Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytysneste katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bonzo
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 39
    • Pirkanmaa

    #31
    Moi,

    Kysyin samaa korkkiasiaa n. puoli vuotta sitten Metro-Autosta Tampereella. Korkeissa on kyllä ollut ongelmia, mutta käskivät laittaa edelleen uuden 2 bar:sen. No löytyihän se jostainpäin netistä se technical bulletin, jossa sama asia todettiin ja selitettiin. Aiemmissa korkeissa oli jonkinsortin valmistusvikaa ja nämä korkit vaihdettiin tehtaan toimesta uusiin, jotka olivat edelleen 2 bar:sia.

    Jos nyt muistan yhtään sinnepäin, niin korkit, joissa ei ole kPa lukemaa merkitty ovat viallista sarjaa. Jos taas teksti 200 lukee korkissa, ne ovat jo nähneet päivitykset.

    Comment

    • petteriu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 1164
      • Pori

      #32
      En ole juurikaan seurannut tätä threadiä, joten on jäänyt nuo "huhuilut" huomioimatta.

      Totta on, ettei ETK:lta ei löydy M50 koneeseen 1,4bar(EDIT: oli 2bar) korkkia, mutta samaa jäähdytintä käytetty M20 ja M40 koneissa eli sama korkki sopii. Saman totesi paikallinen BMW huolto ja vanhempi asentaja muisteli jotain takuuvaihdoista. Se mihin tuo paine vaikuttaa on tietysti jäähdytysnesteen kiehumispiste, joka on 2bar korkilla korkeampi kuin 1,4barin korkilla

      Tuo "Bonzon" kuvaama tilanne sattaa hyvinkin olla se oikea totuus.

      Suuri haloo nousi myös E30 M10 korkeista jokunen vuosi sitten, kun niistä räjähteli lämppärin kennoja viallisen korkin vuoksi. Itsekin sain tällaisen kirjeen (E30 M10 -85), mutta vaihdattamatta silloin jäi eikä parin vuoden perästä enää vaihto onnistunut.

      Numero löytynee korkista, joten yritän muistaa sen tarkistaa.

      Petteri

      PS. Pöytäkirjaan: E34M50B20 -> ostettaessa 140kPa korkki paikoillaan, E30M50 (E36 M50B20 jäähdytin) vaihdettu itse 200kPa -> 140kPa korkkiin, E34M51 ostettaessa 140kPa korkki paikoillaan
      BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

      Comment

      • antti79
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 2499
        • Littoinen

        #33
        Jep, eli ei muuta kuin hakemaan M40 koneen korkki varmuuden vuoksi kun vielä toistaiseksi ei ole mitään vaurioita. :juo
        sigpic
        Originally Posted by jari kihlman
        "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

        Comment

        • petteriu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 1164
          • Pori

          #34
          Linkitätkö tuon technical bulletin tähän, jotta jää "virallinen" tieto näkyviin ?

          Petteri

          Originally posted by Bonzo
          Moi,

          Kysyin samaa korkkiasiaa n. puoli vuotta sitten Metro-Autosta Tampereella. Korkeissa on kyllä ollut ongelmia, mutta käskivät laittaa edelleen uuden 2 bar:sen. No löytyihän se jostainpäin netistä se technical bulletin, jossa sama asia todettiin ja selitettiin. Aiemmissa korkeissa oli jonkinsortin valmistusvikaa ja nämä korkit vaihdettiin tehtaan toimesta uusiin, jotka olivat edelleen 2 bar:sia.

          Jos nyt muistan yhtään sinnepäin, niin korkit, joissa ei ole kPa lukemaa merkitty ovat viallista sarjaa. Jos taas teksti 200 lukee korkissa, ne ovat jo nähneet päivitykset.
          BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

          Comment

          • Bonzo
            Bimmer Rookie
            • Nov 2003
            • 39
            • Pirkanmaa

            #35
            En löydä netistä enää, mutta se on NHTSA recall 98NV178000. Se PDF (340 kb) on mulla tässä koneella, jos jotakuta erityisesti kiinnostaa... Mut nyt ralliin!


            -Bonzo

            Comment

            • antti79
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 2499
              • Littoinen

              #36
              Jep, sain tuon technical bulletin luettavakseni (kiitokset Bonzo) ja siinä kerrotaan että ovat vaihtaneet viallisia ennen vuotta -94 valmistettuja korkeja uusiin korkkeihin. Paineet ovat seuraavat: kaikki paitsi M20 kone osanumero: 17 11 1 742 231 ja 2,0bar. M20 kone osanumero: 17 11 1 742 232 ja 1,4 bar. Eli jos korkistanne löytyy painettuna tuo paine luku esim. M50 koneen korkissa on luku 200 ei syytä huoleen korkki on vaihdettu toimivaan malliin, mutta jos siinä ei lue mitään (vm. 91-94) niin sitten olisi syytä vaihtaa. Jos autosi on vm. -94 tai uudempi eikä siinä korkissa lue painetta ei silti syytä huoleen korkki on jo uudempaa mallia.
              Että näin. Enpähän käynyt ostamassa uutta korkkia vaan käytin nekin rahat parempaan :juo :juo :juo
              sigpic
              Originally Posted by jari kihlman
              "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

              Comment

              • copy1
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2003
                • 236
                • Tampere connection

                #37
                Originally posted by antti79
                Eikös kellään muulla kuin Petterillä ole tietoa tuosta korkki ongelmasta. Nyt kaikki tarkastamaan omat korkit M50 moottorista :!: :wink:
                2.0 bar korkki löytyy..!! :wink: Missä on juurikin 200 merkintä..
                Ajaa yhtä hitaasti kuin vanhat ihmiset nussii.('')

                E36 Cabrio

                Comment

                • antti79
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 2499
                  • Littoinen

                  #38
                  Originally posted by copy1
                  Originally posted by antti79
                  Eikös kellään muulla kuin Petterillä ole tietoa tuosta korkki ongelmasta. Nyt kaikki tarkastamaan omat korkit M50 moottorista :!: :wink:
                  2.0 bar korkki löytyy..!! :wink: Missä on juurikin 200 merkintä..
                  Jep, eli pitäisi olla ihan ok korkki. On jo uutta sarjaa, koska siinä on tuo merkintä. :juo
                  sigpic
                  Originally Posted by jari kihlman
                  "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                  Comment

                  • KeDa21
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 322

                    #39
                    Täällä vähän samanlaista ongelmaa, eli luo liikaa painetta ja tihkuttaa nestettä pihalle mistä parhaiten pääsee. Korkissa on merkintä 200, eli onko se sitten se 2 vai 1,4 bar korkki? Auto e36 325..

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #40
                      kai vesipumppu on ehjä?
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Lanttu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 1643

                        #41
                        200 = 200 kPa = 2,0 bar.

                        Comment

                        • reddewil
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 3015
                          • West Coast

                          #42
                          Se korkki ei niin kallis ole etteikö kannattaisi vaihtaa! Itsellä räjähti syyläri tämän takia ja purkuauton syylärin vaihdoin missä piti olla ja luki lukemat, niin kappas hirtti sekin ja syyläri alkoi vuotamaan. Nyt uusi syyläri ja uusi korkki = no problemos!
                          Varsinaisia bemarimiehiä, ku jaksaa kirjottaa 15€ asiasta tuntitolkulla
                          ...

                          Comment

                          • KeDa21
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2006
                            • 322

                            #43
                            Niin ei se siitä korkin hinnasta vaan siitä, että turhaan sellaista mennä ostamaan jos tuo 200 olisikin ollut juuri se 1,4 barin korkkin. Mutta kiitoksia tiedosta, eli sellainen sitten pitää hankkia jos alkaisi toimimaan niinkuin pitääkin

                            Comment

                            • hekemon
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2006
                              • 96

                              #44
                              Pitääpä nostaa keskustelu viellä esiin kun tuli itselle aivan uutena juttuna. Olen vain vikonut että kerää painetta ehkä vähän liikaa ja lämmityslaitteenkenno vuotaa jonku verran. Niin korkista löytyy tuo 200 lukema mutta oletteko vaihtanut sellaisia korkkeja 140kpa:siin? Tuleeko niitä haittavaikutteita ja mitä jos vaihtaa tuo 140:sen?
                              I hope u touch this car only whit your eyes.

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16501
                                • Asikkala

                                #45
                                Originally posted by KeDa21
                                Niin ei se siitä korkin hinnasta vaan siitä, että turhaan sellaista mennä ostamaan jos tuo 200 olisikin ollut juuri se 1,4 barin korkkin. Mutta kiitoksia tiedosta, eli sellainen sitten pitää hankkia jos alkaisi toimimaan niinkuin pitääkin
                                Miten 200 kPa muka muuntuis 1,4 bar:iin ??

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎