Announcement

Collapse
No announcement yet.

530 d:n ilmamassamittari rikki!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Autopurkamoilta M.Niemi/Panelia ja Fusti/Tampere(www.varaosahaku.fi) pitäisi vanhemman mallisia palikoita löytyä, vaikkakaan ne ei näy varaosahaun listoilla.

    Comment

    • E65
      Bimmer Rookie
      • Jan 2003
      • 130

      #17
      ..........
      Last edited by E65; 24-01-2006, 21:36.

      Comment

      • hawkki
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 458
        • Vuosaari

        #18
        Originally posted by E65
        Mitä siihen mitään anturia ollenkaan... dieselissä toimii ilmankin, koska on vain savutusta varten. Ohjain laitteelta tuleva 5v alentaa vain 4.5 voltiin ja syöttää singnaalijohtoa takaisin niin on taas peli kunnossa. Toimii siis vain dieselissä.
        tämä kuullosti senverran kiinnostavalta että kertoisitko lisää ? Siis mihin tämä perustuu ?

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #19
          Originally posted by k1mmalin
          Autoni -99. Tommoinen mittari sinne kävi ja toimii ilman ohjelmointia!

          Tuote: 28-3262 Ilmamäärämittari MB/VW-TD/TDi 64,50€

          Liitin voi olla vähän erillainen mutta sopii kumminkin.
          Siis hetkinen...selvittäkääpä nyt rautalangasta. Siis käsittääkseni ilmamäärä- ja ilmamassamittari ovat kaksi eri asiaa vai onko?

          Eli jos nyt käyn hakemassa tuon 28-3262 osan, niin mihin kohtaan alla olevaa kuvaa se tungetaan ja toimiiko se siinä moitteetta. Autohan on 525d -01.

          Ja tarviiko jotain erikoistyökaluja sen asentamisessa. Step-by Step ohjeet olisivat hieno juttu
          Last edited by Keimo; 04-03-2006, 16:27.

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Ilmamassamittari ja ilmamäärämittari ovat eri asioita ja autossasi on vain ensimmäinen.

            Kuvassa sondi on vasemmasta yläkulmasta venturiputken keskelle ulottuva osa. Sondi on kuoressa kiinni kahdella ruuvilla (+ liitin sähkölle). Irrottaminen ja korvaaminen uudella ei tarvinne ohjeita. Sitä ei voi tehdä väärin jos ei käytä liikaa voimaa
            ---

            Comment

            • ex-VAG
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 408
              • Tampere

              #21
              Onkohan tuo kuvassa oleva mittari nyt sitten uudempi vai vanhempi BMW:n ilmamäärämittari? Uudemman mallisia on kuulemma (Metro Tampere) jouduttu erittäin vähän vaihtamaan. Vanhoja taas sitten lähes joka autoon.

              No jos tuo on vielä se vanhempi, niin silloin mittarin runkoon, (ovaali putkimainen osa), vaihdetaan se varsinainen anturi, joka on kahdella torxilla kiinni. BMW:n omasta singnaalipiuhan liittimestä joudutaan ottamaan muovinen sovitepala pois, eikä liittimen lukitus enää silloin toimi. Lukituksen voi hoitaa esim pienellä ruuvilla.

              Itse vaihdoin anturin n. puolivuotta sitten Volvon mittarista, mutta ovat kai Volvollakin nostaneet hieman hintoja. Kysessä kuitenkin sama osa, Volvon 2,5 TDI on sama peruskone kuin Transportterissa.

              Comment

              • Keimo
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2032
                • Kekkoslovakia

                #22
                Ilmeisesti olen vajaa-älyinen näissä autohommissa...mutta ei voi kuin taas kysyä.

                Siis, tuo VAG-osa oli nimenomaan ilmamäärämittari ja Tapi toteaa, ettei sellaista ole dieselissä ja samaan hengenvetoon kertoo kuitenkin asennusohjeita kyseiselle mittarilla, ja että se menisi heittämällä.

                EX-VAG sanoo puolestaan, että joutuu rikkomaan lukitusklipun auton omasta liittimestä?

                Ehh pjerkkele voi olla näin vaikea
                Ja kuvassa on uudempi mittari (ainakin pitäisi)

                Comment

                • ex-VAG
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 408
                  • Tampere

                  #23
                  No oikeastaan liittimestä pitää vaan poistaa (ei rikkoa) semmonen sovitekappale.
                  Mutta nyt kun sanoit että kysessä on uudempi mittari, niin oletko varma että mittarissasi on vikaa?
                  Lisäksi mulla on se käsitys että tuota Boschin (vw, volvo, mb) tarvikeanturia ei saisi tuohon uudempaan..

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #24
                    Siis kuva on uudemmasta, mutta itselläni on se vanhemman mallinen ja en nyt ole aivan varma onko vikaakaan. Mutta jos 65 eurolla saa uuden, niin voin jopa huvikseen kokeilla onko vaikutusta

                    Comment

                    • ex-VAG
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 408
                      • Tampere

                      #25
                      No ei sitten muuta kun vaihtamaan.
                      Pari torxia auki, ja uusi paikalleen.
                      Pitää olla siis torxiavain jossa on reikä kärjessä. Lisäksi mulla oli hieman vaikeuksia, sen volvon mittarin kanssa kun sen torxeissa olikin eri määrä sakaroita (olisko ollu yksi vähemmän). Mutta lukkopihdeillä irtosi nekin ruuvit, ja originaalella takaisin.

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Juu, kuvassa on uudempi malli. Jos VW ilmoittaa osan nimeksi imamäärämittari, johtuu se vain huonosta suomentamisesta. Kuvassa on MAF (mass air flow)-anturi. Jo puhuttaisiin ilmamäärämittarista, niin kyseessä voisi olla esimerkiksi likimain läppämallinen mittari.

                        Bemarissa ei ole enää käsittääkseni kymmeneen vuoteen ollut missään mallissa muita kuin MAF-antureita. Sama pätee muihinkin kansanmerkkeihin.

                        Kuriositeettina menetelmät joilla ilmamäärää on mitattu kautta aikojen:
                        -MAF
                        -MAP (manifold absolute pressure, paine imusarjassa)
                        -läppämallin anturi (esim M20-koneet)
                        -oletusarvo kaasuläpän mukaan
                        -oletusarvo happianturin mukaan
                        -kuumalanka (eri versioita)
                        keksi itse lisää..
                        ---

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #27
                          Originally posted by -Tapi
                          Juu, kuvassa on uudempi malli. Jos VW ilmoittaa osan nimeksi imamäärämittari, johtuu se vain huonosta suomentamisesta. Kuvassa on MAF (mass air flow)-anturi. Jo puhuttaisiin ilmamäärämittarista, niin kyseessä voisi olla esimerkiksi likimain läppämallinen mittari.

                          Bemarissa ei ole enää käsittääkseni kymmeneen vuoteen ollut missään mallissa muita kuin MAF-antureita. Sama pätee muihinkin kansanmerkkeihin.

                          Kuriositeettina menetelmät joilla ilmamäärää on mitattu kautta aikojen:
                          -MAF
                          -MAP (manifold absolute pressure, paine imusarjassa)
                          -läppämallin anturi (esim M20-koneet)
                          -oletusarvo kaasuläpän mukaan
                          -oletusarvo happianturin mukaan
                          -kuumalanka (eri versioita)
                          keksi itse lisää..
                          Tuo kuva ei esitä sitä Motonetin 65 euron osaa, vaan tuon kuvan hain netistä vaan esimerkiksi ja sen verran tiedän, että se pitäsi olla uudempi malli.

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #28
                            No se on juuri sitä.
                            ---

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Nostetaan vanhaa threadia.

                              Eli ei ole varsinaisesti mitään vikaa(vielä) tässä omassa 530d MAF:ssa, hyvin tuntuu vetävän toistaiseksi. Kyselisin vain, että kun tähän on joskus laitettu Volvon maffi ja samalla viri-softattu niin saako BOSCH:lta enää tätä samanlaista anturia? Kenties VW versiona?

                              Ihan vaan sillä kyselen, että kun tuo varmasti pian alkaa oireileen(vanha vaihdettu n. 140tkm kohdalla, nyt mittarissa lähes 300tkm) ja menee joskus vaihtoon niin uudemman mallisen jos laittaa niin pitää DDE:hen ajaa uus softa ja vanha virisofta menee hukkaan.

                              Eli tämmönen löytyy tällä hetkellä:


                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • heinonen85
                                BTCF Member
                                • Jan 2003
                                • 1408
                                • varkaus

                                #30
                                seurantaan
                                **************
                                * TEAM HooCee *
                                **************
                                e39 530d -00 Touring

                                ex:
                                e34 525i -92 Touring
                                e34 525i -90
                                e30 320i -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎