Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 airbag, 4x4, abs, rengaspaine ja jarrujen vikavalot ja nopeusmittari seilaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by humppajamppa View Post
    Akun maakaapelissa ei näy mitään palikoita välissä ainakaan sillä 15cm pätkällä minkä verran kaapelia kykenee kohtuudella seuraamaan ennenkuin se katoaa 'styroxin' alle.

    EDIT: kävin ottamassa uuden kuvan akun piuhoituksesta ja plussapuolella näyttäisi olevan heti akun kengällä jonkinlainen 'yksikkö'. Sen perässä oleva rasia näyttäisi oleva sulake/jakoblocki:


    https://www.dropbox.com/s/ig1q72pvns...20227.jpg?dl=0
    Sulla ei ole IBS:ää, joten ei tarvitse/voi koodata akkua. Plus kaapelissa on airbagin paukku, anna sen olla rauhassa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • humppajamppa
      Bimmer Rookie
      • Nov 2015
      • 41
      • hki

      #17
      Kiitoksia tiedosta, ettei akun koodausta tarvita. Ei ihmekkään kun koodausvaihtoehtoa ei valikoista löytynyt.

      Akunvaihdon ja viimeisien vikojen jälkeen 230km sekalaista ajoa ilman ongelmia ja sen jälkeen 30km pääsin motarilla kunnes kaikki topicin oireet sillä poikkeamalla, että nopeusmittari näyttää nollaa.

      Ekalla levähdyspaikalla sammutin ja käynnistin auton eikä auttanut. Ajelin noin 50km määränpäähäni merkkivalojen jäädessä palamaan.

      Ensimmäisen ja tämän viidennen valoshown välillä on noin 700km ajoa. Kolme kertaa valoshow on tullut moottoritiellä ja moottoritietä olen tuona aikan ajanut ilman valoshowta ehkä 100km. Ehkäpä mahdolliset ABS rinkulaoireet ilmenee helpommin moottoritienopeuksissa, jolloin suurempien syklimäärien takia virheitäkin voi sattua enemmän?

      EDIT: Aamulla merkkivalot sammuivat eivätkä syttynyt uudelleen 20km siirtymän aikana.

      Auto näillä näkymin pk seudulla perjantaihin asti, täytynee yrittää löytää täältä joku koodeja lukemaan.
      Last edited by humppajamppa; 04-09-2017, 09:40.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10058
        • KVLA

        #18
        Samalla tavalla meidän X3:ssa alkoi vetarin abs-kehä oirehtimaan. Ensin satunnaisesti ja mittariston "valoshow" korjaantui uudelleen käynnistyksellä. Kunnes vika uusiutui useammin jääden lopullisesti päälle. Oikean takapyörän abs-hammaskehä oli pullistunut.

        Lataahan tuo autosi normaalisti nyt akun vaihdon jälkeen?
        Last edited by Heguli 31; 04-09-2017, 13:48.

        Comment

        • humppajamppa
          Bimmer Rookie
          • Nov 2015
          • 41
          • hki

          #19
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Samalla tavalla meidän X3:ssa alkoi vetarin abs-kehä oirehtimaan. Ensin satunnaisesti ja mittariston "valoshow" korjaantui uudelleen käynnistyksellä. Kunnes vika uusiutui useammin jääden lopullisesti päälle. Oikean takapyörän abs-hammaskehä oli pullistunut.

          Lataahan tuo autosi normaalisti nyt akun vaihdon jälkeen?
          Normaalisti tuntuu lataavan ja niin tuntui vanhallakin akulla tekevän.

          Vikakoodeissa oli yli vuoden vanha vikailmoitus vasemman takarenkaan ABS sensorin ylisuuresta capista, mutta kyseinen vikailmo oli tullut muistaakseni noin 50tkm aiemmin. Mikäli vika on siinä se varmaankin näkyisi jos auton saisi nyt testeriin.

          Nopean kuvahaun perusteella rinkula on piilossa ja vaatii navan irrottamisen, eli kerrostalonparkkisprojektina menee mukavuusalueen ulkopuolelle. ABS anturin irroittaminen putsaaminen voisi vielä olla kohtuuden rajoissa jos olisi täsmätietoa mikä anturi temppuilee.

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10058
            • KVLA

            #20
            Originally posted by humppajamppa View Post
            ABS anturin irroittaminen putsaaminen voisi vielä olla kohtuuden rajoissa jos olisi täsmätietoa mikä anturi temppuilee.
            Tuosta tuskin on apua,jos abs.kehä on pullistunut. Se laajentunut hammaskehä nimittäin osuu anturiin ja hioo sitä lyhyemmäksi. Eli jos kehä on viallinen,niin myös anturi menee vaihtoon.

            Tosin siitä anturin reiästä sen anturikehän pyöreyden saisi mitattua ihan mekaanisesti. Vanha (orkkisanturi) vaan saattaa hajota irroitettaessa. Joten uutta vaatisi joka tapauksessa. Ja uutta anturia ei taas vanhalle hammaskehälle ilman "säätöä" kannata laittaa...

            Comment

            • humppajamppa
              Bimmer Rookie
              • Nov 2015
              • 41
              • hki

              #21
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Tuosta tuskin on apua,jos abs.kehä on pullistunut. Se laajentunut hammaskehä nimittäin osuu anturiin ja hioo sitä lyhyemmäksi. Eli jos kehä on viallinen,niin myös anturi menee vaihtoon.

              Tosin siitä anturin reiästä sen anturikehän pyöreyden saisi mitattua ihan mekaanisesti. Vanha (orkkisanturi) vaan saattaa hajota irroitettaessa. Joten uutta vaatisi joka tapauksessa. Ja uutta anturia ei taas vanhalle hammaskehälle ilman "säätöä" kannata laittaa...
              Jos olisi varmuutta että kyseessä pullistuma, eikä vain vaikkapa metallimujua tai muuta likaa anturissa niin silloin varmasti tekemätön paikka pikakorjauksena ja ilman uusia osia.

              Kunhan nyt ensin saisi auton testeriin ja varmistuisi mitä kohtaa alkaa rassailemaan ja mitä osia tilaamaan sitten voisi spekuloida enemmän sitä parasta korjaustekniikkaa...

              Joku selkeä mekaaninen vika olisi melkein kiva ylläri tai ylipäätän jos vika minkä saisi varmuudella diagnosoitua ja korjattua.
              Last edited by humppajamppa; 04-09-2017, 16:32.

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10058
                • KVLA

                #22
                Originally posted by humppajamppa View Post
                Jos olisi varmuutta että kyseessä pullistuma, eikä vain vaikkapa metallimujua tai muuta likaa anturissa niin silloin varmasti tekemätön paikka pikakorjauksena ja ilman uusia osia.

                Kunhan nyt ensin saisi auton testeriin ja varmistuisi mitä kohtaa alkaa rassailemaan ja mitä osia tilaamaan sitten voisi spekuloida enemmän sitä parasta korjaustekniikkaa...
                Mahdollisen abs-kehän pullistuma aiheuttaa muovisen anturin hioutumisen,eli muovirojua ja ruostetta sieltä voi sitten löytyä.

                Jos vaikutat pääkaupunki alueella,niin eiköhän joku paikallinen foorumilainen voisi nuo mahdolliset vikakoodit tsekata. Väkeähän siellä on paljon,joten varmaan foorumilaisiakin...
                Last edited by Heguli 31; 07-09-2017, 19:09.

                Comment

                • humppajamppa
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2015
                  • 41
                  • hki

                  #23
                  Alkuviikon vietin iltaisin yrittäessäni saada Istaa asenneltua ja eilen selvisi, että piuhani ei toimi Jostain syystä Carlyn USB piuha eikä BT palikka toimi autoni kanssa, vaikka toisessa autossa toimii molemmat.

                  Välillä valoja on mittaristoon syttynyt ja välillä taas ei. Autolla ajettu ensimmäisten valojen syttymisien jälkeen noin 1200km. Jonkinlaisen havainnon olen tehnyt, että jos valoja tulee tauluun, mutta nopeusmittari ei sekoile niin sammuttaminen ja käynnistäminen sammuttaa valot. Eli tuolloin vika oletettavasti käväyssyt, mutta ei jäänyt päälle.

                  Eilen auto Istan perään ja tähän liittyvänä vikakoodina vasemman takarenkaan nopeudenluennan pätkiminen. Airbag oli samaa valittanut, eli kaiketi ilmoittaa olevansa tyytymätön jos ei saa nopeusdataa.

                  Illalla ABS anturi irti ja kovasti kulumaa nähtävissä: https://www.dropbox.com/s/hz5zqnefjf...02513.jpg?dl=0

                  Anturin reiästä tihrustellen ja napaa pyörittäen, joistain kohdin kehä oli kiillottunut ja joistain taas ei:


                  Uteliaisuuttani kurkkasin miltä toisella puolella näyttää ja sielläkin anturi oli kulunut, mutta kehä ei näyttänyt samalla tapaa kiillottuneelta:


                  Eli vaikuttaisi samanlaiselta vialta kuin Hegulilla.

                  Samalla havaitsin takarenkaiden kuluneen aivan sisäreunoiltaan reilusti. Yritin ravistella ja heilutella renkaita, jos vaikka tuntuisi jotain välystä laakereissa mikä mahdollistaisi ABS kehän kiinniottamisen ja samalla vaikuttaisi renkaiden kulumiseenkin. Mitään välyksiä ei tuntunut. Ilmeisesti laakerinvaihto menisi 'siinä sivussa' jos alkaa kehiä vaihtelemaan? Siinä määrin ikävästi vaihdettavilta molemmat vaikuttaa että laakerit voisi vaihtaa ihan varmuuden vuoksi 340tkm ajettuun autoon.
                  Last edited by humppajamppa; 09-09-2017, 14:54.

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Originally posted by humppajamppa View Post
                    Samalla havaitsin takarenkaiden kuluneen aivan sisäreunoiltaan reilusti. Yritin ravistella ja heilutella renkaita, jos vaikka tuntuisi jotain välystä laakereissa mikä mahdollistaisi ABS kehän kiinniottamisen ja samalla vaikuttaisi renkaiden kulumiseenkin. Mitään välyksiä ei tuntunut. Ilmeisesti laakerinvaihto menisi 'siinä sivussa' jos alkaa kehiä vaihtelemaan? Siinä määrin ikävästi vaihdettavilta molemmat vaikuttaa että laakerit voisi vaihtaa ihan varmuuden vuoksi 340tkm ajettuun autoon.
                    Veikkaan ennemmin tukivarsi jumppaa kuin pyöränlaakeria tuohon kulumiseen lääkkeeksi.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10058
                      • KVLA

                      #25
                      Siellä ei välttämättä ole edes mitään välyksiä. Meidänkin X3:ssa oli camperit joku säätänyt maksimiin (???),eli tuonne -3asteen pintaan. Pyörien reilun kallistuman näki jo silmällä.

                      Uusimalla säätöpultit ja uusilla säädöillä camper tuli -1.30ast. Mikä näyttäisi olevan optimaalinen ajolleen kuin rengaskulumalle. Mutta ennen mahdollisia säätöjä ne alustan välykset kannattaa tarkastaa.

                      Comment

                      • humppajamppa
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2015
                        • 41
                        • hki

                        #26
                        Viime syksynä talvirenkaat vaihdettuani huomasin yhden kesärenkaan olleen kuluneen epätasaisesti. Tuolloin kävin säädätyttämässä kulmia ja taka camperit näyttivät olleen 2,05 eli annetuissa toleransseissa. Renkaiden kulumisien kannalta pystympi olisi parempi.

                        Tänä kesänä vaihdoin toisesta takakulmasta katkenneen jousen, en tiedä kuinka kauan oli poikki ja mitkä on kulmat sen vaihdon jälkeen. Ainakin jousi katkenneena camper on ollut suuri. Paineita 235/50/18 renkaissa olen takana pitänyt 2,4 bar paikkeilla, mikä on ilmoitetttu alarajaksi.

                        Täytyy koittaa tutkiskella ensin niitä tukivarsia ja tarkkailla renkaan kulumaa. Jos uudetkin renkaat näyttäisi kuluvan sisältä niin sitten säädättämään. Ei kyllä yllättäisi jos näillä kilsoilla puslat alkaisi antautumaan.

                        Mittaristoon ei ole tullut valoshowta sen jälkeen kun tutkiskelin ja putsailin anturia ja kehää, kilsoja noin 300km. Uudet osat vielä matkalla.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10058
                          • KVLA

                          #27
                          Originally posted by humppajamppa View Post
                          Mittaristoon ei ole tullut valoshowta sen jälkeen kun tutkiskelin ja putsailin anturia ja kehää, kilsoja noin 300km. Uudet osat vielä matkalla.
                          Meillä valot alkoi syttymään ja pikkuhiljaa useammin ja useammin. Jopa ilman kosteudella oli nopeuttava vaikutus valoille. Loppuviimein paloi "hälyt" koko ajan. Joten rempaa tulee eteen jossain vaiheessa kuitenkin. Ja tosiaan uutta anturia ei kannata asentaa,ennen kuin kehälle on myös jotain tehty.
                          Last edited by Heguli 31; 14-09-2017, 08:08.

                          Comment

                          • humppajamppa
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2015
                            • 41
                            • hki

                            #28
                            Ongelmia edelleen.

                            Tapahtunut sitten viime päivityksen:

                            - vasemman takavetarin ABS kehä vaihdettu (ruostetta paljon), samaan kulmaan myös uusi anturi

                            - ennenkuin ennätin saamaan tuon työn alle, oikean eturenkaan nopeusluenta antoi virheilmon ja valoshown. Oli likainen, putsasin

                            Ajelin muutaman tonnin ongelmitta, ensimmäisillä lumilla huomasin että vain takarenkaat vetävät. Testailun perusteella välillä myös eturengas ruopasi, yleensä ei. Mittaristossa ei merkkivaloja. Vikakoodin lukua Delphillä (ISTA piuhojakin tilailtu, jos vaikka joskus joku toimisi) ja koodeiksi mm.

                            Brake (DXC (Dynamic stability control) - Bosch 8.0 X-Drive - Tyre pressure
                            monitoring)
                            5DEC - Transfer case, temporary error - Intermittent

                            Gearbox (VTG (Transfer case) - Diagnose)
                            54C8 - Classification resistance
                            - Faulty signal
                            - Intermittent


                            Auton alle ryömittyäni toteamus, että jakolaatikon ohjausmoottorin sähköliitin saanut joskus kipeää ja liitin fiksailtu paikalleen. Vastuksen 2 napainen liitin lähti pois paikaltaan ilman klipsin vapauttamista eli ei ollut kunnolla pohjassa. Nyt pikkuliitin paikallaan ja isompi liitin hieman paremmin 'fiksailtu'. Koodi 5DEC ei kuitenkaan suostunut kuittaantumaan.

                            Ajelua 300km ja rengaspainevalo syttyi, ei muita valoja. Tuolloin ei ollut läppäriä paikkakunnalla. Kalibroin rengaspaineanturin kojelaudasta.

                            Ajelua 300km ja kotitalliin vikakoodien lukua varten peruuttaessa kuin tilauksesta mittaristoon valoshow. Vikakoodeina mm.

                            Brake (DXC (Dynamic stability control) - Bosch 8.0 X-Drive - Tyre pressure
                            monitoring)
                            5DEC - Transfer case, temporary error
                            - Intermittent
                            5E5C - Rotation identification
                            - Permanent


                            Jakolaatikosta ei mitään vikakoodeja.

                            Joitain johtopäätöksiä:

                            - Jakolaatikon ohjausmoottorin liitinasia täytyy joka tapauksessa laittaa kuntoon, ei välttämättä nyt kuitenkaan temppuile kun vikakoodeja ei tule

                            - Nelivedon toimimattomuus johtui/johtuu siitä että tieto ei välity renkaan pyörimisnopeusantureiden ja jakolaatikon ohjausyksikön välillä. Ilman tuota tietoa jakolaatikon ohjausyksikkö ei osaa siirtää tehoa eturenkaalle. 'Intermitted' voisi tarkoittaa että välillä tieto kulkee ja välillä ei ja silloin kun kulkee neliveto on käytössä. Myös aiempi vastuksen liittimen ongelma varmasti tuota.

                            - Vasemman takarenkaan ja oikean eturenkaan pyörimisnopeusluentahäiriöille oli havaittavissa fyysisiä häiriötekijöitä, silti ne ilmaantuivat yllättävänkin samaan aikaan (reilun 1000km sisällä). Tällä viikolla tullut rengaspaineilmo ja viimeisessä vikakoodinluennassa esiin tulleet viat voisivat viitata siihen, että jossain ohjausyksikössä olisi vikaa. Voi toki olla sattumaakin.

                            Nyt vähän hakusessa mitä sitä seuraavaksi tekisi. Rengaspaineita ja renkaiden pyörimisantureiden/kehien kuntoja tarkkailla ja uusia. Käydä luetuttamassa koodit Istalla jos sillä löytäisi jotain täsmällisempää.
                            Last edited by humppajamppa; 06-12-2017, 12:09.

                            Comment

                            • humppajamppa
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2015
                              • 41
                              • hki

                              #29
                              Laitoin Delphillä läppärille näkyviin renkaiden nopeudet, mitkä näyttivät suoraa ajaessa kaikkien renkaiden osalta identtisiltä.

                              Pyörimissuunnan näytössä olikin sitten ihmeteltävää kun vasemman takarenkaan pyörimissuunta saattoi tasaissa kiihdytyksissä ja moottorijarrutuksisa vaihtua alle sekunnin välein.

                              Hyllystä löytyi aiemmin kyseisestä kulmasta pois vaihdettu kulunut nopeusanturi, minkä vaihtamisen jälkeen ensimmäisellä testilenkillä takarengas ei enään ollut pyörivinään väärään suuntaan. Nelivetokin tuntui pelaavan normaalisti eikä Delphi löytänyt yhtään jarrujen tai nelivedon vikakoodia.

                              Ilmeisesti vaihtamani tarvikeanturin elinikä oli sitten alle 10tkm tai sitten tuossa on vieläkin jotain vikaa mikä ei vielä ole paljastunut Googlettelun perusteella ei olisi ensimmäinen temppuileva tarvikeanturi.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10058
                                • KVLA

                                #30
                                Originally posted by humppajamppa View Post
                                Ilmeisesti vaihtamani tarvikeanturin elinikä oli sitten alle 10tkm tai sitten tuossa on vieläkin jotain vikaa mikä ei vielä ole paljastunut Googlettelun perusteella ei olisi ensimmäinen temppuileva tarvikeanturi.
                                Tästä on foorumilla ollut paljon juttua.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎