Moottoritiellä syttyi samaan aikaan 4x4, ABS ja jarrujen vikavalot keltaisena ja turvatyynyjen valo punaisena. Nopeusmittari alkoi seilata ja cruise alkoi lisätä vauhtia. Karrettuani rampille ja nopeuden laskettua nopeusmittari alkoi toimimaan normaalisti. Sammutettuani ja käynnistettyäni auton kaikki varoitusvalot sammuivat.
Noin viikon ja 300km ajon jälkeen taas motarilla muutoin samat oireet paitsi niiden lisäksi myös rengaspainevalo keltaisena. Tällä kertaa moottorin sammutus ja käynnistys sammutti merkkivalot kilometrin ajaksi.
Kotiin päästyäni auton sammutus ja käynnistys ei sammuttanut merkkivaloja. Parin tunnin päästä aloin etismään vikaa ja silloin valot kuittaantuivat ja syttyivät uudelleen 20km taajama-ajon jälkeen. Seuraavalla kauppareissulla muutoin sama juttu, mutta tällä kertaa ilman nopeusmittarin seilaamista.
---
Jarru, ajonvakautus ja nopeusmittarivika voisi selitttyä ABS yksikön tai jonkun ABS anturin vialla, mutta kun siihen lisää samanaikaisen Airbag ja rengaspainevalot, niin vaikuttaisi enemmän perustavaa laatua olevalta sähkövialta kuin yksittäisen anturin häiriöltä.
Auton akku on iäkäs (340tkm ja 9 vuotta). Parin tunnin seisonnan jälkeen jännite hieman yli 12V ja viimeisen testilenkin perusteella latausjännite 14-14,2V (myös viimeisimmän valoshown ilmestyttyä), joten vika ei välttämättä vanhassa akussa? Jarrutellessa jännite tippuu 13 alkuiseksi, mikä selittynee hetkellisellä suuremmalla kuormalla, eikä ole varsinainen vika.
Muita syypäitä noin mittavaan showhun voisi olla moottorinohjausyksiköiden maadoitukseen tai virransyöttöön liittyvät ongelmat tai jopa vialliset yksiköt?
Yksi vaihtoehto voisi olla virtalukon pohjassa?
Vian helpottamista ei helpota mahdollisesti tähän valoshowhunkin liittyvä vikakoodien lukemisen haastavuus: Carlyn piuhallisen lukijan kanssa yksikköön ei saa yhteyttä kuten ei enään vähään aikaan ole saanut perus BT OBD lukijallakaan. Omista laitteistani ainoa boksin kanssa jutteleva on vanha motonetin halpis OBD lukija.
Noin viikon ja 300km ajon jälkeen taas motarilla muutoin samat oireet paitsi niiden lisäksi myös rengaspainevalo keltaisena. Tällä kertaa moottorin sammutus ja käynnistys sammutti merkkivalot kilometrin ajaksi.
Kotiin päästyäni auton sammutus ja käynnistys ei sammuttanut merkkivaloja. Parin tunnin päästä aloin etismään vikaa ja silloin valot kuittaantuivat ja syttyivät uudelleen 20km taajama-ajon jälkeen. Seuraavalla kauppareissulla muutoin sama juttu, mutta tällä kertaa ilman nopeusmittarin seilaamista.
---
Jarru, ajonvakautus ja nopeusmittarivika voisi selitttyä ABS yksikön tai jonkun ABS anturin vialla, mutta kun siihen lisää samanaikaisen Airbag ja rengaspainevalot, niin vaikuttaisi enemmän perustavaa laatua olevalta sähkövialta kuin yksittäisen anturin häiriöltä.
Auton akku on iäkäs (340tkm ja 9 vuotta). Parin tunnin seisonnan jälkeen jännite hieman yli 12V ja viimeisen testilenkin perusteella latausjännite 14-14,2V (myös viimeisimmän valoshown ilmestyttyä), joten vika ei välttämättä vanhassa akussa? Jarrutellessa jännite tippuu 13 alkuiseksi, mikä selittynee hetkellisellä suuremmalla kuormalla, eikä ole varsinainen vika.
Muita syypäitä noin mittavaan showhun voisi olla moottorinohjausyksiköiden maadoitukseen tai virransyöttöön liittyvät ongelmat tai jopa vialliset yksiköt?
Yksi vaihtoehto voisi olla virtalukon pohjassa?
Vian helpottamista ei helpota mahdollisesti tähän valoshowhunkin liittyvä vikakoodien lukemisen haastavuus: Carlyn piuhallisen lukijan kanssa yksikköön ei saa yhteyttä kuten ei enään vähään aikaan ole saanut perus BT OBD lukijallakaan. Omista laitteistani ainoa boksin kanssa jutteleva on vanha motonetin halpis OBD lukija.
Comment