Autopurkamoilta M.Niemi/Panelia ja Fusti/Tampere(www.varaosahaku.fi) pitäisi vanhemman mallisia palikoita löytyä, vaikkakaan ne ei näy varaosahaun listoilla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530 d:n ilmamassamittari rikki!
Collapse
X
-
Originally posted by E65Mitä siihen mitään anturia ollenkaan... dieselissä toimii ilmankin, koska on vain savutusta varten. Ohjain laitteelta tuleva 5v alentaa vain 4.5 voltiin ja syöttää singnaalijohtoa takaisin niin on taas peli kunnossa. Toimii siis vain dieselissä.
Comment
-
-
Originally posted by k1mmalinAutoni -99. Tommoinen mittari sinne kävi ja toimii ilman ohjelmointia!
Tuote: 28-3262 Ilmamäärämittari MB/VW-TD/TDi 64,50€
Liitin voi olla vähän erillainen mutta sopii kumminkin.
Eli jos nyt käyn hakemassa tuon 28-3262 osan, niin mihin kohtaan alla olevaa kuvaa se tungetaan ja toimiiko se siinä moitteetta. Autohan on 525d -01.
Ja tarviiko jotain erikoistyökaluja sen asentamisessa. Step-by Step ohjeet olisivat hieno juttuLast edited by Keimo; 04-03-2006, 16:27.
Comment
-
-
Ilmamassamittari ja ilmamäärämittari ovat eri asioita ja autossasi on vain ensimmäinen.
Kuvassa sondi on vasemmasta yläkulmasta venturiputken keskelle ulottuva osa. Sondi on kuoressa kiinni kahdella ruuvilla (+ liitin sähkölle). Irrottaminen ja korvaaminen uudella ei tarvinne ohjeita. Sitä ei voi tehdä väärin jos ei käytä liikaa voimaa---
Comment
-
-
Onkohan tuo kuvassa oleva mittari nyt sitten uudempi vai vanhempi BMW:n ilmamäärämittari? Uudemman mallisia on kuulemma (Metro Tampere) jouduttu erittäin vähän vaihtamaan. Vanhoja taas sitten lähes joka autoon.
No jos tuo on vielä se vanhempi, niin silloin mittarin runkoon, (ovaali putkimainen osa), vaihdetaan se varsinainen anturi, joka on kahdella torxilla kiinni. BMW:n omasta singnaalipiuhan liittimestä joudutaan ottamaan muovinen sovitepala pois, eikä liittimen lukitus enää silloin toimi. Lukituksen voi hoitaa esim pienellä ruuvilla.
Itse vaihdoin anturin n. puolivuotta sitten Volvon mittarista, mutta ovat kai Volvollakin nostaneet hieman hintoja. Kysessä kuitenkin sama osa, Volvon 2,5 TDI on sama peruskone kuin Transportterissa.
Comment
-
-
Ilmeisesti olen vajaa-älyinen näissä autohommissa...mutta ei voi kuin taas kysyä.
Siis, tuo VAG-osa oli nimenomaan ilmamäärämittari ja Tapi toteaa, ettei sellaista ole dieselissä ja samaan hengenvetoon kertoo kuitenkin asennusohjeita kyseiselle mittarilla, ja että se menisi heittämällä.
EX-VAG sanoo puolestaan, että joutuu rikkomaan lukitusklipun auton omasta liittimestä?
Ehh pjerkkele voi olla näin vaikea
Ja kuvassa on uudempi mittari (ainakin pitäisi)
Comment
-
-
No ei sitten muuta kun vaihtamaan.
Pari torxia auki, ja uusi paikalleen.
Pitää olla siis torxiavain jossa on reikä kärjessä. Lisäksi mulla oli hieman vaikeuksia, sen volvon mittarin kanssa kun sen torxeissa olikin eri määrä sakaroita (olisko ollu yksi vähemmän). Mutta lukkopihdeillä irtosi nekin ruuvit, ja originaalella takaisin.
Comment
-
-
Juu, kuvassa on uudempi malli. Jos VW ilmoittaa osan nimeksi imamäärämittari, johtuu se vain huonosta suomentamisesta. Kuvassa on MAF (mass air flow)-anturi. Jo puhuttaisiin ilmamäärämittarista, niin kyseessä voisi olla esimerkiksi likimain läppämallinen mittari.
Bemarissa ei ole enää käsittääkseni kymmeneen vuoteen ollut missään mallissa muita kuin MAF-antureita. Sama pätee muihinkin kansanmerkkeihin.
Kuriositeettina menetelmät joilla ilmamäärää on mitattu kautta aikojen:
-MAF
-MAP (manifold absolute pressure, paine imusarjassa)
-läppämallin anturi (esim M20-koneet)
-oletusarvo kaasuläpän mukaan
-oletusarvo happianturin mukaan
-kuumalanka (eri versioita)
keksi itse lisää..---
Comment
-
-
Originally posted by -TapiJuu, kuvassa on uudempi malli. Jos VW ilmoittaa osan nimeksi imamäärämittari, johtuu se vain huonosta suomentamisesta. Kuvassa on MAF (mass air flow)-anturi. Jo puhuttaisiin ilmamäärämittarista, niin kyseessä voisi olla esimerkiksi likimain läppämallinen mittari.
Bemarissa ei ole enää käsittääkseni kymmeneen vuoteen ollut missään mallissa muita kuin MAF-antureita. Sama pätee muihinkin kansanmerkkeihin.
Kuriositeettina menetelmät joilla ilmamäärää on mitattu kautta aikojen:
-MAF
-MAP (manifold absolute pressure, paine imusarjassa)
-läppämallin anturi (esim M20-koneet)
-oletusarvo kaasuläpän mukaan
-oletusarvo happianturin mukaan
-kuumalanka (eri versioita)
keksi itse lisää..
Comment
-
-
Nostetaan vanhaa threadia.
Eli ei ole varsinaisesti mitään vikaa(vielä) tässä omassa 530d MAF:ssa, hyvin tuntuu vetävän toistaiseksi. Kyselisin vain, että kun tähän on joskus laitettu Volvon maffi ja samalla viri-softattu niin saako BOSCH:lta enää tätä samanlaista anturia? Kenties VW versiona?
Ihan vaan sillä kyselen, että kun tuo varmasti pian alkaa oireileen(vanha vaihdettu n. 140tkm kohdalla, nyt mittarissa lähes 300tkm) ja menee joskus vaihtoon niin uudemman mallisen jos laittaa niin pitää DDE:hen ajaa uus softa ja vanha virisofta menee hukkaan.
Eli tämmönen löytyy tällä hetkellä:
Comment
-
Comment