Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä, Lambda, +jotain?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laxa
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1363
    • Tampere

    Kysymyksiä, Lambda, +jotain?

    Kertokaas viksummat immeiset että mitä tuo lambda-anturi oikein niinku autossa mittaa :?:

    Sit toinen jutska:
    Kävin tossa bemu-huollossa tuon sydänpotilaan kanssa ja sanoivat että happianturivika (tyhjäkäynti humbaa) Ja autohan on -91 e36 320 iA...
    Nooh siellä sanoivat että jos kuntoon haluat laittaa niin maksaa: anturi tän 193 € + 60 € työt... Alkoi hieman vituttamaan nuo hinnat.
    Mistä siis jengi hommaa yleesä osia bemuihinsa... :juo
    Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

    E30 325i Cabrio M-Tech II -91

    EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
    EX: E61 530xdAT -07
    EX: E60 520dA Sedan -08
    EX: F30 320dA xDrive Sport -13
    EX: E39 530dAT -02
    EX: E36 320iA -91
    EX: R1150RT -03
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    Näin pikaisesti. Lamba mittaa pakokaasuja ennen katalysaattoria ja säätää sen mukaan moottorin käyntiä. Lambda lähettää siis tietoa ohjausboxille, joka esim. säätää saamansa tiedon mukaan seosta ym. shittiä.

    Lambdaa voit hakee:




    Itse hankin juuri motonetistä sen boschin lambdan. 128e. Ei paha. Kuitenkin boschin, sopiva liitin sekä made in germany. Mut itehän sen päättää mistä meinaa ton lambdan hankkia. Merteilissä oli muistaakseni joku 160e.

    Comment

    • Rubberduck
      Bimmer Rookie
      • Jul 2003
      • 48

      #3
      Lambda-anturi mittaa pakokaasuista palamisen jäännöshappea.

      Comment

      • 0u†Law
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 944

        #4
        No ootko sä Laxa kysyny jo sitä prommin päivitystä? Todellinen syyhän voi olla se joku "thermoshokki", jota itsekin epäilit vielä vajaa viikko sitten:


        Mm. nää topicit oot varmaan jo kunnolla lukenu läpi:



        Lambdoistakin löytyy paljon juttua, toiset sanoo ettei kannata mitään halpaa tarvikelambdaa hommata, toisillla sellanen taas toimii ihan hyvin.
        ????????????????????

        Comment

        • Laxa
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2004
          • 1363
          • Tampere

          #5
          Eli tää ny tarkoittaa että toi happianturivika = lambda-anturivika? :juo :help: I'm :(b)

          EDIT: Joo ne vaan levitteli käsiään siellä huollossa ja sanoivat että ei se muuta tarvii kuin uuden happianturin... täytyy hommata se anturi ja viedä sitten sellaiseen liikeeseen missä haluavat/osaavat/viittivät tekevät sen promminpäivityksen. :juo Ois vaan kiva tietää että missä niitä päivityksiä on joillekkin tehty... :?: :|
          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
          EX: E61 530xdAT -07
          EX: E60 520dA Sedan -08
          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
          EX: E39 530dAT -02
          EX: E36 320iA -91
          EX: R1150RT -03

          Comment

          • 0u†Law
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 944

            #6
            Originally posted by Laxa
            Eli tää ny tarkoittaa että toi happianturivika = lambda-anturivika? :juo :help: I'm :(b)
            Joo sama asia. Mä en tosta "thermoshokista" tiedä muuta kuin sen mitä oon täältä lukenu, ku itellä on vanos, jossa ei sitä ongelmaa oo.
            ????????????????????

            Comment

            • dantte
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 1532
              • Helsinki

              #7
              No mä en oo kyl päivittänyt mitää prommia. Lambdan vaihdon jälkeen auto toimi moitteettomasti. En sit tiiä jos uus lambda hajoo tuosta "shok" ilmiöstä, jota tääl jauhetaan. Ihmeellistä siis vaan et ne ei huollossa tuosta prommin päivityksestä sen kummemmin puhu.

              Comment

              • jam75
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 654
                • Tornio

                #8
                Originally posted by dantte
                No mä en oo kyl päivittänyt mitää prommia. Lambdan vaihdon jälkeen auto toimi moitteettomasti. En sit tiiä jos uus lambda hajoo tuosta "shok" ilmiöstä, jota tääl jauhetaan. Ihmeellistä siis vaan et ne ei huollossa tuosta prommin päivityksestä sen kummemmin puhu.
                No ku ne ei välttämättä tiiä koko hommasta, kyllähän ne vaihtaa osat puskurista puskuriin ja vika korjaantuu sillä ku sit lopulta tulee sen älypoksin vaihto eteen pahimmassa tapauksessa :(. Kuitenkin maahantuoja on ohjeistanut merkkikorjaamoita kyseisellä ohjeella ja minun tapauksessa loppu lambdojen hajoamiset, humbaukset jne jne...auto toimii kuin unelma . Se että onko toi sit parannus kaikille niin sitä en osaa sanoa, mutta jos auto kuuluu riskiryhmään ja noita oireita tulee niin en mie näe syytä olla menemättä päivitykseen.

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Re: Kysymyksiä, Lambda, +jotain?

                  Originally posted by Laxa
                  Kävin tossa bemu-huollossa tuon sydänpotilaan kanssa ja sanoivat että happianturivika (tyhjäkäynti humbaa) Ja autohan on -91 e36 320 iA...
                  Nooh siellä sanoivat että jos kuntoon haluat laittaa niin maksaa: anturi tän 193 € + 60 € työt... Alkoi hieman vituttamaan nuo hinnat.
                  Mistä siis jengi hommaa yleesä osia bemuihinsa... :juo
                  -Paikallinen autotarvikeliike, tarvikelambda suhteella 45 euroa ja pelaa hyvin! Näitä ostaa jo monta tolla sun hintailmoituksella :lol: Saa myös esim. motonetista (www.motonet.fi), hintaa muistaakseni 70e ?? Katsot vain että on nelijohtoinen malli jos tarvikkeen hommaat.

                  -Vaihto on helppo:
                  1.Auto ylös, etsit putken alkupäästä anturin (on siinä missä putkisto yhtyy yhdeksi pakosarjan jälkeen, putkessa ei muita antureita kiinni joten et voi erehtyä).
                  2.Irrotat akkukaapelit
                  3.Irrotat lambdan johdon liittimestä putken alapuolella, (pyöritettävä malli jota ei saa väärinpäin kiinni)
                  4.Vaihdat anturin (tapahtuu normaalilla lenkkiavaimella)
                  5.Seuraavaksi liität anturin johdon. Alkuperäisanturissa laitat vain pistokkeen paikoilleen ja homma on sillä selvä. Tarvikemalleissa täytyy liittää vanhasta anturista pistoke. Sekä anturissa että pistokkeessa neljä johtoa (kaksi harmaata, valkoinen ja musta). Liität (tinaat) johdot yhteen väri värille ja suojaat johtojen liitokset vaikkapa kutistesukalla ja lopuksi kietaiset sähköteippiä päälle.
                  6.Nollaat vikamuistin:Yhdistät akulle tulevat kaapelit yhteen minuutiksi vaikkapa starttikaapelilla. Siis silloin kun ovat vielä irti akusta! :lol:
                  7.Kiinnität akkukaapelit takaisin paikalleen ja homma bueno!

                  Ei tälläisestä kannata maksaa persettään kipeeksi, varaat tarvittavat värkit ja vaikkapa kysyt että pääsetkö tunniksi jonkun huoltiksen montun päälle jos ruuvauspaikkaa ei ole, operaatio onnistuu kyllä puolessakin tunnissa... :wink:

                  Ps.Itselläni oli myös tyhjäkäynnin humbausta, ja tällä operaatiolla parani. Tyyppivika alkupään e36:sissa, jota vikamuisti ei välttämättä edes ilmoita...
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • samE36
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2003
                    • 69

                    #10
                    Moro,

                    Vaihdoin itsekkin tuon anturin kun auto kiihtyi epätasaisesti. Tähän vaivaan vaihtaminen auttoi ja nyt auto kiihtyy ilosesti ilman nykimisiä. Anturin vaihtoon meni 15min (bosch).

                    Toinen vika kuitenkin jäi, eli auton kierrokset humppaa tyhjäkäynnillä kun auto on kylmä. Kun auton ajaa lämpimäksi niin tämä vika poistuu. Kylmänä auto meinaa tupehtua(kierrokset laskee hetkeksi n.350-400 jonka jälkeen käynti menee normaaliksi) kun pysähtyy esim. liikenne valoihin, mutta lämpinmänä tätäkään ongelmaa ei ole.

                    Mikähän tällaiseen vaivaan auttaa? Oletin tämänkin johtuvan tuosta lambdasta, mutta eipä vaan johtunut.

                    Auto on 318i vm.1992
                    Sami (E36 318i)

                    Comment

                    • Apophis
                      Bimmer Rookie
                      • May 2003
                      • 127

                      #11
                      Originally posted by Laxa
                      Eli tää ny tarkoittaa että toi happianturivika = lambda-anturivika? :juo :help: I'm :(b)

                      EDIT: Joo ne vaan levitteli käsiään siellä huollossa ja sanoivat että ei se muuta tarvii kuin uuden happianturin... täytyy hommata se anturi ja viedä sitten sellaiseen liikeeseen missä haluavat/osaavat/viittivät tekevät sen promminpäivityksen. :juo Ois vaan kiva tietää että missä niitä päivityksiä on joillekkin tehty... :?: :|
                      Käytin pari viikkoa sitten laakkosella ja vaihdon hinta töineen oli 210e

                      -Ap

                      Comment

                      • dantte
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 1532
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Apophis
                        Originally posted by Laxa
                        Eli tää ny tarkoittaa että toi happianturivika = lambda-anturivika? :juo :help: I'm :(b)

                        EDIT: Joo ne vaan levitteli käsiään siellä huollossa ja sanoivat että ei se muuta tarvii kuin uuden happianturin... täytyy hommata se anturi ja viedä sitten sellaiseen liikeeseen missä haluavat/osaavat/viittivät tekevät sen promminpäivityksen. :juo Ois vaan kiva tietää että missä niitä päivityksiä on joillekkin tehty... :?: :|
                        Käytin pari viikkoa sitten laakkosella ja vaihdon hinta töineen oli 210e

                        -Ap
                        :shock: huh huh... on taas hinnat pojilla!!! alkup. anturi 128e, bilteman 22:nen lenkki 2e ja maksu rasvamontusta 6e. Yht. 136e. Mikä toi vitun 210e on? Ainii Laakkonen lisä. :shock:

                        Comment

                        • Calypsocoupe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2003
                          • 2932
                          • Vihti

                          #13
                          Kannattaa varautua siihenkin ettei se lanta-anturi lähde ihan tosta vaan, E36 325i:ssä se anturi on mahdollisimman hankalassa paikassa. Mulla se oli jumahtanut kunnolla kiinni, sai taistella vaikka otti putkistonkin irti autosta..
                          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                          Comment

                          • DohDoh
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 333
                            • 60°23′10″N, 23°07′30″E

                            #14
                            Itelläni vaihoin lambdan mutta ei auttanu sen vaihto, kun oli ilmamassaanturi "sökö", joka on siinä ilmanputsarin jälkeen!
                            Tota ilmamassamittarii muuten kutsuttiin bemariliikkeessä happianturiksi! :?

                            kuulin tossa kaverilta pariviikkoo sen jälkeen että sen olis varmaan saanu korjattua pelkällä puhdistus spayr:llä... :(b) no eipä tullu silloin mieleen!

                            Comment

                            • Teemu
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2002
                              • 829
                              • Vantaa

                              #15
                              Originally posted by samE36

                              Toinen vika kuitenkin jäi, eli auton kierrokset humppaa tyhjäkäynnillä kun auto on kylmä. Kun auton ajaa lämpimäksi niin tämä vika poistuu. Kylmänä auto meinaa tupehtua(kierrokset laskee hetkeksi n.350-400 jonka jälkeen käynti menee normaaliksi) kun pysähtyy esim. liikenne valoihin, mutta lämpinmänä tätäkään ongelmaa ei ole.

                              Mikähän tällaiseen vaivaan auttaa? Oletin tämänkin johtuvan tuosta lambdasta, mutta eipä vaan johtunut.

                              Auto on 318i vm.1992
                              Tyhjäkäyntiventtiili a.k.a. lisäilmaluisti?

                              Ohjaa ilmaa imusarjaan kaasuläpän ollessa kiinni. Vanhemmiten likaantuu/jumittaa eikä reagoi tarvittavan nopeasti
                              | Teemu | Audi A8 | Corvette Stingray | Harley-Davidson Fatboy | Triumph Daytona | HSL bussikortti | Ex-BMW:t E92, E114, E39, E36, E30 |

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎