan kokonaan ku aina vaan kuttuillaan... haistakaa huilu koko torvisoittokunta .

                              Timo

                              PS. Ei vaiskaan, emmie tosissaan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎