Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitkä vaikuttaa kulutukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jannmann
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 5856
    • Joccis City

    #16
    m40

    m40 moottorissa kulutusta nostaa myös kulunut nokka-akseli, joka on kyseisen moottorityypin "ominaisuus"

    Kulutusta myös nostaa teinipoikien "tein itse" viritykset kuten ilmiksen omat säädöt kun on kuultu esson baarissa että sillä tehot nousee...

    Sama asia on joidenkin autojen kohdalla toi pahvin laitto jäähdyttimen eteen, joka nyt omien bmw kokemusten mukaan on täysin turhaa jos vehkeet on kunnossa.
    Pahvilla saa vain tukittua viskon "vapaan" ilmansaannin ja se yrittää repiä ilmaa väkisin pahvinläpi....rasittaen samalla turhaan viskon/vesipumpun laakereita ja myös moottoria, samalla nostaen kulutusta.
    Sitten kun tullaan kaupunkiin ja moottori ja visko on kuumia voi äkillinen kaasuttaminen johtaa siihen, että viskon lämmöstä notkeat siivet ottaa kiinni jäähdyttimeen tehden siitä selvää.
    Aprilia RSV4

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #17
      Ei missään nimessä keulaa tukkoon missään BMW:ssä, tehdas on sen kieltänytkin.

      Comment

      • diorite
        Bimmer Rookie
        • Feb 2005
        • 146
        • Etelä-Suomi

        #18
        Originally posted by Bmw Master
        Ajamalla... menee se joskus pienemmälläkin...
        Ja kun ei aja niin menee vielä vähemmän

        Comment

        • mikko
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 1758
          • kotona

          #19
          Originally posted by Lanttu
          Ei missään nimessä keulaa tukkoon missään BMW:ssä, tehdas on sen kieltänytkin.
          truetrue... yks talvi kokeilin kun oli 30-35 pakkasta, poistin kuitenkin pahvin sillä en huomannu mitään vaikutusta... mutta mulla toimiiki termostaatti

          Comment

          • -Tate-
            Moderator
            • Jan 2004
            • 3210
            • Nurmijärvi

            #20
            Tuuli, miten paljon painoa autossa, onko ruuhkaa.
            I Believed I Would Die.

            Comment

            • Bmw_e30
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2004
              • 1260
              • joutseno

              #21
              ikkunat kannattaa olla kiinni ja kattoluukku auki ja pitää ajella vain tasasel kaasulla eikä kiihdytellä räväkästi. ajelet aina yksin eläkä ota muita kyytii

              mut oikeestaa vissii suuttimien puhdistus auttanee.
              ex 325i -85 325i
              325i soupe -92 325i

              Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

              Comment

              • bmwjack
                Bimmer Rookie
                • Oct 2003
                • 138
                • Tampere

                #22
                jos autossa on joku alle 150heppainen motti, niin se ei tarvitse mitään 190+ rengastusta, menee vain tehoa hukkaan, vie bensaa ja tulee uraherkemmäksi.

                - Imuilman esilämmitys pois.

                itse asiassa kuuma imuilma on taloudellisempaa kuin kylmä. Hyötysuhdejuttu.

                mutta kylmällä tulee tehoa enemmän.

                Jack

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #23
                  Originally posted by kaol
                  Eikös se Kyytsis näin ollu

                  Enpä tätä aiemmin huomannut. Mutta osuit asian ytimeen.

                  t. Ville (80kg)

                  Comment

                  • tsbmw
                    BTCF Member
                    • Jun 2004
                    • 1495
                    • Ilvola

                    #24
                    Keskinopeus ei mene nopeimman kohdan mukaan vaan HITAIMMAN! Johtopäätöksenä on että massalla ei ole niinkään merkitystä kuin nopeuden muutoksilla ja niissä oleellista on ennakoida ajo niin ettei joudu jarruttamaan ja voi rullata mahdollisimman paljon.

                    Jos nyt ruvetaan saivartelemaan niin taxit Hesassa tutkivat taloudellisinta ajoa 1970-l alussa ja "Pisaralla pisimmälle" kisoissa menetelmä on tuttu - nimittäin edullisin hyötysuhde saavutetaan kun moottori ei käy koko ajan vaan:
                    - kiihdytetään aina n. 2/3 kaasulla (vanhoissa kakkoskurkku kiinni)
                    - rullataan moottori sammuksissa väliajat vapaalla
                    - suurin vaihde käytössä välillä vähän alta suurin vääntömomentti ja lähelle
                    1/2 huipputehosta, normaalivaihteilla 55 - 85km/t
                    - vältetään suurempia nopeuksia ilmanvastuksen takia.

                    (Porukka takana on hermostunnu kun tuota olen harrastanut, vaan öisin on jotain tekemistä...)
                    Last edited by tsbmw; 28-05-2005, 00:40.
                    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                    - E28 528i, 528i+, M5

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1495
                      • Ilvola

                      #25
                      Ihan periaatekysymys "rautapuolen" mahdoillisuuksista = Miten voi virittää koneen ja voimansiirron pieniruokaiseksi? Jos kerran tehoja voi nostaa nokilla jne. = kulutus voipi nousta samallakin nopeudella jos iskutilavuus kasvaa, seossuhde muuttuu tai voimansiirtolinja muuttuu?

                      Jos auton ulkonäkö pidetään (lähes) samana (korkeintaan pieniä virtauksiin vaikuttavia) ja tavoitteena on polttoaineesta ajamiseen käytettävän liike-energian saanti koneesta ja voimansiirrosta ulos paremmalla hyötysuhteella voisi TEORIASSA olla mahdollista pihiyttää alkuperäistä konetta?

                      Turbotuksessa hyötysuhde voisi PARANTUAKIN jos Caddyjen systeemiä soveltaisi eli mäntä tai pari puristelisi ilmaa silloin kun tehoja ei tarvittaisi ja osa pakokaasujen energiasta saataisiin talteen, normaaliajossa kulutus putoaisi ja sitten toisinaan taas ei.

                      Entä nokat jos muodoilla ja ajoituksialla osa pakokaasuista poltettaisiin uudelleen ja täyttö just ennen kipinää olisi "kerroksellista" + turbo jolloin lopputulemana olisi normaali kone ja pudonnut kulutus?

                      Entä lämpöeristys, sähköflekti, ym? (- kukas nyt alkaisi autoaan bensapihiksi pilaamaan...)
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎