Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 airbag, 4x4, abs, rengaspaine ja jarrujen vikavalot ja nopeusmittari seilaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • humppajamppa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2015
    • 41
    • hki

    E83 airbag, 4x4, abs, rengaspaine ja jarrujen vikavalot ja nopeusmittari seilaa

    Moottoritiellä syttyi samaan aikaan 4x4, ABS ja jarrujen vikavalot keltaisena ja turvatyynyjen valo punaisena. Nopeusmittari alkoi seilata ja cruise alkoi lisätä vauhtia. Karrettuani rampille ja nopeuden laskettua nopeusmittari alkoi toimimaan normaalisti. Sammutettuani ja käynnistettyäni auton kaikki varoitusvalot sammuivat.

    Noin viikon ja 300km ajon jälkeen taas motarilla muutoin samat oireet paitsi niiden lisäksi myös rengaspainevalo keltaisena. Tällä kertaa moottorin sammutus ja käynnistys sammutti merkkivalot kilometrin ajaksi.

    Kotiin päästyäni auton sammutus ja käynnistys ei sammuttanut merkkivaloja. Parin tunnin päästä aloin etismään vikaa ja silloin valot kuittaantuivat ja syttyivät uudelleen 20km taajama-ajon jälkeen. Seuraavalla kauppareissulla muutoin sama juttu, mutta tällä kertaa ilman nopeusmittarin seilaamista.

    ---

    Jarru, ajonvakautus ja nopeusmittarivika voisi selitttyä ABS yksikön tai jonkun ABS anturin vialla, mutta kun siihen lisää samanaikaisen Airbag ja rengaspainevalot, niin vaikuttaisi enemmän perustavaa laatua olevalta sähkövialta kuin yksittäisen anturin häiriöltä.

    Auton akku on iäkäs (340tkm ja 9 vuotta). Parin tunnin seisonnan jälkeen jännite hieman yli 12V ja viimeisen testilenkin perusteella latausjännite 14-14,2V (myös viimeisimmän valoshown ilmestyttyä), joten vika ei välttämättä vanhassa akussa? Jarrutellessa jännite tippuu 13 alkuiseksi, mikä selittynee hetkellisellä suuremmalla kuormalla, eikä ole varsinainen vika.

    Muita syypäitä noin mittavaan showhun voisi olla moottorinohjausyksiköiden maadoitukseen tai virransyöttöön liittyvät ongelmat tai jopa vialliset yksiköt?

    Yksi vaihtoehto voisi olla virtalukon pohjassa?

    Vian helpottamista ei helpota mahdollisesti tähän valoshowhunkin liittyvä vikakoodien lukemisen haastavuus: Carlyn piuhallisen lukijan kanssa yksikköön ei saa yhteyttä kuten ei enään vähään aikaan ole saanut perus BT OBD lukijallakaan. Omista laitteistani ainoa boksin kanssa jutteleva on vanha motonetin halpis OBD lukija.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Mihin yksiköihin saat yhteyden ja mihin et? Itse aloittaisin lukaisemalla koodit ISTA/INPA:lla. Samalla näkisi mitkä kaikki ohjainlaitteet vastaa ja mitkä ei. Siitä sitten olisi helpompi lähteä liikkeelle. Ei vaikuta perus ABS anturi/kehä vialta tämä, joten vaatii hieman selvitystä. Näissähän tyyppivikana on ne ABS kehät, tosin en usko tämän siitä johtuvan. Tälläisiä oireita voi aihettaa monet asiat, esim. viallinen laturin jännitteensäädin, maadoitusongelmat ym. ym.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • humppajamppa
      Bimmer Rookie
      • Nov 2015
      • 41
      • hki

      #3
      Kiitoksia vastauksesta.

      Carlyn usb lukija ei saa mihinkään yksikköön yhteyttä:

      >>>> CONNECTION STATE >>>>
      Method: USB
      Protocol: B 2
      Adapter OK: true
      Voltage:
      Engine OK: false
      ECU1 OK: false
      ECU2 OK: false
      Engine Ident: false
      <<<< CONNECTION STATE <<<<

      Halpislukijalla yhteyden sai normaalisti ja vikakoodit sai luettua, mutta se ei kyllä yhtään vikaa löytänyt: https://www.dropbox.com/s/lfqi1r5tc7...85612.jpg?dl=0

      Tänään yritän saada auton tutun hinausyrittäjän merkkikohtaisiakin koodeja lukevan testerin perään, jos vaikka ECUt juttelisi sen kanssa ja löytyisi jotain vinkkiä mitä alkaa selvittämään.

      Akun jännite oli 10h seisonnan jälkeen 12,15V, mikä ok. Eilen olisin jo ostanut uuden akun ihan varmuuden vuoksi, mutta ainakin motonetissa varastosaldo oli juuri tuollaisten akkujen osalta nollassa.

      Avasin ja putsasin konepellin alta sekä moottorille, että ohjausyksiköille menevät liitokset "virranantoblockista" sekä ohjausyksiköiden maapiuhan liitoksen tulipellin kulmasta. Koneen ja akun maapiuhat ovat vielä tarkastamatta, mutta niiden jälkeen mahdolliset virtapuolen ongelmat alkaisi olla rajautuneita laturin jännitteensäätimeen. Toisaalta kertaakaan latausjännitteen valoa en ole saanut syttymään, mikä voisi viitata muuhun kuin virransyöttöongelmaan.

      Comment

      • JiiVee92
        BTCF Member
        • Mar 2017
        • 929
        • Kouvola/Myllykoski

        #4
        Oman alueesi osiosta etsit jonkun jolla on inpa, sillä jos ei pääse, niin sitten on jotain isompaakin vikaavikaavikaa. Nuo halpislukijat ei näytä kuin moottorin vikakoodit.
        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
        NYT: E61 530xd -08 käyttis
        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

        Comment

        • humppajamppa
          Bimmer Rookie
          • Nov 2015
          • 41
          • hki

          #5
          Auton alla ryömiessä totesin moottorin maapiuhan olevan irroitettunakin ok näköinen ja liitokset puhtaat. Auton takapäästä en ole maapiuhaa tutkiskelemaan kuin sen verran mitä auton akulla näkyy, toisen pään maadoituksesta ei havaintoa.

          Toistaiseksi ainoa löytämäni viallinen sähköliitos on rikkinäinen 'actuator motorin' murtunut sähköliitos minkä joku oli fiksannut nippusiteellä paikoilleen. Liittimen sijainti huomioiden liitoksessa voi hyvin olla hapettumaa. Avtuator motorin temppuilu käsittääkni aiheuttaa ajovakaus yms vikavalojen syttymisiä, mutta airbageihin tai rengaspainevahteihin sillä ei luulisi olevan vaikutusta.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            #6
            Akku jossa on 12.15V ei kylläkään ole kuin puolillaan.

            Jos olet ajellut pitempää pätkää niin ei tuo enään ihan priima akku ole.

            Comment

            • humppajamppa
              Bimmer Rookie
              • Nov 2015
              • 41
              • hki

              #7
              Originally posted by Muurahainen View Post
              Akku jossa on 12.15V ei kylläkään ole kuin puolillaan.

              Jos olet ajellut pitempää pätkää niin ei tuo enään ihan priima akku ole.
              Eilen autolla oli ajettu pääosin pitkää pidempää matkaa noin 200km eli sikäli olisi pitänyt olla täyteen latautunut. Tänään autolla ajettu noin 1km ja käystetty useampaan kertaan ja jännite 12,08V.

              Harmittavasti juuri samankokoista akkua ei tähän hätään tältä paikkakunnalta löydy, mutta 10Ah suurempi näyttäisi löytyvän. Ehkäpä käyn hakemassa sellaisen ja koodautan sen kunhan sopiva koodauspalikka osuu kohdilleen niin saa tähän soppaan taas yhden muuttujan lisää.

              Koodaushommista jiiveen kanssa jo alustavasti sovittiin kunnes selvisi, ettei hänen laitteistonsa ollutkaan minun autooni soveltuva.

              Comment

              • JiiVee92
                BTCF Member
                • Mar 2017
                • 929
                • Kouvola/Myllykoski

                #8
                Ja huono akku aiheuttaa näissä monenlaista häröilyä, eli ensin se vaihtoon ja vaihdon koodaus, jos sen jälkeen vielä häröilee, niin sitten vikakoodien lukuun.
                EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                NYT: E61 530xd -08 käyttis
                Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by humppajamppa View Post
                  Eilen autolla oli ajettu pääosin pitkää pidempää matkaa noin 200km eli sikäli olisi pitänyt olla täyteen latautunut. Tänään autolla ajettu noin 1km ja käystetty useampaan kertaan ja jännite 12,08V.

                  Harmittavasti juuri samankokoista akkua ei tähän hätään tältä paikkakunnalta löydy, mutta 10Ah suurempi näyttäisi löytyvän. Ehkäpä käyn hakemassa sellaisen ja koodautan sen kunhan sopiva koodauspalikka osuu kohdilleen niin saa tähän soppaan taas yhden muuttujan lisää.

                  Koodaushommista jiiveen kanssa jo alustavasti sovittiin kunnes selvisi, ettei hänen laitteistonsa ollutkaan minun autooni soveltuva.
                  Ei ole kyllä akku kunnossa tai sitten joku siellä kuluttaa virtaa. Kun akku on 9v vanha, niin aloittaisin akun uusimisella. Matalat jännitteet aiheuttaa kaikenlaista pientä kivaa näissä.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10037
                    • KVLA

                    #10
                    Editoidessa tuplat....
                    Last edited by Heguli 31; 02-09-2017, 19:17.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10037
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by humppajamppa View Post
                      Koodaushommista jiiveen kanssa jo alustavasti sovittiin kunnes selvisi, ettei hänen laitteistonsa ollutkaan minun autooni soveltuva.
                      Tarviiko sitä akkua edes mitenkään tuon ikäiseen koodata? Eli löytyykö autosta "älykästä latausta"? Jos ei,niin kylmästi vaan isompi uusi akku tilalle.

                      Comment

                      • JiiVee92
                        BTCF Member
                        • Mar 2017
                        • 929
                        • Kouvola/Myllykoski

                        #12
                        facelift on, ja siinä on IBS

                        EDIT:eipäs olekkaan ibs:ää, väärää tietoa olen saanut
                        Last edited by JiiVee92; 04-09-2017, 13:50.
                        EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                        NYT: E61 530xd -08 käyttis
                        Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                        Comment

                        • humppajamppa
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2015
                          • 41
                          • hki

                          #13
                          Uusi isompi akku vaihtui päivällä 90Ah -> 100 Ah. Sen jälkeen autolla ajettu noin 40km ilman vikavaloja. Ensimmäisen ja toisen valoshown välillä oli kilsoja moninkertainen määrä, joten vielä en ole täysin levollinen sen suhteen etteikö valoshow voisi jatkua.

                          Äsken vikakoodit luettiin istalla, eikä sieltä löytynyt oikein mitään sellaista tuoretta koodia mikä olisi voinut liittyä tähän. Yli vuoden vanhoista koodeista löytyi mm. vasemman takarenkaan ABS rinkulahäiriötä ja ohjausakselin tunnistimen häiriötä, joista kumpainenkin voisi ainakin kolme vikavaloa sytyttää.

                          Istan valikoista ei sillä selaamisella onnistuttu löytämään akun rekisteröintiä, eikä autocomistakaan joten se homma vielä tekemättä.

                          Raportoin tähän ketjuun siinäkin tapauksessa tilanteen jos valoshow loppui tähän. Näitä juttuja googlettamalla löytyy turhan vähän viestiketjuja missä on viitsitty kertoa miten ongelmat saatu lopulta ratkottua.

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by humppajamppa View Post
                            Uusi isompi akku vaihtui päivällä 90Ah -> 100 Ah. Sen jälkeen autolla ajettu noin 40km ilman vikavaloja. Ensimmäisen ja toisen valoshown välillä oli kilsoja moninkertainen määrä, joten vielä en ole täysin levollinen sen suhteen etteikö valoshow voisi jatkua.

                            Äsken vikakoodit luettiin istalla, eikä sieltä löytynyt oikein mitään sellaista tuoretta koodia mikä olisi voinut liittyä tähän. Yli vuoden vanhoista koodeista löytyi mm. vasemman takarenkaan ABS rinkulahäiriötä ja ohjausakselin tunnistimen häiriötä, joista kumpainenkin voisi ainakin kolme vikavaloa sytyttää.

                            Istan valikoista ei sillä selaamisella onnistuttu löytämään akun rekisteröintiä, eikä autocomistakaan joten se homma vielä tekemättä.

                            Raportoin tähän ketjuun siinäkin tapauksessa tilanteen jos valoshow loppui tähän. Näitä juttuja googlettamalla löytyy turhan vähän viestiketjuja missä on viitsitty kertoa miten ongelmat saatu lopulta ratkottua.
                            Onko autossa IBS? Tämä selviää heti kun katsot akun maakaapelia. Ellei ole, niin ei akun vaihtoa tarvitse/voi koodata.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • humppajamppa
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2015
                              • 41
                              • hki

                              #15
                              Originally posted by HTK12 View Post
                              Onko autossa IBS? Tämä selviää heti kun katsot akun maakaapelia. Ellei ole, niin ei akun vaihtoa tarvitse/voi koodata.
                              Akun maakaapelissa ei näy mitään palikoita välissä ainakaan sillä 15cm pätkällä minkä verran kaapelia kykenee kohtuudella seuraamaan ennenkuin se katoaa 'styroxin' alle.

                              EDIT: kävin ottamassa uuden kuvan akun piuhoituksesta ja plussapuolella näyttäisi olevan heti akun kengällä jonkinlainen 'yksikkö'. Sen perässä oleva rasia näyttäisi oleva sulake/jakoblocki:


                              Last edited by humppajamppa; 03-09-2017, 12:38.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎