Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d ja uusi 530d......

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henri
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 5752
    • Kiuruvesi/Iisalmi

    #16
    Originally posted by dman
    löytyyköhän tolle automaatti ja manuaali lootalle jostain jotain nm arvoja jota kestää vakiona ja entäs tolle kytkimelle... eikös tossa muuten ole vakiona nuo ahdot jotain 1.1bar luokkaa.. siis tossa 184hv mallissa
    itseäni kanssa kiinnostaisi tietää noista Nm kestoista ja mitenkä toi kytkin pitää tuolla 245hv/500Nm ja juurituo manuaali laatikon kesto, että mille väänöille se on rakennettu kestämään

    kun vakionahan siinä on 204hv ja 410Nm siis tossa uudemman mallisessa 330d:ssä

    ja mikäs kytkin sitte sinne kun/jos vakio alkaa luistamaan

    sehän on tietenkin selvää, että kestävyys heikkenee kun viritetään, mutta luulisi nuo paikat kestävän oikein käytettynä tuon lastiun laittaisen ainakin
    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
    Ex. E30 320i 2d GTS -88


    E46 330Cd (projekti V.2)


    ----------------------------

    Comment

    • Keimo
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2032
      • Kekkoslovakia

      #17
      Originally posted by henri
      itseäni kanssa kiinnostaisi tietää noista Nm kestoista ja mitenkä toi kytkin pitää tuolla 245hv/500Nm ja juurituo manuaali laatikon kesto, että mille väänöille se on rakennettu kestämään

      kun vakionahan siinä on 204hv ja 410Nm siis tossa uudemman mallisessa 330d:ssä

      ja mikäs kytkin sitte sinne kun/jos vakio alkaa luistamaan

      sehän on tietenkin selvää, että kestävyys heikkenee kun viritetään, mutta luulisi nuo paikat kestävän oikein käytettynä tuon lastiun laittaisen ainakin
      Kyseessä on GM:n A5S390R, joka on mitoitettu 440-450Nm vääntöihin. Laatikossa on kuitenkin toleranssia niin, että kestää sen ~500Nm. 600 nurkilla jos pyöritään, niin kesto on radikaalisti lyhyempi. Kolmas laatikko on menossa yhdellä jannulla, jolla on vedetty aikalailla tappiin 330d. Jonkinlaista vahvistusosaa tuohon on kyllä saatavilla Jenkkien suunnalta. Kokonaisuutena todella kestävä laatikko.

      Comment

      • jms-btcf
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 696
        • Tampere

        #18
        Originally posted by Keimo
        Kyseessä on GM:n A5S390R, joka on mitoitettu 440-450Nm vääntöihin. Laatikossa on kuitenkin toleranssia niin, että kestää sen ~500Nm. 600 nurkilla jos pyöritään, niin kesto on radikaalisti lyhyempi. Kolmas laatikko on menossa yhdellä jannulla, jolla on vedetty aikalailla tappiin 330d. Jonkinlaista vahvistusosaa tuohon on kyllä saatavilla Jenkkien suunnalta. Kokonaisuutena todella kestävä laatikko.
        Onko toi mutua vai onko joku pitänyt kirjaa hajonneista laatikoista ja käytössä olleista väännöistä? Mitä käytännössä tarkoittaa tuo "radikaalisti"?
        e61 535d

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #19
          Originally posted by jms-btcf
          Onko toi mutua vai onko joku pitänyt kirjaa hajonneista laatikoista ja käytössä olleista väännöistä? Mitä käytännössä tarkoittaa tuo "radikaalisti"?
          Keskusteluja on käyty mm. Holy Smoke -sivustolla Jarkko S:n kanssa tuosta laatikosta. Jarkkohan vahvistelee laatikoita mm. näihin Mersun superturboihin. Kävin myös email keskusteluja parin laatikoita vahvistelevan sekä vahvistusosia valmistavan pajan kanssa Jenkkien päässä.

          Kestohan riippuu paljon käytöstä, mutta jos tuossa 500Nm ympärillä pyörii, niin ei pitäisi olla suurta huolta kestosta. 600 ja siitä yli, niin kestoaika lyhenee selvästi, mikä on selvää, jos speksien yli mennään selvästi. Mutta kuten sanottu, kaiken saa rikki jos haluaa.

          Ja tuosta vaikkapa Tapin juttu http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...highlight=530d
          Last edited by Keimo; 22-05-2005, 10:43.

          Comment

          • henri
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 5752
            • Kiuruvesi/Iisalmi

            #20
            Originally posted by Keimo
            Kyseessä on GM:n A5S390R, joka on mitoitettu 440-450Nm vääntöihin. Laatikossa on kuitenkin toleranssia niin, että kestää sen ~500Nm. 600 nurkilla jos pyöritään, niin kesto on radikaalisti lyhyempi. Kolmas laatikko on menossa yhdellä jannulla, jolla on vedetty aikalailla tappiin 330d. Jonkinlaista vahvistusosaa tuohon on kyllä saatavilla Jenkkien suunnalta. Kokonaisuutena todella kestävä laatikko.
            Keimo onko sulla terkempaa tietoa noista vahvistus osista? Vaikka tuskinpa muuta laitatan sitte kun lastun jossain vaiheessa ja putkisto. Mutta kutenkin varalta. Ja ei tuu mihinkään kuminpolttoon toi peli sitte. Ripeään ajoon kuitenkin ja järki mukana.

            ja entäs toi kytkin...Käykö esim. M3sen kytkin suoraan?

            kiitos noista tiedoista...Jo näin tässä vaiheessa, vaikka ei ole vielä tota autoakaan, mutta jo etukäteen varmistella ja sumplia näitä asioita.

            Kun ei varmaan toi hartgekaan tee turhaan noita lastuja noille 245hv/500Nm tehoille ja väännöille, ja niissä luki vielä, että ei ole pyritty ottamaan kaikkee irti vaan sellanen ripee ja kestävä teho noihin 330d/530d malleihin
            Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
            Ex. E30 320i 2d GTS -88


            E46 330Cd (projekti V.2)


            ----------------------------

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #21
              Originally posted by henri
              Keimo onko sulla terkempaa tietoa noista vahvistus osista? Vaikka tuskinpa muuta laitatan sitte kun lastun jossain vaiheessa ja putkisto. Mutta kutenkin varalta. Ja ei tuu mihinkään kuminpolttoon toi peli sitte. Ripeään ajoon kuitenkin ja järki mukana.

              ja entäs toi kytkin...Käykö esim. M3sen kytkin suoraan?

              kiitos noista tiedoista...Jo näin tässä vaiheessa, vaikka ei ole vielä tota autoakaan, mutta jo etukäteen varmistella ja sumplia näitä asioita.

              Kun ei varmaan toi hartgekaan tee turhaan noita lastuja noille 245hv/500Nm tehoille ja väännöille, ja niissä luki vielä, että ei ole pyritty ottamaan kaikkee irti vaan sellanen ripee ja kestävä teho noihin 330d/530d malleihin
              Kyse on siis automaattilaatikosta. Jarkko S kirjoittelee tännekin, häneltä kannattaa kysellä vahvistamisesta. Omassa autossani ei ole lastua.

              Comment

              • Linkki
                Bimmer Rookie
                • Mar 2005
                • 36

                #22
                Originally posted by Keimo
                Keskusteluja on käyty mm. Holy Smoke -sivustolla Jarkko S:n kanssa tuosta laatikosta. Jarkkohan vahvistelee laatikoita mm. näihin Mersun superturboihin. Kävin myös email keskusteluja parin laatikoita vahvistelevan sekä vahvistusosia valmistavan pajan kanssa Jenkkien päässä.

                Kestohan riippuu paljon käytöstä, mutta jos tuossa 500Nm ympärillä pyörii, niin ei pitäisi olla suurta huolta kestosta. 600 ja siitä yli, niin kestoaika lyhenee selvästi, mikä on selvää, jos speksien yli mennään selvästi. Mutta kuten sanottu, kaiken saa rikki jos haluaa.

                Ja tuosta vaikkapa Tapin juttu http://www.bmwtuningclub.net/forum/s...highlight=530d
                Täältä löytyy keskustelua tuosta laatiko kestävyydestä http://www.jl-import.fi/phpBB2/viewforum.php?f=5

                Comment

                • Esko
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 11680
                  • Kouvola

                  #23
                  mites toi 535d eroaa tekniikaltaan sitte noista 530d ja 330d malleista?

                  peruskonehan on sama 3l kaikissa mut tehoissa eroa about 50hv ja vääntöäkin 60Nm enemmän...

                  Comment

                  • henri
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 5752
                    • Kiuruvesi/Iisalmi

                    #24
                    Originally posted by Keimo
                    Kyse on siis automaattilaatikosta. Jarkko S kirjoittelee tännekin, häneltä kannattaa kysellä vahvistamisesta. Omassa autossani ei ole lastua.
                    Ok. Onkos tietoa sitten tosta manuaalin kestosta. Sen luulis kestävän hyvin ton 500Nm.

                    ja onko tohon kytkimen päivitykseen mitä vinkkejä eli sopiiko esim. M3:sen kytkin
                    Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                    Ex. E30 320i 2d GTS -88


                    E46 330Cd (projekti V.2)


                    ----------------------------

                    Comment

                    • Kurre
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 384
                      • Veteli

                      #25
                      Originally posted by Esko
                      mites toi 535d eroaa tekniikaltaan sitte noista 530d ja 330d malleista?

                      peruskonehan on sama 3l kaikissa mut tehoissa eroa about 50hv ja vääntöäkin 60Nm enemmän...
                      pähkinän kuoressa:
                      kaksi turboa jotka toimivat ns. "vaiheittain".
                      pienempi turbo vähentämään viivettä ja isompi tuottamaan tarpeeksi painetta tarvittaessa..
                      sigpic
                      Nykyiset: BMW E91 320dA -11, E46 320d -02, BMW E30 M50 projekti
                      ex: BMW E91 320dA -08, MB E200cdi -06, E36 316i -96, E30 316i -89

                      Comment

                      • haba
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 723
                        • Helsinki

                        #26
                        Originally posted by Esko
                        mites toi 535d eroaa tekniikaltaan sitte noista 530d ja 330d malleista?

                        peruskonehan on sama 3l kaikissa mut tehoissa eroa about 50hv ja vääntöäkin 60Nm enemmän...
                        Oiskos kahella ahtimella mitään vaikutusta.. Ja toi 535dA liikkuu kyllä jo aika ripeesti..

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #27
                          Originally posted by henri
                          Ok. Onkos tietoa sitten tosta manuaalin kestosta. Sen luulis kestävän hyvin ton 500Nm.

                          ja onko tohon kytkimen päivitykseen mitä vinkkejä eli sopiiko esim. M3:sen kytkin
                          Miksei automaattina?? Ei ole mitään syytä ottaa E39:ä ja nimenomaan dieseliä manuaalina.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Henri: M3:ssa on sama mutta eri poorituksella oleva 240mm:n kytkinpaketti kuin 330/530D koneiden perässä. Dieselkoneissa pitäisi kytkipainetta olla jopa jokunen prosentti enemmän kuin M3 kytkimessä. Tästä ei siis saa lisäpitoa kytkimeen, vaan päinvastoin, joten tarvikepuolelle pitää mennä tai laittaa "Gemssun" automaatti koneen jatkoksi. Se kun kyllä kestää tuon +500Nm:n väännön erityisen hyvin kevyemmässä 300-sarjan kopassa.
                            Se mitä olen itse kuullut saksan päästä noista laatikoista, niin manuali rivahtaa selkeästi ennemmin kuin automaatti jossa elektroniikka kuitenkin pelaa yhteen koneen kanssa ja "älyää" tuon lisääntyneen tehon/väännön.

                            Comment

                            • Tuuve
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2005
                              • 733
                              • Pk-seutu

                              #29
                              Löytyyhän tuohon kolmen litran kiisseliin lastu, jonka luvattaisiin antavan 260hv/600nm lukemiksi...
                              BMW X5 E53 4.8is

                              Comment

                              • henri
                                BTCF Member
                                • Aug 2002
                                • 5752
                                • Kiuruvesi/Iisalmi

                                #30
                                Originally posted by Keimo
                                Miksei automaattina?? Ei ole mitään syytä ottaa E39:ä ja nimenomaan dieseliä manuaalina.
                                olenkin itse tässä lähinnä tarkottanut tuo E46:sta..Ja minusta manuaalilla on mukavampi ajaa, vaikka edellis kesänä tul ipilisteltyä kaverin silloisella E46 cabriolla jossa oli se tiptronic vaihteisto, olihan sillä kiva jaa mutta itse tykkään enemmän manuaalista
                                Nykyään E46 330Cd M-Sport II -03
                                Ex. E30 320i 2d GTS -88


                                E46 330Cd (projekti V.2)


                                ----------------------------

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎